Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Közélet, hírek

Lakópark lehet a Váci úti Láng Gépgyár helyén

1/4

A Láng Gépgyár azóte felújított szocreál épülete a Forgách utcánál, 1964-ben. Forrás Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

?>
A Láng Gépgyár azóte felújított szocreál épülete a Forgách utcánál, 1964-ben. Forrás Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
A Láng Gépgyár egyik nyerstégla homlokzató épülete 1962-ben. Forrás: Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
A Láng Gépgyár legrégebbi fennmaradt épülete. Forrás: Wikipédia
?>
A Láng Gépgyár akvarellje. Forrás: Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
1/4

A Láng Gépgyár azóte felújított szocreál épülete a Forgách utcánál, 1964-ben. Forrás Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

Lakópark lehet a Váci úti Láng Gépgyár helyén
Közélet, hírek

Lakópark lehet a Váci úti Láng Gépgyár helyén

2021.11.10. 17:39

Cikkinfó

Szerzők:
Paár Eszter Szilvia

Földrajzi hely:
Budapest

Lakópark, irodaház, szálloda és közpark épülhet az egykori Láng Gépgyár területén, a beruházást kormányrendeletben a rozsdaövezeti akcióterv részeként kiemelt beruházássá nyilvánították. A tervek szerint a Vizafogó utca, Cserhalom utca, Turbina utca és Váci út által határolt területen álló négy műemlék csarnoképület is megújulhat.

A Láng Gépgyárat 1868-ban alapította Láng László, a kezdetben csak 10 főt foglalkoztató üzem a gyors sikerek után költözött a mai Váci út 152-156. számú telekre, ahol néhány évtized alatt kiépült a nagykiterjedésű gyárterület, melynek jellegzetes csarnoképületeiben nem csak gőzturbinákat, de dízelmotorokat és kazánokat is gyártottak. Az 1948-ban államosított üzem évtizedeken keresztül nem csak Magyarország, de számos más ország villamos erőművei számára gyártott gépeket, alkatrészeket. Az 1970-es évektől a korszerűtlen gyártási technológia miatt az üzem fokozatosan válságba került, 1990-ben megkezdődött a gyár privatizációja, majd 2000-ben megszűnt. Az Alpár Ignác által tervezett, nyerstégla homlokzatú, esztétikus csarnoképületek közül a kazánkovács műhely, a kazánszerelő műhely, a rézműves műhely és az irodaépület élvez műemléki védettséget.

A beruházótól származó információk szerint a rozsdaövezetek fejlesztésére irányuló kormányzati akcióterv célja a leromlott állapotú, elhanyagolt ipari területek helyreállítása és fejlesztése. Ennek a kezdeményezésnek a keretében jelölték ki rozsdaövezeti akcióterületnek a Váci úti ingatlanberuházást. Az összesen tervezett bruttó 283.000 négyzetméteres lakó- és vegyes felhasználású fejlesztés célja egy új, multifunkciós városnegyed létrehozása a XIII. kerületben. A tervek alapján 2022 második felében indul el a több mint 150 milliárd forint beruházási értékű rozsdaövezeti projekt. A városrészfejlesztés tovább bővíti Budapest Váci úti irodafolyosóját, valamint új társasházakat is létrehoz, továbbá a tervek szerint zöldít egy korábban elhanyagolt ipari területet. A beruházás keretében egy négycsillagos, közel 16 000 m2-es szálloda is épül külön vendéglátóegységekkel és kulturális központtal, amelynek célja a közeli Duna Aréna sportrendezvényeiből eredő potenciál kihasználása, valamint az üzleti és turisztikai célközönség kiszolgálása. A beruházó a Southblaze Kft., melynek ügyvezető igazgatója Zentai Péter. 

A Láng Gépgyár legrégebbi fennmaradt épülete. Forrás: Wikipédia
3/4
A Láng Gépgyár legrégebbi fennmaradt épülete. Forrás: Wikipédia

A 619/2021.(XI.8.) számú kormányrendelet értelmében a projektet kiemelt kormányzati beruházásként kezelik, és mint ilyen, mentesül a településképi véleményezési eljárás alól, valamint mellőzhetők az országos és kerületi építési szabályok. Ezek helyett a rendeletben sajátos beépítési szabályokat fogalmaztak meg, mely számos szempontra kitér, a legérdekesebbek a következők: 

  • az épületmagasság megengedett legnagyobb mértéke 65 méter – ez Magyarországon kiemelkedően magas; 
  • a terepszint feletti beépítettség megengedett legnagyobb mértéke 65%, a földszinten 80% – ez igen sűrűn beépített területet eredményez;
  • a zöldfelület megengedett legkisebb mértéke 25% – ez az arány csak tetőkertek segítségével oldható meg, ha a területet a földszinten valóban 80%-ban beépítik;
  • új épület elhelyezése esetén egy épület homlokzati szélessége legfeljebb 120 méter lehet;
  • a telken lakó, vegyes, kereskedelmi, szolgáltató-, vendéglátó-, szálláshely, oktatási, kulturális és szórakoztató, sport és rekreációs rendeltetésű épületek, illetve ezek kiszolgáló építményei is elhelyezhetők – ez egybecseng a fent említett tervekkel;
  • autóbusz-várakozóhelyet nem kell biztosítani – egy új városnegyedként definiált beruházásnál ez a kitétel érthetetlen;
  • az új lakások 50 malapterületnél kisebbek is lehetnek;

