Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Millenniumi Torony terve, Cegléd

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/7

Millenniumi Torony terve, Cegléd
Egyéb cikkek

Millenniumi Torony terve, Cegléd

2001.06.18. 22:00

Csurgai Ferenc munkája

A Betonépítészeti-díjra benyújtott pályamű, melyet azonban - miután még nem épült meg - a zsűri nem bírálhatott.

A magyar millennium megünneplésének kíván méltó emléket állítani művem. A magasba emelkedő, külső és belső oldalán egyaránt bejárható torony alapvető funkciója a távolba tekintés: az alföldi tájon szokatlan, dombra emelt magaslat alkalmas a közvetlen környék és az innen messzebb elterülő egész város megszemlélésére. A magyarság múltban gyökerező, de a jövőbe mutató hitét fejezi ki. Az eddig elmúlt ezer év gyakran népet próbáló változásait jelképezi.

 

1/7

2/7


Spirális formája ősi jelképet hordoz. A spirál ősidők óta megjelenik a díszítéseken, az épületeken egyaránt. Eredendően út-jelkép. Jelenti a születést, indulást, kibontakozást, növekedést, fejlődést. A ciklikus ismétlődés jegyében bemutatja az élet ismétlődő ritmusát is. A periodikusan lüktető időnek, a változás rendjének természetét fejezi ki. De mindezek ellentétét: a bezárulást, megérkezést, a befelé fordulást és az elmélyedést is jelképezi. Kozmikus szinten a spirál időciklusok (világkorszak, napév) jelképe, a természet évenkénti ujjászületésének szimbóluma. Felidézi magyarságunk ősi díszítőelemeit, ugyanis a spirál (csigavonal) számos szkíta, honfoglaló és népi díszítő ábrázoláson szerepel.
 

 

3/7

4/7


Az emlékmű belső tere a járószint alatt gyökereink jelzéseként jelenik meg. Innen vezet felfelé történelmünk, természetesen nem egyenletesen felfelé ívelő vonalban, hanem irányát fordító, változtató, mégis lendületes spirális vonalon. A belső térből lépcsőn lehet feljutni a felső szintre. Magasba emelkedő fokaival a tudás felé való haladást, így a lélek felemelkedésének lehetőségét szimbolizálja. A lépcső-motívum az emlékmű külső felületén is megtalálható s a külső térben megjelenő spirál a belső térben is látható a zsaluzás, az építés plaszticitása és a mozaik díszítés révén.

5/7

6/7

A torony utak találkozásánál, parkos terület közepén áll. Az úton érkező látogatók két oldalról indulva is birtokukba vehetik. A spirálvonalú emelkedőn föllépkedve feljuthatnak a torony tetejére. Itt csak egy arany csigavonal zárja az építményt, mely nyitottá teszi mind kifelé, az ég felé, mind befelé, a belső tér felé - jelképezve a világ teljességét, a biztonságot, valamint azt, hogy a fejlődés nem áll meg. A belső felületen látható murális üvegmozaik Árpád-kori díszítő motívumok felhasználásával készül. A mozaikterv Balázs Miklós munkája. A 21. század első évében a századra jellemző modern építési technológia felhasználásával (vasbeton, üveg-és kőmozaik) állít jelet az utókornak.

A 'magyar millennium' emlékének megörökítésekor legcélszerűbb helyi forrásból: Cegléd Árpád-kori történetéből meríteni. Tari Edit régész a nyolcvanas-kilencvenes években végzett kutatásai során a mai város határában nyolc templom (Csemő-Hosszúdűlő, Cegléd-Öregszőlők, Cegléd-Birincsek, Tápiógyörgye-Ilikepart) régészeti feltárását végezte el, és további kilenc elpusztult templom nyomait is rögzítette ezen a területen. Külön megemlítendő, hogy a Cegléd-Öregszőlő lelőhely a tervezett toronytól mindössze 500 méterre van! E falusi templomokat írásos forrásokból is ismerjük, pl. az 1368-ban kelt határjáró oklevélből.

Az egykori templomok létezése azt jelzi, hogy vidékünk már az Árpád-korban az ország egyenrangú tájai közé tartozott. Ezért Cegléd emléket állít az Árpád-korban határjeleiket itt felállító ősöknek és kultúrájának, úgy, hogy a Millenniumi Torony a mai, 21. századi település fejlődésének irányát is mutató határjel legyen!

A Torony mintegy tizenkét méter magas impozáns építmény. Az elkészült 1:10 léptékű modellről készített felvételek és a rajzok érzékeltetik szerkezetét, művészi megformálását. A digitális modellt az A1 Stúdió készítette Lisztes Gábor vezetésével. Statikai tervező Zámbó Ernő.

Csurgai Ferenc
szobrászművész

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.