Múzeum az autópálya fölött
Magyar pályamű a Lengyel Történeti Múzeum nemzetközi építészeti pályázaton, építészek: Barcza Gergely, Csiszár Dalma, Kukucska Gergely, Weiser Balázs
Az Építészfórum kéri a Lengyel Történeti Múzeum tervpályázaton részt vett magyar alkotókat, hogy jutassák el tervüket publikálásra a szerkesztőségbe. Elsőként Barcza Gergely, Csiszár Dalma, Kukucska Gergely és Weiser Balázs pályaművét mutatjuk be.
A lengyel Kulturális és Műemlékvédelmi Minisztérium 2006(!) májusában létrehozta a Lengyel Történeti Múzeum projektet. Ennek célja egyértelműen az ország bekapcsolása volt a nemzetközi vérkeringésbe társadalmi, kulturális és gazdasági téren egyaránt. A kiírásban a nagy szavak (a történelem ismeretének hatása a jelenre és a jövőre, a társadalmi öntudat stb.) mellett megtalálható a lényeg; a kulturális siker titka – a gazdaságihoz hasonlóan - a kulturális erőforrásokkal profin és hatékonyan gazdálkodó menedzsment.
A kutatással, oktatással és kiállítás-szervezéssel is foglalkozó programban dolgozó jelenleg 31 fős csapat a tervek szerint 150 fősre fog felduzzadni, hogy az új múzeum épületének látogatóit, kutatóit kiszolgálhassák. Pontosan megfogalmazták a működés legapróbb részletét is, a célközönség összetételét, számát, a kiállítás koncepcióját, az egyes termek elrendezését, belmagasságát, installációját, és valószínűleg már az éjjeli őrökkel is személyesen megkötötték a szerződéseket.
A helyszín Varsó újjáépített óvárosától délre, a városon észak-déli irányban végighúzódó jégkorszaki töltés peremén található. Ezt a Visztula felé meredeken letörő 20-25 méteres zöld magaslatot sikerült a 70-es években a déli elkerülő körgyűrű autópályájával keresztülvágni, és ezzel a lejtő eredeti egyensúlyát, a történelmi tengelyre fűzött épületek, vízmedencék rendjét megbontani. Hogy miért pont ide álmodták meg a lengyelek az új múzeumot, és miért nem egy Visztula parti telekre? Valószínűleg össze szerették volna kötni a kellemeset a hasznossal. A kétfordulós pályázat első köre így legalább annyira szólt a környék rendezéséről, mint a Történeti Múzeumról, a kiíró határozott kérése volt az út teljes vagy részleges lefedése, a két oldal összekapcsolása.
A zsűri nem volt kíváncsi az optikailag tuningolt tervekre, sztárépítészes elkenésre. A programhoz hasonlóan kerek perec megmondták, mit kérnek, az 1000-es árnyékolt helyszínrajzon a fényeket szigorúan június 21-e délre állíttatták. Három darab 70x100-as lapra kellett ráférni az előre meghatározott tartalommal, ami gondolom nem csak nekünk okozott fejtörést, de abszolút érthető döntés volt. Így össze lehetett hasonlítani (és valószínűleg csak így) a beérkezett 324 tervet.
Pár adat a kiírásból és az első forduló utáni értékelésből:
A beruházás tervezett költsége: 87 millió euró
Az épület alapterülete: max 20.000m2
Becsült látogatószám: 550 000 évente
Pályázat kivételek száma: 654 (lengyel 161, amerikai 55, francia 45, kínai 37, spanyol 33, Mexikói 31… magyar 4 )
Beadott tervek száma: 324
A zsűri összetétele és egy tanulságos összehasonlítás a tavalyi pesti városháza pályázattal már korábban is olvasható volt az építészfórumon.
Második fordulóba jutott és csapatonként 20000 Euróhoz 10 pályázó. Feladatuk az épület alapos végigrajzolása, a kiírás szigorának megfelelően. Végső döntés 2009 december 6-ra várható. A 350000 eurós összdíjazású pályázaton a nyertes 70000 eurós fődíjra és megbízási szerződésre számíthat.
Mi sajnos semmi ilyesmire, de ezen a pályázaton így is érdemes volt elindulni.
A barokk történelmi tengely, az észak-déli Ujazdowskie sugárút és az autópálya egy többszintes elnyúlt csomópontban a Plac na Rozdrozu senkiföldjén találkozik, körülbelül a budai BAH csomóponthoz hasonlóan. A térnek egy földtől elemelt, elliptikus, multifunkcionális épülettel adtunk új karaktert. A meglévő tömegközlekedési megállókat, közlekedőmagokat, üzleteket magába foglaló épületben kapott helyet Varsó - főbb turista célpontjait összekötő - új libegőjének "Történeti Múzeum" nevű megállója is. (De nem vetettük el a futópálya vagy az uszoda ötletét sem.)
Az autópályát a XX. sz. tengelyeként kezeltük, nem akartuk leradírozni a felszínről. Mivel a töltés mindkét oldala sűrűn parkosított és a fákra kínosan ügyelni kellett, a múzeum épületének szinte egyetlen hely, az útpálya fölötti rész maradt. Célunk az volt, hogy a múzeum látogatói a különböző történelmi korok kiállítóterein áthaladva egy pillanatra részesei legyenek a jelennek. A múzeum nagytermeit befüggesztettük a pálya felé, így az itt áthaladó napi 100-130 ezer autó is része lett a kiállításnak. A közlekedőket, felvonókat a kétoldali transzparens falban helyeztük el, a termek installációjának behelyezése a fenti szerviz járatról történik. A belógatott dobozokban az állandó- és időszakos kiállítások, irodák, kutató-, előadótermek kaptak helyet.
Végül csak annyit, hogy irigylem – nem is kicsit – a továbbjutott csapatokat* és a lengyeleket, hogy három évnyi előkészítő munka után sikerült összerakniuk egy ilyen pályázatot.
Barcza Gergely
építészek: Barcza Gergely, Csiszár Dalma, Kukucska Gergely, Weiser Balázs
* a linkelt oldalon a továbbjutott csapatok regisztrációs kódja olvasható, a pályázat továbbra is titkos - a szerk.
21:33
és hol a többi magyar pályázó, vagy ez most itt a reklám helye?
12:55
@csipoficam: én személy szerint nagyon örülök hogy megjelent a cikk mert vártam már. Ugyebár kis hazánkban 4en vették ki a pályázatot. Elmés ötletnek tartom az egész komplexumot a pálya fölé helyezve bár a terven látható épület kicsit kilóg a tervezési területről persze e kaliberű pályaműnél nem biztos hogy problémát jelentene. És nagyon szép igényes tervlapokkal jött ki. Üdv.
19:03
kicsit ambivalens vagyok
tényleg van erre az autópálya fölé helyezésre igény? japánban még elhiszem amikor átfúródik az út az épületen de fordítva miért?
mindenesetre már azért megérte mert magyar csapat külföldön próbálkozik! :o