Közélet, hírek

Meghalt Nagy Károlyné Edit, a Mesteriskola titkára

1/1

A kép közepén a közönség soraiban ül Edit, a Mesteriskola titkára

?>
<span>A kép közepén a közönség soraiban ül    Edit, a Mesteriskola titkára</span>
1/1

A kép közepén a közönség soraiban ül Edit, a Mesteriskola titkára

Meghalt Nagy Károlyné Edit, a Mesteriskola titkára
Közélet, hírek

Meghalt Nagy Károlyné Edit, a Mesteriskola titkára

2003.01.21. 11:20

Hamvait 2003. január 24-én 14 órakor helyezik örök nyugalomra. Vargha Mihály megemlékezése.

Nagy Károlyné született Sáricz Edit, a Mesteriskola titkárának hamvait 2003. január 24-én 14 órakor gyászmise keretében helyezik örök nyugalomra a Magyar Szentek plébániatemplomának urnatemetőjében, Budapest XI. Magyar Tudósok körútja 1., a Petőfi-híd budai hídfőjénél.

 

<span>A kép közepén a közönség soraiban ül    Edit, a Mesteriskola titkára</span>
1/1
A kép közepén a közönség soraiban ül Edit, a Mesteriskola titkára


A Mesteriskola találkozója 2001 decemberében a Keszthelyi Festetics kastélyban.
A kép közepén a közönség soraiban ül Edit. Barka Gábor felvétele


Edit - a Mesteriskola Mindenese

 



A technikát, mint nászt a szűz menyasszony,
kívántuk is meg féltük is. Hatvanas évek.
Vonzó rögeszme, hogy a birtoklás mindent megold.
Keserves magtanulni, hogy a nincsek történelme is
történelem: a rozmárforma kontinens
fölmerül az időből, tátott szájából kiáll
a szegénység roppant agyara, bőrén
sós vízként lecsorgó faluk. És reng a partvidék,
és beomlik az aládúcolt templomboltozat.
Küldözhetjük alóla lírai üzeneteinket.
Kinek? Mindenki vágya a jövő.
Csak legyen módja visszaemlékezni,
"Kigömbölyödtem", mondja majd a Föld
a csodavárás és a rettegés e tobzódó koráról.

Orbán Ottó (1936-2002)
FÖLDANYÁNK • részlet a Sárkányvér című ciklusból


Építészekkel vette őt körül az élet. S viszonzásul e nagymúltú szakma számos képviselője közel négy évtizeden át sok jóban részesült közvetlenül vagy közvetve tőle, Nagy Károlyné Edittől. Nem csupán munkahelye volt a Mesteriskola és az Építész Mester Egylet, korábban pedig a Magyar Építőművészet, a lap szerkesztősége, hanem, a család mellett, életének fontos, sokat-nyújtó közege. A MÉSZ-ben, amit egyre gyakrabban úgy hívunk: az Építészek Háza, Edit sokáig a ház egyik asszonya. Abban a házban – mely udvarával, termeivel igazi unikum ebben a városban, – együtt viszi e szerepet Máriákkal, Évával, Piroskával, Klárikával, Júliával. Korántsem teljes a névsor, de említenem kell még Verát, aki most éppen másféle asszonyi teendőket lát el, otthon babát nevel.

Az Ötpacsirta utcai Építészek Házában ismertem meg Editet, akkor már mint a Mesteriskola "mindenesét". Mint a Mesteriskola motorját. Mint a legfőbb "kapcsot" a Mesteriskola és a hallgatók, a szervezők-vezetők és a számos előadó-közreműködő között. Néhány éve akkor már ez volt a hivatása, de utólag is határozottan érzem, a Magyar Építőművészetről sem feledkezett meg. Ha csak áttételesen, de továbbra is szívügye volt, gondját viselte, szemmel tartotta ott a Házban. Párhuzamosan tevékenykedtünk, én lapot szerkesztettem Turcsival, Ferkai Andrással, Moravánszky Ákossal – Edit a Mesteriskola "életét" szerkesztette Szentkirályival, Szendrőivel, Arnóth Sammal. Rettenthetetlen harcosként vagy más szokatlan szóval kotlósként – jelen volt, szervezte a kétévenkénti felvételiket, majd a pályázatokat, előadásokat és a fantasztikus kirándulásokat. Mégiscsak illethető az ő munkája a szerkesztés szóval - angolul editing, ami például jelenti a film vagy videó felvételek egybeszerkesztését is, melyre mi, elég ügyetlenül, a vágás szót használjuk. Egyszer Edit nevenapján, a MÉSZ-ben tartott összejövetelen megemlítettem a szójátékot a nevével, már csak azért is mert a főszerkesztés helyett az angol acting editor, a "cselekvő szerkesztő" kifejezést tartottam mindig autentikusabbnak. S lám, azóta – megkezdve mindennapi építkezésünket a virtuális térben, a világhálón – drót-posta címünkben benne van a név: edit – editors/kukac/epiteszforum.hu.

Nemrégiben egy másik összejövetelen a MÉSZ-ben egy aforizmával rukkoltam elő, amit akkoriban fogalmaztam meg: "Álomban nincs egyenes". Láthatóan értette, kedvesen, személyesen reagált rá, mintha akkor őt érintette volna meg legjobban e rövid "egysoros", ami kötődik az építészethez, de mégis sokkal tágabban értelmezhető: Álomban nincs egyenes.

Edit arcában én mindig keleti vonásokat látok, szeme és tekintete halványan mindig kínai arcra emlékeztetett. Nincs ebben semmi különös, és azt hiszem nem is szorul magyarázatra. S most is előttem van, ahogy pár éve a maga visszafogott hangján keserűen kifakadt: őt is elszomorította a legújabbkori uralom, a pénz féktelen tombolása. Szavaiban érezhető volt, hogy pontosan lát emögött embereket is, akik gerjesztik, előadják vagy csak kiszolgálják a "műsort" – persze neveket nem említett.

Edit a Mesteriskolához kötődött legszorosabban, amiben nagy szerepe volt annak, ahogy Szendrői tanár úr vitte az iskolát szinte élete utolsó percéig. Ezért is megható volt a megemlékezés Szendrői Jenőre a Keszthelyi kastélyban, a 2001. decemberében tartott találkozón, ahol Edit is boldogan jelen volt. S bizonyára sokat jelentett számára a legutóbbi idők másik fontos momentuma, amikor a Mesteriskola hallgatói nyerték meg a Roosevelt téri zöld irodaház átépítésére kiírt pályázatot...

Orbán Ottóval indítottam, Weöres Sándor részlettel szeretném befejezni:

"E vers is valóság, akár az álmod,
Az élet: szív és kés egy szín alatt.
Szemeddel az egész tengert halászod
s horoggal mit fogsz? egynéhány halat."


(20., utolsó szakasz a DALOK NA CONXY PAN-BÓL című versből)

2003. január

Vargha Mihály

(elhangzott Nagy Károlyné Edit búcsúztatásán, a Magyar Szentek plébániatemplomában)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk