Némedi Réka Kamilla: Új-Zéland, Whangarei folyóparti revitalizáció
A Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara építész és településmérnök hallgatóinak munkái
Whangarei:
- Új-Zéland legmelegebb és az északi rész legvárosiasabb városa, 2000h napsütés/év,
- Kulturális, kiszolgáló, szórakoztató központja az egész Northlandnak,
- Populációja meghaladja a 72 ezer főt a kerületen belül (városi központban 47 ezer fő a populáció),
- 1996 óta a populáció 2%os növekedést mutat,
- 70,4% a letelepülteknek rendelkezi saját otthonnal,
- 24,2%-os a 15 év alattiak száma és 14%-os a 65 év , vagy afölöttiek száma.
Önkormányzati és regionális fejlesztések és infrastruktúra:
- Wilsons vízgyűjtő (2003) mely ellátja az egész területet vízzel
- 5 ágú körforgalom, a közlekedési dugó kiküszöbölésére - kulcs a kereszteződések megoldása a városközpontba
- Átszervezése a Dent Street/Quay Street kapcsolatának a városközponttal a keleti városrészbe.
- Fejlesztés a pótlólagos parkolási oldalon a városközpontban
- Előreterjesztés ócenárium kialakítására
- Folyamatos, összefüggő főutcaprogram a városközpontban
A tervezés során a főbb szempontok a következők voltak:
- növelni a belváros zöldfelületeit, az emberek számára használható közösségi rekreációs tér kialakítása.
- A jelenlegi parkoló szám megtartása, áthelyezése és az új funkcióhoz szükséges parkolók kialakítása
- Élhető városi környezet, városközpont kialakítása
- Gépjárműforgalom átszervezése, rendszerezése, szabályozása
- Biciklis forgalom számara útkialakítás
- Walton Street és James Street-ről gépkocsival megközelíthető legyen a terület (tervezési terület, mint egy körforgalom közepe)
- John Street és a Cameron Street lezárása a gépjárműforgalom elöl, új gyalogos tengely létrehozása
- Környezetbe illeszthető új épület kialakítása
- Vízpart közvetlen kapcsolatának megoldása a városközponttal
- Vízi forgalom, vízi taxi megvalósítása, öböl kialítás
- Átkelő forgalom kialakítása-híd
- Központi csomópont megoldása, kialakítása
A Quay Street és Dent Street valamint a Rathbone Street és Hatea Drive kereszteződése a város egyik legjelentősebb csomópontja, amibe belefut a szemközti partot összekötő híd, a sziget északi részét összekötő főútvonal, valamint itt halad keresztül az elkerülő útról beérkező gépjárműforgalom. A gyalogosforgalom átkelése a csatornán úgyszintén egy kényes és feltétlenül megoldandó probléma.
Az öböl felé a lapos tetős kialakítás belvárosias léptéket adhatna a térnek. A tömb belseje a nagy épülettömegnek köszönhetően zárt, csendesebb. Gyalogosok számara ideális terület tud kialakulni a 4 tömb között, valamint a már meglévő sétálóutca kibővítésével, folytatásával. Egyfajta összekötő kapocsként funkcionál a part és a városmag között, valamint "terelő" szerepet kap a vízpart felé. Ez a tengely alkalmas földszinti kiskereskedelmi, vendéglátó- ipari egységek kialakítására, ez a rész remekül illeszthető a város szubtrópus hangulatú arculatába.
A teresedések üvegacél szerkezettel fedettek, tekintetbe véve az éves szinten nagy mennyiségben lehulló csapadékot, valamint a magas UV sugárzást.
A nagyméretű épülettömegek a befektetői igényektől függően alkalmasak éttermek, kávézók szórakoztatási kulturális központok, valamint üzletházak kialakítására az alsó szinteken, a felsőbb szinteken lakások és szállást adó funkciók helyezhetők el. A parkolás mely az épületeket szolgálja ki, terepszint alatt került elhelyezésre, egy szinten megközelítőleg 1000 férőhelyet biztosít.