Nézőpontok/Kritika

Critical history?

1/6

Fotók: vm

?>
Fotók: vm
?>
?>
?>
?>
?>
1/6

Fotók: vm

Critical history?
Nézőpontok/Kritika

Critical history?

2006.12.20. 13:50

"Úgy tűnik, hogy hamarosan meg kell írni a Kozma Lajos életének és oeuvre-jének „critical history"-ját. Ha ez megszületik, olyan erjedést indíthat el, amely lassan az egész időszak újra/átértékelését eredményezi." Az új ház – Kozma Lajos modern villái című kiállítás kapcsán

Kozma Lajosról az utóbbi fél évszázadban megjelent szakirodalomban a legkülönbözőbb, sokszor egymásnak is ellentmondó méltatásokat olvashattunk. Aki a 20. század első felének e kétségtelenül nagyon összetett életművet hátrahagyó művészéről a tudományos igényű munkákból próbált tájékozódni, igencsak zavaros összképet kapott. Ahogy Ferkai András az Iparművészeti Múzeum Az új ház – Kozma Lajos modern villái című kiállításához kapcsolódó tanulmánykötet és katalógus bevezetőjében összefoglalja, több – ma már tévesnek bizonyuló – elgondolás határozta meg Kozma Lajos alkotásainak általános értékelését. Tények bizonyítják például, hogy „a baloldali érzelmű, a Horthy-korszakban üldözött és közmunkáktól megfosztott művész mítoszát tulajdonképpen 1945 után építették fel", részben politikai okokból. Kitér arra is, hogy sokan rosszallóan emlegették: Kozma csak nehezen, vargabetűk, „konzervatív ízű", „barokkos" tévelygések után jutott el a modernig, s annak is csak egy „csökkent értékű" változatát hozta létre, túlságosan sok kompromisszumot kötve, önmagát is kényszerpályára állítva. Ferkai gondolatai lényegében arra irányulnak, hogy e – „nagyon is korhoz kötött", az értékelésben „egyoldalúan az avantgárd és az internacionális modern kritériumait érvényesítő" – felfogásmódok tarthatatlanok. S ezt nem csak saját véleményére, hanem újabban feltárt tényekre is alapozza.


 


 

Úgy tűnik, hogy hamarosan meg kell írni a Kozma Lajos életének és oeuvre-jének „critical history"-ját. Ha ez megszületik, könnyen lehet, hogy olyan erjedést indíthat el, amely lassan az egész időszak újra/átértékelését eredményezi. A káprázatosan gazdag, soha nem publikált archív fotók egész sorával illusztrált, szépen szerkesztett kiadvány az újonnan előkerült dokumentumok, adatok közlése mellett ettől a „sejtéstől" válik igazán fontossá.

Maga a kiállítás Kozma harmincas évekbeli villáira koncentrál – ezt jelezve a cím is eltér a katalógusétól (míg az előbbi a művész modern villáiról, addig az utóbbi modern épületeiről tesz említést). A közszemlére tett anyag részben abból a rajzsorozatból áll, amelyet Kozma a Das Neue Haus (Az új ház) című, 1941-ben Zürichben megjelent könyvéhez készített, illusztrálandó a korszerű lakóépület- és enteriőrtervezésről vallott nézeteit. A kiállítás másik részében nagyrészt olyan rajzok és fotók láthatók, melyek eddig még nem kerültek bemutatásra. Ezek egy részének azonosítása csak a közelmúltban történt meg. Az igényes installációk sora, a vitrinek – mintegy hangulati elemként – a harmincas évek modernizmusának sajátos formavilágát követik. A szervezők a frissen elkészült épületeket ábrázoló archív fotókat a mai állapotokat rögzítő fényképekkel állították szembe – nem a csak tudományos dokumentálás, hanem az épületek utóéletének szemléltetése céljából is. Ahogy a kiállítás ismertetője írja, „a bemutatott tizenöt épület berendezését szintén Kozma tervezte – ezek egy része az Iparművészeti Múzeumban, más része az egykori építtetők leszármazottainak tulajdonában van. A kiállítás építészeti tervek, rajzok, archív fotók és az enteriőrök fennmaradt, azonosítható bútorai, berendezési tárgyai segítségével idézi fel egykori állapotukat."

HP

 


A kiállítás kurátora: Horányi Éva

 

A kiállítás az Iparművészeti Múzeumban 2007. május 13-ig látogatható.
 
A kiadvány megszerkesztésében részt vevő szakemberek, az egyes tanulmányok szerzői: Fehérvári Zoltán, Ferkai András, Horányi Éva, Kiss Éva, Marton Éva, Cs. Plank Ibolya, Prakfalvi Endre, Ritoók Pál, Tóth Tímea

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.