Olyan lesz, mint a Váci út
A REevolutio Programiroda kezdeményezésére megtartott „Az Üllői út felértékelődése" konferencián az előadók azt ígérték: lehet még egy Váci utunk.
A Hotel Mercure Budapest Korona szállodában megtartott konferencián Ikvai-Szabó Imre, főpolgármester-helyettes megnyitó beszédében drámai hangot ütött meg. „Pokoli állapotban van a piac, nem ígérhetek semmi jót. Vagy kihúzzuk magunkat, vagy összedől minden"- mutatott rá a gazdaság és a főváros siralmas állapotára. A válság felszínre hozza a problémákat: „ahogy eddig mentek a dolgok, úgy nem mehet tovább".
„A Kálvin tér egy eszelősen nagyvonalú átalakításon megy át" - mondta a politikus, hozzátéve, hogy a fejlesztéseket akár el is ronthatjuk, amennyiben az érdekelt felek nem tudják egyeztetni a véleményüket. Az egységes koncepciót sürgetve ígéretet tett arra, hogy amennyiben megszületik egy közös Üllői út-program, a főváros minden szakértelmével segíti azt.
Borbély Gábor, a CB Richard Ellis vezető piaci elemzője prezentációjában ismertette a nemzetközi és hazai tendenciákat, valamint bemutatta az Üllői út következő 10-15 évére tervezett fejlesztési terveit, elsősorban az irodapiacra fókuszálva, amelynek véleménye szerint két legfontosabb területe a Váci út és az Üllői út. Eddig Budapesten két millió négyzetméternyi iroda épült, amely a piaci elemző szerint egyáltalán nem sok. Sőt, összehasonlítva más városokkal (Bécs, Lisszabon) még kevésnek is mondható. Borbély szerint az Üllői út mágnesként vonzza majd a fejlesztőket. A következő 3-5 évben a Népliget körzetében várhatunk komoly projekteket, majd 2012-15 körül a Határ út mint kiskereskedelmi csomópont következik.
Kerékgyártóné Vajda Beáta, a Hotel Mercure Budapest Korona értékesítési igazgatója az Üllői úti fejlesztések idegenforgalmi hatásáról beszélt, leginkább a szállodát kedvezőtlenül érintő változásokról. A négyes metró mielőbbi megépülését szorgalmazta, elsősorban a szállodába érkező üzletemberek komfortérzetének növelése miatt. Az idén tavasszal kezdődő, a Kecskeméti utca - Károlyi Mihály utca - Petőfi Sándor utca - Október 6. utca vonalon tervezett sétálóutca építését külön üdvözölte.
A Rév8 Zrt. képviseletében Koczián Gergely (aki Alföldi György helyett ugrott be) mindenekelőtt többször is bocsánatot kért Alföldi távolmaradása miatt. A Rév8 projektjeivel kapcsolatban mindössze annyit tudtunk meg, hogy a cégnek mindig is szívügye volt a kulturális élet fejlesztése.
A nap fénypontja Bérczes László, a Bárka Színház rendezőjének és fesztiváligazgatójának prezentációja volt a város kihasználatlan kulturális lehetőségeiről. Bérczes a színház 2010-re tervezett nemzetközi színházi fesztiváljáról beszélt. A fesztivállal a Bárka nyitna az Orczy-kert, Corvin sétány, Kesztyűgyár, Palotanegyed felé, kihasználná az eddig kiaknázatlan józsefvárosi lehetőségeket.
Az Airport City Logisztikai Park felépítéséről Makkai Zsuzsanna, az Ablon Kft. marketing menedzsere beszélt. A vecsési telkén épülő beruházás a cég első logisztikai fejlesztése. A hetven ezer négyzetméteres, 20 irodát és 50 raktárt magába foglaló központból két épület már elkészült. A logisztikai park a Ferihegyi repülőtér közelsége és a centrum könnyű elérhetősége miatt vonzó a bérlők számára.
A Bolla Ákos-Litkey Csaba által tervezett Ü48 Corner Center-t, az Üllői út és a Kisfaludy utca sarkán elhelyezkedő prémium kategóriás irodakomplexumot a „merész formavilágával meghatározó szerepet vállal a városkép modernizálásában" szlogennel reklámozzák. Az épületet Tóth Csaba, a kivitelező BIF Csoport vezérigazgatója mutatta be, nagyon röviden. Az irodaház építészeti és design megoldásait a prezentáció letudta a metrószellőző kialakításának bemutatásával, a „belsőépítészetileg is szokatlan", illetve a kihajló üvegfelületek, az épületen végigfutó fa minták megemlítésével.
szöveg és fotó: Biczó Gabriella
17:02
Copy paste híreket és eseményeket gyárt az építészeti PR, miközben minden marad ahogy van. S nem lesz soha... Közös cél az Üllői utat élhetővé tenni
13:51
A konferencia óta eltelt háromnegyed év. Lassan megnyílik a Corvin Sétány, Ellészült az Ü48 is. De változás semmi az Üllői úton. Minek agyalni itt bármiről, ha ilyen nyögvenyelősen folynak csak közös dolgaink? Vagy mindenki a másiktól várja az első lépést?!
13:14
Akciózást inkább a Nagykörút - Nagyvárad tér között lehetne csinálni - mivel a körút és a Kálvin tér között már ma is élő az Üllői. Profilmeghatározást ettől függetlenül naivság lenne itt (név és hatáskör nélkül) kiállítani mivel arról úgysem egységesen döntenek majd, hanem kerületi érdekek mentén. Funkció szerint egyébként is nehezen szakaszolható, hiszen pl. egészségügyi intézmények ugyanúgy megtalálhatók a külső és belső részén, mint ahogy (ma már) irodaházak is. A mindennapi élet kellékei egyébként már így is léteznek. Van posta, könyvesbolt, gyógyszertár, söröző, kocsma, kifőzde, cukrászda, mozi és könyvesbolt is. Ezzel tehát nem kell szervezés szintjén foglalkozni. Amivel kell, az a közösségi közlekedés. Ha a metró mellett (vagyis fölött) egyéb járatok is üzemelnének - sűrűbb és célzottabb megállókkal - máris nagyban javulna tőle a főút kedveltsége. Emellett persze az autós megállást is meg kell oldani - lásd régebbi hsz-omat. Kb ennyi a lényeg szerintem, általános jövő-menő szerint.
13:39
@kemtam: Meglevő dolgokhoz ma nem illik hozzányúlni (pedig én annyira szeretnék). De attól hogy már vannak, attól még nem biztos, hogy naivság. Max azt hogy "itt ilyen ne legyen", azt át lehet fogalmazni arra, hogy "itt ilyen ne legyen több".
Hát azért én el bírnám viselni, hogyha a Nagykörút és a Kálvin tér között csak 2 sávos lenne az Üllői. Most mennyi amúgy (tutira vmi páratlan szám :))
Metró mellett egyéb járatok....hát....alapból ezt hívják redundanciának.
Vagyis kettőből az egyik felesleges.
Persze, ha összevetjük akkor kijön, hogy inkább villamos, mint metró, dehát ezt a főváros mai csúcsberuházásának időszakában illetlenség kimondani. :)
A mindennapi élet kellékeiben az a szép, hogy az összes építési övezetben megtalálják a helyüket.
Kerületi érdekek :) hát annak én örülök. Mivel sztem a Nagyvárad tér nem igazán választópont (mi van a Nagyvárad tér és a Népliget között, ami annyira más, mint ami a Klinikák és a Nagyvárad tér között van). Ellenben a Népligettől kifele már más a helyzet (és nem csak a ligetes oldalon :))
A határúttól kifelé az Üllői meg egy tisztes kétsávos vidéki főutca.
Autós megállás...fedett garázs....mellette kert......abban nyári lak....kilátópavilon....
Aki olyan házban lakik, amit a belvárosban akkor csináltak, amikor még nem volt autó, az ne járjon autóval.
Ez jó nagy taplóság és állampolgári meg emberi jogok sárba tiprása, de kb. ez működik.
13:43
@Bandido: Remélem az Üllői útra nem a Váci utcából költöztél (amikor abból sétálóutcát csináltak és nem lehetett többé odaállni kocsival :))
13:44
@Bandido: Előre is bocsi, de azthiszem érthető mire akarok célozni.
