Helyek/Városépítészet

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City

1/12

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
1/12

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City
Helyek/Városépítészet

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City

2015.11.05. 14:59

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Srí Lanka, Colombo

Az Indiai-óceánon fekvő Srí Lanka szigete fontos szerepet játszik Délkelet-Ázsia hajózásában és kereskedelmében. Lassan befejeződik az ország legnagyobb kikötőjének bővítése, de Colombo tengerpartján már épül Port City, egy több milliárd dolláros luxusváros. Bán Dávid írása. 

A Srí Lanka-i Colombo az ország gazdasági központja, amely egyik legfőbb tevékenysége a kereskedelmi kikötő üzemeltetése. A városhoz szorosan kapcsolódó kikötőt már a 14. században megalapították, később jelentős szerepet játszott a holland Kelet-indiai Társaság életében is, hiszen annak Európán kívüli központjává vált. A kikötő brit fennhatóság alatt egyfajta kísérleti terepként szolgált, hogy azon keresztül miként lehetne felépíteni és a helyi lakosoknak átadni az önkormányzás intézményeit. A város jelentősen fejlődött a 19. század során. Az 1948-ban függetlenné vált Srí Lanka legfontosabb kikötője nagyban elősegítette a fiatal ország gazdasági felemelkedését.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
2/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A kikötőt az 1980-as években nagymértékben modernizálták és jó érzékkel építették át a konténerek fogadására és kezelésére, ezzel a régió vezető logisztikai központjává vált. 2008-ban 1,2 milliárd dolláros fejlesztésbe kezdtek, amely kapacitás bővülésével a világ egyik legjelentősebb kikötőjévé tette. Délkelet-ázsiai vezető szerepét a kínai befektetők is hamar felfedezték, így az előző Srí Lanka-i kormányzattal közösen egy nagyszabású funkcióbővítési tervbe fogtak 2011-ben.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
5/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A kibővített kikötő szomszédságában, a tengertől elnyert bő 230 hektáros földterületen, 1,3 milliárd dolláros befektetéssel egy luxusváros építése indult. A terület nagy részére további 15-20 milliárd dolláros magántőke beáramlását remélik, emellett bizonyos területeket a kínai befektető hosszú távon lízingelhetne. A Port City néven épülő luxusvárost hatalmas hullámtörő rendszer védi majd az Indiai-óceán felőli kitettségtől – 2004-ben közel tízméteres vízoszlop csapott le a szigetország partvidékére, amely legalább 35 000 áldozatot követelt –, e mögött hatalmas sugárutak, csillogó toronyházak, szállodák, üzletek, vitorláskikötők, sportlétesítmények épülhetnek. A kikötő forgalma mellett a luxuscikkek kereskedelmében is regionális vezető szerepre törekvő Colombo új városrészében a fényűző lakások mellett magas kategóriás irodákat és minden igényt kielégítő szórakozási lehetőségeket, így egy csúcsminőségű rendezvényközpontot is létrehoznak. A városban rengeteg autóversenyt rendeznek, ezért a negyed útjait úgy tervezték, hogy ennek lebonyolítására alkalmas legyen. Sőt, a kikötő üzemeltetői már kész tényként kezelik, hogy megépülése után Port City is bekapcsolódik a Forma–1 versenyek éves naptárjába. Az épületek mellett 63 hektáron parkokat, strandokat, vízparti sétányokat is építenek majd.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
9/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A 2014-ben elindult luxusberuházást számos kritika övezi, hiszen a nagyszabású gazdasági haszon mellett, a magát a természet „érintetlen" szépségeinek közelségével hirdető projekt környezeti hatásai igen súlyosak lehetnek. Mások a kínai befolyás túlzott mértéke, így az ország függetlenségének törékenysége miatt aggódnak. Az építkezést a megfelelő engedélyek hiánya, a kínaiak esetleges területszerzése és korrupciógyanús ügyletek miatt a jelenlegi vezetés többször megakasztotta, az ellenzék viszont attól tart, hogy ezzel a kínai befektetőket elriasztva, az ország egy nem mindennapi beruházástól eshet el.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk