Mi lesz jó az új Közlekedési Múzeumban?
Dicsérni jöttem, nem temetni. A Városligetbe erőszakolni kívánt új múzeumok közül ugyanis — az Építészeti Múzeum kivételével — egyedül a Közlekedési tudott eddig átmenni a tű fokán. Bardóczi Sándor gyorstüzelésű véleménye a tegnapi pályázatról.
Évekkel ezelőtt, 2016-ban egy elég nagy olvasottságot elért cikkemnek az volt a címe, hogy „Mi a baj a Közlekedési Múzeummal?". Az eddig 38 ezer kattintásszámot elért cikket átvette egy csomó médium, engem is kerestek miatta sokan, s nem minden érdeklődő volt kedves, mert érzékeny pontot tapintottam. Éppen ezért tartom fontosnak jelentkezni egy új dolgozattal, ahol dicsérni jöttem és nem temetni. A Városligetbe (közpark!) erőszakolni kívánt új múzeumok közül ugyanis (az Építészeti Múzeum kivételével) egyedül a Közlekedési tudott eddig átmenni a tű fokán. És mennyire jól tette ezt.
Új helyszíne – a sokáig eladósorban lévő Északi Járműjavító, amit - ha nincs ingatlanpiaci válság - már jól összelakóparkoztak volna – egy kultikus helye a közlekedés iránt vallásosan rajongóknak. Ők eddig kicsit idegenkedve nézték az Opera raktár és ideiglenes kulturális tér megjelenését az Eiffel csarnokban. Ez az 1992-ben bezárt vasúti ipartörténeti rozsda azonban szerencsére akkora, hogy bőven van benne kulturális városrehabilitációs tartalék. Így kerülhetett hosszas megfontolás, és a régi helyszín alkalmatlanságának csendes beismerése után a Dízelcsarnokba a Közlekedési, ami a helye után tegnap a formáját is megtalálta Diller Scofidio + Renfro pályázatgyőztes tervének köszönhetően. A New York-i High Line-t megtervező, tehát rozsdaterületek felértékelésből eléggé csillagos ötös tervezőgárda megfelelő érzékenységgel nyúlt hozzá a csarnokhoz és ahhoz csak finom eszközökkel tesz hozzá. Nagyon üdvözlendő – már csak az alulhasznált, alulértékelt nagyparkunk (a Népliget) szempontjából is, hogy a tervezők tesznek – egy egyelőre eléggé óhajszerűnek tűnő - gesztust a parkhoz sétánnyal történő kapcsolódás felé, az pedig különösen pazar, hogy a vasúti utasforgalomra is számít a terv egy új városi megálló betervezésével.
Igen, így kell egy ipari szlömterületet beindítani, dinamizálni, erre van sokszorosan szükség, amikor Budapest kapcsán elhangzik az a szó, hogy új múzeum, vagy új kórház, új sportlétesítmény, új intézmény – nem pedig zöldmezős beruházásokra vagy csekély számú zöldfelületeink bedarálására. Az átmeneti zóna tele van ilyen jó városi pozíciójú zárvánnyal, amelyek szomjúhozzák a kulturális, sport, zöldfelületi, rekreációs, intézményi fejlesztéseket. Erről szól a régi Budapest2030 és erről kellene szólnia az újnak is. Már itt van, itt lesz a Közlekedési, az Opera fiókintézménye, és csak halkan jegyzem meg, hogy szegény Természettudományi rúdja is kifelé áll alaposan a Ludovikából, s talán azt sem Debrecenben kellene elhelyezni.
Urbanisztikai hot spot lett azonnal az Északi Járműjavítóból, forró helyszín, ami az egész környéket dinamizálhatja. Szinte telekszomszédja a Józsefvárosi Pályaudvar, amivel szintén illene már kezdeni valamit, főként, hogy villamos kapcsolata adott a Blaháról, és a vasúti síneken is fel lehetne ott éleszteni némi városon belüli közösségi közlekedést. De ugyanez a helyzet a Nyugati melletti állami szlömmel, vagy akár Rákosrendezővel. Megannyi lehetőség és helyszín, ahová el lehetne pakolni a Városligetből a nem szeretem múzeumi épületeket, már ha egyáltalán szükség van rájuk. Egy Innovációs Múzeumra egy szűkös XIX. századi pavilonreplikában például egyáltalán nincs, a Galéria nagyon jó helyen van a várban, s sem a színház, sem a Zene Háza nem győzött még meg senkit a létjogosultságáról a hard core hívőkön vagy a fejlesztésben érdekelt szereplőkön kívül. Máris rengeteg pénzt spóroltunk az államnak, amit értelmesebb ügyekre költhetne. Tudna mire. Nem szégyen átmenni a tű fokán: biztos vagyok benne, hogy a Közlekedési sikerre van ítélve és megdicsőül ettől a lépéstől. Vitézy Dávid nem először lökött egyet a maradi várospolitikán ezzel a húzással.