22:09
@Bandido: Én nem tudom pontosan, mit neveznek redundanciának, de nem is érdekes. Attól, hogy odalenn dübörög a metró, attól fenn, gyalogosan még nagyok maradnak a távok - és ez nagyban elveszi a kedvet a szolgáltatások könnyed igénybevételétől. De oké, lehet az a plusz járat akár be- és letérő is a főirányba/ból. Egyébként is hiányolom a térség töm.közlekedésének fejleszését. Hiszen hamarosan többezer emberrel fog nőni a környék forgalma (Corvin Projket, Ferencvárosi Rehab.), és ennek ellenére mindazt a jelenlegi infrastruktúrára ömlesztik majd rá. Az Üllői vonzáskörzetéhez hasonló méretű Erzsébetvárosban pl. trolik-buszok (plusz a 2-es metró) sűrű hálózata áll a népek rendelkezésre. Itt pedig csak a ritka megállókiosztású 3-as metró és a ritka sűrűséggel közlekedő távoli 21-es villamos.
A funkciók változásáva egyébként te hogyan számolnál? A Klinikák tömbjéből 20 éven belül vajon mi lehetne? Vagy a túloldali Patológiai Intézetből? Vagy az Orczy kertből? Ezek szerintem örök darabok. Sőt még bővítendők is akár. Így ezek helyére/mellé/mögé pl üzemet nem nagyon lenne jó telepíteni. Irodákat talán. Bár szerintem túlkínálat van belőlük, és a jelen trend alaján inkább a Könyves Kálmán mentén nőnek ki a földből - ergó itt kiesnek a számításból. Persze ettől még épülhetnek itt is (lásd Ü48, Corvin negyed). De bárhol is lesz sikeres egy-egy új irodanegyed, az csakis egy máshol már megvalósulttól vinne majd el bérlőket. Vagyis ami itt felívelést hozna az másutt leépülést eredményezne. Jelenleg. Ami természetesen a piac sajátossága. De akkor megint hol beszélünk előremutató tervezésről? Persze lehetünk mi még újra nagyok, s moshatja majd újból három tenger a határainkat... De az a kor szerintem nem az elkövetkező 50 évben jön el közénk. :)
Ui: Az Üllői út külső részeivel én nem foglalkoztam - mint ahogy a cikk (illetve az említett konferencia) sem.
14:31
@kemtam: A vicces az az, hogy egyetértünk. Bocsi a redundanciáért, azt jelenti kb. hogy egy dologra két vmi-t is használunk. Jellemzően amikor felül megy a villamos, vagy a busz, alul meg a metró sok-sok km-en keresztül, az ilyesmi.
Sztem annak nincs értelme, hogy az 50-es villamost be- (vissza- :) hozzuk mondjuk a Ferenc körútig (elvileg azt váltotta ki a metró anno). Csak erre utalt a redundancia.
Viszont a 7. ker trolibuszai. Az jó hogy felmerült. Sztem. Mivel sztem volna értelme néhány "meanderező" feltáró járatnak a területen (aminek elő csírájaként lehetne tekinteni a 83-as trolit, ha még úgy nevezik ill. létezik egyáltalán).
Szóval ott van a Mester utca, ott van a Baross utca mostmár a Corvin szigony is és ott van az Üllői út. Valahogy ezek kellene, hogy egy rendszert adjanak és ezeket valahogy tömegközlekedéssel is egybe kellene fogni.
A megállók távolsága. Volt szerencsém sétálgatni az Astoriától a Keletiig és a Ferenc körúttól a Népligetig. Nem tűnt úgy, hogy a kettes metrónál sűrűbbek a megállók. Persze csak érzésre, ezen nem érdemes vitázni, térképen leméri az ember és kész.
Az örök darabok. Maradjanak azok, de azok gyakorlatilag a Népligetig eltartanak, nem állnak meg a Nagyvárad térnél. És ezen örök darabok által alkotott térfalak jelentik számomra azt a szakaszt, ahova "több irodaházat ne".
14:35
@Bandido: Lehetünk újra nagyok, moshatja 3 tenger a határainkat. :)))))
3 tenger inkább nosztalgikus, mint nagy :) A nagyságnak egészen új dimenzói állnak rendelkezésünkre (már faji szinten), csak kicsit ódzkodunk tőle.
16:31
@Bandido: Tényleg egyetértünk. Ez jó! A megállók távolságában pedig igazad van. Kb egyforma távolságra vannak itt is-ott is.
20:48
@kemtam: Jójó.... :) nem vagyok én ilyesmihez hozzászokva :)
21:12
@kemtam: Próbáltunk. Ott volt például a XIX. kerület főépítésze. Ott az Üllői útra (illetve a Határ-Köki pólusok közötti tömbökre) modern kerületközpontot álmodtak. Ez elhangzott ott, de a cikkbe nem került bele. A kintebbi kerületben (XVIII) nem gondoltak ekkorát. Ott IVS-t láttam, nagyjából a jelenlegi épületállomány hasonló jellegű, de jobb minőségű lecserélése van tervbe véve. Rehabnak nevezve.
21:15
@Bandido: Nem tartom elképzelhetetlennek a kerületek közti együttműködést, de ez remélhetőleg nem jelentene egységesítést, max valamilyen elvi összehangolást.
11:53
@LaCitta: Nocsak-nocsak.....kerületközpont...ez már mindjárt érdekesebbé teszi a dolgot...
Az IVS az vmi ami kell, hogy a pályázatok kritériumait teljesítsük? :)
13:09
@Bandido: IVS: integrált városfejlesztési stratégia. Amit lehet kötelező rosszként is abszolválni, de hasznos dolog is lehet (pont, mint a szabályozási terv)
14:25
@sityu: próbálok arra célozni, hogy a legtöbb kerület azért igyekezett gyorsan túlesni rajta, már a megalkotásán (mintha tényleg kötelező rosszként vélekednének róla).
15:37
@Bandido: Sztem is :D Az ottani polgármester nyitott is, csak az Eurocenter befulladása miatt már nagyon óvatosan kezd bele minenbe
15:38
@Bandido: Abban igazad van, hogy sokan az IVS-t azért csinálták meg mert x ezer fő feletti lakosú városnak uniós pályázatok lehívásához kellett. És ez sajnos egy olyan piaci kereslet volt, amire a kínálat mondjuk úgy "szellemi szalagmunkával" reagált, IVS tömeggyártás indult be. És ez a kreativitás, a relevancia rovására ment. De futottam már bele jó munkába is.
11:17
[ezúton is köszönöm a kulturált hozzállást a kimoderáláshoz és hogy folytatjátok a vitát] üdv: B.S.
15:26
Én rühellek másokat utánozni....de néha azért mégis érdemes.
Szóval Üllői út.
Ismerjük mi azt?
Nem bántani akarok semmit de Pesten egy igazán tervezett sugárút van (melynek eredeti neve Sugárút :))) és azon van gyalogosforgalom, annak ellenére, hogy abból tényleg városi autópályát (és ténylegesen autópálya bevezetőt) csináltak.
Az Andrássy útra gondolok. Ott az volt az alapelv, hogy szakaszokra bontották. Minden szakasz különböző beépítés, különböző funkciók kielégítésére szolgál és különböző szélességű.
Ha az Üllői úton is megállapodnánk ilyen szakaszokban, és ezen szakaszok mentén csoportusulhatnának a különböző funkciók, az sokat dobna a dolgon sztem.
Egy konszenzus után pl. a nagykörúton (sőt id esetben a Hungária körúton) belülre senki nem akarna irodaházat építeni, csak kulturális célú épületet, mert tudja, hogy az irodaháznak amott van a helye (ahova még van esély szegény irodai alkalmazottnak be is érni 10 előtt..akár 8-ra, nem utolsó szempont).
A szakaszolás azthiszem nem csak bennem merült fel, mivel a Népliget és Nagyvárad tér, mint jellegzetes pontok már korábban is elhangzottak.
15:35
@Bandido: Azt azért tegyük hozzá, hogy a Váci út mellett nincs ott Pest 4 legfontosabb közparkjából 2.
(Okok az Orczy kert nem közpark, hanem intézményi zöld....amúgy miért is?)
19:56
@Bandido: Nagyon közel jársz az Andrássy párhuzammal, a szakaszolás gondolatával, és a funkciók szétterítésével :D
09:27
@LaCitta: [Kedves kemtam és LaCitta hölgyek/urak! A tárgyra koncentráljanak, ha megkérhetjük és ne egymásnak szánt személyes(kedő) üzenetek továbbítására használják a fórumot. Az ilyen hozzászólásokat ugyanis töröljük: kontraproduktívak. Megértésüket köszönjük. Békepipa. Mélylevegő. Relax. További jó fórumozást.]
09:42
@bardóczi: Nagyon helyes!
10:48
@kemtam: Akkor induljunk másképp... Tegyük félre, hogy milyen gondolatmeneten indult el bárki. Kell-e szakaszolni és pólushelyeket kialakítani, vagy generál arculatot felhúzni jobb? A Bardóczi-cikkben megjelent ábrázolás a közlekedési folyosó feeling tompítására elfogadható? A belváros- reptér tengelyen hol és hogy koncentrálódjanak funkciók?
13:23
@bardóczi: :) Ilyen óvatosan fogalmaznék? :)
17:50
Inkább ne legyen olyan
14:16
Arról nem is esett szó, hogy esetleg humanizálni kellene az Üllői utat? A Kiskörút tervezett átalakítása (Károly krt. sávok csökkentése) után valószínűleg csökkenteni kellene az Üllői úton beáramló forgalmat, úgyhogy összefügg a kettő.
Megoldás: fasormegújítás, kerékpársáv, több zebra.
Bár ez részben ellentétben lehet azzal, ha még több irodát akarnak itt építeni, pedig már most is nehezen bírja a forgalmat az út. A metró kapacitását nehezen lehet növelni, más alternatívákat kell kitalálni a forgalom átterelésére. Vagy nem kell végigrakni irodákkal az utat.
Ezeket végiggondolta valaki?
14:33
@airdace: ezeket a fővárosi önkormányzat gondolhatta volna végig ha lenne vmilyen koncepciója. az irodaház-fejlesztők felhúzzák a maguk tömbjeit, nekik pont jó ilyen elviselhetetlennek, amilyen most.
14:38
@zsuppanandras: Igen, a fővárosnak is vannak hiányosságai ebben. De egy irodát drágábban lehet kiadni, ha nem egy zsúfolt autópályára, hanem kellemes környezetre néz, ez pedig a befektető érdeke. Nyilván nem lesz park az Üllői útból, de mai állapotnál jobbat kellene elérni.
14:47
@airdace: szerintem ezek legfeljebb középkategóriás irodaházak lesznek, ahol a kellemes környezetnél többet ér a jó megközelíthetőség. tényleg Váci út 2 lesz belőle - ott se nagyon sétálgat senki. legfeljebb az a különbség hogy az Üllői belső szakasza a Nagyvárad térig lehetne egy rangos, belvárosi főútvonal, mivel az adottságai, a házállománya erre alkalmassá teszik. a kegyelemdöfést szerintem ezúttal is a villamos eltüntetése adta meg, akkor csináltak belőle városi autópályát.
22:47
@airdace: Zebrákra valóban nagy szükség volna. Ma ugyanis a körút és a Nagyvárad tér között csupán öt helyen lehet szabályosan átkelni a túloldara - miközben a két oldal negyedei sorra épülnek be. (Ugyanez a zebrahiány a Kálvin tér és a körút között kevésbé érezhető, mivel rövidebb szakaszról van szó, és a betorkoló utcák száma is jóval kisebb.) Hasznos lenne megnyitni végre a Klinikák metróállomás Bókay utcai végét is (ahol a bódésrort pár éve már le is bontották), hogy feltártabbá válhasson tőle a térség. A járdaszélesítés ötlete eredendőleg jónak tűnik, de ha külső körutak hiányában mindez nem jár majd a gépjárműforgalom ésszerű átirányításával, akkor visszafelé is elsülhet a dolog - jogos népharagot kiváltva az autósokból. Első körben, tesztelésként, parkolósávosítani kéne az Üllői út külső sávjait a körút - Nagyvárad tér közötti szakaszon, hogy a jelenlegi autópályahangulat megváltozhasson, ugyanakkor a mobilitás igénye se lehetetlenedjen el teljesen.
_szerintem_
20:13
@airdace: Igen, többek között a mi tanácsadóink (REevolutio) is felvetették a javaslatot. A munka az Üllői úttal folytatódik a nyáron. Nem áll meg a beharangozónál.
A hivatalos hírek hamarosanjönnek ide is:D
20:18
@zsuppanandras: Location Location Location? Igen ez valóban fontos egy fejlesztésnél, főként ha az a későbbiekben munkahelyként funkcionál. Példa cikk: http://www.reevolutioconsulting.hu/sajto_hir.php?sid=19
De hogy erre pl a kerékpározás, vagy a tömegközlekdés javítása ne lehetne megolás, akár az Üllői úton is? Itt egy ellenpélda: http://kerekparosklub.hu/co2mmerce-projekt
De lehet én vagyok túl idealista...
14:46
@LaCitta: Milyen javaslatot vetettek fel, és hol? És mi folytatódik? Pontosabban mi kezdődött el?
19:54
@kemtam: Az Üllői út "humanizálására" vonatkozó javaslatokat , amelyeknek az öszesítése, összefésülése, véglegesítése nyáron várható. De most tényleg ennyi a konkrét