Nézőpontok/Kritika

Kockázat nélkül - Miről beszélünk, amikor építészetről beszélünk?

1/36

Jankovics Tibor prezentációja - fotó: Turós Balázs

Mesterek köszöntése: Kévés György és Pásztor Erika Katalina - fotó: Turós Balázs

Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Kovács Péter - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

a médiazsűri

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Böszörményi-Nagy Gergely - fotó: Turós Balázs

Devich Márton, a zsűri elnöke - fotó: Turós Balázs

médiazsűri - fotó: Turós Balázs

médiazsűri - fotó: Turós Balázs

Szabó Levente - fotó: Turós Balázs

Dr. Dúll Andrea - fotó: Turós Balázs

Lengyel Márton - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Kovács Péter - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Nartarchitects - fotó: Turós Balázs

Bardóczi Sándor, szakmai zsűri - fotó: Turós Balázs

Martinkó József, szakmai zsűri - fotó: Turós Balázs

Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel és Devich Márton - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Indira van' t Klooster és Janekke Franke - fotó: Turós Balázs

Jobbágy Ágnes - fotó: Turós Balázs

közönségdíjas tablók - fotó: Turós Balázs

Nagy Marianna - fotó: Turós Balázs

Németh Roland Dániel - fotó: Turós Balázs

Tamás Anna Mária - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel, Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

?>
Jankovics Tibor  prezentációja - fotó: Turós Balázs
?>
Mesterek köszöntése: Kévés György és Pásztor Erika Katalina - fotó: Turós Balázs
?>
Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs
?>
Kovács Péter - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó
?>
a médiazsűri
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó
?>
Böszörményi-Nagy Gergely - fotó: Turós Balázs
?>
Devich Márton, a zsűri elnöke - fotó: Turós Balázs
?>
médiazsűri - fotó: Turós Balázs
?>
médiazsűri - fotó: Turós Balázs
?>
Szabó Levente  - fotó: Turós Balázs
?>
Dr. Dúll Andrea  - fotó: Turós Balázs
?>
Lengyel Márton - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs
?>
Kovács Péter - fotó: Turós Balázs
?>
Palotai Dániel - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs
?>
Nartarchitects - fotó: Turós Balázs
?>
Bardóczi Sándor, szakmai zsűri  - fotó: Turós Balázs
?>
Martinkó József, szakmai zsűri - fotó: Turós Balázs
?>
Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs
?>
Palotai Dániel és Devich Márton - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs
?>
Indira van
?>
Jobbágy Ágnes - fotó: Turós Balázs
?>
közönségdíjas tablók - fotó: Turós Balázs
?>
Nagy Marianna - fotó: Turós Balázs
?>
Németh Roland Dániel - fotó: Turós Balázs
?>
Tamás Anna Mária - fotó: Turós Balázs
?>
Palotai Dániel, Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron  - fotó: Turós Balázs
?>
Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs
1/36

Jankovics Tibor prezentációja - fotó: Turós Balázs

Mesterek köszöntése: Kévés György és Pásztor Erika Katalina - fotó: Turós Balázs

Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Kovács Péter - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

a médiazsűri

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó

Böszörményi-Nagy Gergely - fotó: Turós Balázs

Devich Márton, a zsűri elnöke - fotó: Turós Balázs

médiazsűri - fotó: Turós Balázs

médiazsűri - fotó: Turós Balázs

Szabó Levente - fotó: Turós Balázs

Dr. Dúll Andrea - fotó: Turós Balázs

Lengyel Márton - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Kovács Péter - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Nartarchitects - fotó: Turós Balázs

Bardóczi Sándor, szakmai zsűri - fotó: Turós Balázs

Martinkó József, szakmai zsűri - fotó: Turós Balázs

Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel és Devich Márton - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Indira van' t Klooster és Janekke Franke - fotó: Turós Balázs

Jobbágy Ágnes - fotó: Turós Balázs

közönségdíjas tablók - fotó: Turós Balázs

Nagy Marianna - fotó: Turós Balázs

Németh Roland Dániel - fotó: Turós Balázs

Tamás Anna Mária - fotó: Turós Balázs

Palotai Dániel, Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron - fotó: Turós Balázs

Média Építészeti Díja 2015 nyilvános zsűrizés és díjátadó - fotó: Turós Balázs

Kockázat nélkül - Miről beszélünk, amikor építészetről beszélünk?
Nézőpontok/Kritika

Kockázat nélkül - Miről beszélünk, amikor építészetről beszélünk?

2015.10.30. 14:56

Cikkinfó

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Magyarország

Vélemények:
3

Dosszié:

Tizenegyedik alkalommal rendeztük meg a Média Építészeti Díját, az év legjelentősebb építészeti rendezvényét. A nyertesekről már hírt adtunk, most következzenek Zöldi Anna gondolatai az eseményről, a hangulatról. 

A Média Építészeti Díja egyedi és egyszeri esemény, megalapítása óta kitüntetett figyelem kíséri, a szakma részéről mindenképp. Az idén 11. alkalommal megrendezett díjátadó karaktere évről évre változott, a Trafó-beli laza pogácsázás és pezsgőzés emlékét már csak a filléres naptár hátlapjára matricázott számok őrzik, amit a tisztelt zsűri a szavazáshoz változatlanul kézhez kap, és olykor esetlenül, kapkodva lapozgat. Jó ez a folytonosság, oldja a profizmust, amit a rendezvény idő közben – rangjához illően - magára öltött.

Az Uránia, mint helyszín a filmes díjátadók auráját idézi, és a moziba sereglők közül az döntött az alkalomnak megfelelően, aki kiöltözött, ha nem is estélyibe. A teltházas közönség már megszokott módon zömmel fiatalokból állt, de sokan jöttek a szakmát körülvevő közegből, és ők nem a tornacipős értelmiség táborát szaporítják. Ahogy maguk az építészek sem - az idén köszöntött Mester, a 80. évét betöltő Kévés György is kiemelte visszaemlékezésében: a döntéshozókkal tárgyalva már a szocializmusban sem volt tanácsos lepukkant külsővel megjelenni. Az építészet nem a lázadók műfaja, ezt egyébként az idei építészeti felhozatal ékesszólóan – a következőkből kiderül, hogy számomra némileg túlzott ékesszólással – példázta is. Kévés György másik megjegyzése a közgazdasági háttérismeretek fontosságára hívta fel a figyelmet – tekintetbe véve, hogy az építész egyre inkább a társadalmi felelősség felől közelíti a rá háruló feladatokat, megszívlelendő tanács, hogy erre már a képzésben nagyobb hangsúlyt kellene fektetni.



Mesterek köszöntése: Kévés György és Pásztor Erika Katalina - fotó: Turós Balázs
2/36
Mesterek köszöntése: Kévés György és Pásztor Erika Katalina - fotó: Turós Balázs





A jelenlegi építészképzésben ugyancsak elhanyagolt téma a környezet pszichés hatásainak vizsgálata, pedig ez jó pár évtizede már sikerrel működő kutatási terület. Ezért dicséretes döntés volt Dúll Andrea környezetpszichológus meghívása a szakmai bírálók táborába, olyan szempontokkal gazdagította a véleményalkotást, ami szintén hiánypótló, és vetekszik a gazdasági megfontolások fontosságával.


Dr. Dúll Andrea  - fotó: Turós Balázs
16/36
Dr. Dúll Andrea - fotó: Turós Balázs




Ha egyetlen fogalommal kellene illetnem a 2015-ös díjátadót, akkor ez minden bizonnyal a megbízható profizmus lehetne. Színvonalas házak, hozzáértő zsűri, tartalmas szakmai bírálatok, profi szervezés, világszínvonalú szakmai előzsűri – mégis napok óta töröm a fejem azon, mi okozott mégis hiányérzetet? Nem az öncélú bohóckodás hiányzott a show-ból, és nem is a szívmelengető butaság. Minden korrektül működött, színvonalas és tartalmas este élményével távozott, aki a zuhogó eső ellenére elmerészkedett az Urániáig.

Talán az említett lázadás tartózkodott házon kívül, a kétségek és kérdőjelek, az egyéniségre töredékes, mégis nagyon személyes próbálkozásai.
Igazságtalan ezt azokon számon kérni, akik színvonalas munkákkal, korrekt építészeti viselkedéssel, okos hozzászólásokkal teremtették meg a párbeszédet szakma és a média között – ahogy ez a Média Építészeti Díjának kezdettől vállalt és mára már beérett küldetése.



a médiazsűri
6/36
a médiazsűri





Az izgalom, a meglepetés, a szubjektív reflexióra való hajlandóság talán a kortárs közérzetből hiányzik, az építészeti magatartás csupán ennek leképződése. A pszichésen kiszámíthatatlan, folytonosan változó vizuális ingerekkel bombázó világban mindennél jobban vágyunk a szilárd és kiszámítható keretekre, a semleges vizualitásra. A felvonuló hat ház és öt terv szinte mindegyike megfelelt ennek a kritériumnak, és amelyik nem, az nem várt vesztesévé vált a versengésnek. Abban azonban talán a pszichológia is igazat ad, hogy nem lehet mindig minden kiszámítható, mert ez nem csak enyhe apátiát okoz, de az adaptáció, a váratlan helyzetekre adott rugalmas válaszadás képességét is eltompítja, az pedig a túlélés szempontjából hosszú távon életveszélyes.

A végeredmény pro és kontra példázza a fentieket. (Engedtessék meg, hogy ezúttal azt a két különdíjat, melyet a szponzorok egyéni szempontok alapján ítélték, figyelmen kívül hagyva a pusztán a média és az építész szakma díjaira koncentrálva próbáljak kapaszkodókat találni). Feltűnő és elgondolkodtató számomra, hogy a médiában személyes beszámoló két hét elteltével is alig jelent meg az eseményről, gyakorlatilag a sajtóközlemény, a díjazottak felsorolása ismétlődik számtalan helyen – még Földes András sem írt vicceseket, pedig ő nehezen állja meg. Talán nem volt min viccelődni, ami visszautal az esetlegesség, a kirívó egyediség hiányára.



médiazsűri - fotó: Turós Balázs
13/36
médiazsűri - fotó: Turós Balázs





Mind a terv, mind az épület kategóriában, de még a közönségdíj esetében is egy toronyépület nyert – a vertikális dimenzió úgy látszik a spirituális tartalom hiánya ellenére is, vagy talán épp azért elsőbbséget élvez. Ma már sikk utálni a sztárépítészet domináns tornyait, de szolidabb változatban eszünk ágában sincs lemondani a madárperspektíváról. Ugyanakkor feltűnő vesztese volt a versenynek az egyetlen, valóban spirituális épület, amely ráadásul kifejezetten egyedi, erős, és nyilvánvalóan dekódolható módon utalt egy archetipikus mintára, a barlang-anyaméh szimbolikájára.

Jankovics Tibor badacsonyi kápolnáját a helyszínen a zsűri a fotók alapján kialakított előzetes várakozásokhoz képest csalódottan ítélte meg, éppen a tér által keltett spirituális érzést hiányolva. Ezt annyira egybehangzóan állították, hogy nehéz ezzel vitatkozni, habár saját személyes tapasztalatom ennek ellentmond. Azt sem gondolom, hogy az úgynevezett narratív, organikus építészet szenvedett itt vereséget a kozmopolita modernizmussal szemben, de megvitatni, tovább gondolni mindenképpen érdemes lenne a jelenséget, a gondolatcserét valamilyen formában egyébként is érdemes lenne kiterjeszteni.



