Modal split vagy káosz?
Legújabb cikkében, több külföldi példát is szemlézve, dr. Rigó Mihály a fővárosi közlekedésfejlesztés lehetséges jövőjéről ír. Mindemellett javasolja, hogy a közlekedésfejlesztési döntések egyetlen szempontja a modal split legyen.
Mi a csoda az a modal split?
Nem mindegy az, hogy a hatalmas helyváltoztatás mivel fog történni! Villamossal, metróval, trolival, HÉV-vel, busszal, személyautóval, kerékpárral vagy gyalogosan. A továbbiakban erről írok.
Az előbbi járműfajták által elszállított személyek számából könnyen számolhatók az arányok, az egyes járműfajták által elszállítottak száma osztva a teljes elszállítottal. A modalsplit tehát egy arány. Pl.: a következő ábrán a 2014-es sorban a személyautó jele mellett 35% olvasható. Ez azt jelenti, hogy az utazás 35%-a történt 2014-ben személyautóval. Olyan ez, mint a családi ünnep tortaszeletelése, melynek során kiderül, hogy a tortából kinek mennyi jut. A felszeletelt közlekedési torta a 2004-es állapot szerint:
A „torta" mutatja, hogy akkor az utazásokat mely eszközzel, milyen móddal bonyolítottuk le. Az ábra arányokat mutat. Rendkívül fontos a fogalom megértése! Akár csinálunk valamit, akár nem, valamilyen arányok mindig kialakulnak. Azt is meg kell érteni, hogy lehetne egynemű az egész, ha minden utazást személyautóval tennénk meg. Ez nyilván tökéletesen ellentétes lenne a gyalogosok és a kerékpárosok érdekeivel. Sőt gyorsan kiderülne: ennyi álló és mozgó autó elhelyezésére nem is lenne elegendő hely a fővárosban.
A városvezetés mindig megfogalmazza valahogy a kívánatos arányokat, de az már teljesen más dolog, hogy betartja-e. A szép elvek kellenek a programokhoz, a választópolgárok szavazatinak megszerzéséhez. A gyakorlat azonban ezektől lényegesen eltérő is lehet! Igen gyakori a lefektetett elvek, itt az arányok meghágása.
Az arányok jelentik a közlekedéspolitika munkamegosztásának, feladatmegosztásának fő csapásirányát. Soha nem lesz olyan döntés, amely minden résztvevőnek kedvező lesz. Erre sem hely, sem pénz nincs. A közlekedéspolitikában ezért kell megfogalmazni a döntéshozóknak azt, hogy minek, kinek akarnak elsőbbséget, előnyt, teret biztosítani a jövő pénzosztásainál. A mai és a közeljövő káoszait az okozza, ha a prioritások rövid időn belül megváltoznak, az ellenkezőjükre váltanak, azaz hol a kerékpárosok, hol az autósok érdekében születnek döntések. Mintha egy inga lenne, amely hol ide, hol oda leng. A legfontosabb minden esetben a személyautó, a személyautós közlekedési mód: terjeszkedjen vagy visszahúzódjon.
Az alábbi ábrákon jövőbeli célokat fogalmaztak meg a tervezők az egyes arányokról. A következő ábrák azt az elképzelést is mutatják, hogy a jövőben miként akarják változtatni a fővárosi modalsplitet.
Hogyan kell olvasni az ábrát? Ez egy nagyon szép elképzelés, hiszen célul tűzi ki azt, hogy 2030-ban a helyváltoztatások fele közösségi közlekedési eszközzel (sárga folt), 20%-a gyalogosan (kék), 10%-a kerékpárral (zöld) történjen és csak az esetek 20%-ában használjanak személyautót (szürke). Ez utóbbi majdnem a felére való csökkenést célozza meg. A gond akkor jön, ha mindezek ellenére szélesítik a fővárosi utakat, újabb parkolóhelyeket építenek, elvetik a dugódíj bevezetését. Itt jegyzem meg, hogy a dugódíj nem adó. A városi forgalomtechnika eszköze, egy terület forgalomnagyságát befolyásoló eszköze, melyet arra használnak, hogy a város egy részén megdráguljon a személyautó használata és emiatt tényleg csökkenjen ott a számuk. Azzal kezdődik, hogy a város egy részén eldöntik azt, hogy a forgalomszervezők, a döntéshozók maximum mennyi személyautót akarnak ott látni, majd a behajtási díjat addig emelik, amíg az elképzelés be nem válik. Ilyen egyszerű!
Két évszám, két aránysor:
Milyen arányú lesz a személyautós és a nem személyautós utazások aránya?
Az óhajtott arányok azonban maguktól nem fognak bekövetkezni, azokért keményen dolgozni is kell. A modalsplit testvérfogalma ezért a modal shift, melyet a következő ábra magyaráz:
Az ábra olvasása: a felső sor a jelenlegi helyzet, míg alatta a jövőbeni állapot látható. Az ábrán az egyes helyváltoztató, közlekedési módokat kis ikonok jelképezik, melyek mérete a szerepükkel arányos. Itt pl. legnagyobb a személyautós közlekedési mód, mely a beavatkozás után lecsökken. Hogy ezzel együtt mi fog megnőni, azt a nyilak mutatják.
A tervezett modal split egy jövőkép, míg a modal shift maga a végrehajtás, a cél elérési folyamata. Na, ez a csúszós pálya! Itt lehet mindennel visszaélni!
A folyamat kétlépcsős: első a döntés, a második a megvalósítás. Sokan csak akkor lepődnek meg, amikor a 2. lépés beindul. Az arányváltoztatás egyértelműen feszültségkeltő folyamat, melynek mind vesztesei, mind nyertesei vannak. Ehhez kell mindenek előtt a közmegegyezés, különben rásütik valakire, hogy ez egy ostoba magánakció. Sosem feledjük, hogy amikor a modal splitről döntünk, ezzel egyidőben döntünk a főváros energiafelhasználásáról és a környezetterheléséről is. Ez még inkább megemeli a modal split jelentőségét.
Javaslom, hogy legyen a modal split a fővárosi közlekedésfejlesztési döntések egyetlen szempontja, rendező elve, vezérelve, hivatkozási alapja, a viták eldöntésének egyetlen szempontja. Azaz: egy vitatott beavatkozás elősegíti vagy visszaveti a tervezett modal splitet. Lényegesnek tartom, hogy a döntéshozók megértsék a városi közlekedés jelentőségét a városlakók életében és ennek megfelelő kezeljék. Azt gondolom, hogy paradigmaváltásra nemcsak az építészek képzésben van szükség, hanem a városfejlesztésben, a városfejlesztés súlypontjaiban is, mely előbbre sorolja a városi közlekedés gondjait, mint ma.
dr. Rigó Mihály
A teljes cikk ezen a linken elérhető.
12:17
Érdemes elolvasni és átgondolni! https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/vitezy-david-budapest-tomegkozlekedes-kolcsonzes-eroller-kozlekedesi-muzeum.695481.html
18:58
"Romániában Kolozsvár lehet az első város, amely bevezeti a járművezető nélküli tömegközlekedési buszokat, a helyi önkormányzat egy kísérleti projektet indított ennek érdekében - jelentette be hétfőn Emil Boc, a település polgármestere."
https://www.magyarhirlap.hu/kronika/20191021-sofor-nelkuli-buszokat-vezethetnek-be-kolozsvaron
22:06
Itt a nagy baj!
https://index.hu/gazdasag/2019/10/03/budapestet_eleg_elmaradott_nagyvarosnak_minositettek/
Persze ez az építész főépítészeknek kínai!
21:32
"30 km/h-s város lesz Brüsszel"
"A város összes mellékútján ezzel a tempóval lehet majd maximálisan hajtani."
https://hvg.hu/cegauto/20191002_30_kmhs_varos_lesz_Brusszel
08:39
Nagy gondok az autóiparban.
Gondolatok egy kiállítás ürügyén.
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20190923/a-dizelbotrany-ota-nem-latott-katasztrofa-fenyeget-ebbe-tenyleg-beleroppanhat-az-autogyartas-401649?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
18:52
"2022-től csak elektromos buszokat vehetnek a közösségi közlekedés számára. Ezt tartalmazza a kormány új buszstratégiája, amely péntek délután jelent meg a Magyar Közlönyben."
https://hvg.hu/itthon/20190920_Harom_ev_mulva_mar_csak_elektromos_buszokat_vehetnek_a_kozossegi_kozlekedes_szamara
20:42
Az aljas emberek ...
https://index.hu/tudomany/til/2019/08/11/hajszalon_mult_hogy_szaz_eve_nem_az_elektromos_meghajtas_valt_egyeduralkodova_elektromos_busz_auto_london/
16:24
"Óriási cirkusz van abból Madridban, hogy kitiltották a kocsikat"
"Hónapok óta áll a bál a spanyol fővárosban a Madrid Centralnak nevezett behajtási tilalmi rendszer miatt. Az egész városközpontra kiterjedő "alacsony emissziós övezetet" Madrid előző főpolgármestere, a civil-balos Manuela Carmena vezette be hét hónappal ezelőtt, 2018. november 30-án, több éves előkészítés után. Bár hasonló rendszerek egyre több nyugati nagyvárosban vannak, a madridi mind közül talán a legkiterjedtebb és a legradikálisabb, gyakorlatilag az egész belvárost és annak összes nagyforgalmú útvonalát magában foglalja. (Budapesti összehasonlításban: mintha a Hungária körút vonalán belül mindenhova tilos lenne behajtani az övezeten kívül lakóknak, még a Rákóczi útra is.)"
https://index.hu/kulfold/2019/07/05/oriasi_cirkusz_van_a_dugodijbol_madridban/
06:36
Egy reális látlelet!
Itt sincs szükség "dilettáns filoszok és műkedvelők" mellébeszélésére!
Valós problémák tömege felsorolva. Vehetnénk úgy is, hogy elkszült egy probléma-lista. A megoldások legnehezbb része.
Persze Pató Pállal, és ismerethiányos vezetőkkel, nem lehet messzire jutni.
Végre el kellene kezdeni a kásahegy kanalazását!
Engedni kellene dolgozni a szakembereket!
https://alfahir.hu/2019/05/08/gyongyosi_mate_kozlekedo_tomeg_egyesulet_budapest_bkk_tomegkozlekedes_bkv_tarlos_istvan
08:20
"Amszterdam 2030-ig kitiltja a hagyományos autókat"
"Első körben a 15 évnél idősebb dízelautókat tiltják ki jövőre a The Guardian cikke szerint."
Majd meglátjuk!
Legalább van egy kimondott, leírt szándékuk, céljuk!
Vajon ott ki merte kimondani?
Itthon meg sem akarják hallani?
Bizony ez egy városi főmérnök feladata lenne, de Budapesten ilyen poszt nincs, mert súlyos érdekelet sértene építész körökben még a léte is.
Helyette jelennek meg az alkalmi botcsinálta filozófusok.
https://mandiner.hu/cikk/20190504_amszterdam_2030_ig_kitiltja_a_hagyomanyos_autokat
https://amp.theguardian.com/world/2019/may/03/amsterdam-ban-petrol-diesel-cars-bikes-2030?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201905
11:34
Gent: "slim op weg=okosan az úton"
"Miután 2012-ben megválasztották a belgiumi Gent alpolgármesterének, és ő lett a város közlekedésének és közterületeinek felelőse, Filip Watteeuw gyökeres átalakításokról döntött. A nehézségekről és a bámulatra méltó eredményekről az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség éves konferenciáján tartott előadást."
"Filip Watteeuw elmondta azt is, hogy a tervei kezdetben heves ellenállásba ütköztek. Sok tiltakozó levelet kapott, sőt többször halálosan is megfenyegették, ami miatt egy ideig rendőri védelem alatt állt. "
55%-ról le tudtak menni 6 ÉV ALATT 39%-ra!
https://index.hu/i2/#http://levegomunkacsoport.blog.hu/2019/04/30/a_halalos_fenyegetesektol_a_rendkivuli_kozkedveltsegig_egy_kozlekedesi_alpolgarmester_tortenete
17:30
"Évente négymillió asztmás megbetegedést okoz a gyermekek körében a közúti járművek szennyezőanyag-kibocsátása a világon"
Csaknem minden gyermek, akinél a gépjárművek kipufogógáza okozza az asztmát, olyan településen él, ahol betartják az Egészségügyi Világszervezet (WHO) határértékeit. Az amerikai George Washington Egyetem kutatói szerint ez arra utal, hogy a jelenlegi határértékek nem elég szigorúak."
https://hvg.hu/tudomany/20190413_legszennyezes_kipufogo_gaz_asztma
18:31
Párizs belehúz: közel 800 elektromos buszt vesz a város
"Párizs régóta szenved a rossz levegőminőségtől. A személyautós flottát már szabályozzák egy ideje, 1997 előtti benzines és 2001 előtti dízelautóval már most sem lehet behajtani a városba, de a húszas évek közepére teljesen kitiltják a dízeleket, 2030-ra pedig terv szerint a benzines autóknak sem lesz maradásuk. Ezért cserébe a tömegközlekedés alapos fejlesztését ígérik a döntéshozók, ez a most bejelentett buszbeszerzés ennek a része."
"Az AFP úgy tudja, az Alstrom, a Bollore és a Heuliez Bus buszgyártók egyenlő részben nyertek a 400 millió eurós (123 milliárd forint) tenderen. Ez alapján a közleményben hangoztatott közel 800 busz valószínű 798 konkrét buszt jelent.
"A RATP párizsi flottája 4700 buszból áll, ebből jelenleg 950 hibrid, 140-et bioüzemanyag hajt és 83 már most villanyos. A nagy villanyos beszerzés első 150 villanybuszának 2022-ig kell szolgálatba állnia, majd a többinek a '24-es olimpiáig. Az RATP szóvivője szerint szűk a határidő, de megcsinálják, aztán a tervek szerint 2030-tól már a teljes buszflotta helyi CO-mentes lesz."
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2019/04/12/parizs_belehuz_800_elektromos_buszt_vesz_a_varos/
13:22
ULEZ?
ULEZ=ultra alacsony károsanyag-kibocsátású zóna
"A jövő héten a világon elsőként vezetnek be ultra alacsony károsanyag-kibocsátású zónát (ULEZ) London belvárosában, ahová a nem megfelelő károsanyag-kibocsátású járművek a nap 24 órájában, a hét minden napján csak díjfizetés ellenében hajthatnak be, átlagosan 12,5 fontot (4690 forint) kell fizetniük az autóknak a meglévő dugódíj mellett. " Tehát: felett, azon túl!
"A King's College London (KCL) tanulmánya kimutatta, hogy amennyiben folytatódna a 2010 és 2016 közötti tétlenség a levegő nitrogén-dioxid-szintjével kapcsolatban, 193 évre lenne szükség arra, hogy a levegő szennyezettsége a törvényes határértéken belülre kerüljön. A brit főváros polgármestere a KCL javaslatai alapján új irányelvekkel hat évre akarja csökkenteni ezt a folyamatot, tehát azt akarja elérni, hogy 2025-re a londoni levegő a szennyezési határértéken belül kerüljön."
https://www.portfolio.hu/vallalatok/zoldvilag/ultra-alacsony-karosanyag-kibocsatasu-zonat-vezetnek-be-egy-europai-varosban.4.319519.html
12:44
"Norvégiában a tavaly eladott új autóknak csaknem a harmada tisztán elektromos volt, ami rekordnak számít az országban."
"A NRF független norvég cég kimutatása szerint a tavaly értékesített új autók 31,2 százaléka volt zéró-emissziós.Az arány 2017-ben 20,8 százalék, 2013-ban pedig még csak 5,5 százalék volt.
"Norvégiában az elektromos autók számos adó- és díjkedvezményt élveznek, mentesülnek például azautópályadíj és a parkolási díj megfizetése alól."https://www.origo.hu/gazdasag/20190102-uj-rekord-norvegia-elektromos-autok-eladas.html
20:36
"New York az első amerikai város, ahol bevezetik a dugódíjat" (??)
"Az előterjesztés szerint a díj célja a forgalom korlátozása Manhattanban, a 60. utcától délre elterülő legsűrűbb negyedekben, továbbá az, hogy egy év alatt legalább 1 milliárd dollárt hozzon a konyhára, amit a tömegközlekedés korszerűsítésére szánnának.
A New York Post szerint a befolyt összeg 80 százalékát szánná az állam a busz- és metróhálózat fejlesztésére. A dugódíj nem csak a légszennyezettség és a forgalom visszaszorítása miatt szükséges, de azért is, mert a New York-i tömegközlekedés óriási pénzügyi terhet ró a városra és az államra, és sürgős bevételekre van szükség a metróhálózat felújítására és a rendszer működtetésére. "
"A konkrét díjakról még nincs döntés. A kormányzó irodája azt közölte, hogy elektromos díjszedő eszközöket használnak majd, és hétvégén illetve éjszaka olcsóbb tarifákra lehet számítani.
Az amerikai társadalom annyira „autófüggő”, hogy évtizedeken keresztül elképzelhetetlen lett volna, hogy bárhol dugódíjat vezetnek be. Amikor Michael Bloomberg volt New York-i polgármester 2008-ban először megpróbálkozott vele, nem járt sikerrel."
https://444.hu/2019/03/31/new-york-az-elso-amerikai-varos-ahol-bevezetik-a-dugodijat
13:49
"
Amszterdam belvárosából elkezdik kiszorítani az utcai parkolóhelyeket""
A világ egyik legbiciklibarátabb városának ismert holland város közlekedési tanácsnoka, Sharon Dijksma a héten bejelentette, hogy idén nyártol kezdve évente 1500-zal akarják csökkenteni azoknak a számát, akik jogosultak belvárosi parkolóhelyekre."
"A Citylab cikke felidézi, hogy iyen parkolóhelyet eddig is csak pénzért lehetett igényelni az ottélőknek, és most az igénylési díjat is emelni fogják. A jogosultak számának csökkentésével párhuzamosan a város 2025-ig 11200 utcai parkolóhelyet akar megszüntetni. "
"A felszabaduló helyekre fákat, biciklisávokat, szélesebb járdákat terveznek. A lépés vélhetően népszerűtlen lesz az autótulajdonosok körében, de a városvezetésnek mégis muszáj volt meglépnie ezt, hiszen ez volt a várost kormányzó zöldek kampányigérete, és a tervek szerint nem fogják elvonni senkinek a már meglévő engedélyét, hanem a városból elköltöző, az autójukat eladó vagy esetleg meghaló jogtulajdonosok helyére nem adnak ki új engedélyt."
https://444.hu/2019/03/30/amszterdam-belvarosabol-elkezdik-kiszoritani-az-utcai-parkolohelyeket
Ettől az intézkedéstől néhányan "boldogok" lesznek, de jónéhányan "boldogtalanok. Akkor hogy lesz ebből általános boldogság? Nyilván sehogy, ert az egy nagy szamárság.
Persze lehetne próbálkozni Ferenc pápával, aki rövidesen a térségünkbe jön és nagy gyakorlattal rendelkezik a boldoggá avatásban.
04:11
Autós páternoszter, mint autóparkoló!
https://hvg.hu/cegauto/20190312_parkolas_autos_video_parkolohely
12:41
Megkezdődött a gyerekek átállítása, szoktatása?
https://hvg.hu/cegauto/20190309_harley_davidson_gyerek_motor
11:36
Elérhető áron kapható egy egykerekű.
https://index.hu/i2/#bloghu/rendeljkinait/2019/03/07/inmotion_v5f_elektromos_unicikli_teszt_mikromobilitas_mania
18:51
"
Elektromos rollerek felé terelget minket a Volkswagen"
https://hvg.hu/cegauto/20190304_elektromos_rollerek_fele_terelget_minket_a_volkswagen_seat
10:24
Mifélék a szándékok?
https://hvg.hu/cegauto/20190227_betiltjak_a_benzin_es_dizelmotorokat_vazoljuk_mikor_es_hol
14:06
Volt már rá példa! Van ötlet a környezetvédelemre.
"1941. A német megszállás alatti Hollandiában az üzemanyaghiány miatt gyakran előfordult hogy a gépkocsikat lóvontatásúvá alakították. A képen egy 1937-es Ford látható, aminek motorterében ül a hajtó"
https://index.hu/i2/#http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2019/02/24/napi_erdekes_483
03:27
Na, végre!