A Városligetet persze illik felújítani. De sietek eloszlatni a tévhitet: közparkot nem épületekkel, hanem zöldfelületekkel szokás jobb érzésű helyeken rehabilitálni. Ideje lenne ezt megtanulni már ebben az országban is. Mindenki, a városlakók zöme kiegyezne egy olyan Városligettel, ahol kevesebb az épület a rehabilitáció után, mint előtte volt, de több a zöld, s nem csak papíron, jogi csűrcsavarokkal kiszámított százalékokban, hanem ténylegesen is. A rozsdaöv viszont szomjúhozza ezeket a kulturális beruházásokat, s éppen a Közlekedési esete a jó példa, hogy 120 év után is kerülhet valami jobb helyre, mint annak előtte volt. A változás néha szükséges és néha jó is tud lenni. S ezzel a Liget, mint közpark is jól jár. Csak azt a görcsösen odaeklektikázott replikát kéne végre elfeledni még. Talán nem kellene az ideiglenes Milleneumi Kiállítás emlékébe ennyire fantáziátlan módon kapaszkodni. Avítt, poros, múlt századi emlék ez, amit ma már meghaladt az idő. A Városligetnek nem ez a funkciója, nem ez volt a múltja és nem ez kéne legyen a jövője, mert nem ezt várják el tőle az emberek. Itt a zöldfelület előnyét kell biztosítani az épületekkel szemben. Csodálatos lenne a régi Közlekedési hűlt helye egy a környékbeli iskolákat jobban kiszolgáló közparki sportpályához, mert arra például van igény. Használhatatlan, ámde drága épületre sokkal kevesebb.
Szóval éljen soká a Közlekedési az Északi Főműhelyben, amely bizonyította a Nyugat-Euróbában csekély 30 éve már működő tételt: a lerobbant ipart szereti birtokba venni a kultúra, s ez végül majd nagyon jól áll neki.
Bardóczi Sándor
22:04
A Lazzlo hozzászólásában említett, süllyesztett változat maga volt a nettó őrület. Ahhoz képest a száztonnák légies röptetése az óriásvitrinekben csak szelíd túlzás. Amikor a "józanul" kifejezést használtam, nem az építészi szárnyalást akartam gúzsba kötni, csupán arra gondoltam, hogy ha van egy klassz helyszín, amelynek központi eleme egy Diesel-csarnok nevű, eredetileg is a mozdonyok javítására létrehozott, veretes épület, akkor a régi mozdonyokat ebben helyezzék el. Hm? Hiteles, a múltat idéző környezetben, néhol olyan installációkkal körítve, amelyek mutatnak valamit a javítás eszközeiből is (híd-daru, szerelőakna stb.). Bocsánat, ha a tervezés ebbe az irányba megy, akkor nem szóltam. A képek azonban nem ezt mutatják.
08:01
@Pákozdi Imre: Én a képekre reklámgrafikaként tekintek. Nem többek annál. Egyedül az alaprajzot nézem. Az ezt mutatja. A Dízelcsarnok szépen tele van pakolva benne közlekedési eszközökkel.
05:53
Amít írsz, annyira fontos, hogy mellékessé teszi a nyertes épület esendőségeit. Azt, hogy az építőművészek több száz tonnás, lényegüknél fogva nehéz mozdonyokat röptetnek üvegfalú piedesztálokon, futurista kifutókon, a teljes öncélúság jegyében. Reméljük, maga a tényleges kiállítótér józanul és rugalmasan berendezhető lesz. Példaként hadd ajánljam Vitézy Dávid figyelmébe egy nem nyilvános magánmúzeum erényeit, a Kaáli úr által a Balatonfelvidéken berendezett, 120 autót és motort pazarul bemutató kiállítást. (Ld. pl.: http://www.autoszektor.hu/hu/content/plafonrol-motor-log)
10:46
@Pákozdi Imre: Azért a talajvizes területen pincébe süllyesztett mozdonyok kiállítóterének zsákutcás koncepciója úttörő lett volna a környezettudatos megoldások terén.
20:03
@Pákozdi Imre: Mert az most még mellékes is. A látványterv még nem egy épület. A funkcionális elrendezés kb rendben van, de még nincs mit írni az épületről. Az egyelőre egy elnagyolt szellemkép. Még sokat fog változni, de jó kezekben van. A helyszínről tudunk most még beszélni és erről kell is. Az maga az áttörés.
21:37
@bardóczi: Mert már Fürjes doktor is megmondta, a látványterv csak blöff!
A tervpályázatokról pedig csak ennyit:
De mit is várjunk el egy tervpályázattól, ha egy az eszement jogalkotó, ezt írta bele a jogszabályba:
(20. § (2) n) a tervpályázatban maximálisan benyújtható lapok számát, amely csak a bírálóbizottság által a kiírásban indokolt esetben lehet több 6 db A1 méretű tervlapnál, és 10 oldal A4 méretű műleírásnál;És az sem semmi, amit a kiscserkészek erőltetett ki:
17/E.82 Az építésügyért, a településfejlesztésért és településrendezésért felelős miniszter előzetes véleményezési jogköre
23/I. §83 (1) A Kormány a központi költségvetési szervek által tervezett, valamint a 23/L. § szerinti építési beruházások vázlatterveinek, építészeti-műszaki, illetve kivitelezési dokumentációnak országkép- és településképvédelmi szempontú előzetes véleményezésére (a továbbiakban: előzetes településképi vélemény kialakítása) a településfejlesztésért és településrendezésért felelős minisztert (a továbbiakban: miniszter) jelöli ki.
Mert a hivatkozott Törvényi hely országképről egy árva szót sem szól, de azt megfogalmazni szerintem a jogalkotó meg sem tudja – vagy meg sem próbálja -, mert 2016 óta ezt nem tette meg.És hogy mindez még szebb legyen még megspékelték a következőkkel:
(3b)13 A miniszter előzetes településképi hozzájárulása hiányában a pályaművet a bíráló bizottság a zárójelentésben nem ajánlhatja díjazásra, a pályamű megvételre való alkalmasságát nem mondhatja ki.
(3c)14 Ha a miniszter a részére megküldött pályaművek egyikének vonatkozásában sem adja meg az előzetes településképi hozzájárulását, akkor a tervpályázatot a bíráló bizottság eredménytelennek minősíti.
Tehát a tervpályázat Bíráló Bizottságát – legyen annak tagja bármely nevezetes külföldi szaktekintélye is - a magyar jog sóhivatallá degradálta!