A beruházó által kiadott sajtóközlemény alapján "az iroda- és lakóépületek a megszokottnál jóval szellősebb elhelyezkedést tesznek lehetővé, míg a hozzájuk tartozó kiskereskedelmi egységek biztosítják a lakók és az ott dolgozók kiszolgálását. Az irodák és a kereskedelmi épületek a főút, a lakások pedig a belső fekvésű nyugati területsávban kapnak helyet, ahol az ingatlanok mérete minimum 30 m2 alapterülettől indul." Az ismertetett beépíthetőségi arányok maximális kihasználásával ugyan a szellősebb elhelyezkedés megvalósítása kérdéses, de természetesen a beruházónak nem kötelező minden beépíthető négyzetméterre építeni. 

A Láng Gépgyár egyik nyerstégla homlokzató épülete 1962-ben. Forrás: Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
2/4
A Láng Gépgyár egyik nyerstégla homlokzató épülete 1962-ben. Forrás: Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

A sajtóközleményben a terület zöldítéséről és a műemlék épületekről a következő olvasható:
"Az új városnegyed központi részét képezi egy, a nagyközönség számára is nyitott, közel két hektáron elnyúló zöld közpark. A zöldterületre a tervek szerint magasra növő fákat telepítenek, a helyszín több pontján pedig vízfelületeket alakítanak ki, amelyek tovább fokozzák a térélményt, és javítják a mikroklimatikus viszonyokat. Az új park a közeli Népszigettel, Margitszigettel, Duna-parttal és Rákos-patakkal számos kültéri kikapcsolódási és sportolási lehetőséget biztosít a helyi lakóknak. A beruházás része a Váci úti oldalon jól ismert műemléki épületek, mint az egykori kazánkovács és kazánszerelő műhely megóvása, és új, például konferencia funkcióval való ellátása is."  A Népszigeten elérhető kültéri sportolási és kikapcsolódási lehetőségeket nem tudni, meddig élvezhetik majd a lakók, hiszen ahogy az Építészfórum korábban beszámolt róla, Budapest legnagyobb eddig beépítetlen területét nemrég eladták. 

A már többször idézett sajtóközleményben azt is olvashatjuk, hogy a tervezett új városrész a klímavédelmi szempontokra is figyelmet fordít, előremutató és fenntartható smart technológián alapul, amibe beletartozik a magas megújuló energia hányad, az okos mérési megoldások és a smart vízgazdálkodás is.
"A városnegyedből a belváros közvetlenül elérhető a Váci út, a metró és további gyors tömegközlekedési lehetőségek segítségével. A beruházás számos átfogó infrastrukturális fejlesztést is magával hoz. Ennek keretében kiépítik az Esztergomi utat a Dagálysétány utca és a Dagály utca, valamint a Vizafogó utca közötti szakaszon. Emellett a tervek alapján az Esztergomi út - Vizafogó utca kereszteződésében jelzőlámpás csomópont jön létre. Az elképzelések szerint a Forgách utcát besüllyesztik annak érdekében, hogy a zöldfelület szabadon folyhasson át felette."

A Láng Gépgyár azóte felújított szocreál épülete a Forgách utcánál, 1964-ben. Forrás Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény
1/4
A Láng Gépgyár azóte felújított szocreál épülete a Forgách utcánál, 1964-ben. Forrás Fortepan - Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

“A Váci út városrészfejlesztési projektünk megtervezése és kivitelezése során kiemelten kezeljük az építészeti és urbanisztikai elvárásokat, hogy a korábban elhanyagolt, indusztriális környezetből egy kifejezetten esztétikus és a város szövetébe illeszkedő zöld negyedet hozzunk létre. Ennek megfelelően az a célunk, hogy megfelelő hatóságokkal együttműködve olyan beruházást készítsünk elő és valósítsunk meg, ami maximálisan tiszteletben tartja az itt lakók érdekeit, emellett a különleges építészeti és környezetbarát megoldásokkal, valamint a hatalmas, fás közparkkal gyökeresen átalakítja és újjáéleszti a kerület eddig mellőzött ipari részét" – mondta Zentai Péter, a beruházás mögött álló cégcsoport vezetője.

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a Váci út mentén az utóbbi években gazdára talált az utolsó néhány nagyméretű, be nem épített terület: a Népszigeten álló egykori hajógyár területe, a Csavargyár telke, a Westend mögött elterülő szakasz, illetve egy Népfürdő utcai hatalmas telek. Az így is kevés zöldterülettel rendelkező, sűrűn beépített környék hamar túlzsúfolttá válhat, viszont ha minden említett területen a lakó- és irodaépületek emelése mellett valóban nagymértékű zöldítés és parkosítás történne, az még jót is tenne a XIII. kerületnek.
Kíváncsian várjuk a terveket.

Paár Eszter Szilvia

 

Forrás:
Sajtóközlemény
619/2021.(XI.8.) Kormányrendelet
Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk