/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Nézőpontok/Kritika

Neue Wache: a Háború és az Önkényuralom Áldozatainak Központi Emlékhelye

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Neue Wache: a Háború és az Önkényuralom Áldozatainak Központi Emlékhelye
Nézőpontok/Kritika

Neue Wache: a Háború és az Önkényuralom Áldozatainak Központi Emlékhelye

2018.09.13. 07:00

A berlini, és általánosan a német klasszicizmus egyik legjelentősebb művének tartott épület, amelynek megtervezése Karl Friedrich Schinkel első jelentős megbízása volt, 1816-18 között a porosz királyi testőrség őrházának és egyúttal a napóleoni háborúkban elesettek emlékművének épült. 

A forgalmas Unter den Lindenről belépve a Neue Wache megdöbbentő zárványként hat. A csupasz, már-már zord tér ravatalozó hangulata, a piéta-szobor rideg magánya meglehetősen hatékonyan kommunikálja az épület kegyeleti funkcióját. A belső által keltett élmény mindezek ellenére nem nyomasztó, nem is feltétlenül áhítatot keltő, hanem egyszerűen különös, egyszerre megállásra és bóklászásra késztet. Ezt a különösséget a mennyezeten vágott nyílás, a padló durva kövezete és a feliratok és nemzeti szimbólumok hiánya csak még erőteljesebbé teszi. A fényhatás leginkább Piranesi tereire emlékeztet, és jól érzékelteti, hogy a belső voltaképpen egy fantázia-tér, amely az időn kívüliség mesterkélt élményét veszi célba. A belső sajátos ellenpárja az épületet körbeölelő gesztenyeliget, különösen annak az épület mögötti része. Míg a főhomlokzat előtt állandó a forgalom és napközben jönnek-mennek a turisták, a hátsó a belsőhöz hasonlóan eseménytelen, elhanyagolt. A gesztenyefák alatt könnyen megfeledkezhetünk róla, hogy az Unter den Linden elején, a Humboldt Egyetem főépülete, a Német Történeti Múzeumnak otthont adó Zeughaus és az Operaház tőszomszédságában vagyunk. A Neue Wache immár kétszáz éve áll eme barokk épületek között, és meglehetősen viszontagságos múltat tudhat magáénak.

A teljes szöveg ezen a linken olvasható. 


1/9

8/9

2/9

 

 

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk