Nézőpontok/Kritika

Koreai kirakós

1/34

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
?>
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
1/34

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

Koreai kirakós
Nézőpontok/Kritika

Koreai kirakós

2020.01.01. 17:22

Cikkinfó

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Budapest

Budapesten december elején megnyílt Európa legnagyobb Koreai Kulturális Központja. A bemutatkozó kiállítás Korea kortárs kozmopolita építészetét hozza testközelbe. Az anyag hű tükre az urbanizálódó glóbuszon végletes szélsőségek között polarizálódó civilizációnknak. Olyan, mint maga az ország: Korea. Zöldi Anna írása.

Korea a szimbóluma mindannak, amit szeretünk és rettegve figyelünk ma a világban. Az egyre népszerűbb koreai filmek sűrítve tálalják a technikai civilizáció életvitelének szélsőségeit: a minimális alapterületen, papírfalak között zajló mindennapokat (1),  a plasztikai műtétek sokaságát elfogadottá tévő szépségkultuszt (2), a felturbózott, minőségi technikát, a pincelakásokban meghúzódó hihetetlen nyomorral párhuzamos, Amerikát majmoló gazdagságot (3), a pszichózisig fajuló civilzációs fóbiát (4), a társadalmi közömbösséget, a struggle for life kegyetlenségét (5), az egzisztenciális rettegést, amely sokszor misztikus félelemben és zombiapokalipszisben ölt testet (6), és a mindezek mélyén és hátterében még mindig ott élő keleti transzcendencia ősi erejét. (Ínyenceknek alább található egy válogatás koreai filmekből) Még Hollywood se tud ellenállni a koreai mítosznak: A Felhőatlasz című produkcióban a nyugati civilizáció végső széthullás előtti állomása Neoszöul futurisztikus városa, ahol a társadalom kivételezettjei tökéletes külsejű klónlányokkal szórakoznak, hogy idővel aztán testüket az újrahasznosítás jegyében visszaforgassák a táplálékláncba ehető szappan formájában.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
11/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

A valóságban itt még nem tartunk, de a Koreai Intézet Frankel Leó úti új székházában a falakon sorakozó projektek profizmusa mögött így is súlyos ellentmondásokkal szembesülhet a látogató. Ezeket a kiállítás nem is igyekszik titkolni, sőt az építészeti munkák színvonalához hasonló profizmussal tálalja. 1989 – Magyarországhoz hasonlóan – Korea életében is fordulópontot jelentett: egy demokratikus kormány hatalomra jutása után megindult a kis ország páratlan gazdasági virágzása. Ráadásul a két ország éppen 30 éve vette fel a diplomáciai kapcsolatot, a volt szocialista országok közül elsőként Magyarország létesített követséget Koreában, és az intézet megnyitása alkalmával az is kiderült a sajtóból, hogy 2019-ben a Koreai Köztársaság volt Magyarország legnagyobb külföldi befektetője.

Az évforduló alkalmából 30 év 30 építészeti projektje illusztrálja, mit tud egy fejlett gazdaság kezdeni a nagyvárosi kihívásokkal. Koreai és külföldi tervezők munkái egyaránt szerepelnek a válogatásban. Az építészet súlyát és a hivatalos hozzáállást már az is jelzi, hogy az új intézet éppen egy építészeti kiállítással nyitotta meg kapuját. Szakmapolitika szempontjából tehát – sajnos – nem hasonlít a két ország egymásra, pedig a bevezetőből is nyilvánvaló elfogultságom a koreai filmművészet iránt, illetve ennek tapasztalatai amúgy hitelesítik kint élő ismerőseim véleményét: a koreai „néplélek" – értsünk ez alatt bármit – nagyon hasonlít a magyarhoz. Indulatok, nemzeti gerjedelem, érzelmi alapú reagálás . mindez nálunk sem ismeretlen.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
9/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

