/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Gazdaság

Eladták Budapest egyik legnagyobb beépítetlen telkét – a Népsziget következik?

1/7

A Ganz Hajó-és darugyár egyik csarnoka, 1984., Forrás: Fortepan, 25176

?>
A  Ganz Hajó-és darugyár egyik csarnoka, 1984., Forrás: Fortepan, 25176
?>
Mai állapotok, Fotó: Pleskovics Viola
?>
A Meder utcai híd, Fotó: Pleskovics Viola
?>
A Duna Pláza mögött nemrég értékesített 12 hektáros telek. Forrás: Google Earth
?>
A Népszigeten áll a hajdani a Magyar Vízmű Rt hajdani lakóháza is. Mármint, mai megmaradt belőle. Fotó forrása: Hungaricana
?>
A hajógyári csarnok telkének mai állopota, Fotó: Pleskovics Viola
?>
A hajógyári csarnok telkének mai állopota, Fotó: Pleskovics Viola
1/7

A Ganz Hajó-és darugyár egyik csarnoka, 1984., Forrás: Fortepan, 25176

Eladták Budapest egyik legnagyobb beépítetlen telkét – a Népsziget következik?
Gazdaság

Eladták Budapest egyik legnagyobb beépítetlen telkét – a Népsziget következik?

2020.02.18. 16:43

Az egyre gyorsabb ütemben terjeszkedő Marina-negyed lassan eléri határait. Vagy mégsem? Pozitívan befolyásolja-e a lakónegyed a Népsziget beépítetlen telkeinek sorsát?

A Reno Udvar kapcsán írt hírünkben már szót ejtettünk a Duna Pláza mögötti és a Marina lakóparkok által közrefogott hatalmas, mintegy 12 hektáros beépítetlen területről.A  CIB Csoport visszavett ingatlanok értékesítésével foglalkozó leányvállalatának  honlapján akkor már nem voltak láthatóak a telek értékesítési adatai, nemrégiben pedig a portfolio.hu oldalán jelent meg egy cikk arról, hogy a Cordia egyik ingatlanalapja már megvásárolta a hatalmas területet. 

A komplett városrésszé növekedett Marina-negyedben jelenleg elképesztő gyors ütemben halad a Marina Life, Garden és Portside felépítése és már csak idő kérdése volt, hogy a folyamat mikor éri el a Duna Pláza mögötti hatalmas, kihasználatlan terület határait. Ezen a majd 12 hektáros telken a 2000-es évek végén a Home Center épített volna mintegy 2500 lakást és 250 ezer négyzetméter irodát 360 fok projektnéven, azonban a válság közbeszólt. Minden bizonnyal a Cordia is a Home Center hajdani terveihez hasonló számokkal fog operálni az új fejlesztést illetően. 

Mai állapotok, Fotó: Pleskovics Viola
2/7
Mai állapotok, Fotó: Pleskovics Viola

Van azonban még egy helyszín, amely lekerült az említett, visszavett ingatlanokal foglalkozó cég értékesítő honlapjáról. Ez pedig a közeli Népszigeten álló hajógyári torzó és a hozzá tartozó beépítetlen telek hirdetése. A magyarországi hajógyártás legfontosabb helyszíne több éve kihasználatlan, rendkívül elhanyagolt állapotú romaival kísért több éve a szigeten. Pedig a helyszínben hatalmas a potenciál, a sziget szabadidős zöldövezet lett több újonnan megnyitott vengéglátó egységgel a szemközti Római part mintájára.

A 19. századtól kezdve több nagy cég telepedett le itt le, ilyen volt például  a Schlick és Nicholson Hajógyár, de a kiegyezés utáni cégalapítási hullámnak köszjönhetően  a hajójavító szakember,Hartmann József is ideköltöztette székhelyét.  Az általunk ismert hajógyárat ő alapította, halála után pedig ez a vállalkozás olvasztotta magába a szomszédos üzemeket is. A következő évtizedek átstrukturálási folyamatai után a 20. századi magyar hajó,-, majd a háború okán hadihajógyártás fellegvára lett a hely. Szó esett arról is, hogy az 1928-as olimpiai játékokat is a Népszigeten lehetne megtervezni. 1985-től az üzemet Ganz Danubius Hajó- és Darugyárnak nevezték és nem sokkal később a rendszerváltás pecsélte meg a sorsát. Az évek teltek, az épületek egyre elhagyatottabbak lettek. Volt tervben jachtkikötő, lakópark, sportcentrum, de a befektetők többsége eltűnt a gazdasági válságnak köszönhetően.

A Meder utcai híd, Fotó: Pleskovics Viola
3/7
A Meder utcai híd, Fotó: Pleskovics Viola

Hogy a mostani fellendült ingatlanpiac mit hozhat ki, vagy vehet el a helyszínből, abban fontos szerepe lehet a helyi önkormányzat kompromisszumkézségének is. A félszigetet az Újpesti vasúti híd választja ketté, az északi része a IV. kerülethez, a déli viszont a XIII. kerülethez tartozik és régóta tartják fenn sport és rekreációs központú ígéreteiket az egész Népszigetet illetően. Kérdés, hogy ebben milyen szerepe lesz a XIII. kerülethez tartozó értékesített hajógyári terület új tulajdonosának és a többi magántulajdonú telek birtokosának.  A főépítészi iroda lapunknak azt nyilatkozta, hogy a "telek átminősítésére nincsen szándék, a DKÉSZ jelenlegi szabályozása alapján a terület rekreációs és szabadidő terület besorolású övezetként van meghatározva, lakóépületek építését nem teszi lehetővé."

A cél az önkormányzat részéről tehát továbbra is sportcélú és rekreációs funkciók kialakítása lenne, ám a  félsziget fejlesztéseit nehezíti, hogy nagy költségigényű beruházások szükségesek: közművesítés, biztonságos közúti megközelíthetőség, vagy az árvízvédelem megoldása. A másik nehézséget pedig az jelenti,  az önkormányzat tulajdoni hányada nem meghatározó a szigeten, így önkormányzati fejlesztésre sajnos kevésbé nyílik lehetőség ehhez bizony valószínűleg a magántulajdonban lévő telkek birtokosainak bevonására is szükség lenne.  

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk