Londonban mutatkoznak be Horváth Anna bútorai
A Máltán élő és dolgozó designer, Horváth Anna bútorait mutatja be Londonban az Initio Fine Arts. A galéria tárlatát a közép-kelet-európai régióból egyedüliként hívták meg a frissen nyitott művészeti központ, a Cromwell Place kiállítási programjába. A tárlat kurátorát, Marie Tourre de Robien-t arról is megkérdeztük, mit tart egyedinek Horváth Anna darabjaiban.
Az Identity Design címet viselő tárlat 2020. október 5-18. között látható Londonban, és két tervező: Reda Amalou és Horváth Anna munkáit tárja a közönség elé. A tárlat egyben a Ferenczy Bálint és Marie Tourre de Robien által alapított projektgaléria, az Initio Fine Arts londoni debütálása; Tourre de Robien egyben a kiállítás kurátora is. A 2018-ban alapított galéria komoly hangsúlyt fektet a nemzetközi projektekre, a képzőművészetet és a designt ötvözve, középpontban a kelet-közép-európai és a kortárs francia designra.
A mostani tárlatra meghívott két tervező nem is mutathatná be jobban ezt a kettősséget: két nemzetet, két korosztályt, kéz megközelítést képviselnek, munkáik mégis kiválóan kiegészítik egymást. Reda Amalou (1963-) francia építész és formatervező, a párizsi AW2 építésziroda alapítója. A francia és algír gyökereire egyaránt büszke Amalou gondosan válogatott, nemes anyagokból, időtlen formákkal hoz létre kézműves designdarabokat a RAD márka ernyője alatt. A Párizsban élő és dolgozó tervező minden alkotásának személyes története van, a tervező algériai gyerekkoráról, utazásairól vagy londoni időszakának kaotikus emlékeiről.
Horváth Anna (1989-) a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem elvégzése után a londoni Central Saint Martins-on szerezte meg mesterdiplomáját. Tagja volt a Berlini Zsidó Múzeum új állandó kiállítását tervező designcsapatnak, de mutatkozott már be installációval a London Fashion Week-en is. A L’Puff! bútorkollekció Horváth első többdarabos design munkája, amelyet korábban a párizsi és a budapesti designhetek közönsége ismerhetett meg közelről.
A Bauhausban gyökerező, posztmodern és minimalizmus ihlette darabokat újragondolva és részint áttervezve láthatóak Londonban. A krómozott fémeket, textilt és betont használó darabok mindegyike kézzel készült, hasonlóan Horváth legújabb bútordarabjához, az egykor emblematikus, de a közelmúltban lerombolt máltai épületekre emlékező Ta’Rita Bench-hez. Mindkét kollekció világosan megmutatja Horváth fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, és a helyi hagyományok feltétlen tiszteletét. Horváth Anna Máltán él és dolgozik, designmunkáit az AHA objects márkanév alatt készíti.
Mit tart kiemelkedőnek Horváth Anna munkáiban, amiért ezeket választották az Initio Fine Arts első londoni kiállítására? – kérdeztük Marie Tourre de Robien kurátort, aki egyben a galéria művészeti vezetője is. „Két évvel ezelőtt magyar vőlegényemmel ezelőtt láttuk Anna kollekciójának prototípusait a Bálnában, egy nagy designkiállításon. Nagyon kiugrott a közegből, a többi, ipari jellegű vagy tömeggyártott designmunka közül – ezek a darabok egyedi művészi nyelvről, szinte szobrászi gondolkodásról tanúskodtak. Korábban a FUMI nevű londoni designgalériában dolgoztam, ahol azt tanultam meg, hogy az igazán különleges design mindig több mint a puszta funkcionalitás. A galéria alkotóit keresve én elsősorban művészként tekintek a designerekre, jól azonosítható csúcsműveket („signature piece") kutatva. Ezeknek a tárgyaknak persze egyrészt funkcionálisnak kell lenniük, de kortárs műalkotásnak is működniük kell" – válaszolta kérdésünkre a kurátor.
„Meggyőződésem, hogy a kelet-közép-európai régió nincs híján a tehetségnek, és ha ezeket a beágyazottabb nyugat-európai designerekkel együtt mutatjuk be, az mind művészi, mind piaci sikert hozhat. Szóval Anna korántsem az utolsó designer a régióból, akivel együtt szeretnék dolgozni és képviselni a galérián keresztül. A londoni kiállításhoz, azt gondoltam, Anna eléggé brutalista munkái nagyon jól működnének – hiszen ennek az építészeti nyelvnek komoly hagyománya van a városban, gondoljunk csak a Barbican vagy a Southbank Centre épületeire. Ugyanakkor viszont a munkái színessége nagyon jól egészít ki egy klasszikusabb belsőt, ez remekül érezhető az installációban."
A Victoria és Albert Múzeumtól néhány percre található Cromwell Place öt 19. századi sorház teljes felújításával jött létre, több mint négyévnyi munkával és 20 millió font befektetéssel. A Buckley Gray Yeoman építésziroda tervei alapján megújított épületegyüttes alapvetően kiállítási- és rendezvényközpontként szolgál olyan galériák, intézmények számára, amelyek nem akarnak állandó bázist fenntartani a brit fővárosban, de fontosnak tartják a jelenlétet. Az épületegyüttes a 14 különféle méretű és adottságú kiállítótérnek köszönhetően egyfajta állandó művészeti vásártérként működik majd, de emellett irodákat, raktárakat, tárgyalókat is biztosít a jelenlévők számára.
Az eredetileg idén tavaszra szánt nyitást ugyan elhalasztották, de 2020 októberétől a Cromwell Place olyan neves galériákkal nyitja meg kapuit, mint a New York-i Lehmann Maupin vagy a dubai Lawrie Shabibi. Az Initio Fine Arts kiállítási programját a Georgina Adam, a The Art Newspaper főszerkesztője vezette nemzetközi döntőbizottság választotta ki, egyedüli galériaként a közép-kelet-európai régióból.