Jankovics Tibor  prezentációja - fotó: Turós Balázs
1/36
Jankovics Tibor prezentációja - fotó: Turós Balázs





A feszes tempó jelenleg nem ad módot érdemi párbeszéd kialakulására, pedig ez tartogathatna igazi érdekességet, és a zsűri ehhez abszolút felkészültséggel rendelkezik. A bírálatokból úgy tűnt, hogy egy évtized alatt a média képviselői megtanulták, hogy a látvánnyal szemben a filozófiát részesítsék előnyben, akármit is gondoljunk építészként erről. Ez a preferencia leginkább az ELTE háborús áldozatok emlékműve esetében vált nyilvánvalóvá, ami egyöntetű ovációval találkozott, holott szigorúan véve egyáltalán nem is látható. Szabó Levente és csapatának munkája végül – nagyon helyesen – különdíjat kapott - habár építészeti beavatkozás, de egyet kellett értenem Devich Mártonnal, a médiadíj állandó és veterán résztvevőjével: az egy év építészeti termését rangsoroló versenyben nem lenne igazságos egy elsősorban művészi alkotást eszmei hitelessége okán győztesként díjazni.

A tervkategóriában nyertes átlátszó könyvtártorony már épületben megfogalmazott filozófiát mutatott: voltaképpen egy óriási könyvobjekt, amely egyszerre idézi a Rózsa neve óriás könyvtártornyát, Borges filozófiáját és a Harry Potter folyton elmászkáló lépcsőit. Arra azért kíváncsi lennék, ha ez a költői hasáb nem Philadephiában, hanem Budapesten akarna megszületni, ennyire egyöntetű lelkesedés övezné-e. Nagyvonalúsága mindenestre rácáfol az itthoni gyakorlatra, örültem, hogy a zsűri elég távolinak ítélte ahhoz, hogy jutalmazza.



Palotai Dániel - fotó: Turós Balázs
20/36
Palotai Dániel - fotó: Turós Balázs





A fák fölé magasodó, hálóval befont, kettős spirállal körbefuttatott betontorony a hobbitlyukakkal és nemzeti színű ablakokkal viszont teljes mértékben találkozott a filozófiai és vizuális elvárásokkal. Egyszerre semleges és költői, áttetsző és szilárd, dinamikus és statikus, és kibernetikus barlangjával ugyancsak utal az anyaméh archetípusára. A védőháló mögött, a riasztó űrben felfelé kapaszkodó ember korunk szimbóluma, és úgy látszik ez az életérzés a hozzá társuló kortárs formanyelvvel magával ragadóbb, mint a barlang biztonsága.
A verseny egyértelmű tanulsága, hogy közvetlen tapasztalás híján a az ember-léptékű kortárs építészet nem megítélhető.

A helyszíni tapasztalat okán maradt le a versenyben a Ramenka kifinomult minimalizmusa és profi részletkezelése, és a visegrádi faluközpont egyszerű, szerény építészeti viselkedést példázó faépíténye. Mindkettő meglepetés az előző évek tapasztalatához, illetve a szakma várakozásához képest. A Ramenka letisztultsága és szakmai profizmusa túl sterilnek, és ezzel együtt talán túl hivalkodónak bizonyult az átlagos ízlés számára, (és itt az átlagos szót hangsúlyozottan nem lekicsinylő értelemben használom) Visegrádon az életet és – feltételezem, élet híján - a látványt hiányolta a zsűri, bár a kihasználatlanság egyértelműen nem az építészek hibája, ez kiderült a prezentációból. A visegrádi terv tükrözte leginkább azt a szemléletet, amit a hazai építészeti kánon elvár és képvisel, de úgy tűnik, ezen a tájon ez egyelőre nehezen talál utat a használókhoz.



Lengyel Márton - fotó: Turós Balázs
17/36
Lengyel Márton - fotó: Turós Balázs





Egyöntetű lelkesedés övezte viszont Kovács Péter debreceni műteremházát: légies tisztaságát, makulátlan rendjét, a múlttal tartott finom kapcsolatát a jelek szerint a tér és forma hatásosan közvetítette. Az idő metaforáját megtestesítő jó építészet felemelő élménye mindnyájunk számára ismerős, Dúll Andrea azonban szelíden figyelmeztetett: a pszichénkre nézve veszélyekkel is járhat, ha a ház önálló életet él a használója nélkül. Ízlés dolga – számomra is hitelesebb, ha nem ront az összképen, ha a zokni ottmarad a padlón.

Összességében szélsőségektől mentes, kiegyensúlyozott képet mutatott az idei felhozatal, a folytatás vonatkozásában talán azon érdemes gondolkodni, milyen irányban érdemes új kihívásokat keresni. Kinek üzen az immár profin működő esemény, milyen helyet kapjon az egyre inkább az építészeti tevékenység fókuszába kerülő társadalmi felelősség, és milyen szemléletformáló szerepet vállal az építészfórum a továbbiakban. Miről beszélünk, amikor építészetről beszélünk?



médiazsűri - fotó: Turós Balázs
14/36
médiazsűri - fotó: Turós Balázs





Paradox módon a hiányérzetem okára egy fél évszázaddal ezelőtti gondolat adta meg végül a választ Nicolas Schöffer most nyíló retrospektív kiállításnak egyik tablóján. A teret és a fényt csapdába ejtő szobroktól az építészetig eljutó művész hitvallása szerint az építészet célja, hogy művészet szülessen belőle, hogy a városlakók mindig megújuló, élményekkel teli művészeti közegben éljék a mindennapjaikat. Az élmény azonban elképzelhetetlen kockázat nélkül – egy-két bozótharcost szívesen láttam volna.



Nartarchitects - fotó: Turós Balázs
22/36
Nartarchitects - fotó: Turós Balázs





Zöldi Anna




Vélemények (3)
Égigérő
2015.11.03.
10:47

útibeszámoló: http://mno.hu/egigero/kortars-kilato-nyerte-a-media-epiteszeti-dijat-1309602

személyes a gáláról:

http://mno.hu/egigero/sulykolja-uzenetet-a-makovecz-epulet-1309999

Pákozdi Imre
2015.10.31.
06:49

Kedves Anna, minden, a látottakhoz képest lázadó magatartás, pláne kihívó performansz hiteltelen lett volna. Ma a magyar építészet az állam és annak megcsonkított végtagjai - az önkormányzatok - markában senyved, pontosabban azok tenyeréből eszik. Építészeink ennek a kőkeményen korlátozó helyzetnek a tudatában ízléssel kerülik a szabadságot mímelő handabandázást.

Ami a Jankovich Tibor-féle badacsonytomaji kápolnát illeti, valóban a helyszínen kell látni ahhoz, hogy megítélhessük. Nagy kísérlet, nagy buktatókkal. Szemből elragadó, akár a kontúrját, akár a mélyén parázsló, kiváló oltárképet tekintjük. Oldalról már több sebből vérzik; a fényképeken nem igazán tűnhet fel, de a lőrésnyi oldalablakok ferdén, mit ne mondjak, srégen helyezkednek el, a torony tetején lévő, vízszintesen rácsozott nyílás pedig kifejezetten gépészeti szellőzőt idéz. Oldalról nézve a templom kicsit műszakias, a hajlott tetejű apszissal egy mai, modern traktor motorházára emlékeztet. 

Nagyon egyetértek a Palotai Dániel munkájának fogadtatásáról írottakkal, a Galyatetőn újjáépült kilátó elemzése pedig telitalálat :-).

A verseny nagy vesztese szerintem nem a Ramenka, hanem a még csak a döntőbe sem került dabasi ravatalozó: http://epiteszforum.hu/ravatalozo-dabason. A nemzetközi előzsűri jó munkát végzett, de az építészeti egyszerűség csodájának és az intim áhitatnak az érzékeléséhez nem volt receptoruk.

Pákozdi Imre

Zöldi Anna
2015.11.03.
18:00

@Pákozdi Imre: Kedves Imre, köszönöm, hogy figyelmet fordít a gondolataimra.

a dabasi ravatalozó nekem is tetszik

üdv

za

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.