/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Kozma Lajos Átrium mozija

1/6

?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/6

Kozma Lajos Átrium mozija
Közélet, hírek

Kozma Lajos Átrium mozija

2003.03.13. 09:17

Cikkinfó

Szerzők:
Lampert Rózsa

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Letölthető dokumentumok:

Lampert Rózsa írása egy modern műemlékről

Immár több mint két éve annak, hogy a 32. Magyar (Millenniumi) Filmszemle díjkiosztó ünnepségével véget ért az Átrium mozi 65 évig tartó szolgálata. Ugyanis másnap a budaiak kedvelt filmszínházát - amit hosszú évtizedekig Május 1-nek hívtak -, bezárták, mert az üzemeltető szerint veszteséges. Pedig az egy hétig tartó szemle során jó reklámmal és szervezéssel, színvonalas filmekkel estéről estére sikerült becsalogatni a közönséget a kicsit kopott, de régi patináját még ma is őrző moziba.

Az Átrium mozi egyike az 1990-es műemlékjegyzékben szereplő két védett budapesti filmszínháznak, így funkcióváltása a műemléki értékek jelentős sérülése nélkül nem képzelhető el. Az egyediségében, különlegességében rejlő előnyöket felhasználva moziként, esetleg előadóteremként kellene működtetni továbbra is. Ahogy a másik műemlék filmszínházat, az Urániát, amelynek sorsa Nemzeti Filmszínházzá alakításával rendeződött. A kihasználtságot azonban megfelelő szervezéssel és irányítással ott is javítani lehetne még, hiszen a gyönyörűen felújított épület kiváló adottságokkal rendelkezik.

Jelentőségét az is fokozza, hogy egyike azon három fővárosi mozinak (a másik kettő a Simplon, azaz Bartók valamint a Duna) amely - az 1928-ban végre megszületett, kizárólag mozgó képszínházak létesítésére vonatkozó szabályzat megjelenése után - eredetileg is erre a funkcióra épült. Az Átrium Kozma Lajos tervei alapján 1935-1936-ban épült, a Margit körút akkor még zömmel földszintes beépítésű részén.

 
A teljes írás csatolt fájl-ként *.pdf formátumban olvasható. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk