/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Közélet, hírek

Lesüllyeszteni vagy lefedni?

1/8

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

Bálint Imre és Haraszti László

a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta

?>
Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter
?>
Bálint Imre és Haraszti László
?>
a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

Bálint Imre és Haraszti László

a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta

Lesüllyeszteni vagy lefedni?
Közélet, hírek

Lesüllyeszteni vagy lefedni?

2007.08.24. 09:37

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter
Marinov Péter

Vélemények:
1

Dosszié:

A vasúttársaságra vonatkozó területi fejlesztési terveket már megrendelte a VI. kerületi önkormányzat: ebben a koncepció megalkotói a felülépítést javasolták. Talán ezen áll vagy bukik a projekt sikeressége?beszélgetést tartottak a kormányzati negyed témájában

Úgy tűnik, hogy a kormánynegyed építészeti koncepciója egészében már nem vita tárgya. A KVI által szervezett beszélgetéssorozat tegnapi állomásának vendégei, Z. Halmágyi Judit, a Budapesti Városfejlesztési és Városképvédelmi Bizottság felelőse, Bálint Imre, a Budapesti Építész Kamara elnöke és Haraszti László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium államtitkára mind üdvözölték a tervet – s nemcsak az épülettel kapcsolatos elképzeléseket, hanem azt a nagyvonalú fejlesztési elgondolást is, mely a Városligettől a Külső-Terézvároson át a Nyugati térig ível.

Z. Halmágyi Judit úgy látja, hogy az a fordulat, amelyet a terv megvalósulása a város életében okozhat, lényegesen megváltoztathatja a lakók mentalitását is. Rámutat, hogy a projekt nagyban segíti a Podmaniczky-programnak azt a célját elérni, amely a rozsdazónák rehabilitációjával kapcsolatos.

 

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter
1/8
Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

Bálint Imre és Haraszti László
2/8
Bálint Imre és Haraszti László

8/8

a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta
3/8
a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta

4/8

A helyszín alkalmasságával kapcsolatos szorongások is enyhülnek: Janesch Péter, a nyertes tervet alkotó munkacsoport egyik vezető építésze az idő előrehaladtával egyre inkább úgy érzi, jobb döntés talán nem is születhetett volna, ugyanis a városnak egy olyan pontjáról van szó, melynek radikális átalakulása széles sugarú körben hat majd, lényegesen javítva Budapest élhetőségét. A rendszerben való gondolkodás hiányzik Budapesten – folytatja az építész –, mely azonban nem feltétlenül a rossz politikai konstrukció eredménye, sokkal inkább szemléletbeli kérdés.

Bálint Imre szerint a projekt felkavarhatja a város állóvizét, de vigyázni kell, hogy a tervezés és a kivitelezés során bekövetkező – akár jóhiszemű – módosítások, beavatkozások ne csorbítsák a terv komplexitását, átfogó erejét. Bár a Fővárosi Szabályozási Keretterv már tartalmazza a kormánynegyedre vonatkozó elemeket (azaz szakmajogilag az ügy előrehaladott állapotban van), még bármi történhet, amely keresztülhúzza a számításokat. Haraszti László kiemelte, hogy az épület és környezete jó példa lehet az elkövetkező évek-évtizedek beruházásai szempontjából: a környezettudatos gondolkodás és az építészet szerves kapcsolódásának lehetőségét bizonyítja a terv. Z. Halmágyi Judit itt jegyezte meg, hogy a magyar építészet rég nem volt olyan naprakész, mint ma ezzel a projekttel: a „kevesebb esztétikát, több etikát" elve napjaink legfontosabb törekvése Európa-szerte, mely frissessége mellett örökérvényű is egyben.

5/8

6/8

7/8

A hosszas (ön)vállveregetés után jött a vasút kérdése: a „lesüllyeszteni" vagy „lefedni" problémája. Janesch szerint noha a pályázati kiírás a felülépítést sugallja, munkacsoportja ezt semmiképpen nem javasolja. Csak lesüllyesztéssel valósulhat meg a szerves kapcsolat az Újlipótváros, Terézváros, a Nyugati tér és a Dózsa György út között. Kiemeli, hogy ez a gondolat a különféle hatóságoknál nyitott fülekre talált. A közönség soraiból felszólaló MÁV-szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúttársaságra vonatkozó területi fejlesztési terveket már megrendelte a VI. kerületi önkormányzat: ebben a koncepció megalkotói a felülépítést javasolták. Bálint Imre erre úgy reagált, hogy a kamara még nem kapta meg véleményezésre a tervet, így azzal kapcsolatban még nem tudott érdemben nyilatkozni. Ezen a ponton némi feszültséget lehetett érezni a teremben: érzékeny ponthoz érkeztünk, mindenki tudatában volt, hogy talán ezen áll vagy bukik a projekt sikeressége.

szöveg: Haba Péter; fotó: Marinov Péter

Vélemények (1)
gramercy
2007.08.24.
12:39

Nos, szerintem a Janesch féle tervben szereplő zöld folyosó nem jöhet létre, ha 5 méter magasba van emelve, és mindenhonnan fel kell rá lépcsőzni/gurulni. Szóval a vasutat teljes egészében a föld alá kell tenni, HA a zöld folyosó ÉS a két oldal valódi összekötése a cél. Ahogy a tévében is mondta Janesch, ha a földfelszín szintjén jönne létre a park, akkor felértékelődne a Westend parkolója is, vagyis azt is el kellene bontani és helyére értékesebb ingatlan kerülne. A vasút lesüllyesztésénél azonban két dolgot figyelembe kell venni: - az egyik a leendő Nyugati pályaudvar - (Kossuth - Clark -) Kelenföld vasúti alagút, - a másik, hogy nem elég csak a fejpályaudvart lesüllyeszteni a föld alá, hanem egészen a körvasútig vissza kell menni, És persze a Ferdinánd hidat is el kell bontani, valamit a Dózsa György út feletti vasúti felüljáró is eltűnne. Valahol az Állatkert mögött, a vasút elágazása előtt jönne újból a felszínre. így: Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.