"Átadták az első magyar, 100 százalékos elektromos autóbuszt. A jármű magyar-kínai együttműködéssel készült, a sorozatgyártás jövőre indul."
http://www.origo.hu/gazdasag/20181218-elektromos-ikarus-bemutato.html
22:20
Óriási ötlet: egy hatalmas toronnyal szívnák ki a szmogot a nagyvárosi levegőből"
https://hvg.hu/tudomany/20181109_india_ujdelhi_legtisztito_berendezes_kurin_systems
22:15
Érdemes ezért saját autót tartani?
"Átlagosan kilenc órát használnak (a britek-RM) egy autót héten, de életének első három évében így is elveszíti értékének 60 százalékát átlagosan."
Így az autó kihasználtsaága csak:
100*9/(7*24)=5%https://hvg.hu/cegauto/20181107_autohasznalat_felmeres_kocsimegosztas_ertekvesztes
13:09
"A légszennyezettség jelenti a legnagyobb egészségügyi veszélyt Európa 41 országában, mintegy félmillió ember haláláért felel évente - derült ki az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) jelentéséből."
https://infostart.hu/kulfold/2018/11/03/lathatalan-veszely-kovetkezmenyeit-nyogi-europa
10:10
"HELYSZÍNBEJÁRÁS
A kőbányai Északi Járműjavítóban tartottak bejárást az új Közlekedési Múzeum tervpályázatának első fordulójában kiválasztott 15 magyar és világhírű nemzetközi építésziroda képviselői. Az építészek megtekintették a Diesel-csarnokot és környezetét, amelynek átalakítása a tervpályázat tárgya. Erre az alkalomra a volt MÁV-járműjavítóban a múzeum a gyűjteményi tárgyak méreteinek érzékeltetésére egy kis kiállítással is készült, illetve bemutatták a város, a környék és a járműjavító történetét és jövőképét."
https://magyaridok.hu/belfold/fovarosi-gigaberuhazasok-3567431/
21:52
"Kezdődik Berlinben a dízelautók kitiltása"
"A levegőtisztasági követelmények teljesítése érdekében korlátozni kell az Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotorral működő járművek használatát Berlinben a német főváros közigazgatási bíróságának egy kedden hozott, nem jogerős döntése szerint."
Ez a sok szemét nálunk fog majd nemsokára landolni?
Látható, hogy a kitiltási folyamat nem egyszerű! Nem kellene nálunk is elkezdeni már valamit?
https://www.portfolio.hu/vallalatok/autoipar/kezdodik-berlinben-a-dizelautok-kitiltasa.5.300740.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
07:52
Halad a Közlekedési Múzeum pályázatának ügye!
"Lezárult az Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatának előminősítési szakasza: a 11 meghívott építésziroda mellett négy újabb pályázó kapott lehetőséget a megmérettetésen való részvételre. Az Északi Járműjavító területén megvalósuló, nagyszabású kulturális fejlesztésre kiírt pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett."
https://www.kozlekedesimuzeum.hu/hu/hirek/nemzetkozi-tervpalyazat-kivalasztottuk-a-15-palyazot
06:46
Egyetértek, de amíg az autóbarát középkorú középosztálybeli férfiak adják a főpolgármester választóinak jelentős részét, nem sok esély van a modal shiftre.
07:45
@ongjerth: A világ tendenciáival csak ideig-óráig lehet szembe menni. Sajnos mindig sokan vannak azok, akik avítt kottából énekelnek, le vannak maradva néhány brossúrával.
Majd kikopnak!
A baj csak az, hogy kárt okoznak!
Azonban már az építészeknek is észre kellene már venni azt, hogy a városok gondjainak zöme nem a házak színe, magassága miatt van, hanem a városi közlekedés megoldatlansága miatt!
A városi közlekedéssel a valós súlyának megfelelően kellene foglalkozni.
09:33
Kilencven jelentkező a Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatárahttps://infostart.hu/kultura/2018/09/25/kilencven-jelentkezo-a-kozlekedesi-muzeum-nemzetkozi-tervpalyazatara
19:36
Autómentes belvárosok a gyakorlatban: jó példák Európából
"... a szervezők különleges figyelmet szentelnek a közlekedési multimodalitásnak, azaz a különböző városi közlekedési módok használatának (erre utal az idei mottó is: „Mix and move!”)"
Miért?
https://index.hu/i2/#http://europapont.blog.hu/2018/09/21/automentes_belvarosok_a_gyakorlatban
22:54
"Az autonóm vezetés megszüntetheti a dugókat" - de szép is lenne!
https://sg.hu/cikkek/auto/133020/az-autonom-vezetes-megszuntetheti-a-dugokat
22:53
"A német BigRep nevű vállalkozás ... készített egy olyan abroncsot, amit még szándékosan sem lehet kilyukasztani."
http://hvg.hu/tudomany/20180911_bicikligumi_abroncs_kerek_3d_nyomtatas_bigrep
09:12
"Jelentős mértékben csökkenti az intelligenciát a légszennyezés"
"... a légszennyezés hétmillió ember idő előtti halálát okozza világszerte – az arány magasabb az elmebajokkal küzdők között és korábbi kutatások szerint a rossz minőségű levegő növeli az elmebetegségek előfordulását a gyerekek között. További kutatások szerint nő a demencia veszélye az olyan emberek esetében, akik forgalmas utak mentén élnek."
"A magas szennyezettség oxidatív nyomást, ideggyulladást és idegroncsolódást okozhat az emberekben ..."
https://infostart.hu/tudomany/2018/08/28/az-agyunkra-is-kihat-a-szennyezett-levego
21:51
Az elektreomos roller, mint új lehetőség.
Kis helyen elfér, kicsi a károsanyag kibocsátása, alkalmas a sebessége.
Vele is jönnek azonban gondok, melyeket érdemes lenne megoldani.
https://444.hu/2018/08/27/nagyvarosi-kozlekedesi-forradalom-vagy-divathobort-az-elektromos-roller
https://qubit.hu/2018/08/27/az-uber-az-autok-helyett-a-biciklire-es-a-rollerre-forditja-a-figyelmet
23:45
Tervpályázat a Közlekedési Múzeum tervezésére.
https://hirtv.hu/video/211442
továbbá, tekintettel a dolog nagy jelentőségére:
http://mandiner.hu/cikk/20180809_tervezhetik_az_uj_kozlekedesi_muzeumot
http://newtransportmuseum.hu/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201808
https://index.hu/urbanista/2018/08/09/vilaghiru_kulfoldi_es_magyar_epiteszirodak_is_indulnak_a_kozlekedesi_muzeum_tervpalyazatan/
http://www.atv.hu/videok/video-20180812-kiirtak-a-palyazatot-az-uj-kozlekedesi-muzeum-felepitesere
06:41
Vitézy Dávid előadása.
Kaptam, közreadom.
Érdemes elgondolkodni, miként hat a közlekedés a városra. Kár mellőzni, figyelme kívül hagyni, elhallgatni, lekezelni ezt a témát. Végre a súlyának megfelelően kellene ezzel foglalkozni.
Az emberek ezreit érdeklő téma fontosabb, mint az,mely csak esetleg százakat érint.
https://www.youtube.com/watch?v=R6sFC7_tp8k&feature=youtu.be
20:31
Egy figyelemre méltó modal split, azaz a városi helyváltoztatási módok és eszközök aránya:
"Mumbai, a megalopolis of 21 million people, is still a walking city, with 60 percent of all daily trips by nonmotorized modes, 32 percent by transit, and only 8 percent by private motorized modes (compared with 9 percent in 1996)."
https://www.britannica.com/topic/Our-Future-Eco-Cities-Beyond-Automobile-Dependence-2118409
Ami közelítőleg ezt jelenti:
A Mumbai nevű, 21 mikkiós lélekszámú városban, az arányok az alábbiak voltak:
60% nem motoros közlekedés(gyalogos, kerékpáros, stb.)
32% közösségi közlekedés,
8% autós közlekedés.
Csak Budapesten ragadunk még mindig ennyire az autóhoz?
00:38
Egy GREENPEACE "tanulmány azt is megállapította, hogy a budapesti közlekedéspolitika kifejezetten rossz irányba halad."
Adataival megerősített engem, mert alátmasztotta az általam leírtakat.
https://www.greenpeace.de/sites/www.greenpeace.de/files/publications/living_moving_breathing_-_greenpeace_city_ranking_report_0.pdf
"A Greenpeace készített egy tanulmányt Élni, közlekedni, lélegezni címmel, melyben 13 választott európai nagyváros közlekedését osztályozták fenntarthatóság szempontjából. Budapest a 9. helyet szerezte meg a rangsorban. A tizenhárom város Berlin, London, Bécs, Brüsszel, Moszkva, Róma, Zürich, Párizs, Amszterdam, Koppenhága, Oslo, Budapest és Madrid volt. A tanulmány értékelésének szempontjai pedig a következők voltak: tömegközlekedés, közlekedésbiztonság, levegőminőség, közlekedéspolitika és aktív közlekedési módok (bringázás, gyaloglás)."
"A nem túl jó helyezés ellenére rögtön szembetűnik az adatokból egy sor dolog, amiben remekül szereplünk: a keresetekhez képest a budapesti tömegközlekedés és a parkolás is az olcsóbbak közé tartozik Európában, Budapesten az egyik legmagasabb a tömegközlekedők aránya, Rómát szinte mindenben megverjük, Budapesten több a zöld, mint Amszterdamban és kevesebb az autó, mint Brüsszelben vagy Koppenhágában.
Van azonban néhány dolog, amiben csapnivalóak vagyunk: relatíve rossz a közlekedésbiztonság, kritikus a levegőminőség, kevés a bringás és a gyalogos, helytelen a közlekedéspolitika, nem fenntartható a tervezés, kifejezetten rossz irányba haladunk."
A friss modal-split, azaz a közlekedési eszközök, a közlekedési módok használatának ARÁNYA:(EZ A KULCS SZEMPONT? MELYRE MINDENEK ELŐTT ÜGYELNÜNK KELLENE, mellyel kivédhetők lennének a visszaesések, az előre-hátra sasszézások)
A JOBB OLDALI SÖTÉTZÖLDET TESSENEK FIGYELNI, ert az mutatja a személyautós közlekedés arányát.
"... bátor és progresszív politikai vezetésre van szükség, mely drasztikus lépéseket mer tenni az autóforgalom csökkentése és az alternatív közlekedési módok növelése érdekében. Az emberek egészséges közlekedési módok használatára ösztönzéséhez pedig új kerékpáros- és gyalogos infrastruktúra építésére is szükség van."
http://hvg.hu/itthon/20180524_Budapest_es_mas_varosok_kozlekedese_Greenpeace
22:37
"WHO: Hétmillióan halnak meg évente a légszennyezettség miatt
A világon 10 emberből 9 súlyosan szennyezett levegőt kénytelen belélegezni"Igen, persze a fűtés is!
"A külső levegő szennyezettsége miatt 4,2 millióan vesztették életüket, 3,8 millió ember pedig a háztartáson belüli, főzésből, fűtésből származó légszennyezés miatt halt meg."
"A WHO adatai szerint a nem fertőző betegségek kialakulásában jelentős szerepe van a szennyezett levegőnek; a haláleseteknél a szívproblémák 24 százaléka, az agyvérzések negyede, a tüdőproblémák 43 százaléka és a tüdőrák kialakulásának 29 százaléka a légszennyezettség számlájára írható."
http://magyarhirlap.hu/cikk/117089/WHO_Hetmillioan_halnak_meg_evente_a_legszennyezettseg_miatt
10:50
No igen, az aranyokrol szolo abrabol az kovetkezik h a gyalogosok megtartasa mellett a legtobb autosbol kerekparost szeretne a BKK, minimalis tomegkozlekedesi kapacitasnoveles mellett 2030-ra. Ehhez a kerekparos infrastruktura jelentos fejlesztese lenne szukseges a gk infrastruktura jelentos visszaszoritasaval.
18:35
@zszoli: Igen, először el kell valamit dönteni, itt az arányokat, majd azt be is kell, kellene tartani. Nem pedig előre-hátra lépegetni mindenkor a pillanatnyi hangulat szerint.