London a futur-fetisiszta űrsikkre szavaz — Design Medal 2008
A londoni Design Festival keretében idén másodszorra osztották ki a London Design Medal rangos kitüntetését. Ebben az évben Marc Newson, az ausztrál design kultikus alakja nyerte el díjat.
A londoni Design Festival keretében idén másodszorra osztották ki a London Design Medal rangos kitüntetését. Ebben az évben Marc Newson nyerte el díjat, akit az ausztrál design kultikus alakjaként szoktak emlegetni, bár jelenleg Londonban él és megbízásai az egész világra kiterjednek. Érdekes párhuzam, hogy 2007-ben Zaha Hadid kapta a Design Medalt – ugyanis amikor 2005-ben elsőként az iraki designhercegnőt nevezték az Év Designerének a Design/Miami keretében, Newson ugyanígy, közvetlenül egy évvel utána nyerte el a címet. Tehát alig múlt negyven, és Zaha Hadid sarkában jár – sok éve a világ legbefolyásosabb tervezői közé tartozik.
Marc Newson tipikus sztártervező abból a szempontból, hogy a szinte csak kis szériás és egyedi high-design megbízásokat kap – ám tárgyai korántsem tipikusak, egyszerre jellemzi őket az érzékiség és valamiféle futurisztikus személytelenség.
Sokan az ellentmondásos retro-futurista jelzővel illetik, hiszen visszanyúl a hatvanas évek űrkorszakának utopisztikus formakincséhez, de munkái soha nem épülnek a retró nosztalgiájára, annál sokkal mohóbban kutatják a jövő formáit – nála az űrtechnológia egyfajta fétisként jelenik meg.
Akárcsak Zaha Hadid, ő is figyelmen kívül hagyja a művészet, a design és az építészet finom határvonalait. A képzőművészethez nem csupán az kapcsolja, hogy ikonikus formái szoborként viselkednek a térben, installációk is fűződnek a nevéhez – érdekes, hogy például Bucky című munkájában ugyanazok a jellegzetes alakzatok jelennek meg, melyeket egyes bútorainál is használt. Nem mellesleg Newson tárgyaival olyan neves gyűjteményekben találkozhatunk, mint a new york-i Museum of Modern Art, vagy a párizsi Centre Georges Pompidou. Szintén a műkereskedelem és design izgalmas kapcsolódását mutatja, hogy egyik munkájával rekordot állított fel a jobb híján „design-art“-nak nevezett kategóriában.
A nyolcvanas években készített Lockheed Lounge nevű fémkanapé egyik példányát 2007-ben a Christie’s másfél millió dollárért adta el. Egy másik darab Madonna birtokában van, aki Newson nagy rajongója, videóklipjeiben is sokszor feltűnnek tárgyai – részben neki köszönhető, hogy a tervező víziói beszivárogtak a popkultúrába.
Ma tehát a luxus magasfokának számít, ha egy enteriőrben valamely sztárdizájner látomása jelenik meg. Már nem elég ha egy repülőgép belső tere a lehető legtágasabb és legcsendesebb – ahhoz, hogy az innovációnak hírértéke legyen, Newson-nak is ott kellett hagynia a kézjegyét. 2004-ben ugyanis őt bízta meg a Qantas Airways, hogy tervezze meg az A380-as utasszállító belső terét – ami azért nagy kihívás, mert szigorú műszaki kötöttségek mellett kellett kibontakoztatnia rendkívül elegáns, mégis minden utasterekkel kapcsolatos, konvenciót felrúgó látomását.
Markó Barbara