Épülettervek/Középület

MOME campus - a Mérték Stúdió megvételt nyert terve

1/11

helyszínrajz

vezérszinti alaprajz

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

?>
helyszínrajz
?>
vezérszinti alaprajz
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
1/11

helyszínrajz

vezérszinti alaprajz

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

látványterv

MOME campus - a Mérték Stúdió megvételt nyert terve
Épülettervek/Középület

MOME campus - a Mérték Stúdió megvételt nyert terve

2016.02.23. 13:38

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Paulinyi Gergely, Reith András dr.

MOME campus tervpályázat

Tervezés éve:
2016

Stáblista

vezető tervezők: Paulinyi Gergely DLA, Dr. Reith András
projektvezetők: Burián Gergő, Somodi-Ridzi Júlia
munkatársak: Botzheim Bálint, Fürnstáhl Anett, Nagy Gábor, Szécsi Margó, Tóth Arnold,
fenntarthatósági tanácsadók: Szollár András, Apró Diana, Bognár Ádám, Deme Kornél Döme
tájépítész tervező: Major József, (s73 Kft.)
tűzvédelmi tervező: Dr. Takács Lajos Gábor gépészet: Gróza Zoltán (Körös Consult)
látványtervezés: The Greypixel Workshop

Egy olyan, mindenkit befogadó és nyitott közintézményt álmodott meg a Mérték Építészeti Stúdió a MOME campus pályázatára készített tervében, mely a térszín alatt helyezkedik el, mindenki számára nyitott kertet kínál, és ahol minden funkció összeköttetésben áll. 

Részlet a műleírásból 

Építészeti, urbanisztikai koncepció

Minden ember nap, mint nap használ tárgyakat. Sok esetben ezek a tárgyak rendkívüli fontossággal bírnak számunkra, közel kerülünk hozzájuk. Minden ember nap, mint nap kapcsolatba kerül a médiával is, lát vagy hall hirdetéseket, grafikákat, műsorokat, filmeket. Órákat töltünk el az internet vagy tv előtt, szerencsésebb esetben estéinken át olvasunk könyveket. Tesszük mindezt egy épített környezetben, a legtöbb esetben beltérben, a lakásunkban vagy munkahelyünkön. Ki ne szeretné, ha ezek a mindennapjainkat körülvevő tárgyak, médiák és épületek esztétikusak, használhatóak és tartósak lennének? Ennek alakításában és formálásban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemnek (a MOME-nak) vezető szerepet kell játszania. A MOME egy olyan komplex, az élet minden területére kiható feladatot lát el, melyet a fejlesztés minden eleménél figyelembe vettünk.

A MOME oktatási metodikáját, a különböző szintű oktatási kereteket és tevékenységeket értelmeztük és azok lényegét megértve kezdtük meg a tervezést. Felfedeztük a három szintű oktatásban lévő különbséget, ezekhez tartozó térigényeket differenciáltunk. Fontosnak ítéltük meg, hogy a különböző tanulási módszereknek megfelelő körülményeket teremtsünk, mely tervezési hozzáállásunk alapja volt. Különös figyelmet fordítottunk a legtöbb esetben külsős erőforrásokat, kooperációt is igénybe vevő horizontális laborokra, tanfolyamokra, továbbképzésekre és K+F+I tevékenységekre. Ezek miatt a terület nagy részét kellően nyitott, befogadó jellegűnek, a kiíró által inklúzívnak jellemzett módon alakítottuk ki.


helyszínrajz
1/11
helyszínrajz



Egy olyan, mindenkit befogadó és nyitott közintézményt álmodtunk meg, amely alkalmas közösségi események megtartására, a helyi lakosok életminőségének javítására, a piaci szereplők aktív bevonására és a meghívott vendégek megfelelő fogadására is.

Megközelítés, bejáratok

A kertet megnyitottuk, mindenki számára elérhetővé tettük. A Zugligeti út mentén 5 bejáratot, feljutási lehetőséget alakítottunk ki, de a Budakeszi útról is nyitottunk 2 bejáratot. A kerítést megszüntettük.

Olyan főbejárati helyzetet alakítottunk ki, mely reprezentációs célokat is ellát, bemutatók, események helyévé is válik és az új fejlesztés arca is lesz egyben. A landmark jellegű Tudásközpont ékszerű alakkal és konzolosan a bejárat fölé nyúlik, a konzol alatt lévő a fedett köztérre a zöldfelület befolyik a térlépcső között, a könyvtár és a felső műhelyek izgalmas belső világába beláthatunk.

A régi, számunkra talán kissé patetikus és túlzottan ünnepélyes hangulatot árasztó főbejárat lépcsőjét elbontásra javasoljuk. A pavilonszerűen elhelyezett, szabadon álló, változatos terepviszonyok között lévő épületeket több pontból is feltártuk a kertből. Olyan HUB jellegű kerti közlekedést javaslunk, melyben minden funkció összeköttetésben áll. Az épületek között kialakult 3 térrész (a Mome szíve feletti reprezentatív kert, az A és B épület közötti pihenő, kísérleti kert és a hátsó aktív testmozgásra, sportolásra javasolt kertrész) minden irányból elérhető, melyekből a szegélyező épületek több ponton megközelíthetőek. Az épületek kertkapcsolatait tovább erősítettük, több szinti funkció megnyitásával (kantin, műtermek, coffice), teraszok és ún. süllyesztett kertek kialakításával.


vezérszinti alaprajz
2/11
vezérszinti alaprajz

A gépkocsis forgalmat és a szükséges számú parkolót a lehető legkevésbé zavaró módon kívántuk a kertben kialakítani.

Telepítés

Optimális megoldásnak térszín alatti MOME szíve kialakítást és térszín alatti közlekedési rendszert javaslunk. Ezen megoldással a beépítés felett aktív zöldterület és kerthasználat alakítható ki. Az épületek kapcsolatai 2 szinten – kert és térszín alatt – is kialakíthatók, ezzel hozva létre szorosabb kapcsolatot az egyes működési egységek között. A térszín alatti funkciók megfelelő bevilágításáról, süllyesztett kertek, síkban lévő vízszintes és a födém „feltépésével" függőleges felületű felülvilágítókkal gondoskodtunk.

A MOME szíve központi funkcióját némiképp átgondoltuk, a funkciókat kiterjesztettük és létrehoztunk egy a térszín alatt vezetett ún. vezérszintet. Ezen, az összes épület alatt futó vezérszinten a közösség számára nyitott funkciókat helyeztük el. Így a könyvtár a Tudásközpont alá, az auditórium, a közösségi tér a Mome szívébe, a kantin, a TIOK és a brand irodák az A épületbe kerültek, míg a B épület alá és az A épület közé a kisebb előadót, a központosított sporttermeket, büfét, HÖK irodákat és egyéb rekreációs szobákat helyeztünk el. A vezérszint követi a terepszintet, ezért a nyugati irányba emelkedik. Az emelkedés leküzdését az A épület alá épített közlekedési mag és a B épület felé rámpa és lépcsőrendszer biztosítja.

Az így kialakított campus használatot 4 jellemző felhasználó rövid történetével és aktivitásának leírásával mutatjuk be.


látványterv
3/11
látványterv

 

Élettörténetek
Kurzushét zajlik a MOME Campuson.

Hétfő:
...Máté késve érkezik az egyetemre. Berohan az A épületbe, gyorsan ledobja a táskáját a műteremben...
...Kurzushét kezdődik... A nagy auditóriumban inspiráló előadással indítják útnak a születendő projekteket. Idén a téma a fenntartható design...
...A kurzus hét alkalmával az évfolyamok, szakok közti határok elmosódnak...


Kedd:
…Mátéék a műteremcsarnokban gyűlnek össze....Építész, designer, médiás csapattagok egymás inspirálják...Estefelé megérkezik Máté egyik külföldi barátja és szívesen bekapcsolódik Mátéék projektjébe. A tudásközpont apartmanját próbálja ki a héten...
...a campus tanára, Péter a B épületbe érkezik, és felsiet a szeminárumi terembe, ahol még elő kell készíteni a mai előadását...
Néhány hallgató már ilyen korán a műtermekben szorgoskodik...de még nagy a csend...a BA-s hallgatók a saját gépeiknél ébredeznek...
...Péter mentorként szinte együtt él Mátéék csapatával, hét közben folyamatosan tartanak spontán konzultációkat...Péter külsős kapcsolatait is bevonva folyamatosan kutat a témában...


Szerda:
Máté csapattársaival folyamatosan dolgozik, projekt mentorukkal spontán konzultációkat tartanak...


látványterv
5/11
látványterv




Csütörtök:
…Fanni és kistetvére a MOME szívébe érkeznek meg...a könyvtár tere kitárul előttük, kislány izgatottá válik...Belépés előtt felpillantanak a Tudásközpont izgalmas világába... Fokozódik kíváncsiságuk...Foglalkozásaik előtt a művészellátóban még eszközöket kell venniük…Fanni elkíséri testvérét a hátsó kertbe, ahol a kislány rajzi tábor foglalkozása mindjárt elkezdődik... Útközben a kislány meglátja a hatalmas műterem csarnok kirakatában dolgozó nagyokat...Ha nagy lesz, ő is itt szeretne alkotni...
...Fanni gyorsan besiet az A épület szemináriumi termébe, ahol már készülődnek a közös rajzolásra...
...Egyidőben végeznek ma, így kézenfogva tesznek egy sétát a campuskertben...
...Még csak ismerkednek a hellyel, mely még teli van titokkal...
...Pétert megbeszélésre hívta be a kancellár... Kíváncsi milyen hatásra, eredményre számít a mentor.... Gratulál a sikeres kurzusheti részvételhez...

Péntek:
…A kurzushét végén a teljes campus kiállítótérré változik át. Előadássorozatot rendeznek a nagy auditóriumban a született projektekből...Máté és csapata izgalmas előadást tart, melyre Máté készítette a bemutató kisfilmet...
...Steve minden évben ellátogat a kurzushét végére....amikor a teljes campus egy nagy óriási kiállítótérré változik át...
...Steve tehetséges kreatívokat keres egy induló projektjéhez...
...Péter fogadja, és vezeti körbe a campuson...
...Mindehol kiállított prototípusok, kreatív megoldások, makettek, szobrok, installációk fogadják...
Az épületeket átszövi az ötletes alkotás szellemisége...Steveet lenyűgözi a hangulat és kreativitás...
...Péterrel egy kurzushét végi projekt előadására ülnek be a nagy auditóriumba...Péter mentoráltjai, Máté csapata prezentálja ötletét...
...Steve különösen felfigyel a projektjére...Nagyon tetszik neki a design és a fenntarthatóság találkozása az ötletükben...
....Az előadás után megkeresi Mátéék csapatát, együttműködést ajánl...
...Steve az előadás után a campus többi részére és kíváncsi...
...Késő délután a Steve, Péter és Máté a Tudásközpontban találkoznak a későbbi együttműködés megbeszélésre... Péter örül a csapat sikerének...


látványterv
8/11
látványterv



Kert- és tájépítészet

A kert legnagyobb értéke a koros faállomány, az idős faegyedek nagy része viszonylag jó állapotú, legnagyobb részét juharok (Acer platanoides, Acer pseudoplatanus és Acer campestre) alkotják, azonban nagy arányban megtalálhatóak kőrisek (Fraxinus excelsior) és hársak (Tilia platyphyllos és Tilia cordata) is. A kert kialakításánál fontosnak találjuk a meglévő értékes fák védelmét és megtartását.

A területen tervezett építészeti fejlesztések megkövetelik, hogy a kert is egységes tájépítészeti koncepciót kapjon. A külső és belső kapcsolatrendszer könnyen használható , egyértelmű legyen. A zöldfelület korlátozottan látogatható közparki funkciót is be kell, hogy töltsön. Ennek elérése céljából a Zugligeti útról több új bejáratot nyitottunk. Az intézménykert gyalogos főbejárata az új épülettömbnél, a Tudásközpontnál található. A széles burkolt felülettel kapcsolódunk az utcához, nagyvonalú, reprezentatív teret kapunk, burkolata egyedi elemes. A teret nyugati irányból egy alacsony támfalrendszer határolja, a szintek kialakítását a meglévő fák magassága adja. A teraszrendszer lépcsőkar formájában befordul az épület alá is, mely kapcsolatot hoz létre a külső és belső tér közt. 

A parkban kialakított vízszintes felületek alkalmasak befogadni az intézménykerti funkciókat. Szükség van az egyetemen végzett kreatív munkát serkentő környezetre.


látványterv
9/11
látványterv

Környezettudatos tervezési elvek

A MOME egyetemi campus fenntarthatósági stratégiájának kidolgozásában elsődleges szempont volt a hatékony oktatást lehetővé tevő kiváló komfortérzetű terek létrehozása, valamint a pihenésre és tanulásra alkalmas egészséges campus környezet kialakítása. Az egyes épületrészek funkciói közötti lehetséges szimbiózisokat kihasználva mindezt egy olyan alacsony energia- és vízfogyasztású rendszerré formálható, mely a képzésen résztvevők mindennapi bevonására és így aktív szemléletformálására is alkalmas.


Mérték Építészeti Stúdió


A Bíráló Bizottság véleménye

A pályamű önálló épületek együtteseként kialakított koncepciót, pavilonjellegű telepítést javasol két újabb épülettömeg létesítésével. A tágabb környezethez történő illeszkedés megfelelő. A szomszédos épületekhez történő illeszkedés is megfelelő, mert az új B épület tömege megfelelő teret hagy a szomszédos épületnek, míg a keleti oldalon tervezett új épület markáns tömege kissé távolabb kerül a telekhatártól, mint a jelenlegi kollégium épülete.A kiírásban sugalltaknak megfelelő telepítéshez arányosan elosztott tömegek járulnak. A B épület az A épület tengelyéhez igazodik, a trapezoid alaprajzú Tudásközpont a terület keleti csúcsába, a fő megközelítési irányhoz kerül; innen nyílik a MOME Szíve bejárata is. Az A épület kültéri lépcsősorát a terv megszünteti, és az épület előtti területet lemélyítve a bejáratot az alagsori szinten nyitja meg; annak megközelítését kisebb, rézsútosan elhelyezett lépcsőkkel oldja meg. Az A épület hátsó bütüjének üveges megnyitása azon kevés megoldások közé tartozik a pályázaton, amelyek valóban többletet hoznak létre a meglévő, érdekes építészeti részletek eltüntetése árán. Ez nem igaz azonban a főhomlokzati beavatkozásra: a lemélyítés és az alagsori szint megnyitása (különösen az eltérő méretű ablakokkal) az eredeti, átgondolt arányrendszer felborításához, hamis összképhez vezet. A Tudásközpont egyedi árnyékoló rendszere látványos, akár oktatási szempontból is érdekes és tanulságos megoldás. Az épület tömege kiegyensúlyozott, a környezethez illeszkedő, de nem harsány. A leírásban megfogalmazott „landmark" jelleghez ugyanakkor mindez kevés. A növényzet nagymértékű csökkenéséhez vezet az A és B épület közötti földalatti beépítés (a felülvilágítók a megmaradó zöldfelület használhatóságát is korlátozzák), illetve az A épület előtti térség lemélyítése.

Jó eszközökkel és nagymértékben növeli a vizuális komfortot az A épületben, ugyanakkor a használati minta figyelembe vételével az északi üvegfal éves energiamérlege várhatóan negatív. Általában magas szintű természetes megvilágítást biztosít, azonban nem minden esetben reagál a funkciók elhelyezése a tájolásra (T épület). A felület fűtés-hűtés és külső árnyékolás jó hőkomfortot biztosít, a terek jelentős része természetesen szellőztethető. A pályaművek között az egyik legkidolgozottabb megoldást adja a szoláris nyereségek hasznosítása és a nem kívánt hőterhelés kizárása tekintetében, a B épület kézi mozgatású külső árnyékolói a tervezett funkciójukat várhatóan nem töltik be. Az energetikai és fenntarthatósági koncepció példaértékű, átgondolt.

Jó megoldás az oktatói irodák kevert elhelyezése. Jól sikerült megoldások az átláthatóság növelésére nemcsak az új építésű, hanem az A épületben is. Az oktatók elhelyezése nem szerencsés, kiesik a fő hallgatói közlekedési útvonalakból.

A Bíráló Bizottság a pályaművet megvételben részesíti. 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.