/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Középület

Milánó az Expo előtt III.: megélénkülő vízpartok

1/21

Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia

?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Grande, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Grande, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Grande, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Expo2015
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Expo2015
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Expo2015
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Grande, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
?>
Darsena, Infopavilon. Milánó. Forrás: Flickr
?>
Darsena, Infopavilon. Milánó. Forrás: Flickr
1/21

Naviglio Pavese, Milánó. Forrás: Wikipedia

Milánó az Expo előtt III.: megélénkülő vízpartok
Épületek/Középület

Milánó az Expo előtt III.: megélénkülő vízpartok

2015.02.26. 07:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Milánó, Olaszország

Építészek, alkotók:
Studio Bodin & Associés

Vélemények:
2

Dosszié:

Milánó nem éppen vízpartjairól híres: folyó és állóvíz híján a gondosan kiépített csatornák szolgáltatták a célszerű vízi útvonalakat. A mára funkcióját vesztett kikötőt, a Darsenát az Expo megnyitására a Studio Bodin & Associés kelti életre. 

Milánóban, folyók és egyéb természetes vizek nem lévén már igen korán, a 12. században csatornaépítésekkel tették lehetővé a hajózást. Az Alpok tóvidékétől a Po mellékágaiba vezető, a várost átszövő csatornarendszer a kora középkori mérnöki teljesítmények kiemelkedő eredménye. Milánót az évszázadok folyamán egyre jobban behálózták a vízi szállítást lehetővé tevő és a kereskedelmet erőteljesen megélénkítő csatornák, amelyek a város legértékesebb útvonalai lettek. Ezeken keresztül érkezett például a kő és márvány a dóm építéséhez, amiket közvetlenül az építési terület mellett tudtak kirakodni a hajókból. Még a 20. század első felében is komoly szállítási kapacitás bonyolódott a Naviglin, azaz a hajózható csatornák rendszerén, ami a II. világháború idején a város számára létfontosságú szerepet játszott.

Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia
6/21
Darsena, Milánó. Forrás: Wikipedia

Az 1960-as években a motorizáció egyre erőteljesebben szorította ki az akkor már hanyatló hajózást, a csatornák nagy részét befedték, fölé utakat építettek. A mutatóban megmaradt Navigilo Grande és Pavese összefolyásában idővel megszűnt a korábbi uszálykikötő, a Darsena. Míg a Grande partját az utóbbi időben a vendéglátás és a turizmus kezdte lassan meghódítani, a főútvonalakkal egyre jobban körbevett Darsena egyre inkább az enyészeté lett.

Darsena, Milánó. Forrás: Expo2015
13/21
Darsena, Milánó. Forrás: Expo2015

A májusban nyíló világkiállítás az élelmezés, a világ élelmiszerellátásának helyzete köré épül. Ehhez szorosan kapcsolódik a víz létfontosságú szerepe, így felmerült a Darsena a városba való újraintegrálásának gondolata. A város vezetői szeretnék, hogy a történelmi fontossággal bíró kikötő ismét fontos szerepet játsszon a város életében. A terület rehabilitációjával a Studio Bodin & Associés tervezőirodát bízták meg, akik újratervezik a folyópartot és új funkciókkal látják el a közvetlen környezetet, így zöld teraszos pihenőzónát hoznak létre a kikötő keleti csücskében levő Piazza XXIV Maggión. A forgalmas közlekedési útvonalakat elvezetik a térségből, így a gyalogosokon és a kerékpárokon kívül csak a taxik és a közösségi közlekedés járművei – főleg villamosok – jelennek meg a kikötő mellett, ahol az egész terület új burkolatot és árnyékoló fasort kap. A kikötő északi partján létesítendő vendéglőteraszok pedig a víz közelébe ereszkednek, így a vízpart közvetlenül is bekapcsolódhat a tér rekreációs zónájába. Ezt segíti még a nyugati végén létesülő park is, amelynek már az építkezés alatt kialakított infocenterrel is egyfajta előzetes kínál a kizöldülő vízpartból.

Darsena, Infopavilon. Milánó. Forrás: Flickr
20/21
Darsena, Infopavilon. Milánó. Forrás: Flickr

Szeptemberben nyílik meg a korábbi városi vásárigazgatóság elbontott épülete helyén az a különleges fedett és nyitott részekkel egyaránt rendelkező nemzetközi élelmiszerpiac, amely mindennap este 10-ig várja majd vásárlóit. A kikötő építése során számos régészeti emlék is előkerült, így egy 15. századi hídpillér és korábbi városfal maradványok, amelyeket szintén belekomponálnak az átalakuló térségbe.

Bán Dávid

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2015.02.26.
09:39

Hogy mi újság a leendő milánói pavilonunkkal, meg se kérdezem. Mindegy. Az az egymilliárd mit számít, nemdebár? Meg hogy többen széttépték magukat pályázás közben, majd egymást az eredményhirdetés után, az állami gerjesztésű, minősíthetetlen botrányban? Tökmindegy. "Aludjunk vagy száz évet csöndben át / ágyam mellett elkattantom a villanyt / Tervek? Bolondság. Szép jóéjszakát." (Megj.: A Tóth Árpád-idézetben lehetnek apró elírások.)

Hartmann György Sándor
2015.02.26.
12:36

@Pákozdi Imre: Kedves Imre!

Kicsit macerás, de itt többet megtalálhatsz (igaz a képek nem az építést ábrázolják, de odabiggyesztették a színpadra a csodazongorát):

http://www.expo2015.org/en/hungary

Nyitás 2015. május 1.

Friss híreket pedig itt találsz: http://www.expohungary.com/

Ryhe

Ui. Hallottam egy ismerősömtől, hogy már felevettek a kiállítás alatti stábhoz néhány embert, május 1-i határidővel kezdenek.

Még az is ott van az EXPO hivatalos honlapján, hogy Sárkány úr építész: „The pavilion, whose design was selected by a public competition, is the work of architects Attila Ertsey and Herczeg Ágnes Sándor Sárkány”

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk