/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Nézőpontok/Vélemény

Közel Kelet

1/21

?>
?>
?>
Wesselényi-Garay Andor
?>
Ilmar Valdur (3+1 architects)
?>
Ilmar Valdur (3+1 architects)
?>
Oskars Redbergs (Standardsituation)
?>
Oskars Redbergs (Standardsituation)
?>
Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)
?>
Jakub Szczęsny (Centrala)
?>
Axel Timm (Raumlabor Berlin)
?>
Pavol Šilla (zerozero)
?>
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
?>
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
?>
Schreck Ákos (minusplus) és Prezi
?>
Schreck Ákos (minusplus)
?>
Gunther Zsolt (3H)
?>
Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)
?>
Dekleva, Pejpek, Schreck
?>
Valdur, Szczęsny, Gunther
?>
Redbergs, Timm, Palekas
?>
1/21

Közel Kelet
Nézőpontok/Vélemény

Közel Kelet

2009.02.10. 12:04

Magyar templom és sárga tengeralattjáró. Az Emerging Identities - EAST! kiállítás február 20-ig látható a Gödör Klubban, a kapcsolódó szimpóziumot 6-án rendezték meg.Török Tamás beszámol.

Az Emerging Identities EAST! szimpózium a D.A.Z. azonos című, 2006 óta utazó építészeti kiállításának kísérőeseményeként zajlott február 6-án a Gödör Klubban. A kiállított tablókon látható projektek jó részét már megelőzte valamelyik médiaszereplésük (jellemzően az A10 magazin révén), az alkotókat viszont arra kérte a nomád üzemmódba kapcsolt KÉK, hogy számoljanak be az azóta eltelt három év munkájáról.


Bevezetésképpen Wesselényi-Garay Andor szembesítette a külföldi fiatalépítészeket a „kortárs" magyar templomépítészet tipológiájával. Merthogy szerinte a kiállítás „a kivételeket válogatta össze", amik nem a valós keresztmetszetét adják a mai magyar építészetnek – a feladatot a templomépítészetre kell bízni. WGA arról igyekezett meggyőzni a hallgatóságot, hogy a kortárs nem feltétlenül jót, frisset vagy újat jelent, hanem elsősorban a forma illetve a tradíció egységét egy időszakon belül. Ezzel kapcsolatban az „önismétlés" és a „templomépítő-szerep" hagyományát említette, remélhetőleg ironikusan.

A magyar akadémiai kánon olyan darabjait mutatta be, amelyek eléggé távol esnek mindattól, ami a világban kortárs építészetnek számít. Ezek a kimért, óvatos, kompromisszumokkal gondosan alápárnázott tételek itt egy pályára kerültek például a berlini Raumlabor hulladékból barkácsolt sárga tengeralattjárójával, amivel a vállalkozó kedvű mannheimi polgárokat vitték át a folyón a rivális Ludwigshafenbe, szembesítendő őket kollektív kisebbrendűségi komplexusukkal.

Ez, mármint a Raumlabor Berlin radikális köztérhasználati kísérletezése képviselte az ellenkező végletet a magyar elefántcsonttoronnyal szemben. A helyszínen is kapható könyvükből leginkább a kísérlet-jellegből fakadó csúnyaság jön át, ehhez képest Axel Timm rokonszenvesen, meggyőzően, pózok nélkül beszélt munkáikról, amiket lazán szerveződő csoportjuk csinál.

Jakub Szczęsny, a lengyel Centrala iroda képviselője viszont a média hullámain lovagló manipulátor pózában adott elő, egyébként elég jól. Elmondta, hogy őket nem érdekli az építés, ők nem a fellendülésben, hanem a krízisben vannak otthon. Amolyan karmesternek, „synchronizer"-nek tekintik magukat. Ötletpályázatokon indulnak, képregényeket rajzolnak, tanácsadással, ötleteléssel, szervezéssel, Kunst-tal(!) foglalkoznak, pénzt reklámmal keresnek.


2/21

Wesselényi-Garay Andor
3/21
Wesselényi-Garay Andor

Ilmar Valdur (3+1 architects)
4/21
Ilmar Valdur (3+1 architects)

Ilmar Valdur (3+1 architects)
5/21
Ilmar Valdur (3+1 architects)

Oskars Redbergs (Standardsituation)
6/21
Oskars Redbergs (Standardsituation)

Oskars Redbergs (Standardsituation)
7/21
Oskars Redbergs (Standardsituation)

Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)
8/21
Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija)

Jakub Szczęsny (Centrala)
9/21
Jakub Szczęsny (Centrala)

Axel Timm (Raumlabor Berlin)
10/21
Axel Timm (Raumlabor Berlin)

Pavol Šilla (zerozero)
11/21
Pavol Šilla (zerozero)


A felszólalók zöme, engedelmeskedve a felhívásnak, többé-kevésbé mechanikusan mutogatta el pénzkereső munkája legfrissebb gyümölcseit, vagyis jellemzően az aktuális trendekkel összhangban álló tényleges házait (3+1 architects, standardsituation, Paleko ARCH Studija, zerozero, C+HO_aR, dekleva gregorič arhitekti). A scapelab bemutatkozása betegség miatt elmaradt, Schreck Ákos (minusplus) a magyar fejlesztésű prezi prezentációs szoftvert dolgoztatta meg.
Gunther Zsolt (3H) előadóként és moderátorként is szóhoz jutott. A záró kerekasztalbeszélgetést vezette, ahol az egyes érvényesülési stratégiák és a szakmai feltételrendszerek kerültek terítékre. Kiderült, hogy míg a Raumlabor például nem engedheti meg magának a pályázatokon való indulás kockázatait, addig a Dekleva-Gregorič iroda mindig legalább egy pályázatot futtat, megbízásaik felét is pályázatokon nyerik el. A litván Rolandas Palekas (Paleko ARCH Studija) a pályázati részvételben a szélesebb közönséggel való kommunikáció eszközét látja.

A moderátor unszolására a kerekasztalozók megerősítették, hogy a keleti blokk többi országában sem halt még ki a begyöpösödött „old school" mentalitás. Vagyis a kiíráson túlmutató, releváns kérdéseket megfogalmazni kívánó javaslatok a pályázatokon általában kudarcra vannak ítélve, mégpedig az idősebb generációk rossz beidegződései miatt. Ez alól a paradicsomi Szlovénia természetesen kivételt képez.

Nagyjából egyetértettek abban, hogy a nélkülözés, a bezártság árnyékában (régirendszer) kifejlődött valamiféle kreatív potenciál, amit semlegesíteni látszik a váratlan szabadság és a jólét uniformizáló ereje. Aljoša Dekleva szerint nem annyira vészes a helyzet: irodájukban az A10 magazint visszafelé lapozva próbálják kitalálni, hogy melyik országból vagy régióból származó épületet látnak éppen, és a találati arányuk ötven százalék körül mozog.


 

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
12/21
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Tomáš Pejpek (C+HO_aR)
13/21
Tomáš Pejpek (C+HO_aR)

Schreck Ákos (minusplus) és Prezi
14/21
Schreck Ákos (minusplus) és Prezi

Schreck Ákos (minusplus)
15/21
Schreck Ákos (minusplus)

Gunther Zsolt (3H)
16/21
Gunther Zsolt (3H)

Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)
17/21
Aljoša Dekleva (Dekleva Gregorič Arhitekti)

Dekleva, Pejpek, Schreck
18/21
Dekleva, Pejpek, Schreck

Valdur, Szczęsny, Gunther
19/21
Valdur, Szczęsny, Gunther

Redbergs, Timm, Palekas
20/21
Redbergs, Timm, Palekas


A nap végére már elfogadható létszámú közönség verődött össze a Gödör Klub decens, áporodott piaszagában, de a lelkes fiatal építészhallgatók tömegei valahol másutt készültek a jövőre. Egy szinttel feljebb a Design Terminál - zászlóshajó és mintaprojekt - jól hallhatóan kongott az ürességtől.

kép+szöveg: Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk