Épülettervek

RAK-PARK pályázat: Bokányi Imre és Tóth Gábor terve

1/20

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
?>
?>
?>
1/20

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

RAK-PARK pályázat: Bokányi Imre és Tóth Gábor terve
Épülettervek

RAK-PARK pályázat: Bokányi Imre és Tóth Gábor terve

2016.01.11. 11:01

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bokányi Imre, Csík Zsolt, Tóth Gábor (1)

a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának komplex megújítására kiírt RAK-PARK tervpályázatra készített 1.sz. pályamű

Tervezés éve:
2015

Stáblista

építész vezető tervező(k): Bokányi Imre, Tóth Gábor
építész munkatárs: Csík Zsolt
településmérnök: Marthi Zsuzsanna
építőmérnök: Tóth Attila
tájépítész: Kincses Anna
generáltervező cég: Szateki Kft. 

Letölthető dokumentumok:

"Azt gondoljuk, hogy az eddig mindig áhított, de a rendszer tehetetlensége miatt régóta odázott munkát kis, a rendszer jól meghatározott pontjain végrehajtott beavatkozásokkal, azt könnyen újraírva végezhetjük el." - állítja Bokányi Imre és Tóth Gábor a RAK-PARK pályázatra benyújtott tervükben.

A terv 3 eszközzel operál, amit 3 módon mutat be: a rendszert és a rendszer nyújtotta időbeliséget infografikák, a rakparti és vízi felületek működését az izometriák, a pontszerű, helyi kapcsolatokat erősítő beavatkozásokat látványtervek formájában. 

Áttekintés

A város az egyik legösszetettebb ember alkotta rendszer, melyben évtizedek óta a Duna idegen elemként volt jelen, a városi rendszer hibájaként szólt bele annak működésébe. A város leküzdendő akadályként tekintett a folyóra, így hosszasan igyekezett kiírni a rendszerből. Ma talán olyan a helyzetben vagyunk, hogy felismerjük, a hibák is a rendszer szerves részei, így az állandó ellenállás helyett jobb az együttműködésre törekvés. Ezt az együttműködést nem a város Dunára terjeszkedésében kell keresni, hanem a folyó rendszeréből fakadó sajátosságokban.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
2/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

Ismertek külföldi példák, ahol a város nem áthidalandó akadályként gondol a vízzel való kapcsolatára, hanem törekszik feléfordulni. Örvendetes, hogy az utóbbi években Budapesten is hasonló folyamat kezdett kibontakozni, a Dunát egyre inkább a városfejlesztés egyik kulcselemének tekintve.

Az árvíz

A város és a Duna bonyolult kapcsolatában több olyan pont is van, ahol lehet és érdemes beavatkozni, változtatni a kapcsolat dinamikáján. A vízszint ingadozása egyfajta mérhető ciklikusságot ad, egyben kihat a város működésére, korlátoz, ugyanakkor lehetőséget is felkínál. A pályázat felvetése az, hogy ezt a ciklikusságot át lehet fordítani a megoldás eszközévé: időbeli elválasztással, időben megosztott használattal.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
3/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor



Napi, heti és éves ciklusok határozhatók meg, melyek a közlekedési hálózatokon keresztül a városi élet szervezőjévé válnak ugyanúgy, ahogy az egyes évszakok jellemző viszonyai és a természeti események. Ezekből következően más és más a folyóparton tartózkodás élménye.

A közlekedési hálózat és annak egyes elemei

A fenti ciklikusságot kellően rugalmas rendszerek képesek kezelni. Ma már adottak a lehetőségek a forgalom olyan szervezésére, amely képes mindezt integrált és dinamikus módon irányítani. A közlekedési hálózatban rejlő tudás intelligens forgalomirányítási módszerekkel a jelenleginél sokkal nagyobb hatékonysági mutatóval kiaknázható, szervezhető, az egypólusú forgalomszervezési gondolkodást többpólusúvá váltva.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
6/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

Az előzőekben csak szoftver-jellegű elemekről esett szó, de a célok eléréséhez a hardver is szükséges. Olyan fizikai környezetet kell biztosítanunk, amelyek minél több lehetőséget hagynak nyitva és minél kevesebb akadályt képeznek. A rakparti védművek összetett rendszere önmaga is különböző karakterű felületekre bontja a partszakaszt, amelyek ennek megfelelően alkalmasak eltérő lehetőségek befogadására. Definiálva ezeket a felületeket, minőségükben összefogva biztosítani tudjuk az időben elválasztott tevékenységek széleskörű befogadását.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
7/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

Az “összefogás" itt azt is jelenti, hogy a lehető legkevesebb szintbeli váltással és ennek megfelelően a lehető legkevesebb vizuális elkülönítéssel dolgozunk. Ez a felfogás tudatosan szembe helyezkedik a mindent felszabdaló, minden eltérő igénynek egyidőben lehetőséget adó és állandóan jelen levő - de egymástól anyagában, felületében, kialakításában eltérő minőséget adó tervezői szemléletnek.

Az egységesen kezelt felületek vizuálisan közelebb hozzák a városhoz a vízfelületet, csökkentik a városban több rétegben is érzékelhető zavart, nagyobb gesztusokkal és vonalakkal hangsúlyozzák a Duna városban betöltött szerepét.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
8/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

Az egynemű, sokféle használatot kezelni képes felületek fenntartják a kapcsolatot a hálózat meglévő elemeivel, miközben több, pontosan meghatározott helyen tett beavatkozással erősíti a hálózat elemei közt a kapcsolatot: új és kényelmesebb gyalogos kapcsolatokat ad; konfliktus-mentessé szervezi az EuroVelo6 hálózat pesti rakparton futó szakaszát; javítja a meglévő tömegközlekedési kapcsolatokat és újakat ad; logikussá szevezi a parkolóhelyek és megállóhelyek rendszerét úgy, hogy nem sérti a meglévő zöldfelületi rendszert a felszínen, sem a közművek hálózatát a felszín alatt.

