Komáromi vízház átalakítása – Kerékpáros hostel – Imre Flóra diplomaterve
Imre Flóra diplomamunkája során a komáromi vasútállomás nyugati végében található, jelenleg elhagyatottan álló vízház megújítását tűzte ki célul. Tervében az épület bővítéstörténetére értékként tekint, és ezt idézi meg az új funkció, a hostel épülettömegeivel is.
A komáromi vasútállomás nyugati végében áll egy elhagyatott, magas ház. Az épület egykor vízházként funkcionált, a Komáromon áthaladó vonatszerelvények gőzmozdonyait látta el a gőzvontatásban kulcsfontosságú „üzemanyaggal", vízzel. Sok éve egyetlen gőzös sem jár erre, így a vízház kihasználatlanul magasodik az őt körülvevő földszintes vasútállomási épületek fölé. Eközben a torony másik oldalán egy egyre népszerűbb kerékpárút halad el a vízház és a Duna partja között. Ez a kerékpárút adta a lehetőséget, hogy a több évtizede kihasználatlan vízházban egy kerékpáros turistákat kiszolgáló hostelt alakítsak ki.
A vízház formaisága és annak épületbővületeiből, illetve melléképületeiből kialakult épületstruktúra furcsa rendszere kezdettől fogva magával ragadott. Kutatásom megmutatta, hogy ez a formaiság és épületstruktúra egy több mint százéves bővítéstörténet eredménye. A vízház kezdeti szerkezetét úgy bővítették, melléképületeit aszerint építették, hogy akkor éppen mire volt funkcionálisan szükség, a víztartályok magasabbra emelésére, műhely kialakítására, raktárokra vagy a vonatkocsikat mosó személyzetnek pihenő épületre. Tervemben ezt a bővítéstörténetet jelöltem ki értékként, és erre épített három rétegű koncepcióm ezt tiszteli. E szerint a hostel épülettömegei a "régi épület régi helyen", "új épület régi helyen" és "új épület új helyen" hármas struktúráját követve emlékeznek meg a vízház és környezetének történetéről, miközben a kortárs igényeknek is megfelelnek. A "régi helyen álló régi elem" a vízház szerkezete, az ipari emléket őrzi, az "új épületek régi helyen" a melléképületek, a vízház bővítéseinek lenyomatait jelenítik meg, míg az "új szerkezet új helyen" a közlekedők, a komplexum összefogó kapcsai.
Az épülettömegek tagoltságát a hostel funkcionális rendje is követi. Az elszállásolás mint főfunkció terei, a vendégszobák, a vízház eredeti funkciójának terében, a vízház torony részében kaptak helyet, melyek szabadlépcsőn közelíthetőek meg. A hostel másodlagos, kiszolgáló funkciói a komplexum földszintjén helyezkednek el, míg a kerékpáros funkció terei a melléképületekben kerültek kialakításra. Magyarországon nem igazán találunk kifejezetten a biciklis turisták igényeit szem előtt tartó szállásokat, ezért a kerékpáros hostel funkciós programját aszerint alakítottam ki, hogy megfeleljen a német kerékpáros klub (ADFC) Bett+Bike Gastbetrieb minősítésének. Így a hostelhez a vendégszobák és kiszolgáló terei mellett, egy közösségi, vendégek által használható konyha, egy zárt kerékpártároló, egy kerékpár szerviz és egy kis kávézó-büfé is tartozik.
A koncepcióból eredő tömeg tagoltság összehangolását kisebb léptékű építészeti gesztusok oldják meg. Az alapvető összehangolási kérdés a hostel esetében vertikális és horizontális elemek egyensúlyában rejlik, a vertikális toronyszerű vízház és a horizontális lepényszerű földszintes épületek összekapcsolásában. Emiatt a földszintes épületek homlokzatát magas, függőleges osztású nyílászárók tagolják, a vízház szerkezetének pedig horizontális karaktert ad a szabadlépcső szerkezeti tagolása. Az új helyen épülő új épületrészek álló hullámú fém hullámlemez homlokzatburkolata is szintén a horizontális tömegrésznek egy vertikális karaktert kíván adni. A vakolt architektúrájú homlokzaton a lábazat magasságát is úgy határoztam meg, hogy homlokzat részlet és teljes komplexum szinten is a vertikális és horizontális jellegek egyensúlyban legyenek.
A koncepcióból eredő tér- és tömegalakítás eredménye, hogy a hostel külső és belső tereiben járva érdekes térstruktúrákat figyelhetünk meg. Ilyen például az átlátás a rakpart és a vasútállomás között, a régi és új szerkezetek, illetve épületlenyomatok találkozása, vagy a hostel kertjének épületek által tagolt változatos atmoszférája. A vízház formáját lekövető szabadlépcső nem csak kilátást biztosít a Dunára és Komarnora, hanem a régi és új szerkezet kapcsolatát jeleníti meg. Perforált álló hullámlemez burkolatának köszönhetően a szabadlépcső tömegként viselkedik, és nem is, eltakar, és nem is; függönyként sejteti maga mögött a számomra kezdettől fogva fontos formáját a vízháznak.
A diplomatervemben egy egyértelműnek tűnő, merész beavatkozás helyett egy sokkal kisebb léptékű, érzékeny, számomra legőszintébb stratégiát választottam. Ennek eredményeként egy egyszerre hiánypótló, turizmust élénkítő és ipari történeti épületállományt védő beavatkozás jöhet létre.
Imre Flóra
Források, irodalomjegyzék:
MÁV Archívum dokumentumai, azonosító kódok: T21746071, X21952506, Y00127620, F20641567
Habsburg Birodalom (1869-1887) - Harmadik Katonai Felmérés (1:75000)
Habsburg Birodalom - Kataszteri térképek (XIX. század)
Magyarország Katonai Felmérése (1941)
ADFC Bett und Bike Gastbetrieb programja: https://www.bettundbike.de/en/get-certified/gastbetrieb
L. F. Komjagin (1953), A vasút vízellátása, Közlekedési Kiadó Budapest, ford. Pompe Iván, Berecz István, 107. o., 160-163. o.