Nagykovácsi, Főutca köztérépítészeti ötletpályázat – megvételben részesült terv, Gyergyák Ákos és Kovács Gergely
Nagykovácsi rohamosan fejlődő, élettel teli falu, ám a település főutcája jelenlegi formájában kezelhetetlen, számos közlekedési anomáliával küzd, mindenféle identitást nélkülöz. A probléma megoldására kiírt köztérépítészeti hallgatói ötletpályázaton Gyergyák Ákos és Kovács Gergely terve, melyben a közlekedési gondok kiküszöbölését, a zöldfelületek növelését és vonzó közösségi terek, parkok kialakítását tűzték ki célul, megvételben részesült.
Koncepció:
Nagykovácsi rohamosan fejlődő, élettel teli falu, ahol a művészet, a közösségi gondolkodás, összefogás nagyon erős. Számos helyi rendezvény, kiállítás, hangverseny, koncert bizonyítja ezt. Földrajzi fekvése kiváló, az egész falut a Budai Tájvédelmi Körzet öleli körül, Budapest központjától mindössze tizenöt kilométerre fekszik. Nem véletlen, hogy kedvelt úticél a túrázók, kerékpárosok, kikapcsolódásra vágyók számára. Mindezek ellenére a település főutcája jelenlegi formájában kezelhetetlen, számos közlekedési problémával küzd, mindenféle identitást nélkülöz.
Célunk:
- elsősorban a közlekedési problémák feltárása és megoldása (autósforgalom, parkolás, tömegközlekedés, kerékpáros és gyalogos közlekedés javítása)
- a környezetbarát gondolkodás, az alternatív utazási formák erősítése (kevesebb autósforgalom, parkolóhely, több kerékpáros, gyalogos közlekedés)
- meglévő növényzet, zöldfelületek növelése, élhetőbb környezet kialakítása
- egységes arculat, utcakép kialakítása
- olyan közterek, parkok, sétányok, pihenőfelületek kialakítása, melyek közkedvelt helyek, találkozó pontok lehetnek a helyi lakosok számára.
Közlekedésfejlesztés
1. Autós forgalom, parkolás
A főutca aszfaltburkolatai jelenleg rendkívül rossz állapotban vannak, hosszú távon javasoljuk a burkolatok cseréjét, felújítását. A közút vonalvezetését többnyire helyesnek találtuk, csak néhány helyen volt szükség a rendezetlen részek korrigálására.
A parkolás a főutca egyik legkritikusabb kérdése, jelenleg rengetegen ad hoc módon oldják meg gépjárművük elhelyezését. Tervünkben célul tűztük ki a spontán parkolás felszámolását, ezt a következőkkel szeretnénk elérni: a közút két oldalára 15 cm-es útpadka beépítését, kijelölt parkoló helyek létesítését javasoljuk. A legszűkebb keresztmetszeteken nem javasoljuk parkolóhelyek létesítését. Tervezés koncepciónk során előnyben részesítettük a zöld felületek, a fák megtartását. Parkolók létesítése ezeknél a keresztmetszeteknél csak fák kivágásával és a zöldfelületek szinte teljes megszűntetésével jöhetne létre. A többi keresztmetszeten főleg az úttal párhuzamos parkolóhelyek létrehozását javasoljuk, a főbb forgalomvonzó helyeken – ahol azt az utca metszeti méretei lehetővé teszik – merőleges parkolóhelyeket hoztunk létre (pl.: Posta, "új" Önkormányzat). Fontos feladatnak érezzük a parkolás megoldását, de tervünkben az utcaképet és a lehető legtöbb zöldfelület létesítését részesítettük előnyben.
Az Ady Endre utcában P+R parkolókat alakítottunk, mely hosszútávon, a tömegközlekedés fejlesztésével, a főváros megközelítésének jelentős alternatívájává válhat, ehhez kapcsolódóan áthelyeztük a buszmegállókat.
2. Tömegközlekedés
A tömegközlekedésnél elsősorban a jelenlegi megállóhelyek helyzetét és állagát vizsgáltuk. Így kialakultak megmaradó buszmegállók, illetve egy megállót áthelyeztünk a Teleki kastéllyal szembe (a páratlan oldalon). Tervünk a megszüntetett buszmegálló helyet, új lehelyezését javasolja a 189/1Hrsz.-ú telek előtti közterületen. A buszmegállók jelenlegi állaga miatt javasoljuk azok teljes felújítását, mai igényekhez való átalakítását, korszerű buszvárók, padok, kerékpártárolók létesítését, a burkolat cseréjét. A buszöblök nyomvonalait megvizsgálva, azokat korrigáltuk tervünkben.
3. Kerékpáros közlekedés
Kétoldali, egy-egy sávos kerékpárutakat terveztünk. Az utca szűkebb keresztmetszetei és a növényzet védelme miatt vetettük el az egyoldali kerékpárút létesítését, illetve a kétoldali kerékpárút biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé, mint az egyoldali. Az utca szűkebb szakaszán közvetlen a közút mellett jelöltük ki a kerékpárút nyomvonalát egy elválasztó szegély alkalmazásával, a többi szakaszon a gyalogos járda mellett helyeztük el. A járda melletti részeken burkolatváltással különítettük el a két közlekedést. A kerékpáros közlekedés fejlesztése céljából kerékpártárolók létesítését javasoljuk a főbb forgalomvonzó ingatlanok előtt, a buszmegállókban.
4. Gyalogos közlekedés
A gyalogos közlekedés fejlesztése érdekében, a gyalogutak kiszélesítését, – ahol szükséges – gyalogátkelőhelyek létesítését, sétányok, közterek kialakítását javasoljuk. A közterületek, környezet minőségi javítása érdekében burkolatok cseréjét, felújítását, padok, ülőfelületek létesítését javasoljuk. Az utca szélesebb részein helyenként közterek létrehozását ajánljuk.
Kiemelten kezelendő telkek, közterek
1. Kossuth Lajos utca 78. sz. (Hrsz: 390) alulhasznosított ingatlan
A telken található Gyermekorvosi Rendelő leromlott állapotú, felújítása nem indokolt. A telek jó adottságokkal bír, a főutca egyik központi részén helyezkedik el, közel a bevásárló, szolgáltató épületekhez (CBA, Jó Kenyér Pékség, takarékpénztár…) és szintén közel a Tisza István térhez is. Belső udvara nagy zöldfelülettel bír. A telken egy olyan „art café"-t hozunk létre, mely nemcsak kiszolgálja az oda betérő vendégeket, de élénken támogatja a helyi, térségi művészetet, és találkozóhely, közösségi pont lehet fiatalok, idősek, művészet iránt érdeklődők számára is. Az épület intenzív kapcsolatot létesít a főutca felé, külső terasza a főutca egy kellemes pihenőpontja lehet, míg belső, védettebb terasza kellemes, nyugodtabb hangvételű. Páros oldalon a telek mellett és vele szemben a páratlan oldalon is biztosított a közútra merőeges parkolóhely az itt dolgozók vagy ide betérők számára.
2. Kossuth Lajos utca 61. sz. (Hrsz.:167) ingatlan hasznosítása
A telken található Polgármesteri Hivatal és árusító bódék leromlott állapotúak, különösebb építészeti értéket nem képviselnek, felújításuk nem indokolt. A telek hosszú, keskeny alakja nem alkalmas újabb épület kialakítására, ellenben a városon belül való elhelyezkedése miatt előnyösnek tartjuk itt egy közpark, köztér létrehozását. A terület, mint az Antónia utca kiszélesedése, egy újabb összekötő kapocs lehet a város északi része, az új városközpont és a főutca között.
A telek déli részén található egy kisebb közpark intenzív zöldkapcsolattal a főutca felé. Középen – a telek erős emelkedéséből létrejövő – süllyesztett kialakítású köztér kifejezetten alkalmas különféle szabadtéri koncertek, programok, táncrendezvények lebonyolítására, vagy kiállítótérként is funkcionálhat (akár helyi művészek számára is). A tér ezenfelül különböző vásároknak is helyet adhat, mint az "Adventi Vasárnapok". A térre nyit egy kis kávézó is, kiszolgálva a különböző rendezvényeket. A telek északi részén, egy térszinttel feljebb egy újabb közpark található, védelmet nyújtva a térnek, valamint kikapcsolódást, pihenést nyújtva az arra járóknak.
3. Mária szobor csatlakozó köztér kialakítás
Régen, amikor még nem volt a településen templom, a Mária szobor előtti szabadtéren tartották a szentmiséket. Többek között ez ihletett minket, hogy ide egy teret hozzunk létre. A tér szervezésénél egy kicsit zártabb, szakrális terekre jellemző kialakítást próbáltunk meg kialakítani, amely a szabadtéri liturgiák emlékét őrzi. A burkolatban a sávos kialakítással a templomokra jellemző padsoros elrendezést próbáltuk szemléltetni. A burkolatból itt-ott véletlenszerűen ülőhelyek emelkednek fel, melyek pihenőfelületként szolgálhatnak az ide betérőknek.
4. Kossuth Lajos utca 45. sz. (Hrsz.:185/1) ingatlan hasznosítása
A Polgármesteri Hivatal áthelyezését javasoljuk a Kossuth Lajos utca 45. szám alá. Az áthelyezést indokolják a telek jobb adottságai, kedvezőbb közterületi kapcsolatai, a környéken elhelyezkedő jelentősebb intézmények (posta, bank). A leendő Polgármesteri Hivatal elé kisebb köztér kialakítását javasoljuk, mely méltó környezetet biztosít Nagykovácsi Önkormányzata számára. A téren padok, kandeláberek, kerékpártárolók és egy köztéri műalkotás elhelyezését javasoljuk. A parkolás a dolgozók számára a telken biztosított, az ügyintézés céljából érkezők számára létrehoztunk merőleges parkolóhelyeket az út mellett.
Egységes arculat, identitás
1. Zöldfelület
A cél minél több meglévő zöldfelület, fa megtartása és ennek bővítése új növényzet, fák telepítésével. Közpark létrehozása a 167 hrsz.-i számú telken, fák telepítése közterekre is, favédő ráccsal vagy szegéllyel ellátva.
2. Anyaghasználat, burkolat
Egységes, harmonikus anyaghasználat, fontos szempont, hogy a főutca új burkolatai harmóniában legyenek a Tisza István főtér burkolataival, anyagaival. Járda és kerékpárút azonos burkolattal, de eltérő színnel kialakítva, közút és kerékpárút között elválasztó sáv jelenik meg a burkolatban. A parkolók egységes, burkolt kialakításúak, a közút cseréje, javítása indokolt.
3. Köztéri bútorok rendezése
Meglévő, rossz állapotban lévő köztéri bútorok cseréje, új korszerű padok, kerékpártárolók, hulladéktárolók, kandeláberek, buszvárók, infótáblák, forgalomterelő oszlopok létesítése. Ahol szükséges, meglévő közművek, telefonfülkék áthelyezése.
5. Távlati célok:
6. utcakép javítása, leromlott állapotú épületek felújítása, ha lehetséges
7. térfal beépítése, ahol szükséges [Általános Iskola előtti park]
8. helyi buszjárat indítása, mely lefedi a település északi részét is és azt jobban bekapcsolja a főutca keringésébe
9. további kerékpárutak létesítése
10. Teleki kastély felújítása, az épület és a hozzátartozó park gazdaságosabb kihasználása, megnyitása a közönség felé
Kapcsolódó oldal:
Nagykovácsi, Főutca hallgatói ötletpályázat eredményei