| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Pázmány Campus: egy tervpályázati ismertető és annak nyitott kérdései

1/8

A Bánáti + Hartvig Építész Iroda látványterve, Forrás: bh.hu

Az MCXVI ARCHITECTS látványterve, Forrás: Az MCXVI ARCHITECTS Facebook oldala

A KÖZTI Zrt. és a Hamburg C Kft. közös terve a PPKE Campus pályázatára, Forrás: KÖZTI Zrt., Hamburg C Kft.

Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER látványterve, Forrás: CAN Architects

Kép forrása: a MÉSZ Facebook oldala

Tervpályázat ismertetés a MÉSZ Kós Károly termében

A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió

A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió

?>
A Bánáti + Hartvig Építész Iroda látványterve, Forrás: bh.hu
?>
Az MCXVI ARCHITECTS látványterve, Forrás: Az MCXVI ARCHITECTS Facebook oldala
?>
A  KÖZTI Zrt. és a Hamburg C Kft. közös terve a PPKE Campus pályázatára, Forrás: KÖZTI Zrt., Hamburg C Kft.
?>
 Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER látványterve, Forrás: CAN Architects
?>
Kép forrása: a MÉSZ Facebook oldala
?>
Tervpályázat ismertetés a MÉSZ Kós Károly termében
?>
 A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió
?>
	A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió
1/8

A Bánáti + Hartvig Építész Iroda látványterve, Forrás: bh.hu

Az MCXVI ARCHITECTS látványterve, Forrás: Az MCXVI ARCHITECTS Facebook oldala

A KÖZTI Zrt. és a Hamburg C Kft. közös terve a PPKE Campus pályázatára, Forrás: KÖZTI Zrt., Hamburg C Kft.

Az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy + Bartók Műterem és a NARMER látványterve, Forrás: CAN Architects

Kép forrása: a MÉSZ Facebook oldala

Tervpályázat ismertetés a MÉSZ Kós Károly termében

A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió

A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió

Pázmány Campus: egy tervpályázati ismertető és annak nyitott kérdései
Közélet, hírek

Pázmány Campus: egy tervpályázati ismertető és annak nyitott kérdései

2021.11.16. 14:43

Hosszú idő után végre újra Tervpályázat ismertetés céljából telt meg a MÉSZ székházának Kós Károly terme. A Magyar Rádió egykori együttesét átalakító Pázmány Campus pályázat 10 indulója mutatta be látványos koncepcióját, az ismertetések végén pedig röviden egy-két nem elhanyagolható kérdés is felmerült a projekttel kapcsolatban. Egy érintett hallgató beszámolója...

A pályázat eredményeiről ebben a cikkünkben számoltunk be. A programot a nyertes KÖZTI-Hamburg C konzorcium bemutatója indította, mely munkat részletesen pár órával ezelőtt közöltük az Építészfórumon. A holnapi napon ismerhetik meg közelebbről a Finta és Társai Építész Stúdió Kft., az Abud Mérnökiroda Kft., a Garten Studio Kft. és a Zaha Hadid Ltd. közös munkáját is. Egészen üdítő élmény volt a Kós Károly teremben bejelentkezve látni a Zaha Hadid irodát, akitől Ludovico Lombardi ismertette a csapat koncepcióját. Az ő elképzelésükben is kiemelt szerepet töltött be az a szempont, hogy a Campus ne egy zárt egyetemváros legyen, hanem a városlakók számára is nyitott élménypont, ezen kívül a Károlyi-palota mögötti kert megformálása élvezett szintén kiemelt hangsúlyt gondolkodásukban Ludovico bevallása szerint. Minden másról részletesebben a holnapi nap olvashatunk többet.

Tervpályázat ismertetés a MÉSZ Kós Károly termében
6/8
Tervpályázat ismertetés a MÉSZ Kós Károly termében

Megosztott harmadik helyben részesült az Archikon és az Újirány pályaműve. A munka szintén publikálva lesz az Építészfórumon, de ízelítőnek annyit érdemes megjegyezni, hogy a Finta+Abud+Garten+ Zaha konzorcium művén kívül talán ez volt a legbátrabb munka még, amely a neves műemlékek között viszonylag merészebben jelent meg a jelen idők karakterével, főként a főbejáratok definiálásánál. Szintén harmadik díjban részesült az Archi.doc, a CAN Architects, a Fejérdy és Bartók Műterem, valamint a NARMER Építészeti Stúdió terve, amely komplex módon gondolkozott arról, hogy a legújabb oktatási metódusokat, pedagógiai módszereket hogyan követhetik le a kortárs oktatási terek is. A munkát a tengapi napon mutatták be a tervezők honlapunkon.

A sort a 3h építésziroda munkája folytatta, akik a Nemzeti Múzeumot körülölelő sűrű szövet karakterét adaptálták a kijelölt campus területére is. Gunther Zsolt többek között azt is kiemelte, hogy egy 21. századi egyetemnek fontos jellemzője, hogy nem egy központi aula közé szerveződik az intézmény, – mint mondjuk a Műegyetem központi épületének struktúrájában – hanem több központ, több találkozási pont és több komplex térélmény szükséges már a fiatalok számára. A Bánáti + Hartvig Építész Iroda együttese sok zöld területtel számolt, az új épületeket kifejezetten hátrahúzta volna a Pollack Mihály tér felől a historizáló emlékek érvényesülésére. Az új épületrészeken viszont kifejezetten e historista épületek zárt megoldásainak akartak pozitiív ellentétet nyújtani nyitottabb rendszerű, több napfényt beengedő architektúráikkal.

A Bánáti + Hartvig Építész Iroda látványterve, Forrás: bh.hu
1/8
A Bánáti + Hartvig Építész Iroda látványterve, Forrás: bh.hu

A FBIS és a Feilden Clegg Bradley Studios bemutatója során elhangzott egy fontos mondat: az elmúlt évtizedek után most egy teljesen új identitást lehet meghatározni a Pázmány számára, egy új irány lehetősége sejlik fel a fővárosi központjuk megépítésével. A tervezők számára a közösségi terek, valamint a zöld területek élveztek előnyt. Mint ahogy azt Fernezely Gergely megosztotta a közönséggel,  a viszonítási alap a Cambridge Egyetem kertekkel teli felépítése volt, ezen felül tervükben az épület tetején egy hatalmas nyitott zöld park is alakult volna, mely a belvárosi léptékben is teljesen unikális dolog lenne. A Földes és Társai építésziroda a Károlyi-palota egészét könyvtárra alakítaná, a kortárs beépítés pedig egy szinte brutalista képet mutató hangnemmel szövődött volna a műemlékek közé. Egy sematikus hálórendszerrel operált homlokzatról volt szó, melybe helyenként egy-egy aszimmetrikus megnyitás, nagyobb kapuív okozott volna meglepetést. 

Az MCXVI ARCHITECTS látványterve, Forrás: Az MCXVI ARCHITECTS Facebook oldala
2/8
Az MCXVI ARCHITECTS látványterve, Forrás: Az MCXVI ARCHITECTS Facebook oldala



Az MCXVI Építészműterem az archív térképeket, helyszínrajzokat is tanulmányozta, megfogta őket az Esterházy-palota furcsa elrendezése a negyed szövetében. Több pályázóhoz hasonlóan ők is városi léptékben gondolkoztak, nem csupán az egyetem polgárai számára tervezték meg az együttest. Beépítésük valódi térré akarta formálni a Pollack Mihály teret és egy érdekesség: Herczeg László szerint megközelítésükben fontos volt, hogy a historizáló paloták eredeti koncepciójához régi kertjük is hozzátartozik. Rekonstruálták volna ezért még a Festetics-palota kertjét is, a zöld területek helyreállításával pedig így definiálódhatott, hogy hol marad hely a kortárs épületegyüttesüknek. A Szántó és Mikó Építészek tervezői szintén szabadon hagyták volna palotákat és a Múzeum-kertet szerintük is hangsúlyba lehetne hozni a campus zártabb beépítésével. Az új épületek ennek ellenére azért hátrahúzódnak terveiken,"mint egy csoportképnél, ahol az eltérő öltözettel inkább kicsit hátralépne az illető". Éppen csak annyira, hogy kibontakozzon a régi és új egymással nem konfrontáló viszonya.

A bemutatók végén Erő Zoltán főépítész, a bíráló bizottság tagja fontos kérdéseket vetett fel. Megemlítette, hogy a zsűri kifejezetten értékelte a pályaművek azon közös pontját, hogy a védett műemlékek között intim zöld kertek tárulnak fel. A funkciók, közösségi terek elrendezése a legtöbb pályamunkánál egyöntetően jó megoldásokat képviselt, a legfőbb kérdőjel így tulajdonképpen maga az architektúra esztétikája volt inkább.

Milyen stílus, forma, textúra jelenjen majd meg a Palotanegyed közepén? Erő Zoltán konstatálta, hogy a a Rafael Moneo-féle emelet magas, változó ritmusú egységekre bontott homlokzattal sokan próbálkoztak, és a tégla architektúra is kedvelt megoldás, egyúttal attribútuma is a nemes középületeknek és egyetemi együtteseknek. Számára viszont felmerül egy fontos kérdés is: ha a Makovecz Imre által irányított piliscsabai egyetem egy katolikus egyetemet képviselt, akkor ez az új együttes mit prezentál majd, mennyire kötődik az egyetem hagyományaihoz? Mitől lesz katolikus ez a pesti campus a jeles világi paloták szövetében? Pusztán az együttesbe tervezett kápolna miatt? Illetve miért nem lehetne valamit a Magyar Rádió együtteséből, motívumaiból is átmenteni a jövőbe, beilleszteni azokat az együttes történelmébe? Mit jelent a a jelen számára a Pagoda és miért ne lehetne eredeti helyén és anyagában is megőrizni?

A  KÖZTI Zrt. és a Hamburg C Kft. közös terve a PPKE Campus pályázatára, Forrás: KÖZTI Zrt., Hamburg C Kft.
3/8
A KÖZTI Zrt. és a Hamburg C Kft. közös terve a PPKE Campus pályázatára, Forrás: KÖZTI Zrt., Hamburg C Kft.

E kérdésre reflektált a helyszínen Sipos Júlia, aki egykor a Magyar Rádió munkatársa volt. Kiemelte, hogy mind a hatos stúdió, mind a 22-es stúdió modern örökségnek számítanak, s a Pagoda is méltó arra, hogy beilleszkedjenek ezekbe a frissen született és megkapó koncepciókba. A helyszín értékeiről és múltjáról korábban Ács Gábor cikkével emlékeztünk meg.

Az örökségi kérdések mellett felvetődött egy másik nagyon fontos szempont: a beépítés léptéke. Egy Szentkirályi utcában élő lakos a projekt méreteit nehezményezte, hiszen háromszor magasabb épület születik majd a szélességhez képest, az (amúgy szűkös) Szentkirályi utca számára így egy sűrű és talán túltelepedő beépítés közeledik a projekt kezdetével. Egy másik szakmabeli, közelben lakó szintén a környezet terhelésére hívta fel a figyelmet. 4000 hallgató és 500 oktató szerepel a programban egyébként, de kiemelte, hogy pont most, mikor a fenntarthatóság és zöld szemlélet koncepcióját kellene első helyre tennünk a világban, ez az együttes rengeteg bontással és hatalmas beépítéssel számol. Feltette a kérdést, hogy valóban szükség van-e itt és ennél az intézménynél ilyen volumenű új építésre?

 A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió
7/8
A Finta és Társai Építész Stúdió Kft., Abud Mérnökiroda Kft., Garten Studio Kft., és a Zaha Hadid Ltd. látványterve, Forrás: Finta és Társai Építész Stúdió

Ezen a ponton a beszélgetésen elhangzott egy szarkasztikus mondat: "a tervismertetés kezd lakossági fórummá válni.". Jött is rá a velős következő hozzászólás:  "Az igazság az, hogy valóban jó lenne, ha ekkora volumennél a megrendelő egy lakossági fórumot is tartana".

E témák jogosak. Lassan majd három évtizeddel ezelőtt egy merész vízió öltött testet a Makovecz Imre nevével fémjelzett piliscsabai campusban. Egy határozott program, mely az utolsó évtizedben szépen-lassan teljesen szétfoszlott. A piliscsabai központ ellenére a Pázmány más egyetmek kihasználatlan épületeiben volt kénytelen évek óta itt-ott szétszórni diákjait. Hol a Tárogató úton, hol a BME Z épületében, miközben Piliscsabán egy komplett város állt a tulajdonában. A központi helyszín remélhetőleg tényleg pozitívum lesz a vidéki helyszínhez képest, a funkció sokaságot ennek ellenére azért érdemes lehet még átgondolni, hogy a nagy beépítés után a terek ne legyenek kihasználatlanok, mint Piliscsabán - bár a győztes terv ebből a szempontból a látványtervek alapján reálisan kalkulál. Érdemes további párbeszédet folytatni még arról is, hogy az új architektúra minőségi érték legyen, a műemlékek védelmébe pedig beletartozzon a 20. század tisztelete, azaz a Magyar Rádió emléke is. Elvégre, a Pázmányon örökségvédelmi, történeti képzés is folyik. Az egyetemmel ellentétes gondolkodást tükrözne, ha a múlt folytonosságát és a jövő átgondoltságát mellőzné ez a beruházás. 


Pleskovics Viola
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.