Közélet, hírek

Lesüllyeszteni vagy lefedni?

1/8

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

?>
Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter
?>
Bálint Imre és Haraszti László
?>
a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

Lesüllyeszteni vagy lefedni?
Közélet, hírek

Lesüllyeszteni vagy lefedni?

2007.08.24. 09:37

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter
Marinov Péter

Vélemények:
1

Dosszié:

A vasúttársaságra vonatkozó területi fejlesztési terveket már megrendelte a VI. kerületi önkormányzat: ebben a koncepció megalkotói a felülépítést javasolták. Talán ezen áll vagy bukik a projekt sikeressége?beszélgetést tartottak a kormányzati negyed témájában

Úgy tűnik, hogy a kormánynegyed építészeti koncepciója egészében már nem vita tárgya. A KVI által szervezett beszélgetéssorozat tegnapi állomásának vendégei, Z. Halmágyi Judit, a Budapesti Városfejlesztési és Városképvédelmi Bizottság felelőse, Bálint Imre, a Budapesti Építész Kamara elnöke és Haraszti László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium államtitkára mind üdvözölték a tervet – s nemcsak az épülettel kapcsolatos elképzeléseket, hanem azt a nagyvonalú fejlesztési elgondolást is, mely a Városligettől a Külső-Terézvároson át a Nyugati térig ível.

Z. Halmágyi Judit úgy látja, hogy az a fordulat, amelyet a terv megvalósulása a város életében okozhat, lényegesen megváltoztathatja a lakók mentalitását is. Rámutat, hogy a projekt nagyban segíti a Podmaniczky-programnak azt a célját elérni, amely a rozsdazónák rehabilitációjával kapcsolatos.

 

Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter
1/8
Z. Halmágyi Judit és Janesch Péter

Bálint Imre és Haraszti László
2/8
Bálint Imre és Haraszti László

8/8

a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta
3/8
a beszélgetést Váradi Júlia, újságíró moderálta

4/8

A helyszín alkalmasságával kapcsolatos szorongások is enyhülnek: Janesch Péter, a nyertes tervet alkotó munkacsoport egyik vezető építésze az idő előrehaladtával egyre inkább úgy érzi, jobb döntés talán nem is születhetett volna, ugyanis a városnak egy olyan pontjáról van szó, melynek radikális átalakulása széles sugarú körben hat majd, lényegesen javítva Budapest élhetőségét. A rendszerben való gondolkodás hiányzik Budapesten – folytatja az építész –, mely azonban nem feltétlenül a rossz politikai konstrukció eredménye, sokkal inkább szemléletbeli kérdés.

Bálint Imre szerint a projekt felkavarhatja a város állóvizét, de vigyázni kell, hogy a tervezés és a kivitelezés során bekövetkező – akár jóhiszemű – módosítások, beavatkozások ne csorbítsák a terv komplexitását, átfogó erejét. Bár a Fővárosi Szabályozási Keretterv már tartalmazza a kormánynegyedre vonatkozó elemeket (azaz szakmajogilag az ügy előrehaladott állapotban van), még bármi történhet, amely keresztülhúzza a számításokat. Haraszti László kiemelte, hogy az épület és környezete jó példa lehet az elkövetkező évek-évtizedek beruházásai szempontjából: a környezettudatos gondolkodás és az építészet szerves kapcsolódásának lehetőségét bizonyítja a terv. Z. Halmágyi Judit itt jegyezte meg, hogy a magyar építészet rég nem volt olyan naprakész, mint ma ezzel a projekttel: a „kevesebb esztétikát, több etikát" elve napjaink legfontosabb törekvése Európa-szerte, mely frissessége mellett örökérvényű is egyben.

5/8

6/8

7/8

A hosszas (ön)vállveregetés után jött a vasút kérdése: a „lesüllyeszteni" vagy „lefedni" problémája. Janesch szerint noha a pályázati kiírás a felülépítést sugallja, munkacsoportja ezt semmiképpen nem javasolja. Csak lesüllyesztéssel valósulhat meg a szerves kapcsolat az Újlipótváros, Terézváros, a Nyugati tér és a Dózsa György út között. Kiemeli, hogy ez a gondolat a különféle hatóságoknál nyitott fülekre talált. A közönség soraiból felszólaló MÁV-szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúttársaságra vonatkozó területi fejlesztési terveket már megrendelte a VI. kerületi önkormányzat: ebben a koncepció megalkotói a felülépítést javasolták. Bálint Imre erre úgy reagált, hogy a kamara még nem kapta meg véleményezésre a tervet, így azzal kapcsolatban még nem tudott érdemben nyilatkozni. Ezen a ponton némi feszültséget lehetett érezni a teremben: érzékeny ponthoz érkeztünk, mindenki tudatában volt, hogy talán ezen áll vagy bukik a projekt sikeressége.

szöveg: Haba Péter; fotó: Marinov Péter

Vélemények (1)
gramercy
2007.08.24.
12:39

Nos, szerintem a Janesch féle tervben szereplő zöld folyosó nem jöhet létre, ha 5 méter magasba van emelve, és mindenhonnan fel kell rá lépcsőzni/gurulni. Szóval a vasutat teljes egészében a föld alá kell tenni, HA a zöld folyosó ÉS a két oldal valódi összekötése a cél. Ahogy a tévében is mondta Janesch, ha a földfelszín szintjén jönne létre a park, akkor felértékelődne a Westend parkolója is, vagyis azt is el kellene bontani és helyére értékesebb ingatlan kerülne. A vasút lesüllyesztésénél azonban két dolgot figyelembe kell venni: - az egyik a leendő Nyugati pályaudvar - (Kossuth - Clark -) Kelenföld vasúti alagút, - a másik, hogy nem elég csak a fejpályaudvart lesüllyeszteni a föld alá, hanem egészen a körvasútig vissza kell menni, És persze a Ferdinánd hidat is el kell bontani, valamit a Dózsa György út feletti vasúti felüljáró is eltűnne. Valahol az Állatkert mögött, a vasút elágazása előtt jönne újból a felszínre. így: Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk