Nézőpontok/Kritika

Kas Oosterhuis válaszai CET-ügyben

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Kas Oosterhuis válaszai CET-ügyben
Nézőpontok/Kritika

Kas Oosterhuis válaszai CET-ügyben

2010.02.24. 07:18

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Oosterhuis, Kas

Vélemények:
11

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

A tervező tételesen válaszol a múltheti, a KÉK által szervezett Tálalón elhangzottakra, amiről Hová lett a CET-ből Kas Oosterhuis? címmel közöltünk beszámolót.

A Közraktárak épületegyüttesének tervezője, Kas Oosterhuis tételesen válaszol a múltheti, a KÉK által szervezett Tálalón elhangzottakra, amiről Hová lett a CET-ből Kas Oosterhuis? címmel közöltük Haba Péter beszámolóját február 22-én.


1. idézet:
Építészberkekben pedig mindenki tudni véli, hogy a tervező, Kas Oosterhuis (a holland ONL  építésziroda egyik vezetője) időközben kiszállt a projektből.

Válasz:
Nem mi szálltunk ki a projektből, éppen ellenkezőleg: 2009 januárjában a Porto Investment Hungary Kft. (Porto) a kivitelezés folyamatából eltávolította az ONL Hungary Kft.-t (ONL), majd 2009. december 1-ével építési konzulensi szerepünket is megszüntették. Azért zártak ki minket, mert kritizáltuk, hogyan kezeli a Porto a kivitelezés folyamatát. Kritizáltuk őket azért, mert olyan alvállalkozókat választottak, akiknek nem volt tapasztalatuk a non-standard szerkezetek kivitelezésében. Kritizáltuk azt is, hogy olyan, nem megfelelő kivitelezési terveket készítettek, amelyek ellentétben álltak az általunk készített engedélyezési tervekkel, ezért technikai és esztétikai problémák merültek fel.

2. idézet:
A vezérigazgató mindjárt az elején hangot adott meglepetésének, amiért Kas Oosterhuis nem jött el az eseményre, hiszen közöttük se személyes konfliktus, se szakmai nézetkülönbség nincs.

Válasz:
Az az igazság, hogy a projekt kezdete óta szakmai vitában álltunk, és bármilyen kellemetlen, de el kell mondanunk, hogy a Porto pénzügyi követeléseivel többször kényelmetlen helyzetbe hozta az ONL Hungary Kft.-t, egészen a mai napig, amikoris a Porto újból megfenyegette a céget abban az esetben, amennyiben a CET projektről negatívan beszélünk a sajtóban. Éveken át próbálkoztunk azzal, hogy a Porto-val megosszuk a non-standard tervekkel kapcsolatos szakértelmünket, ennek ellenére ők makacs módon a tervezési folyamat elejétől kezdve (2007 ősze) a saját, hagyományos építési módszereikhez ragaszkodtak. 2008 december végén az ONL tájékoztatta Demszky Gábor főpolgármestert, Ikvai-Szabó Imrét főpolgármester-helyettest és Beleznay Éva megbízott főépítészt a helyzet veszélyeiről, de ők arra hivatkoztak, hogy ez az ONL és a Porto ügye - ami szerintünk meglepő álláspont egy PPP projekt esetében.

3. idézet:
Elmondta, hogy az ONL iroda a kivitelezésben is részt akart venni – az általuk erre a célra létrehozott konzorcium azonban a Porto Investments számára elfogadhatatlan és túl drága ajánlatot tett.

Válasz:
Minden, az ONL által megvalósított non-standard épület (Saltwaterpavilion, Web of North-Holland, Acoustic Barrier, Cockpit, Ekris Headlights) a Design and Build típusú konzorcium segítségével készült el, ami a non-standard tervek megfelelő kivitelezése érdekében szükséges, szigorú költségvetési előírásokkal. A Porto ennek nagyon is tudatában van. A kivitelezési tapasztalatnak már a tervezésben is meg kell jelennie, hiszen e visszacsatolás hiányában az eredeti tervektől biztosan eltérnek. Az ONL mindig pozitívan állt egy magyar konzorciumba történő belépéshez. Az acélipari gyártó, az Euro-Norp Harcon, valamint a Bánáti-Hartvig tervezőiroda többször is jelezte, hogy szívesen dolgozna az ONL-lel közösen a kivtelezési szakaszban, de a Porto mindezt megakadályozta. Az ONL nem adott be tendert, de belső információk alapján tudjuk, hogy a holland tender (az ONL csak konzulensként működött közre a Design and Build konzorciumban) versenyképes volt, és a költségvetésen belül maradt.

