Design/Formatervezés

KIHA..LNI .ES.ÉLYES

1/15

prófécia

csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton

az utolsó járat útban a Deák tér felé

az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)

szemből az utolsó előtti

ereklyementés

a nagy csapat

horda

sose halunk meg

sose halunk meg 2.0

vége

2-4-9

?>
prófécia
?>
csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton
?>
?>
?>
az utolsó járat útban a Deák tér felé
?>
az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)
?>
szemből az utolsó előtti
?>
ereklyementés
?>
a nagy csapat
?>
horda
?>
sose halunk meg
?>
sose halunk meg 2.0
?>
vége
?>
2-4-9
?>
1/15

prófécia

csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton

az utolsó járat útban a Deák tér felé

az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)

szemből az utolsó előtti

ereklyementés

a nagy csapat

horda

sose halunk meg

sose halunk meg 2.0

vége

2-4-9

KIHA..LNI .ES.ÉLYES
Design/Formatervezés

KIHA..LNI .ES.ÉLYES

2007.04.10. 08:14

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Török Tamás

Kivonták a forgalomból Budapest egy emblematikus darabját. Március 30-án, pénteken közlekedett utoljára UV-villamos a 49-es vonalán.

Március 30-án, pénteken közlekedtek utoljára UV-villamosok a 49-es vonalán. Aznap délután a villamosvezető a következőt mondta a mikrofonba: „ma lehet utoljára hangulatos villamossal utazni". Ebben csakugyan van valami igazság, az UV-nek még villamosformája és -állaga van, például a Combino (C) ezzel szemben külsőre kinyomott fogpaszta alakú, belülről meg semmilyen (plusz a műanyagszag). Egyáltalán, az UV-nak van formája, a C.-nak nincs.  
Természetesen ergonómiai szempontok is vannak a világon (alacsony padlószint, miegymás), de a villamosbarátok azt írják, hogy az UV-kat váltó ICS villamosok (ex-négyeshatos) padlószintje még magasabb is. Ráadásul szerintük az UV-k kevesebb pénzből lennének rázásmentesre felújíthatók, mint amennyiből az ICS-eket korszerűsítik.

A felújítás persze ma a hivatalos Budapesten gyakorlatilag nem létező opció, a zsidónegyed épületeit is inkább kihajítottuk az ablakon, mint hogy fektetnénk egy kevés szellemi energiát a fejlesztésükbe. Pedig ez lenne csak igazán izgalmas, nem a letarolt telkeket beépítő öntöttbetonos, esetleg pillérvázas rutin, vagy a sztárépítészek felhőkarcolói. Mert az izgalmas nem ugyanazt jelenti, mint a nagy, drága, új, híres. Mindegy, ezt már ezerszer hallottuk.

A 49-es UV legutolsó járatán a fapados középső kocsiban (amit 1939-ben állítottak forgalomba, és azóta kb. négymillió kilométert futott) villamosvezetők mulattak leoltott lámpa és dobozos sör mellett (földi halandók ide nem szállhattak fel), a megállókban fotóállványos rajongók hada várta a sárga stukát. A legeslegutolsó, Deák térről induló menetet csoportkép örökítette meg.

A Combinótól nem lehet elvitatni, hogy a Kisvakond egyedül is fel tud szállni rá, de azon az utolsó napon a képek tanúsága szerint mégis az UV vezetőfülkéjében utazott.


szöveg és képek: Török Tamás



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.