// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása

1/5

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós

Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

Hirdetés
?>
Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum
?>
Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós
?>
Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter
?>
1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor
?>
Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után
1/5

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

Kilátás a Széchenyi Lánchídról az Eötvös tér felé, balra az Atrium Hyatt (ma Sofitel), jobbra a Forum szálló (ma InterContinental) egy 1985-ös felvételen. Fotó: Fortepan / Belházy Miklós

Az Atrium Hyatt szálló fedett átriuma, középen a Horváth Ernő által 1911-ben tervezett Fecske típusú együléses repülőgép élethű mása, melyet Schmidt Lajos, a MÉM Repülőgépes Szolgálat munkatársa készített.Forrás: Fortepan / Záray Péter

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása
Közélet, hírek

Kiemelt beruházás lett a Sofitel felújítása

2022.06.07. 11:09

Cikkinfó

Szerzők:
Nemes D. Nikolett

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Zalaváry Lajos

Címkék:
hotel

A 2020-ban bezárt Széchenyi téri szálloda épülete része a pesti Duna-part világörökségi helyszínének, így a projekt kiemeltté nyilvánításának érdekében benyújtott kérelmet többek között világörökségi hatástanulmánnyal is alátámasztották.

A május 26-i Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányrendelet, amelyben kiemelt beruházássá nyilvánították a Sofitel Budapest Chain Bridge szálloda fejlesztését. Mint ismert, a Széchenyi téren álló Duna-parti luxushotel 2020 decemberében zárt be a felújítás miatt.

Az idén éppen 40 éve, 1982-ben átadott épületet Zalaváry Lajos, a KÖZTI építésze tervezte a MALÉV és a Pannónia Szálloda- és Vendéglátó Vállalat megbízásából. 1989-ig Hotel Atrium Hyattként működött, az ismert nemzetközi szállodalánc 110. tagjaként. A telken a második világháború előtt a Lloyd Palota (a Pester Lloyd székháza) és a Triesti Általános Biztosító épülete állt, ám mindkettő erősen megrongálódott és bontásra ítéltetett. 

Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után
5/5
Teherhajó kikötő és raktárai a pesti alsó rakparton, a Széchenyi Lánchídról nézve. Balra az Eötvös téren balra a Lloyd palota, jobbra a Stein-ház. Jobbra a szállodasor és a Dunakorzó. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György, 1890 után

"A Hotel Átrium tízszintes. A komplexuma 357 szobás, 711 ágyas szállodát, a MALÉV jegyirodát, utazási irodát és az igazgatási irodahelyiségeket foglalja magába. A főbejárat a Roosevelt térről vezet az aulába. Lesz benne bár, cukrászda, söröző, s több üzlet. Az aulában helyezik el a felvonótornyot, amelynek három üvegezett kabinjából a vendég kitekinthet a városra. Két éttermet építenek az első emeleten, két pincét, a második pinceszinten lesz a mintegy száz gépkocsi elhelyezésére szolgáló parkolóhely. Az első pinceszinten a bálterem, konferenciatermek, a MALÉV és a szállodai személyzet étterme" - írták az akkoriban kivitelezés alatt álló hotelről a Magyar Nemzet 1981-ben megjelent cikkében.  

1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor
4/5
1982-es felvétel a hotelről. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

A jelenleg az Indotek Csoport tulajdonában lévő szálloda felújítására vonatkozóan a nemrég közzétett kormányrendeletben megállapították a beépítés szabályait és az egyedi építési követelményeket is, azzal, hogy a hatályos településrendezési terv és az OTÉK előírásait a bennük foglalt eltérésekkel kell alkalmazni, illetve ha a hatályos településrendezési terv vagy az OTÉK a beépítés sajátos szabályaival ellentétes vagy azzal össze nem egyeztethető előírást tartalmaz, akkor a településrendezési tervet és az OTÉK-ot nem lehet alkalmazni

A sajátos beépítési szabályok az alábbiak:

  • a szintterületi mutató megengedett legnagyobb értéke 7,43 m2 /m2
  • a beruházással érintett épületre vonatkozóan az utcai homlokzatokat is érintő párkánymagasság növelése, térdfal magasítással vagy teljes építményszinttel való növelésével, a teljes homlokzathosszon legfeljebb 38 méter lehet, azzal, hogy az e § hatálybalépése napján hatályos településrendezési terv 9. számú mellékletének kiegészítő előírásait a helyrajzi számokra vonatkozó korlátozásai tekintetében nem kell alkalmazni
  • az épület legmagasabb pontja nem haladhatja meg a 39 métert
  • a zöldfelület megengedett legkisebb mértéke az  e § hatálybalépése napján fennálló állapothoz képest a beruházás során nem csökkenhet, továbbá a zöldfelület mértékének 5%-os növelésére vonatkozó előírást nem kell alkalmazni

Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum
1/5
Az épület napjainkban. Fotó: Építészfórum

A beruházásról érdeklődve a fejlesztőtől megtudtunk néhány információt. Mint közölték, felújítási munkálatok hamarosan elindulnak. "Az épület a Főváros egyik legexponáltabb helyszínét szinte uralja, része a pesti Dunapart Világörökségi helyszínének, tehát különleges kezelést és odafigyelést igényel úgy a fejlesztők, mint a tervezők részéről. A helyszín és a szükséges magas tervezési igényszint is indokolták a fejlesztők kezdeményezését a projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt üggyé nyilvánítása érdekében", válaszolták, hozzátéve, hogy kérelmüket többek között világörökségi hatástanulmánnyal is alátámasztották. Az ÉTDR alapján a terveket tavaly decemberben nyújtották be engedélyezésre. 

A részletekkel és a projekt bemutatásával kapcsolatban hamarosan bővebb cikkel jelentkezünk. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.