Helyek

Megszakított egyesülés

1/6

Szabadság híd / fotó ef

Szabadság híd / fotó ef

Az Erzsébet híd mögött a kivilágított Lánchíd / fotó ef

emlékkő a rakparton / fotó ef

?>
Szabadság híd / fotó ef
?>
?>
Szabadság híd / fotó ef
?>
Az Erzsébet híd mögött a kivilágított Lánchíd / fotó ef
?>
emlékkő a rakparton / fotó ef
?>
1/6

Szabadság híd / fotó ef

Szabadság híd / fotó ef

Az Erzsébet híd mögött a kivilágított Lánchíd / fotó ef

emlékkő a rakparton / fotó ef

Megszakított egyesülés
Helyek

Megszakított egyesülés

2009.06.04. 11:32

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Erő Zoltán

Vélemények:
6

Átadták a Szabadság híd díszkivilágítását. Az átadás pillanatáig reménykedtünk, hogy amit még az előző napokban láttunk, az csak a félkész alkotás, és a nagy gombnyomás pillanatára minden jóra fordul. Sajnos nem így történt.Erő Zoltán írása

Átadták a Szabadság híd díszkivilágítását. Az átadás pillanatáig reménykedtünk, hogy amit még az előző napokban láttunk, az csak a félkész alkotás, és a nagy gombnyomás pillanatára minden jóra fordul: Buda összeér Pesttel, Pannónia Hunniával, a Kelet a Nyugattal. Nem marad sötéten a híd közepe.

Sajnos, álmaink rémálommá váltak. A híd közepe sötét maradt. Lehet hallani mindenfélét arról, hogy így viszont vandálbiztos a világítás, hogy nem volt pénz, hogy a KÖH csak így engedélyezte. Sajnos ettől még a Szabadság híd éjszakai képe azt fejezi ki, hogy a két oldal nem ér össze - sőt a fény a partig sem ér el.

 

2/6

 

Mert abban már 1990-ben mindenki egyetértett, hogy a Szabadság híd díszkivilágítást érdemel. Sőt, az Erzsébet híd is. A Lánchídnál már a létező szocializmusban minden összejött: a kiépített izzó(!)lámpa füzér megmutatta a híd láncgörbéjét, a gyönyörű mederpillérek kivilágítása is szépen sikerült, a díszkivilágítás összhangban van az általános világítással. Szép ma is, és a korszerűsítést követően szerencsére ritkábban romlanak el a fényforrások.

Miért nem lehetett elérni ezt a Szabadság hídnál 2009-ben? Miért nem lehet összefüggő a fényvonal? Miért nem lehet a kapuzat pilléreinek tövét, zokniját kivilágítani? Sőt, a telhetetlenség azt is megkérdezteti velünk: miért nem lehet a rácsostartó alsó övét is megvilágítani? Hiszen ami sikerült, az remekül sikerült: szépek a LED-es fénysorok kívül-belül, szép a rácsrudak megvilágítása, szép a kapuzaté. Csak a hiányok fájnak, de nagyon.

Ki gondolta volna, hogy ezt a látványt Zorán már rég megénekelte: "És lép a lány, megy a fiú felé - sosem éri el / az ifjú vár, kezét nyújtja felé - mégsem éri el"?

Nehezen hihető, hogy a díszkivilágítás szaktekintélye, a Lisys mérnöke, Deme László ezt a világításképet szerette volna megvalósítani. Nehezen hihető az is, hogy valamely tudatos esztétikai megfontolás kívánja a Gerber-tartó beakasztott szakaszát bornírt sötétséggel kihangsúlyozni. Magam részéről nehezen hiszem, hogy a KÖH ragaszkodott volna a torzóhoz. Nehezen hihető az is, hogy a sokmilliárdos felújítási projektben - ami mellett a díszkivilágítás több százmilliós projektje sem csekélység - anyagi korlátok jelentkeztek volna (és ha igen, akkor miért éppen a híd közepén, és miért nem pl. a tetején, vagy a hídpálya alatt). Nem hihető az sem hogy a Schréder high-tech fényforrásai fogytak volna el a raktárról, vagy nem készültek el időre.

 

Szabadság híd / fotó ef
3/6
Szabadság híd / fotó ef

Az Erzsébet híd mögött a kivilágított Lánchíd / fotó ef
4/6
Az Erzsébet híd mögött a kivilágított Lánchíd / fotó ef

emlékkő a rakparton / fotó ef
5/6
emlékkő a rakparton / fotó ef

 

Sajnos sokkal inkább elhiszem, hogy egyfajta "bizottsági látvánnyal" kell együtt élnünk. (Az anekdota szerint Major Máté mondta a budavári palota kupolájáról, mikor hosszú évek vajúdása során sok nagyszerű építész közös alkotásaként alakult ki a ma látható változat: uraim, ez egy bizottsági kupola.) Azt gondolom, nem volt ember, aki vállalta volna a felelősséget a kézzel elérhető fényforrásokért. Inkább ne legyen kivilágítva a közepe, abból nincs baj. Spekulálunk, magyarázunk, maszatolunk. Ez nem a concept-art terepe.

Akkor inkább legyen sötétség? Tényleg ezzel kell együttélnünk? Tényleg egeret szülnek a hegyek? Tényleg azt fogja mutatni a Szabadság híd díszkivilágítása fűnek-fának, a világnak, hogy mi itt mára odáig jutottunk, hogy jobb, ha nem ér össze a jobb part a ballal, az ország egyik fele a másikkal, mert abból csak a gond van?

Kérjük tehát döntéshozóinkat, érjék el, hogy a tartalékkeretből, vagy bármely más forrásból a Szabadság híd díszkivilágítása olyanná válhasson, ami a főváros egységét képes szimbolizálni, a hídnak a nevéhez illő méltóságát meg tudja adni.

Reméljük, már nem kell sokat aludni addig, és időközben megismerhetjük az Erzsébet híd díszkivilágítási terveit is, ahol eleve nem kell kompromisszumokkal szembesülnie a nagyközönségnek.

Szöveg: Erő Zoltán, Kép: Pallag Bálint és ef

Vélemények (6)
petrusmaximus
2009.06.06.
11:39

tegnap este az a38ról tényleg elég gázul nézett ki a lyukas híd, így távolról tényleg olyan mintha nem érne össze:)

kínos.

Mócsi Gábor
2009.06.05.
06:18

Valami nem stimmel amúgy sem arrafelé, a villamosok is összeütköznek...("meg kellett volna nagyobbítani a hidat...")

Pirx pilóta
2009.06.05.
07:48

@Mócsi Gábor: ez a villamosos sztori azért egy kicsit bonyolultabb... mivel a középperonos megálló korszerűbbnek számít (biztonsági + közlekedéstechnikai) szempontból, ilyenre alakították át a Fővám térit is

csak ugye, mivel ilyen esetekben a villamos nem egyenes pályán hagyja el a megállót, hanem egy S-kanyart ír le a kiálláskor, a forgózsámoly előtti "konzolos" orr-rész szép nagy ívet ír le a pályán kívül (a szomszéd vágány felé); itt pedig, a száz-szereplős hülye egyeztetéseken nem sikerült (ki tudja miért...?) a villamospályák számára nagyobb helyet kihisztizni

nem akkora tragédia azért, a cseh Tátra villamosok húsz éve elengedik egymást a kanyarokban a saját vonalaikon, mert szélesebbek, mint az ott korábban járó villamosok (18-as a Döbrenteinél, a Moszkva téri alagút kijáratánál, vagy az 56-os (61-es) a hűvösvölgyi viadukt alatti kanyarokban... a baj csak az, hogy itt egy egész enyhe kis kanyarban sem férnek el a tuják egymás mellett (kihajtott tükörrel)

Bandido
2009.06.04.
19:56

Adok néhány ezrest néhány csövesnek, azok odavisznek néhány vashordót mindkét oldalra és tüzet raknak benne....középen :) stílszerű lenne :)és szép :)

2009.06.04.
14:22

Félkészen adták át a világítást(szánalmas) vagy végleg így marad(szégyen)?Itt a felsorolás(képek a blogon):"Hiányzik ugyanis a hídról még... és akkor most számoljunk. A 2-2 véglámpa a szerkezet hídfőbeni végeinél, ezek mindegyikén 4+1 lámpatesttel. A híd közepén 4 lámpa, szintén 4+1 világító alkalmatossággal. Valamint hiányzik a blog fejlécében a földre rakott, a pilonok járda feletti részéről befüggesztett lámpák mindegyike is, ez pilononként 2x4 lámpa. Ez annyi mint 4x(4+1)+4x(4+1)+2x(2x4)=56. Ha ebből levonjuk a jelenleg a két véglámpát és a középső négyet pótló világítás összesen 8 világítótestjét, az még mindig 48 lámpa, ami ráadásul már tisztán nem közvilágítás funkciójú. Tehát 48 darab lámpa hiányzik ebből a díszkivilágításból."

www.varoskepp.blog.hu/2009/06/04/szabadsag_hid_vilagitas

sponcsak
2009.06.04.
13:48

Én azt hallottam, hogy nem akartak, hogy erosebben legyen megvilagitva, mint a lanchid, igy viszont nagyon ciki... Egyes iroasztalok mellett idiotak ulnek.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.