Közélet, hírek

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?

1/2

Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

Hirdetés
?>
Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
?>
A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
1/2

Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?
Közélet, hírek

Páratlan értéket jelentenek a fővárosi Duna-partok, de hogyan használjuk őket?

2021.05.06. 13:09

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

A Duna és partjai a közlekedés mellett lehetőséget nyújtanak a mindennapos kikapcsolódásra, turisztikai vonzerőt és természetközeli helyszínként védendő értéket is jelentenek. A Fővárosi Önkormányzat kérdőívben kéri ki a lakosság véleményét, tapasztalatait a parthasználattal kapcsolatban. 

A budapesti Duna-partok használatával, a hajózással és a kikötőkkel kapcsolatban indított online kérdőívet a Fővárosi Önkormányzat, hogy felmérjék a lakossági tapasztalatokat, problémákat és fejlesztési igényeket. A kérdések között találunk általánosan a Duna-part használatára és az egyes partszakaszokra vonatkozókat is, illetve külön egységek vonatkoznak a kiépítettségük szerint megkülönböztetett városi és természetközeli partszakaszokra. A fókusz ezúttal a Duna főágán van, az attól adottságaiban és használatában jelentősen eltérő Ráckevei-Soroksári Duna-ágra nem térnek ki - olvasható a kérdőív ismertetőjében

Ha a Duna-partok fejlesztése kerül szóba, elsőre azokra a nagyobb beruházásokra gondolunk, melyek célja a parti közterületek gyalogosbarát megújítása és zöldítése, a belvárosi rakpartok közlekedési konfliktusainak megoldása vagy a Duna menti kerékpáros útvonalak kialakítása. Ezeket a célokat szolgálják az olyan nagyobb projektek, mint a pesti belvárosi rakpart régóta tervezett megújítása (RAK-PARK projekt), a Parlament és a Margit híd között hiányzó, még az idei évben megvalósuló sétány kialakítása, vagy a budai oldalon a part menti terek és parkok szintén tervezés alatt lévő megújítása és az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút fejlesztése.

A parthasználat problémája azonban nem szűkíthető csak a közlekedési kérdések köré. A rendezvényhajók és a szállodahajók jelenlegi működéséből eredő zaj- és légszennyezés, valamint az elmúlt években egyre nagyobb turisztikai forgalom elsősorban a lakóterületek közelségében okoz állandó problémát. A belvárosban zavaró a kikötőhelyek és a kikötőkhöz kapcsolódó berendezési tárgyak (hajóhidak, kapuzatok, reklámtáblák, hulladéktárolók, közmű dobozok stb.) rendezetlen, túlburjánzott kialakítása, ami nem csak a világörökségi környezethez méltatlan megjelenést eredményez, hanem a sétányok kellemes használatát is akadályozza. A természetközeli partszakaszokon elsősorban a természeti értékek megőrzése és a kikapcsolódást lehetővé tevő funkciók összehangolása jelent feladatot.

A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés
2/2
A városi partszakaszok használata, jövője is szóba kerül a kérdőívben. Forrás: Budapest Közösségi Tervezés



A Duna-partok átfogó megújítása érdekében, a nagyobb fejlesztések mellett az önkormányzat napirendre tűzte a kikötők és azok parti kiszolgáló infrastruktúrájának rendezését is. A szabályok felülvizsgálatának célja a kikötők elhelyezkedésének újragondolása és környezetük rendezése annak érdekében, hogy kevésbé zavarják a városképet, csökkenjen a kikötők működéséből és a hajóközlekedéséből eredő környezeti terhelés és javuljanak a működtetés feltételei is. Ahogyan arra a közelmúlt tragikus balesete is rámutatott, a belvárosi kikötők és a hajóforgalom túlzsúfolttá, balesetveszélyessé vált, ezért a javaslat egyik fontos célja, hogy a kikötőhelyeket és a turisztikai célú hajóforgalmat hosszabb partszakaszokon biztosítsa. A terv a parti berendezések kialakítására és a kikötők arculatára is egységes elvárásokat fogalmazna meg. 

A kérdőívet május 15-ig lehet kitölteni. Aki többet szeretne megtudni a kikötők városképi hátteréről, annak segítségére lehet a Partifecske Atlasz című megalapozó kiadvány, ami bemutatja a parthasználattal kapcsolatos jellegzetes helyzeteket és problémákat, valamint javaslatot ad ezek megoldására.

Szerk.: Nemes D. Nikolett

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.