| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Molnár Péter-emlékdíjat kapott Pethő László és Vargha Mihály

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Molnár Péter-emlékdíjat kapott Pethő László és Vargha Mihály
Közélet, hírek

Molnár Péter-emlékdíjat kapott Pethő László és Vargha Mihály

2006.11.29. 12:49

November 28-án adták át a HAP Galériában az idei Molnár Péter-emlékdíjat, az építészeti kultúra magas szintű művelésének és terjesztésének elismeréseként.

Tegnap a HAP Galériában megnyílt Rácz György építész emlékkiállítása. Ebből az alkalomból adták át Pethő Lászlónak és lapunk főszerkesztőjének, Vargha Mihálynak a 2006-os Molnár Péter-díjat, az építészeti kultúra magas szintű művelésének és terjesztésének elismeréseként.

 

 

Mónus János laudációja

Nem szeretném föladni törekvésünket - immár harmadik éve – hogy a díjátadáskor indokoljam Molnár Péter és a kitüntetettek szellemi kapcsolatát. Most is ezt teszem. Idén két nevünk van: Pethő László és Vargha Mihály, építész, és építész-író.


Sokat használt szavaink, fogalmaink - melyek nekem még mindig ellenszenvesek - kommunikáció, interaktivitás.
Helyettesítsünk, egyszerűsítsük egy régivel ezeket: "beszélgetés".
Furcsa, hogy hiába kommunikálunk, vagyunk interaktívak, de mégsem beszélgetünk (a fogalmak úgy látszik mégsem felcserélhetők).
Molnár "beszélgető" építész volt. Mondandóját, feszültségeit mindig kibeszélte - szóban, tervben, házban. Sosem titkolózott, nem kergetett papírszerű elveket, teóriákat, nem beszélt, tervezett valami tagadására, - igazi elbeszélő volt.
Nem tudom, hogy Pethő László ismerte-e Molnárt. Feltűnő számomra, habitusuk (színeik) hasonlósága. Ráadásul Lacit is a mesteriskola felől ismertem meg, ugyanúgy, mint Pétert (30 év különbséggel).
Felismerésem a Magyar Építőművészet folyóirat ez évi 4. számának kézhezvételével vált bizonyossá, meglátva benne a debreceni Ítélőtábla épületét, melyet negyedmagával tervezett. Reinkarnációt látok az épületben, erős folytonosságot tapasztalok Péter Széchenyi rakparti háza és e debreceni épület között.
Kísérteties arra gondolni, hogy Molnár egyik legátütőbb - nem megvalósult - terve is bíróság volt: a Legfelső Bíróság épülete.
Péter tégláit, nyílászáró ritmusait látom most Debrecenben.
Persze nem szeretném Lászlót a múlthoz láncolni, csak jelezni, hogy nemes alapokon áll. Amit csinál azt természetesnek (beszélgetőnek) érzem, de illően teoretikusnak is: áttekinthetőnek, de érzelmesnek is. Mintha a jövő hazai építészete számára is képes lenne iránypontokat kitűzni a felületesség, a közömbösség ellen. Ő biztosan nem lesz a globalizáció élharcosa, a tárgyilagosság mellett hisz a melegségben, a jó ízlésben, a békés - nem zaklatott - alkotókedvben.
Gratulálok!

Vargha Mihály
missziót teljesít.
Beszélget, hozzászól, beszélgetést kezdeményez, hozzászólást provokál, aggódik, örül és lelkesedik, támogat és támad az építészetért (az építészekért), a hazai építészetért, nem általában, hanem nagyon is konkrétan, legyen az írott, vagy elektronikus sajtó, vagy vitaest.
Már közhelynek számít az internetes "Építészfórum"-ot dicsőíteni, az egyetlen valóban élő építésznyilvánosságunkat. Ennek megindítása, hosszú éveken át tartalmas fenntartása, - nagy tett. Kamarai tisztségviselőként fel tudom mérni ennek jelentőségét, érzékelve, hogy milyen nehéz építész-karunkat megszólítani, megnyilvánulásra késztetni, közösségi érzelmeket kelteni.
Mihálynak ez sikerült.
Tartja a lelket bennünk, mikor mindenki bezárul, körülhatárolódik, csupán elviseli saját szakmai létét.
Az üzletiesedő szakmai aktivitást megpróbálja humanizálni, elválasztva az értékest az értéktelentől - ehhez jó ízlése van.
Ez utóbbi kiemelését nagyon fontosnak érzem.
Megnyilvánuló emberből rengeteg van közéletünkben, - társadalom átalakító szándékkal - általában jó ízlés híján. Néha megdöbbentő, hogy a látszólagos "összeszedettség" milyen hiányokat takar, mennyi a "gyenge pont".
Mihály tájékozottsága, indíttatása egyetemes, de nem érzelemmentes. Tudomásom szerint ők jól ismerték egymást Péterrel, lelkeik nincsenek távol egymástól. Gratulálok kitüntetésedhez.

Mónus János

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.