Közélet, hírek

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület
Közélet, hírek

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület

2007.08.17. 08:42

Cikkinfó

Szerzők:
Abonyi Anita

Építészek, alkotók:
Janesch Péter

Dosszié:

Névadásra szólították fel a Kormányzati negyed pályázatán nyertes vezető tervezőt, Janesch Pétert, aki a játék elől kitérve inkább belevágott a terv ismertetésébe. A KVI beszélgetéssorozatának első állomásán a győztes terv megismertetése volt a cél moderátor nélkül, interaktív belekérdezős formában.

4/13

5/13

6/13

7/13

8/13

Névadásra szólították fel a Kormányzati negyed pályázatán nyertes vezető tervezőt, Janesch Pétert, aki könnyed kitéréssel nem reagált a játékra, ahelyett inkább belevágott a terv ismertetésébe, hiszen ezért ültünk mi ott. A KVI beszélgetéssorozatának első állomásán a győztes terv megismertetése volt a cél moderátor nélkül, interaktív belekérdezős formában.

Janesch Péter a két ütemre (a kormányzati épületsor és a WestEnd II) szétválasztott tervezés legfontosabb elemét nem győzte hangsúlyozni az est folyamán, a cél nem csupán egy elfogadható épület létrehozása, hanem az adott városrész rehabilitációja, mely nélkül ugyanúgy nincsen kormányzati negyed, mint minőséget generáló tervezési folyamat.

 

9/13

10/13

13/13


Janesch szerint az épületről bőven szóltak már, s a jövőben is erről hallunk majd jócskán, annál kevesebb szó esett a környezet átalakítási koncepciójáról, így csütörtök este is inkább erről mesélt a Nyugati pályaudvar Királyi várójában.
A Nyugati tér, a Terézvárosi negyed és a MÁV területének kérdéskörére tagolható a fejlesztési koncepció.
A Nyugati pályaudvar maga, a reprezentativitását ma is tükröző csarnok épület, a királyi váró megköveteli, hogy a környék – a parkoló, a buszmegállók – is hasonuljon a színvonalhoz. Közpark kialakításával, a felüljáró elbontásával, - így autósforgalmat generáló hatását megszüntetve – a Skála áruház irodai funkciókat ellátó épületté való átalakításával, s az előtte elterülő „mínusz szintes" tér befedésével valósítható meg a minőségi környezetrendezés a nyugatinál.

A Terézvárosi negyed rossz állapotú szövete nagy arányban önkormányzati tulajdon, melyet ésszerű befektetési javaslatokkal – melyet a győztes terv is tartalmazott - kitisztíthat, rehabilitálhat a városvezetés. (parkolók tucatjait lehet a területen kialakítani a föld alá süllyesztve, ezzel átalakítható a terület forgalmi rendje is) Lévén, hogy a kormány szomszédságának generálnia kell egyfajta minőséget, ez talán nem utópia.

 

11/13

12/13


A vasút átalakítása a legnehezebb feladat, melyre Janesch szerint az utóbbi hetek tárgyalásai során csak pozitív, együttműködő válaszok születtek a mamutcég részéről. Két elképzelésről kell gondolkodni, felülépítésről vagy lesüllyesztésről. Janesch ez utóbbit preferálná a nagyívű zöldesítés, sőt parkosítás végett, hiszen funkciójában akkor lehetne létrehozni valóban egy közösségi teret, akkor válna élhetőbb városrésszé a VI., VII. kerület találkozása. No és ezzel is igazoltnak érzi Janesch a tökéletes helyszín kiválasztását, mely folyamatosan minőséget – nem győzte elégszer hangsúlyozni -, fejlődést indukálhatna.
A kormányzati épületekről hallottakat nem részletezném. A megálmodott terv valóban egy kellően flexibilis, átlátható, zöld technológiás épületkomplexum, s ahogy hangsúlyozták is a fiatal tervezőtársak, a kormányzati épület nem hatalmi reprezentál, hanem példamutat.

Kérdések özöne indult meg a tervismertetés után, melynek egyik főszereplője Eva Mihály Amichay városgazdász-újságíró volt, aki a környék autós forgalmának nemhogy csökkentését, hanem duzzasztását vélte kicsengeni az új negyed kialakításának pályáztatásából, hiszen a 2500 férőhelyes parkoló kialakítása kötelező feladata a pályázónak. Szerinte a helyszín megválasztása is elhibázott. A környék tömegközlekedésének átalakítását és az autós forgalom generálásának ellentmondását illetően Janesch így reagált: „A Kormányzati negyed egy jól működő rendszert indukáló épület akar lenni."

szöveg és képek: Abonyi Anita

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.