
Mi a művészet? Műhelybeszélgetés Beuysszal
A könyv Joseph Beuys műhelytitkaiba nyújt betekintést
Joseph Beuys műhelytitkaiba nyújt betekintést a Metronóm Kiadó gondozásában megjelenő Mi a művészet? Műhelybeszélgetés Beuysszal c. kötet, melynek szerkesztő-szerzője Beuys közeli munkatársa, Volker Harlan evangélikus lelkész. A Karátson Gábor utószavával megjelenő, számos illusztrációval kísért könyv először nyújt magyar nyelven átfogó betekintést a beuysi eszmevilágba.
A könyv bemutatójára 2001. május 25-én, 18 órakor kerül sor a kiadó és a budapesti Goethe Intézet közös születésnapi rendezvényén. Ebből az alkalomból Volker Harlan előadást tart Joseph Beuys művészetfelfogásáról "Művészet-e egy zsírsarok?" Joseph Beuys úton egy "plasztikai elmélet" felé, "mely még sokkal jobban működik, mint az Einstein-féle képlet" címmel. Az előadást beszélgetés követi.
Ugyancsak az évforduló keretében május 25. és június 5. között az
"Pascal-Napoleon", mondta állítólag Picasso Paul Kleet jellemezve, és ez a szó Joseph Beuysra talán még jobban illik. Pontos, éles, szakadatlan változásokban mozgó gondolkodás, s hadvezéri energia, amely támad, támad, egyre támad valamely eljövendő életforma, a Napállam kialakítása érdekében - túl a küszöbön, amely "nem csupán a halál kapuja, hanem az a pont is, amelyben a múltból húzott és a napállam jövőjébe tartó vonalak keresztezik egymást"; támad, nem a napoleoni csákó, hanem az elmaradhatatlan, inkább olyan vagány kalap alatt." (Karátson Gábor utószavából)
Joseph Beuys
2001. május 12-én lenne 80 éves Joseph Beuys, a 20. századi német és egyetemes művészet meghatározó alakja.
Beuys művészettörténeti jelentőségét és a 20. század második felének európai művészetére gyakorolt hatását lehetetlen néhány szóban összefoglalni. Egy bizonyos: kevés hozzá foghatóan eredeti és sokoldalú művész működött a világháborúk utáni Európában. 1986-ban bekövetkezett halálakor hátramaradt hatalmas, a hagyományos műfaji határokkal radikálisan szakító életművének (egyebek között installációk, szobrok, akvarellek, rajzok, multiplik és elméleti írások tartoznak ide) értelmezése és feldolgozása a művészettörténészek, filozófusok, teológusok, antropozófusok és környezetvédők egész seregét foglalkoztatja.
A II. világháborút megjárt művész és környezete kölcsönhatásából adódó szinte valamennyi kérdés - az állandó életveszélyt jelentő frontszolgálat, a sebesülések, a Krím-térség Európán kívüli kultúráival való találkozások, később a háború utáni Németország és Európa politikájának problémái, a 70-es évektől a szociális kérdések, a környezetvédelem előtérbe kerülése - hatott Beuys művészetére. Ezek, valamint intenzív természettudományos és művészettörténeti tanulmányai ill. olvasmányélményei (Novalis, Steiner, Joyce) hatására Beuys teljesen új művészetfogalmat alakított ki: ennek értelmében művészetnek és életnek nem megbékélnie, hanem szüntelen kölcsönhatásban kell állnia egymással. A "kibővített művészetfogalom" és a "szociális plasztika" elmélete a műalkotást az élet valamennyi területére kiható teremtő folyamat végső stádiumaként értelmezi. Beuys számára a művészet az emberben zajló folyamat, mely a mozgáson át jut el a káosztól a formáig: a művészet ezzel a cselekvés, következésképpen a szabadság elvévé vált.
Olvasmányok Beuysról magyarul:
Matthias Bunge: Joseph Beuys: Plasztikai gondolkodás. Hírverés egy antropológiai művészetfogalomnak. 1. rész: Balkon. Kortárs művészeti folyóirat. 2000/10, 4-9.o.; 2. rész: Balkon, 2000/11-12., 4-9.o. (az első rész és számos illusztrációja a www.balkon.hu címen az interneten is olvasható) * Dieter Koepplin: Interjú Joseph Beuysszal 1976. december 1-én. Balkon. 2000/12-2001/1.