Nézőpontok/Kritika

Közlekedik a főváros

1/3

fotó VM

?>
fotó VM
?>
?>
1/3

fotó VM

Közlekedik a főváros
Nézőpontok/Kritika

Közlekedik a főváros

2008.11.03. 10:33

Megjelent Legát Tibor, a Magyar Narancs szerkesztőjének-újságírójának könyve, amely Budapest közlekedését dolgozza fel a második világháborútól napjainkig, egyedülálló, eddig sehol nem publikált képanyaggal. Könyvbemutató november 6-án a Tranzit Kávéházban.

fotó VM
1/3
fotó VM

Százötven éve még konflisok, omnibuszok keringtek Pest-Budán, utána rövid ideig a lóvasút volt a legdivatosabb. De miután 1873-ban az egyesítéssel – Pest, Buda és Óbuda – létrejött Budapest, világvárossá válását nem csak a hatalmas beruházások, „égbe kiáltó" építkezések, no és az ezek nyomában feltörő kulturális pezsgés segítette elő. Legalább ennyire fontos volt a korszerű közlekedési hálózat megteremtése is, ami – sok máshoz hasonlóan – villámgyorsan kialakult, s szinte „percenként" fejlődött. Igaz, hogy az akkor még reményteljesnek tűnő 20. század csapásait a mai napig fájlaljuk, a fővárosi közlekedés fejlődése – ha nem is mindig a megfelelő ütemben – nem állt meg.

A könyv a történelmi bevezető után elsősorban az elmúlt hatvan évre fókuszál – ezen belül is a BKV 2008-ban jubiláló négy évtizedére. Külön fejezetekben mutatja be a villamos, a HÉV, a trolibusz, az autóbusz és a metró fejlesztésének főbb állomásait.
A szerző nagy érdeme, hogy úgy tudja közölni tények, információk sokaságát, hogy könyve mégis egyszerű, könnyen érthető olvasmány marad. Van, aki azért szeretheti ezt az albumot, mert a járművek szerelmese, hiszen az elmúlt hatvan év szinte minden közösségi közlekedési járműtípusáról olvashat. Mások azért, mert megismerkedhetnek azokkal a gyakran igen nagy nehézségek közepette bekövetkezett változásokkal, melyek során kialakult a mai Budapest közlekedési hálózata. De a nosztalgia, a retró iránt rajongók sem csalódnak, amikor egyforintos villamosjegyről, füttyös kalauzról vagy az 1960-as években átadott aluljárókról olvashatnak.

Mindez elsősorban a BKV-archívumából származó gazdag illusztrációk segítségével jelenik meg: korabeli jármű- és utcaképek, bélyegek és gyufacímkék, a témához kapcsolódó tárgyak, térképek mutatják be, hogyan közlekedett és közlekedik a főváros.

A könyv bemutatása 2008. november 6-án, csütörtökön 18 órakor a Tranzit Kávéházban (Budapest, XI., Kosztolányi Dezső tér, a régi buszpályaudvar épületében). A zenés-filmes-beszédes-emlékezetes könyvbemutató műsorvezetője Karafiáth Orsolya. Fellép a Bardo zenekar (Bárdos Deák Ági – Bujdosó János). Felolvas Gerbert Judit és Mesterházy Gyula.

2/3

Legát Tibor: Közlekedik a főváros
272 oldal, kemény kötés.
Jószöveg Műhely Kiadó, 2008.
Ár: 4.999,- Ft

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.