Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán

1/2

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property

Hirdetés
?>
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)
?>
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property
1/2

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az új gyaloghíd terve Óbudán

2025.04.03. 14:22

A Fővárosi Önkormányzat zöld utat adott az Óbudai-szigetre vezető új gyaloghíd tervének, amely összekötné az egykori Hajógyár területét és a volt óbudai szeszgyár helyén megvalósuló Waterfront City új lakótömbjeit a közparkként funkcionáló északi területtel.

A Waterfront City a Folyamőr utca, a Miklós tér és a Bogdáni út által határolt 5 hektáros területen valósul meg. Az új városnegyedben lakó- és kereskedelmi egységek épülnek, miközben megőrzik és felújítják a telken található kéményt és műemléki védettség alatt álló központi épületet. A területet átszeli majd a Kolosy térről induló Budai Promenád egyik szakasza, amely összeköti a projektet a mindössze 600 méterre fekvő Fő térrel. A fejlesztés építészeti terveit a Hajnal Építész Iroda készítette.  

Karácsony Gergely főpolgármester múlt héten Facebook-oldalán jelentette be, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén zöld utat adott a projekt részeként megvalósuló új gyaloghíd tervére, amely összekötné az egykori Hajógyár területét és a Waterfront City új lakótömbjeit a közparkként funkcionáló északi területtel. 

A projekt telepítési tanulmánytervéből, amelyet az önkormányzat Képviselő-testülete február 27-én fogadott el, további részletek derülnek ki a tervezett hídról. Mint írják, Óbuda központi területe és az Óbudai lakótelep jelenleg a HÉV és a rakparti út miatt teljesen el van vágva a Dunától és a szigettől. A tervezett gyalogoshíd a kis távolságok városa elvvel összhangban teremtene új kapcsolatot ezek között a területek között. A híd a védett, volt szeszgyári főépület déli oldalán létesülő központi térről indul, és a HÉV, a rakparti út és a Duna mellékága felett átívelve éri el az Óbudai-szigetet. 

A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)
1/2
A gyaloghíd terve. Forrás: Biggeorge Property. (Építészfórum archívum)

A híd megvalósítására a Közlekedés Kft. és a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítettek tanulmánytervet, a csatlakozó feljáró rámpák, lépcsők, esetleges liftek és egyéb építmények terveit a Waterfront City projekt építészi tervezését végző Hajnal Építész Stúdió Kft. készítette.

A dokumentum szerint a környéken számos régészeti, műemléki, valamint helyi védettségű ipartörténeti emlék található, így a híd kulturális szempontból is jelentős szerepet kap. Az ütemezetten kialakítás alatt álló, a Waterfront City területén is áthaladó Budai Promenádhoz csatlakozva a gyalogoshíd összekapcsolná a környező történeti és ipari emlékeket, például a korábbi hajógyári épületeket, az egykori Hadrianus-palota maradványait, a volt Szeszgyár főépületét és a volt Harisnyagyár épületegyüttesét.

Az óbudai oldalon, a kiindulási pont környezetében a lakótelep kiterjedt zöldfelületekkel rendelkezik, köztük a nemrég megújított Kaszap István parkkal. A lakótelepen élők ezen a parkon és a Budai Promenádon keresztül érhetik majd el a tervezett gyalogoshidat, amely összeköti a területet a szemközti Óbudai-sziget parkosított részeivel.

A szigeten, a híd környezetében az inváziós fafajok aránya jelentős, az állomány közel egyharmadát teszik ki. A környezettudatos tervezés érdekében 111 faegyedet vizsgáltak meg, melyek közül az invazív, valamint a rossz egészségi állapotú fákat nem tervezik megtartani. A parti sávban található további 10-12 nem invazív fa közül több is rossz állapotú, sérült gyökérnyakkal, koronaelhalással vagy törött vázágakkal. A dokumentum szerint ezek esetében mérlegelni kell a fakivágás lehetőségét.

A hídfő elhelyezését a dendrológiai vizsgálatok figyelembevételével tervezték meg, hogy a lépcsők és egyéb építményrészek ne érintsék a megtartásra érdemes fákat. Ennek eredményeként a híd érkezési pontja elkerüli a tengelyétől délre eső fákat, valamint az északi facsoport hosszabb távon megőrizhető egyedeit.

A cikk a Danubia Investment Platform építőipari adatbázis segítségével jött létre, bővebb információért írjanak az info@danubiaforum.hu email címre.

Vélemények (1)
<>---
2025.04.07.
14:30

Fakivágás ügyében reformra van szükség. Egyre nagyobb szükségünk van a fákra és az egészséges környezetre. Ugyanakkor a fakivágás szabályozása jelenleg a beruházások jelentős részét szinte ellehetetleníti. Valahol és valahogy tudomásul kell vennünk, hogy a városi fák igen nagy része mesterségesen, őskörnyezetéből kiragadva került telepítésre, folyamatos gondozást, ápolást és időnként sajnos kivágást és újratelepítést igényelnének annak érdekében, hogy a következő generáció is árnyékban járhasson. Számomra nem ismert, hogy mennyire került szűk keresztmetszetként megvizsgálásra az ecetgyári terület és a Filatorigát kritikus közlekedési kapcsolata. A Bogdáni út – Ladik utcai saroktól a Harisnyagyári tömb grafiti fala mentén meglévő kb. 4m széles közös közlekedési felülete biztosítja a Waterfront City autós, gyalogos, kerékpáros (Eurovelo 6) közlekedési kapcsolatát két irányban, valamint parkolási funkciót is ellát. Ezen kívül nincsen észak-déli irányban összeköttetés. Amennyiben a harisnyagyári tömbben, a grafiti fal mögött (a fal elbontásával) nem létesül közlekedési folyosó, a környék mos is kritikus közlekedése lassan ellehetetlenül. Az ecetgyári területen észak-déli irányban átvezető gyalogos és kerékpáros folyosó a Főtér bekötéséhez egyébként nem valósult meg a kívánalmak és elképzelések szerint. Így milyen értelme lenne a gyalogos hídnak? A szigeten életvitelszerűen, a társadalom peremén évtizedek óta életvitelszerűen élő egyének bekapcsolása a Waterfront City "forgatagába"?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.