A falakon sorakozó projektek azonban inkább a különbségekről vallanak, és ennek nyilvánvalóan gazdasági – vagy inkább gazdagsági – okai vannak. Tény, hogy szociális indíttatású projekt nem szerepel a tárlaton, a világ jobbítása iránt elkötelezett építészetet a kulturális létesítmények, a természetet tisztelettel kezelő beavatkozások és a meglévő, funkcióját vesztett építmények rehabilitációja képviseli. A bevezető installáció – melynek alkotóival az Építészfórum korábban közölt interjút – összefoglalja a 30 év építészetének változását, több szempont alapján is. A „szem"pont ezúttal szó szerint értendő: az installáció szembogarakon keresztül veszi „szem"ügyre a projekteket. A szellemes design kapcsán azonnal meg kell említeni a kiállításnak azt az erényét, amit csakis nyálcsorgatva „szem"revételezhetünk: a pazar kivitelt. Az installáció, a fotók, a kiállított rajzok, de elsősorban a modellek változatos anyaga és megjelenése méltán kelti fel a versenyszellemet.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
34/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

Számomra a kiállított munkáknál is izgalmasabbnak tűnik azonban a koncepció, amelyről nem tudom eldönteni, mennyire szándékos és mennyire csak én látom bele az anyagba. Egy része bizonyosan nem véletlen: a többszörös narratíva. A kiállítást a különféle, vizuálisan is jól elkülöníthető szempontok alapján végigjárva más és más olvasatot kap a látogató. A termek falán fent végighúzódó idővonal a demográfiai és gazdasági adatsorral önmagában sokatmondó: a koreai társadalomban exponenciálisan nő az egyszemélyes háztartások aránya, és ezzel párhuzamosan a GDP is, ugyanakkor – minthogy pár nélkül nem születik gyerek – az életkori megoszlás egyre kedvezőtlenebb. Azaz nagyon gazdag szingliknek kell eltartaniuk hamarosan egy egyre inkább elöregedő társadalmat. Kevésbé szélsőségesen mindenütt ez a jellemző a „fejlett" világban, de Korea záros határidőn belül sikerrel pályázik a világ legöregebb országa címre.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
24/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

Ha csak a vizuális anyagot – fotókat, terveket és maketteket – nézzük végig, minden előzetes, és menet közben magunkba szívható információ nélkül, akkor a már említett magas minőség és formai sokoldalúság tűnik szembe, az amit a címben jelzett kozmopolitizmus sugall: a befogadó karakter. Ezen belül az installáció szellemesen és elég egyértelműen közvetít egyfajta állásfoglalást. A kiállítás első részében a nyers raklapokon kiállított munkák egyértelműen a természetet tiszteletben tartó, abból ihletet merítő, a keleti tradíciót szellemileg folytató építészet termését sorakoztatják fel.  Hirtelen váltással azután átkerülünk a 21. század nagyvárosi megaépítészetének világába, a pénzt, kreativitást és technológiát kimaxoló magasházak, vagy épp családi villák világába, amelyek már fényes, feketén csillogó posztamenseken kínálják magukat. 

 

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
6/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

A két pólust elválasztja, szó szerint keresztbe vágja egy költői ösvény, utcakőből és fából, ami a Koreai Köztársaság kilencedik elnökének, a demokratikus mozgalom tragikus sorsú, tiszteletben álló vezetőjének a síremlékét megidéző installáció.  A következő terem a múltat és a jövőt összebékíteni igyekvő munkáké: a kulturális és örökségvédelmi projektek, ahol nemzetközi sztárok, mint Zaha Hadid is helyet kapott. Innen kétfelé nyílhat a látogató útja. Az egyik zsákutca, ahol a funkciójukat vesztett ipari negyedek rehabilitálására adott futurisztikus javaslat – apró robotok, „gépkutyák" által összegyűjtött és szelektált ipari hulladék központi újrafeldolgozása – után egy végtelenül csupasz és szűk szobában az évtizedekkel ezelőtt a működő gazdaság szolgálatában álló elhagyott gyár sivár képei emlékeztetnek arra, hogy mindaz, amit az előző termekben láttunk, a pillanat művészete, és vélhetően ugyanúgy a gyors avulás lehet  a sorsa. Innen csak visszafordulni lehet. A kijárathoz vezető folyosón azután helyet kapnak a digitális technika vívmányai, programok, melyek a laikusok számára is hozzáférhetővé teszik virtuális formában az építészettel való közelebbi ismeretséget, elsősorban a lakhatás ésszerű megtervezésének segítésével.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
23/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

Az említett narratívát, amely pusztán a látvány révén üzen, kiegészítik a rövid, szöveges mottók, amelyek ellenpontozzák a hallatlanul magas technikai és építészeti minőséget azzal, ahogyan ez az építészet a társadalomra hat, annak életébe beágyazódik. Az indító szlogen – felhívás az építészetről szóló beszéd társadalmasítására, akár nálunk is elhangozhatna bármelyik szakmai szervezet protokolláris rendezvényén, pátosza pedig valóban rokon a hazai megfogalmazásokkal. De megtudhatjuk, hogy Kim úr mennyiért vette házát és mennyiért adott túl rajta, éppúgy, mint hogy a Gangnam-style mit is jelent valójában. Míg az előző bekezdésben kibontott narratíva talán csak a tájékozatlan néző benyomása, ez az olvasat már egyértelműen az urbánus életforma ellentmondásaira hívja fel a figyelmet. Az építészeti kiállítások műfajának problémáját, hogy hogyan is lehet a háromdimenziós műfajt két dimenzióban bemutatni, a rövid, szöveges narráció egy huszárvágással megoldja, és arra helyezi a fókuszt, ami a 21. században az  építészet valódi feladatává vált: a társadalmi szerepre.

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna
13/34
A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás - fotó: Zöldi Anna

A harmadik, egyúttal leginkább a szakmának szóló olvasatot a kiállításhoz mellékelt, láthatóan újrahasznosított papírra nyomott katalógus adja. A kis költségű kiadvány részletesen bemutat minden egyes projektet, és bár a fordító nyilvánvalóan nem építész volt, a szövegekből kiderül, hogy a cél nem a vidám és hedonista világvége-vízió hangsúlyozása volt, hanem olyan munkák bemutatása, amelyek valamely kortárs problémára kerestek választ. Nem a koreai építészet legkiválóbb munkái szerepelnek tehát, sokkal inkább a tanulságosak. Az, hogy amit látunk, mégis mind magas minőségű, az átlag magas színvonalára enged következtetni. Aki végigjárja az új Koreai Intézet kilencvenes években emelt neo-neo épületében koreai belsőépítész által kialakított tereket, mindenképp elgondolkodtató metszetet kap nem csak Korea, de az egész civilizált világ nagyvárosi építészetéről.

Zöldi Anna

  1. Szerelemre hangolva – Wong Kar-wai, 2000
  2. Idő – Kim Ki-duk, 2006
  3. Élősködők - Bong Joon-ho, 2019
  4. Castaway to the Moon - Hae-jun Lee, 2009
  5. Bin Jip – Lopakodó lelkek
  6. The wailing - Na Hong-jin, 2016; Train ti Busan - Yeon Sang-ho, 2016
  7. Az íj – Kim Ki-duk, 2005, Tavasz Nyár, Ősz, Tél és Tavasz…- Kim Ki-duk, 2003

 

___________________________________________________________________________________________________

A kortárs koreai építészet kozmopolita arca // 1989-2019 című kiállítás megtekinthető 2020. február 28-ig  a Koreai Kulturális Központban. (cím: 1023 Budapest, Frankel Leó út 30-34.)

Szerk: Somogyi Krisztina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk