Közélet, hírek

KöKi a városon túl

1/6

Tervtanács augusztus 23..

Gyulai István kerületi főépítész, Schneller István Budapest főépítésze, Somogyi Judit a tervtanács titkára

Patonai Dénes ismerteti a tervet

Zepkó Ferenc prezentációja

Látványterv a vetítővásznon

?>
Tervtanács augusztus 23..
?>
Gyulai István kerületi főépítész, Schneller István Budapest főépítésze, Somogyi Judit a tervtanács titkára
?>
Patonai Dénes ismerteti a tervet
?>
Zepkó Ferenc prezentációja
?>
Látványterv a vetítővásznon
?>
1/6

Tervtanács augusztus 23..

Gyulai István kerületi főépítész, Schneller István Budapest főépítésze, Somogyi Judit a tervtanács titkára

Patonai Dénes ismerteti a tervet

Zepkó Ferenc prezentációja

Látványterv a vetítővásznon

KöKi a városon túl
Közélet, hírek

KöKi a városon túl

2006.09.05. 13:34

augusztus 23. / egyetlen napirend a Fővárosi Tervtanács ülésén

KöKi a városon túl
 
Óriás-beruházás előkészítése folyik a Kőbánya-Kispest közlekedési csomópontra (az eredeti épületet, a vágányokon átívelő széles-színes híddal Kővári György tervezte a MÁVTI színeiben, még a hetvenes években). Fővárosi „decentrum” létesítése van műsoron, jóval túl a Belvároson. Sajnos mindez azt jelenti, hogy csomagolás-tervezés kívántatik meg a szakemberektől, alkalmazott űr-kihasítás tér-komponálás helyett. A rendezési terv már elfogadtatott, mégpedig olyan feltételrendszerrel, ahogy azt a területet tulajdonló társaságok kívánták.
 

Amikor Schneller István 2006. június elején bejelentette, hogy megválik főépítészi posztjától, a sajtó számára átadott egy háttéranyagot, melyben így fogalmaz: „A közelmúltban kerületi kezdeményezésre túlzott méretű bevásárlóközpont kialakításáról született döntés a Kőbánya Kispesti vasútállomás térségében, ahol a paraméterek tekintetében csak minimális csökkentésre volt esélyünk.”

 

A sors fintora, hogy még hivatali ideje alatt, augusztus 23-án a Fővárosi Tervtanács ülésén Schneller elnökletével tárgyalták a XIX. kerület, KÖKI Center építési engedélyezési tervét. Nagy vita nem alakult, nem alakulhatott ki, a tervezett épület akkora, hogy csak áttekintéséhez napokra lenne szükség. Ezért is volt a nyári szünet utáni első ülés témája, mert még az opponens is több időt kért a felkészülésre.
 

 

A rajzok és a vetítés ház-formára utaltak ugyan, de a tervet ismertető Patonai Dénes is elmondta, hogy óriási közlekedési csomópont tervezése a feladat, ahol a fő kritérium a forgalom lebonyolíthatósága. Metró- és buszvégállomás, vonat-megálló, a ferihegyi forgalom, gyalogosközlekedés és logisztikai centrum napi megközelítésének összehangolása, egybefűzése a fő-fő cél. Vannak szigorú kötöttségek (pl. OBI áruház zárt technológiai rendje), csak nappali és 24 órás működés közötti eltérés, és vannak még nem értékesített négyzetméterek, melyekre csak opcionális ötletek kérettettek.

 
Mindez 200000, igen, kétszázezer négyzetméter összterületet jelent – amit többek véleménye szerint futurisztikusan, valóban XXI. századi módon kéne megoldani, valamilyen nagy gesztussal. A másik elfogadható lehetőség a nagyon jól strukturált, esetleg határozottan tagolt, építésében is több szakaszra ütemezett központ kidolgozása. Sajnos a bemutatott terv valami hibrid-megoldás. Egy mega-épület rajzai voltak láthatók, amit ráadásul szétvág az alatta elvezetett buszforgalmi sáv. A nagyobb személy-forgalomra tervezett oldal lényege pedig, hogy minden átszálló utas végigspacírozzon a vásárlótéren. A homlokzatok inkább mutatják reklámhordozó felületeknek magukat, és mindebben nem vígasz az sem, ha a lapos tetők egy része zölddel lesz beültetve, kvázi parkként várja majd a két "fogyasztás" között esetleg oda feltévedő közönséget.

Pedig nyilvánvaló hogy nem lehetetlen színvonalasan megoldani még egy ekkora feladatot sem - fantáziadúsan, értéket teremtve hosszabb távra. Külföldi példák már bőven vannak, esetleg azok tanulmányozása, ott tapasztalatot szerzett szakemberek bevonása még fordulatot hozhatna – feltéve, hogy nem a minél gyorsabb megvalósítás a legfontosabb cél.

A Tervtanács a terv engedélyezését ebben a formában nem támogatta.

szöveg és fotó: vm


XIX. kerület, KÖKI Center építési engedélyezési terve
Felelős tervező: Kiss Judit, V. Horn Valéria, Zepkó Ferenc
Opponens: Pottyondy Péter
A tervet ismertette: Patonai Dénes DLA építész és Zepkó Ferenc építész.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.