4. idézet:
… az ONL-nek ráadásul nincs meg az adott feladathoz a megfelelő tapasztalata – hangsúlyozta Márton Imre.

Válasz:
Azt állítani, hogy a non-standard tervezők között világszerte elismert, számos munkát megvalósító és nagy tapasztalattal rendelkező ONL-nek nincs elég tapasztalata a saját CET-tervét megvalósítani a legarrogánsabb és legszánalmasabb hazugság, amit valaha hallottam. Éppen a tapasztalatunk miatt hívott meg bennünket a Porto, és kizárólag a mi izgalmas tervünknek köszönheti, hogy nyert.

5. idézet:
Véleménye szerint bár Kas Oosterhuis igen jó designer, a non-standard architecture elveit követő tervei kiválóak, ez nem jelenti azt, hogy csak ő képes ilyesmit megvalósítani.

Válasz:
Természetesen létezik más iroda is, amelyik megfelelően el tudná végezni a kivitelezést, ilyen pl. az Arup Partners, Buro Happold. De ők is mindig szorosan együttműködnek a tervezővel, soha nem kezdtek volna bele a tervező nélkül. Tudnunk kell, hogy ezek az irodák 3-6-szor drágábbak az ONL-nél, továbbá ezen az irodák megvalósult tervei 3-6-szor drágábbak az ONL megvalósult terveinél, amelyeket kivétel nélkül mindig szokványos költségvetéssel készítünk, és azt be is tartjuk. Az ONL szakértelme nemcsak a koncepciót és a tervet, hanem a tervezés és a kivitelezés közötti lényeges kapcsolatot is lefedi. Az ONL erről híres. És pontosan ez az, amit a Porto semmibe vett.

6. idézet:
A Porto Investments-nek az a dolga – tette hozzá –, hogy felelős vállalkozóként olyan kivitelezőt találjon, amely határidőre, a rendelkezésre álló lehetőségek és a Főváros igényei szerint, megfelelő módon képes megoldani a feladatot.

Válasz:
A valóság az, hogy a Porto több mint egy évet elveszített azzal, hogy tapasztalatlan cégeket választott és nem volt hajlandó együttműködni az ONL-lel. Nagyon értékes időt veszítettek, miközben a CET terveit a non-standard szakértelem hiányában tönkretették.

7. idézet:
Márton Imre azt állítja, hogy ezek a vállalatok ugyanolyan technikával és módszerekkel dolgoznak, mint amilyennel az ONL által létrehozott konzorcium – mint mondja, ez a speciális eljárás ma már nem egy „világcsodája", sokan képesek rá.

Válasz:
A helyzet az, hogy a leszerződött felek az ONL által tervezett acélvázas modellel dolgoznak. Lényegeset nem tettek hozzá azóta, hogy az ONL leszállította az acélszerkezeti terveket a Porto-nak. Az ONL által készített engedélyezési tervtől azonban számos durva eltérés történt, és ezügyben folyik a BÉK kivizsgálása. Belső forrásból tudjuk, hogy az ONL egyik korábbi munkatársát felkérték, hogy dolgozzon a magyar konzorciumnál, ahol gátlástalanul hasznosítja az ONL által kidolgozott, CET-tel kapcsolatos anyagokat.

8. idézet:
...az épület megjelenése szempontjából amúgy is mindegy a szereléstechnika.

Válasz:
Ez is csak a Porto folyamatos tudatlanságát bizonyítja. A non-standard design esetében sokkal nagyobb precizitásra van szükség, mint a hagyományos hegesztett szerkezeteknél. Ha ezt nem ismerik fel, az épület megjelenése igénytelenebb lesz, mint ahogy azt az ONL megtervezte és ahogyan az engedélyezési tervdokumentációban szerepel. Nem beszélve arról, hogy ennek nem tudomásul vétele technikai problémákat is okoz. Nyilvánvaló, hogy a Porto és a budapesti városvezetés az eredetileg tervezett épület gyenge másolatával is megelégszenek.

Kas Oosterhuis

Vélemények (11)
solaitid
2010.02.26.
13:51

világosítsatok fel, akkor kell Kas Oosterhuist írni, ha vele vagyok, és akkor Kaspert, ha ellene?

beruházó
2010.02.25.
18:15

Kedves Érdeklődők! A Kasper Oosterhuis által írt levélre mint "tudatlan" beruházók tételesen válaszoltunk és a mai nap megküldtük Vargha Mihály úrnak, hogy a megfelelő módon lapjában megjelentesse. Remélem a korrekt és objektív tájékoztatás érdekében ezt meg is teszi. Litkey Csabának pedig igaza van, hiszen személyesen neki kellett felhívni az ONL figyelmét az elemi "non standard" tervezési hibákra... Jó hír, hogy a mai - Kasper Oosterhuis feljelentése alapján megindított - felügyeleti eljárás, SEMMILYEN törvénytelenséget nem talált, a kivitelezés teljesen jogszerűen, a terveknek megfelelően halad. Természetesen a tervező a hatóság meghívása ellenére, a tervező nem jelent meg, biztosan más sürgősebb elfoglaltsága akadt.

Bízom a magyar szakemberek tudásában és büszke vagyok arra, hogy világszínvonalú munkát végeznek. 

Ősszel pedig mindenkit szeretettel várunk, amikor átadjuk a budapesti lakosságnak az épületet! 

 Üdvözlettel,

Márton Imre

 

kalibela
2010.02.27.
14:20

@beruházó: "... Jó hír, hogy a mai - Kasper Oosterhuis feljelentése alapján megindított - felügyeleti eljárás, SEMMILYEN törvénytelenséget nem talált, a kivitelezés teljesen jogszerűen, a terveknek megfelelően halad. Természetesen a tervező a hatóság meghívása ellenére, a tervező nem jelent meg, biztosan más sürgősebb elfoglaltsága akadt..."

- valójában pedig:

http://epiteszforum.hu/node/15264

lcsaba76
2010.02.24.
23:07

Tisztelt érdeklődők,

Szerintem, nem a szavak kell hogy eldöntsék kinek van igaza. A tervező többször hivatkozik az engedélyezési tervekre. Szerintem meg kell nézni, hogy a tervek milyen minőségűek. Az engedélyezési tervek műszaki tartalmából kiderül, hogy mennyire volt felkészült a tervező csapat és volt e létjogosultsága a tervezőváltásnak, műszaki alapon. Egyébként egyéb okból is dönthet a tervezőváltás mellett egy beruházó.

Személy szerint én szívesen venném, ha az ONL csapata bemutatná a jogerős építési engedélyezési tervet.

2005-ben mi is terveztünk egy "non standard" homlokzatot az ü48 corner centerre, mely tavaly lett átadva. Az engedélyezési terv után a beruházó úgy döntött, hogy egy másik tervezővel készítteti el a kiviteli tervet. Erre joga van, ha megfelelően lerendezi a szerzői jogi kérdéseket (esetünkben ez is történt). Az épület pedig a mi "design"-unk szerint, jó műszaki tartalommal megépült.

Litkey Csaba

kisokoska
2010.02.24.
15:43

Egyszerűen nevetségesek az építész válaszai. Szerződését nem tudta megfelelően teljesíteni, s most alaptalanul össze-vissza vádaskodik, ahelyett, hogy tükörbe nézne. Tény, hogy a "NAGY" magyarországi ONL irodának talán két külsős munkatársa és EGY alkalmazottja volt!!!!! Kasper Oosterhuis általában egyszer egy hónapban jött Budapestre, "non-standard"-ot tervezni..., amikor éppen nem a szabadságát töltötte itt. Az "ONL SUPER TEAM" egy ilyen összetett projekt megvalósítására nem volt felkészülve, és megfelelő szakmai támogatásban sem részesült a NON STANDARD tervező részéről. Valószínűleg ilyen támogatást nem is kaphattak hiszen az építésznek is csak a design tervezésben van megfelelő tapasztalata (lásd az ONL hivatalos honlapját). Véleményem szerint egy ilyen "kivételes, nagy" csapattal lehetetlen megfelelő módon, minőségben és határidőre tervezni!!!!!,  A beruházó helyesen döntött, hogy elsősorban magyar építészekkel és mérnökökkel folytatta a munkát.

Tudomásom szerint az építész a kivitelezésben is részt akart venni (és jó sok pénzt keresni...), egy olyan Triagrid nevezetű "konzorciummal", amely jogi személyként nem volt bejegyezve, azaz kvázi nem LÉTEZETT. Felháborító, az építésznek az a sugallata is, hogy egy non-standard szerkezetet magyar építészek és mérnökök nem tudnak megvalósítani, erre a munkára nem képesek. A valóság az, hogy sok más professzionális cég mellett a szerkezet megvalósításában éppen egy, Kasper Oosterhuis által javasolt cég (Centraalstaal) is részt vesz, akik éppen a közelmúltban fejezték be az Abu Dhabi Forma 1 pályához tartozó acél hidat.  Információim szerint jelenleg a megvalósításban résztvevő többi szakember is sokkal több kivitelezési és gyártmánytervezési tapasztalattal rendelkezik mint Kasper Oosterhuis / ONL, akinek még tervezői jogosultsága sincs Magyarországon!!!!!

 

 

 

kalibela
2010.02.24.
21:26

@kisokoska:

tehát, sorban:

1 - Az ONL-nél négy magyar építész dolgozott teljes munkaidőben, közöttük jómagam, ezen túl egy koordináló-építész és egy jól ismert budapesti építész konzulensi minőségben, további négy építész dolgozott a rotterdami irodában a non-standard szerkezet tervezésén és a tender terveken. Továbbá egy holland építész vezetése alatt zajlott az új üveg-acél szerkezetnek a régi épületekkel való integrálása.

2 - A kiviteli tervezési munkákhoz az ONL budapesti építészirodák közreműködésére tendert írt ki, minek eredményeképpen három különféle felállást javasoltunk a beruházónak, amit az nem fogadott el, hanem ebben is a saját útját járta.

3 - Kas Oosterhuis 2-3 hetente jött Budapestre a tervezés folyamán. A budapesti és a rotterdami iroda viszont egyazon épületmodellen dolgozott, azonos szerverre, kvázi real time.  Az így létrehozott modell kapta aztán a BIM Award (Building Information Modeling) címet 2008-ban, és az Autodesk azóta is a CET-tel reklámozza a szoftvert.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?id=3781831&siteID=123112



4 - Az ONL-nek 5 db non-standard épülete épült eddig, és 15 egyéb épülete.

5 - Egy adott konzorciumnak egyáltalán nem kell bejegyezve lennie, az nem jogi személy, hanem projekt-alapú együttműködés. A konzorciumnak, mint szervezetnek sem a polgári jog, sem a közigazgatási jog szabályai szerint nincs jogképessége.

6 - Kas Oosterhuis a Budapesti Építész Kamara eseti engedélyével rendelkezik erre az épületre.

7 - A holland Centraal Staal BV egy – teljesen a héjszerkezet tervezőnek alárendelt – gyártó cég, nem pedig tervező iroda.

 

Káli Béla

 

kisokoska
2010.02.25.
17:09

@kalibela: Kedves Káli Béla!

Utánanéztünk a "dolgoknak" és a tények a következő:

 1- Az ONL-nek nem dolgozott négy magyar építész teljes munkaidőben, kiváncsi lennék a nevekre..., és a megfelelő tapasztalat alátámasztására. Maga is projekt manager-ként mutatkozott be, még a múlt hónapban is...!!! és közben a terveken egy "vonalat sem húzott". A holland építész irodának sincs 4 alkalmazottja hiszen inkább gyakornokokkal dolgoztatt, kb. havi 300 euróért...

2.A kiviteli terveket ilyen felállásban nem lehetett határidőre és megfelelő minőségben megvalósítani. Tudomásunk szerint az ONL képtelen volt együttműködést kialakítani egy helyi tervező irodával sem, így a KÖZTI, NOLL TAMÁS, MÉRTÉK, IPARTERV, STUDIÓ 100, BÁNÁTI HARTVIG stb- sem tudott kialakítani együttműködést. Így lett a "nagy csapat" magja Bujdosó Attila és maga!  

3.Azt is megtudtuk, hogy a Triagrid még konzorcium sem volt, hanem Kasper oosterhuis által megálmodott kivitelezési cég...,

4. Kasper Oosterhuisnak NINCS Magyarországon tervezői jogosultsága, még eseti sem, mivel az 2009 novemberében lejárt!! 

5. A Centraalstaal cégnek komoly mérnöki csapata van, termsézetesen a többi projektben résztvevő mérnök és statikus is komoly tapasztalatokkal rendelkezik

asztapaszta
2010.02.25.
18:33

@kisokoska:

 

Kedves Okoska,

most is elfelejtetted aláírni a megjegyzésedet. Semmi baj.

Üdv,

HP

 

kalibela
2010.02.26.
10:48

@kisokoska:  

 

ÉS VALÓBAN! én be szoktam mutatkozni...

Nézzetek utánna ennek a "dolognak" is, hogyan kell...

Káli Béla

perika
2010.02.24.
10:40

Márton Imre nem vezérigazgató, hanem ügyvezető.

gramercy
2010.02.24.
08:33

Emelje fel a kezét, aki meglepödött.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.