A vízen

A változó vízállás, az egyes évszakok jellemző klímája, a szinte mindig jelen lévő szél, az egyre tisztább vízminőségű folyó magától értetődően a vízen természetesen is létező hajózás egyre élénkebb életét vetíti előre. A várossal való kapcsolatuk, a kikötők kérdése kardinális.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
9/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

A mostani, a szabályozatlanság érzetét keltő állapotot egyértelmű szabályok közé tereljük: a rakparti védművek rendszere építésétől kezdve differenciált, jellegénél fogva rámutat a lehetséges kikötési pontokra, a védművek most is meglévő, de jelenleg kihasználatlan lépcsőire. Fontos, hogy az alsó rakpart élét nem szabdaljuk fel a jelenlegi módon, a pontonokra vezető rámpákkal, hanem szabadon hagyjuk, hiszen a lejutási pontok a lépcsőkre tevődnek át.

A jövőben várhatóan élénkebbé váló hajós és rakparti élethez szükséges kiszolgáló funkciókat a rakpart jelenleg, kihasználatlan pontjain helyezzük el. A közterületi illemhelyeket, a nagy, több ezres tömegeket megmozgató események hátterét, raktározási szükségleteit a 2-es villamos viaduktjának helyiségei fogadják be. A viadukt egyes traktusainak kibontásával a kisföldalatti új, Vigadó téri végállomásának adunk közvetlen alsó rakparti kapcsolatot, több helyen pedig a felső rakpart jelenleg is meglévő lépcsős kapcsolatait tesszük kényelmesebbé.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
10/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

A volt Nemzetközi Hajóállomás sok, felszínre hozható értékeivel a rakparti rendszer része. Az alsó rakpart szintjére épített épületekbe vendéglátó egységek költözhetnek, a felső rakpart szintjén, meg-megszakítottan felépült építmények helyén könnyűszerkezetes árnyékoló rendszert helyezünk el, mely rendszer a pesti rakpart több pontján is megjelenik.

Azonos karakterű felületek / a felületek ciklikus használata

A jelenlegi zöldfelületi rendszert megtartjuk, pár ponton bővítve, néhány helyen átstrukturálva. A Dunakorzó fasora által összefogott térrendszer a város zöld gyűrűjét jelölő északi /újpesti, óbudai/ szigeteitől a déli városrész szigeteiig /Csepel, Budafok, Háros/ húzható meg.

A Széchenyi rakparton a középre helyezett fonódó villamos pályáján halad a rakparti gyűjtőút forgalma is, így a felső rakparti házsor előtt létrejött szélesebb járda megadja a lehetőségét a házak jelenleg zárt földszintjeinek megnyitására. A fonódó villamos a felső rakpart éle mentén gyalogos korzónak is helyet ad, ahonnan a meglévő, befalazott átjárók kibontásával közvetlen átjárások nyílnak az alsó rakpartra. Itt a Kossuth tér rekonstrukciójával megkezdett, szűkített 2x1 sávos autóút halad, keskenyebb sávokon, szélesebb helyet hagyva a gyalogosoknak.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
14/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

A Széchenyi István tér pazarló úthálózatát racionalizálva egy, a meglévő növényzetet átstrukturáló hozzáállással a tér minden irányban jól átjárható, az Akadémia és a Lánchíd tengelyében nagyobb szabad felületeket hagy. A Vigadó tér közlekedési kapcsolataiban fejlődik: a kisföldalatti új végállomásával és a hajóállomás felfrissítése fontos ponttá teszi Pest életében.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
15/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor



A Duna-korzón továbbhaladva a Marriott Hotel déli oldalának rendezésével, az elhanyagolt kétszintes lepényépület frissítésével, a Régiposta utca vonalának meghosszabbításával a pesti belvárossal való keresztirányú kapcsolat erősödik, egyben méltó előteret adva a Petőfi téri ortodox templomnak.

A villamos, elhagyva a viaduktot más nyomvonalon bújik át az Erzsébet híd alatt, így a villamospálya és az autóforgalmi sávok cseréjével lehetőség nyílik a hídfőtől északra, a nemrég felújított térhez kapcsolódó villamosmegállót létesíteni. Az új villamos nyomvonal kompaktabb módon oldja meg a nemrég felújított közlekedési csomópont rakparti csatlakozását, több helyet adva a híd alatti gyalogos átközlekedéseknek.

RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor
17/20
RAK-PARK pályázat, 1. számú pályamű - építészek: Bokányi Imre, Tóth Gábor

A kompaktabb közlekedési keresztmetszetnek köszönhetően a Belgrád rakpart házsora előtt szélesebb helyen települhetnek ki a földszintek bérlői, míg a felfrissített egykori hajóállomás épületegyüttese könnyebben megközelíthető és az új betelepülő vendéglátó funkcióknak köszönhetően marasztaló hellyé válik, kihasználva a Gellért-hegy örökpanorámáját.

Ezek a helyek a megújult Fővám térről is könnyebben elérhetők, a jobb gyalogos kapcsolatoknak, a Szabadság híd északi hídfőjébe illesztett liftnek és a Sörház utca vonalában létesített új villamosmegállónak köszönhetően.

Bokányi Imre, Tóth Gábor

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.