Design/Formatervezés

KIHA..LNI .ES.ÉLYES

1/15

prófécia

csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton

az utolsó járat útban a Deák tér felé

az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)

szemből az utolsó előtti

ereklyementés

a nagy csapat

horda

sose halunk meg

sose halunk meg 2.0

vége

2-4-9

?>
prófécia
?>
csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton
?>
?>
?>
az utolsó járat útban a Deák tér felé
?>
az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)
?>
szemből az utolsó előtti
?>
ereklyementés
?>
a nagy csapat
?>
horda
?>
sose halunk meg
?>
sose halunk meg 2.0
?>
vége
?>
2-4-9
?>
1/15

prófécia

csehszlovák rovarevő kisemlős a délutáni járaton

az utolsó járat útban a Deák tér felé

az utolsó járat útban a Deák tér felé (gazdasági racionalitással a háttérben)

szemből az utolsó előtti

ereklyementés

a nagy csapat

horda

sose halunk meg

sose halunk meg 2.0

vége

2-4-9

KIHA..LNI .ES.ÉLYES
Design/Formatervezés

KIHA..LNI .ES.ÉLYES

2007.04.10. 08:14

Kivonták a forgalomból Budapest egy emblematikus darabját. Március 30-án, pénteken közlekedett utoljára UV-villamos a 49-es vonalán.

Március 30-án, pénteken közlekedtek utoljára UV-villamosok a 49-es vonalán. Aznap délután a villamosvezető a következőt mondta a mikrofonba: „ma lehet utoljára hangulatos villamossal utazni". Ebben csakugyan van valami igazság, az UV-nek még villamosformája és -állaga van, például a Combino (C) ezzel szemben külsőre kinyomott fogpaszta alakú, belülről meg semmilyen (plusz a műanyagszag). Egyáltalán, az UV-nak van formája, a C.-nak nincs.  
Természetesen ergonómiai szempontok is vannak a világon (alacsony padlószint, miegymás), de a villamosbarátok azt írják, hogy az UV-kat váltó ICS villamosok (ex-négyeshatos) padlószintje még magasabb is. Ráadásul szerintük az UV-k kevesebb pénzből lennének rázásmentesre felújíthatók, mint amennyiből az ICS-eket korszerűsítik.

A felújítás persze ma a hivatalos Budapesten gyakorlatilag nem létező opció, a zsidónegyed épületeit is inkább kihajítottuk az ablakon, mint hogy fektetnénk egy kevés szellemi energiát a fejlesztésükbe. Pedig ez lenne csak igazán izgalmas, nem a letarolt telkeket beépítő öntöttbetonos, esetleg pillérvázas rutin, vagy a sztárépítészek felhőkarcolói. Mert az izgalmas nem ugyanazt jelenti, mint a nagy, drága, új, híres. Mindegy, ezt már ezerszer hallottuk.

A 49-es UV legutolsó járatán a fapados középső kocsiban (amit 1939-ben állítottak forgalomba, és azóta kb. négymillió kilométert futott) villamosvezetők mulattak leoltott lámpa és dobozos sör mellett (földi halandók ide nem szállhattak fel), a megállókban fotóállványos rajongók hada várta a sárga stukát. A legeslegutolsó, Deák térről induló menetet csoportkép örökítette meg.

A Combinótól nem lehet elvitatni, hogy a Kisvakond egyedül is fel tud szállni rá, de azon az utolsó napon a képek tanúsága szerint mégis az UV vezetőfülkéjében utazott.


szöveg és képek: Török Tamás



 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.