// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán

1/2

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property

Hirdetés
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property
1/2

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán

2025.04.03. 14:22

A Fővárosi Önkormányzat zöld utat adott az Óbudai-szigetre vezető új gyaloghíd tervének, amely összekötné az egykori Hajógyár területét és a volt óbudai szeszgyár helyén megvalósuló Waterfront City új lakótömbjeit a közparkként funkcionáló északi területtel.

A Waterfront City a Folyamőr utca, a Miklós tér és a Bogdáni út által határolt 5 hektáros területen valósul meg. Az új városnegyedben lakó- és kereskedelmi egységek épülnek, miközben megőrzik és felújítják a telken található kéményt és műemléki védettség alatt álló központi épületet. A területet átszeli majd a Kolosy térről induló Budai Promenád egyik szakasza, amely összeköti a projektet a mindössze 600 méterre fekvő Fő térrel. A fejlesztés építészeti terveit a Hajnal Építész Iroda készítette.  

Karácsony Gergely főpolgármester múlt héten Facebook-oldalán jelentette be, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén zöld utat adott a projekt részeként megvalósuló új gyaloghíd tervére, amely összekötné az egykori Hajógyár területét és a Waterfront City új lakótömbjeit a közparkként funkcionáló északi területtel. 

A projekt telepítési tanulmánytervéből, amelyet az önkormányzat Képviselő-testülete február 27-én fogadott el, további részletek derülnek ki a tervezett hídról. Mint írják, Óbuda központi területe és az Óbudai lakótelep jelenleg a HÉV és a rakparti út miatt teljesen el van vágva a Dunától és a szigettől. A tervezett gyalogoshíd a kis távolságok városa elvvel összhangban teremtene új kapcsolatot ezek között a területek között. A híd a védett, volt szeszgyári főépület déli oldalán létesülő központi térről indul, és a HÉV, a rakparti út és a Duna mellékága felett átívelve éri el az Óbudai-szigetet. 

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)
1/2
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A híd megvalósítására a Közlekedés Kft. és a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítettek tanulmánytervet, a csatlakozó feljáró rámpák, lépcsők, esetleges liftek és egyéb építmények terveit a Waterfront City projekt építészi tervezését végző Hajnal Építész Stúdió Kft. készítette.

A dokumentum szerint a környéken számos régészeti, műemléki, valamint helyi védettségű ipartörténeti emlék található, így a híd kulturális szempontból is jelentős szerepet kap. Az ütemezetten kialakítás alatt álló, a Waterfront City területén is áthaladó Budai Promenádhoz csatlakozva a gyalogoshíd összekapcsolná a környező történeti és ipari emlékeket, például a korábbi hajógyári épületeket, az egykori Hadrianus-palota maradványait, a volt Szeszgyár főépületét és a volt Harisnyagyár épületegyüttesét.

Az óbudai oldalon, a kiindulási pont környezetében a lakótelep kiterjedt zöldfelületekkel rendelkezik, köztük a nemrég megújított Kaszap István parkkal. A lakótelepen élők ezen a parkon és a Budai Promenádon keresztül érhetik majd el a tervezett gyalogoshidat, amely összeköti a területet a szemközti Óbudai-sziget parkosított részeivel.

A szigeten, a híd környezetében az inváziós fafajok aránya jelentős, az állomány közel egyharmadát teszik ki. A környezettudatos tervezés érdekében 111 faegyedet vizsgáltak meg, melyek közül az invazív, valamint a rossz egészségi állapotú fákat nem tervezik megtartani. A parti sávban található további 10-12 nem invazív fa közül több is rossz állapotú, sérült gyökérnyakkal, koronaelhalással vagy törött vázágakkal. A dokumentum szerint ezek esetében mérlegelni kell a fakivágás lehetőségét.

A hídfő elhelyezését a dendrológiai vizsgálatok figyelembevételével tervezték meg, hogy a lépcsők és egyéb építményrészek ne érintsék a megtartásra érdemes fákat. Ennek eredményeként a híd érkezési pontja elkerüli a tengelyétől délre eső fákat, valamint az északi facsoport hosszabb távon megőrizhető egyedeit.

A cikk a Danubia Investment Platform építőipari adatbázis segítségével jött létre, bővebb információért írjanak az info@danubiaforum.hu email címre.

Vélemények (1)
<>---
2025.04.07.
14:30

Fakivágás ügyében reformra van szükség. Egyre nagyobb szükségünk van a fákra és az egészséges környezetre. Ugyanakkor a fakivágás szabályozása jelenleg a beruházások jelentős részét szinte ellehetetleníti. Valahol és valahogy tudomásul kell vennünk, hogy a városi fák igen nagy része mesterségesen, őskörnyezetéből kiragadva került telepítésre, folyamatos gondozást, ápolást és időnként sajnos kivágást és újratelepítést igényelnének annak érdekében, hogy a következő generáció is árnyékban járhasson. Számomra nem ismert, hogy mennyire került szűk keresztmetszetként megvizsgálásra az ecetgyári terület és a Filatorigát kritikus közlekedési kapcsolata. A Bogdáni út – Ladik utcai saroktól a Harisnyagyári tömb grafiti fala mentén meglévő kb. 4m széles közös közlekedési felülete biztosítja a Waterfront City autós, gyalogos, kerékpáros (Eurovelo 6) közlekedési kapcsolatát két irányban, valamint parkolási funkciót is ellát. Ezen kívül nincsen észak-déli irányban összeköttetés. Amennyiben a harisnyagyári tömbben, a grafiti fal mögött (a fal elbontásával) nem létesül közlekedési folyosó, a környék mos is kritikus közlekedése lassan ellehetetlenül. Az ecetgyári területen észak-déli irányban átvezető gyalogos és kerékpáros folyosó a Főtér bekötéséhez egyébként nem valósult meg a kívánalmak és elképzelések szerint. Így milyen értelme lenne a gyalogos hídnak? A szigeten életvitelszerűen, a társadalom peremén évtizedek óta életvitelszerűen élő egyének bekapcsolása a Waterfront City "forgatagába"?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.