/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Hallgatói terv

Lágyan ring a Dunakavics

1/24

Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám

?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
?>
helyszín - építész: Bedrossian Ádám
?>
helyszínrajz - építész: Bedrossian Ádám
?>
helyszínrajz - építész: Bedrossian Ádám
?>
alaprajz - építész: Bedrossian Ádám
?>
fedélzeti alaprajz - építész: Bedrossian Ádám
?>
kapitányi alaprajz - építész: Bedrossian Ádám
?>
a-a metszet - építész: Bedrossian Ádám
?>
b-b metszet - építész: Bedrossian Ádám
?>
jobb első homlokzat - építész: Bedrossian Ádám
?>
bal hátsó homlokzat - építész: Bedrossian Ádám
1/24

Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám

Lágyan ring a Dunakavics
Épülettervek/Hallgatói terv

Lágyan ring a Dunakavics

2017.09.22. 12:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Cég, szervezet:
BME Lakóépülettervezési Tanszék

Építészek, alkotók:
Bedrossian Ádám

Vélemények:
1

Dunakavics

Tervezés éve:
2016

Stáblista

építész tervező: Bedrossian Ádám 

konzulens: Fülöp Gyula
opponens: Dóczy Pál

MÉD:

Kulturális, kiállító és színpadi funkciókkal ellátott rendezvényközpont a Dunán - A38? Nem. A Bedrossian Ádám által tervezett kavicsdad épülethibrid sokkal többet rejt magában: nincs helyhez kötve, így a folyó bármely pontján kiköthet, éppen ott, ahol hiány van az adott rendeltetésből. 

Amikor megkezdtem a tervezést, még csupán a kereteket rögzítettem. A Dunára szerettem volna tervezni, és rajta egy olyan funkciót elhelyezni, amely hiánypótló a Duna mentén. A félév közbeni kutatások során, ötletelés közben létrejött egy funkció-csokor. Ezek egyvelegét vizionáltam, majd később kiválogattam azokat, melyeknek a legnagyobb létjogosultsága van. Később megvizsgáltam, mely funkciók képesek párhuzamosan létezni, végül egy mobil módon kialakított térré vált a hely, mely alkalmat ad sok funkció betöltésére - a hely, idő vagy szezon függvényében.


Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
1/24
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám



A legfontosabb szempont az volt, hogy létrehozzak egy pontot, ahol megállhat egy rövid időre a rohanó ember, relaxálhat és rekreálódhat, találkozhat, ismerkedhet. Ebben az élményben a víz közbetlen közelsége segíti. Tény, hogy a Duna évről évre tisztább (erre utal a Duna-virágzás visszatérte, ugyanis a kérészek nem élnek meg szennyezett vízben), azonban illegális benne fürödni, mivel nehéz biztosítani a sodrás, a változatos mélység és uszadék közepette az ember testi épségét. Ennek ellenére fokozott igény van a vízzel való érintkezésre, vagy a víz közelségének megtapasztalására. A történelem során ismertek voltak az úszómedencék, amelyek pont ezt az igényt látták el, azonban napjainkra kikoptak.

További szempont volt, hogy olyan kulturális, kiállító, színpadi funkciókat vagy rendezvény központot hozzak létre, amely nincs helyhez kötve, így a város szívdobogása, évszakok, napszakok, események szerint a település olyan pontján foglalhat helyet, ahol éppen hiány van az adott rendeltetésből.

Miközben kutattam, hogy mit jelent számomra az épület, és mit a hajó, melyek a Dunán utaznak, kerestem, hogy formailag mi az ideális arculat ennek a hibrid teremtménynek. Próbáltam közelíteni a szokványos Duna parti épületek felől és a Duna parton található szálloda hajók felől, amelyek arculata helyenként egészen épületszerűen viselkedik, valamint a hagyományos folyami hajók felől, amelyek egy másik gyököt képviselnek az állandó mozgásuk révén.

A forma választása végül egy harmadik elemre került, ami valamelyest a természetből fakad: az erodált kavicsok, melyeket a folyóvíz és a fizika törvényei hosszú idők alatt formálnak egy optimum felé. Így lett a műtárgy Dunakavics: egyszerre utalva a helyére, a végül is ikonikus formájára, illetve a hungarikum jellegére.





Az alapforma, ellentmondását a rendeltetésből fakadó alakítással, mely az olyan funkcióknak, melyeknek szüksége van a tömegből való kiugrására, Zen kavicsok analógiájára történő tömeg-sorolásként oldtam fel. Az építmény "alapja" uszályok kutatásából visszafejtett szabályrendszerre épül. Hidrodinamikailag némileg kedvezőbb, mint egy uszály, azonban nem éri el azt a hatásfokot, amit egy aktív folyami hajó elér. Mivel nem cél az állandó helyváltoztatás, csupán a helyszínek időszakos váltogatása, így ez nem jelentősen kedvezőtlen tulajdonság.

A felépítmény tartószerkezete vonalasan leképezi a "kavicsdad" ellipszoidot, burkolatában ez két sáv keresztülvágásával szakad meg, mely a panoráma kitekintést segíti elő univerzálisan, hogy a jármű tetszőleges pozíciót felvehessen tájolás szempontjából. A le nem fedett részeket egy motor által mozgatott ponyvarendszer fedi le, amikor az időjárás vagy a rendeltetés úgy kívánja. Téli hónapokban ehylén-tetrafluoro-ethylén buborékokból álló burok kerül rá, amely a hajó termikus burkát is biztosítja.


Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám
12/24
Dunakavics - építész: Bedrossian Ádám




Az uszály fenék rejti azokat a funkciókat, melyek kötött helyigénnyel rendelkeznek, valamint a gépészeti helyiségeket is. Ezen kívül itt kap helyet egy, az építmény közepén található medence, melyet három oldalról akril fal határol: az ezáltal nyitott medence mellett kellemes, víz alatti, derengő hangulatot teremt a medence mellett helyet foglaló pihenő helyiségben és a folyosókon.

Lent a falburkolatot horizontális léc sávok alkotják, amelyek az ajtókon is keresztülfutnak, azonban a közönség számára nyitott helyiségeken függőleges léc váz kerül az ajtókra, így finoman kiemelve azokat. Illetve piktogramok jelölik a publikus helyiségek rendeltetését.

Bedrossian Ádám

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2017.11.10.
07:41

Űrlények és géppókok méltó tartózkodási helye. Aki azonban a látványtervekre odahevenyészett számítógépes munkaállomásokhoz leül, rögtön szembesül az ergonomikus építészi gondolkodás teljes hiányával. Ablak elé ne tégy képernyőt, mert a mögüle előtörő természetes fényözön téged elvakít, a képernyőn pedig mindent elfakít. Mit gondolnak, miért vannak behúzva a szalagfüggönyök a panorámás, talpig üvegfalú irodaházak ablakain?

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk