| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Maróti Géza emlékiratai

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Maróti Géza emlékiratai
Nézőpontok/Kritika

Maróti Géza emlékiratai

2002.10.18. 14:01

LAPIS ANGULARIS IV Források a Magyar Építészeti Múzeum gyûjteményébõl

LAPIS ANGULARIS IV
Források a Magyar Építészeti Múzeum gyûjteményébõl

"Az Iparmûvészeti Múzeumban tervezett Maróti Géza emlékkiállításhoz (Mi vagyunk Atlantisz – Vederemo!) kapcsolódva egy régi adósságát kívánja ezzel a kötettel törleszteni a Magyar Építészeti Múzeum. Az 1990-ben Merényi Ferenctõl a múzeum birtokába jutott Maróti Géza emlékiratok teljes kiadását. Ez volt eddig a legtöbbet kutatott kéziratunk, amelynek csak néhány részlete jelent meg elsõsorban Hadik András jóvoltából.

A részben hiányos kézirat nem egy egységes emlékirat, hanem három – nagyobbrészt kézzel írt – önálló részbõl áll.

[...]

Az emlékiratokban nagyon kevés a konkrét évszám, a mûvészettörténet írás számára közvetlenül használható adat. Az elsõ két rész a nagy mûvet a Mi vagyunk Atlantisz-t elõkészítõ kultúrfilozófiai, életbölcseleti elmélkedés egyfajta elõkészítése a saját életpálya kapcsán. A harmadik rész az Atlantisz könyv és a Lendvay utcai mûterembõl történt kiköltöztetése utáni utolsó néhány év megaláztatásait foglalja össze az új világháború és a zsidótörvények perspektívátlanságából. Nem feladatunk az eszmetörténeti-kultúrhistóriai háttér felvázolása, egyes elemeire vonatkozólag a kiállítási katalógus jegyzékei és tanulmányai adnak támpontokat.

[...]

Természetesen az igazságkeresõ forrás verifikált elemei idõrõl-idõre újabb öszefüggésrendszerekbe kerülhetnek és át is értékelõdnek.

Miként Maróti élete alkonyán egy újabb világégés kezdetétõl elborzadva mindenekelõtt a humanitás, a mûvészi teremtõ igazság, a gondolat szabadsága mellett tesz hitet írásaiban."

részletek Fehérvári Zoltán – Prakfalvi Endre elõszavából

A Magyar Építészeti Múzeum forráskiadványa
Sorozat szerkesztõk: Hajdú Virág – Prakfalvi Endre
A szöveget gondozták és szerkesztették: Fehérvári Zoltán - Prakfalvi Endre
Fotó: Barka Gábor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.