Nézőpontok/Vélemény

Régi ipari épületek új szerepei

1/15

A budai Duna-part egyik legelegánsabb étterméről mai szemmel könnyen hihetnénk, hogy eredetileg is erre a célra épült. Pedig a 19. század végén még a város talán legszebb szivattyúgépházát tisztelhették benne, amelyet maga Ybl Miklós tervezett.

A kéményt rejtő, díszes torony alatt tágas üzemi terek és a kezelőszemélyzet szolgálati lakásai kaptak helyet. Ebben a minőségében 1882-től 1905-ig működött, azóta többször átépítve kávézóként vagy épp kaszinóként hasznosult.

A legutóbbi, 2018-ban befejezett felújítás során a Dr. Oláh M. Zoltán vezette építész csapat munkája nyomán három szinten újult meg az épület, jelenleg FELIX Kitchen&Bar néven működik.

Szintén a Duna jobb partján, de kétszáz kilométerrel lejjebb, Mohács központjában áll az egykori selyemgyár. 2010-es bezárása után a város tulajdonába került, és rövidesen egy parkosított rendezvénytér tervei kezdtek formát ölteni benne.

A terület hasznosítására több koncepció is készült. A győztes terv szerint az évtizedek alatt felépült különféle üzemi épületeket és toldásokat egy kivétellel lebontották, helyreállítva az építéskori beépítettséget és arculatot.

A Dombaiterv Építésziroda tervei szerint megújult helyszín végül 11 évvel a gyártógépek leállása után nyílt meg, ami igazán rövid idő a többi hazai példához képest.

A budapesti Révész utcában, az egykor saját vasútvonallal is kiszolgált angyalföldi gyárak egyik legnagyobb, ma is álló képviselője a régi Székesfővárosi Gázművek központi műhely- és raktárépülete, amely 1914-ben épült Neuschloss Kornél tervei szerint.

A 2007-ben a KÖZTI által tervezett felújítás és átépítés során a C betűt formázó raktárépület mellé egy hasonló alaprajzú, modern lakóház épült, létrehozva egy zárt, de átjárható belső udvart. A Neuschloss-féle téglaépületbe loft jellegű irodák kerültek.

A Tima Zoltán által tervezett átépítés óta eltelt másfél évtizedben nem volt szükség jelentős változtatásra. Jobbra a környék utolsóként megmaradt, hasznosításra váró műemléki épülete, az 1906 és 2011 közt működő Révész Erőmű, majd Fűtőmű.

A debreceni kiskörút egyik legkülönlegesebb épülete az 1964-ben épült Barcsay-malom, építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szélmalma volt. Később, gépekkel kisegítve 1929-ig működött.

Az egykori malom műemlék épülete egészen a 2000-es évekig állt kihasználatlanul. Közben a műemlékvédelmi szempontokból kissé engedve, a fából ácsolt belső szinteket kibontották, megnyitva az utat a szabadabb átépítés előtt.

Végül 2013-ra készült el az építményt négycsillagos szállodává átalakító beruházás. Ennek során az egykori magtárban 44 darab, négycsillagos szobát alakítottak ki, a toronyból kilátó lett. Jelenleg is Malom Hotel néven működik.

Az egykori ózdi acélgyár erőművének csarnokában 2016 óta működik a nyugat-európai mintára létrehozott Digitális Erőmű, és a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark.

A budai nagykörút mentén egészen 1987-ig villamos kocsiszín működött, az egykori Pálffy-telep falai pedig azóta is állnak, sőt ma is innen kap áramot a 4-6 villamosok felsővezetékének jó része. 1999-ben Ekler Dezső tervei szerint irodaházzá alakították

A három új épületszárny között az eredetihez hasonló formában maradt meg a csarnokok helyi védelem alatt álló homlokzata. 22 év elteltével is változatlanul Margit Palace irodaházként működik.

?>
A budai Duna-part egyik legelegánsabb étterméről mai szemmel könnyen hihetnénk, hogy eredetileg is erre a célra épült. Pedig a 19. század végén még a város talán legszebb szivattyúgépházát tisztelhették benne, amelyet maga Ybl Miklós tervezett.
?>
A kéményt rejtő, díszes torony alatt tágas üzemi terek és a kezelőszemélyzet szolgálati lakásai kaptak helyet. Ebben a minőségében 1882-től 1905-ig működött, azóta többször átépítve kávézóként vagy épp kaszinóként hasznosult.
?>
A legutóbbi, 2018-ban befejezett felújítás során a Dr. Oláh M. Zoltán vezette építész csapat munkája nyomán három szinten újult meg az épület, jelenleg FELIX Kitchen&Bar néven működik.
?>
Szintén a Duna jobb partján, de kétszáz kilométerrel lejjebb, Mohács központjában áll az egykori selyemgyár. 2010-es bezárása után a város tulajdonába került, és rövidesen egy parkosított rendezvénytér tervei kezdtek formát ölteni benne.
?>
A terület hasznosítására több koncepció is készült. A győztes terv szerint az évtizedek alatt felépült különféle üzemi épületeket és toldásokat egy kivétellel lebontották, helyreállítva az építéskori beépítettséget és arculatot.
?>
A Dombaiterv Építésziroda tervei szerint megújult helyszín végül 11 évvel a gyártógépek leállása után nyílt meg, ami igazán rövid idő a többi hazai példához képest.
?>
A budapesti Révész utcában, az egykor saját vasútvonallal is kiszolgált angyalföldi gyárak egyik legnagyobb, ma is álló képviselője a régi Székesfővárosi Gázművek központi műhely- és raktárépülete, amely 1914-ben épült Neuschloss Kornél tervei szerint.
?>
A 2007-ben a KÖZTI által tervezett felújítás és átépítés során a C betűt formázó raktárépület mellé egy hasonló alaprajzú, modern lakóház épült, létrehozva egy zárt, de átjárható belső udvart. A Neuschloss-féle téglaépületbe loft jellegű irodák kerültek.
?>
A Tima Zoltán által tervezett átépítés óta eltelt másfél évtizedben nem volt szükség jelentős változtatásra. Jobbra a környék utolsóként megmaradt, hasznosításra váró műemléki épülete, az 1906 és 2011 közt működő Révész Erőmű, majd Fűtőmű.
?>
A debreceni kiskörút egyik legkülönlegesebb épülete az 1964-ben épült Barcsay-malom, építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szélmalma volt. Később, gépekkel kisegítve 1929-ig működött.
?>
Az egykori malom műemlék épülete egészen a 2000-es évekig állt kihasználatlanul. Közben a műemlékvédelmi szempontokból kissé engedve, a fából ácsolt belső szinteket kibontották, megnyitva az utat a szabadabb átépítés előtt.
?>
Végül 2013-ra készült el az építményt négycsillagos szállodává átalakító beruházás. Ennek során az egykori magtárban 44 darab, négycsillagos szobát alakítottak ki, a toronyból kilátó lett. Jelenleg is Malom Hotel néven működik.
?>
Az egykori ózdi acélgyár erőművének csarnokában 2016 óta működik a nyugat-európai mintára létrehozott Digitális Erőmű, és a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark.
?>
	A budai nagykörút mentén egészen 1987-ig villamos kocsiszín működött, az egykori Pálffy-telep falai pedig azóta is állnak, sőt ma is innen kap áramot a 4-6 villamosok felsővezetékének jó része. 1999-ben Ekler Dezső tervei szerint irodaházzá alakították
?>
A három új épületszárny között az eredetihez hasonló formában maradt meg a csarnokok helyi védelem alatt álló homlokzata. 22 év elteltével is változatlanul Margit Palace irodaházként működik.
1/15

A budai Duna-part egyik legelegánsabb étterméről mai szemmel könnyen hihetnénk, hogy eredetileg is erre a célra épült. Pedig a 19. század végén még a város talán legszebb szivattyúgépházát tisztelhették benne, amelyet maga Ybl Miklós tervezett.

A kéményt rejtő, díszes torony alatt tágas üzemi terek és a kezelőszemélyzet szolgálati lakásai kaptak helyet. Ebben a minőségében 1882-től 1905-ig működött, azóta többször átépítve kávézóként vagy épp kaszinóként hasznosult.

A legutóbbi, 2018-ban befejezett felújítás során a Dr. Oláh M. Zoltán vezette építész csapat munkája nyomán három szinten újult meg az épület, jelenleg FELIX Kitchen&Bar néven működik.

Szintén a Duna jobb partján, de kétszáz kilométerrel lejjebb, Mohács központjában áll az egykori selyemgyár. 2010-es bezárása után a város tulajdonába került, és rövidesen egy parkosított rendezvénytér tervei kezdtek formát ölteni benne.

A terület hasznosítására több koncepció is készült. A győztes terv szerint az évtizedek alatt felépült különféle üzemi épületeket és toldásokat egy kivétellel lebontották, helyreállítva az építéskori beépítettséget és arculatot.

A Dombaiterv Építésziroda tervei szerint megújult helyszín végül 11 évvel a gyártógépek leállása után nyílt meg, ami igazán rövid idő a többi hazai példához képest.

A budapesti Révész utcában, az egykor saját vasútvonallal is kiszolgált angyalföldi gyárak egyik legnagyobb, ma is álló képviselője a régi Székesfővárosi Gázművek központi műhely- és raktárépülete, amely 1914-ben épült Neuschloss Kornél tervei szerint.

A 2007-ben a KÖZTI által tervezett felújítás és átépítés során a C betűt formázó raktárépület mellé egy hasonló alaprajzú, modern lakóház épült, létrehozva egy zárt, de átjárható belső udvart. A Neuschloss-féle téglaépületbe loft jellegű irodák kerültek.

A Tima Zoltán által tervezett átépítés óta eltelt másfél évtizedben nem volt szükség jelentős változtatásra. Jobbra a környék utolsóként megmaradt, hasznosításra váró műemléki épülete, az 1906 és 2011 közt működő Révész Erőmű, majd Fűtőmű.

A debreceni kiskörút egyik legkülönlegesebb épülete az 1964-ben épült Barcsay-malom, építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szélmalma volt. Később, gépekkel kisegítve 1929-ig működött.

Az egykori malom műemlék épülete egészen a 2000-es évekig állt kihasználatlanul. Közben a műemlékvédelmi szempontokból kissé engedve, a fából ácsolt belső szinteket kibontották, megnyitva az utat a szabadabb átépítés előtt.

Végül 2013-ra készült el az építményt négycsillagos szállodává átalakító beruházás. Ennek során az egykori magtárban 44 darab, négycsillagos szobát alakítottak ki, a toronyból kilátó lett. Jelenleg is Malom Hotel néven működik.

Az egykori ózdi acélgyár erőművének csarnokában 2016 óta működik a nyugat-európai mintára létrehozott Digitális Erőmű, és a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark.

A budai nagykörút mentén egészen 1987-ig villamos kocsiszín működött, az egykori Pálffy-telep falai pedig azóta is állnak, sőt ma is innen kap áramot a 4-6 villamosok felsővezetékének jó része. 1999-ben Ekler Dezső tervei szerint irodaházzá alakították

A három új épületszárny között az eredetihez hasonló formában maradt meg a csarnokok helyi védelem alatt álló homlokzata. 22 év elteltével is változatlanul Margit Palace irodaházként működik.

Nézőpontok/Vélemény

Régi ipari épületek új szerepei

2022.10.08. 10:11
1/15

A budai Duna-part egyik legelegánsabb étterméről mai szemmel könnyen hihetnénk, hogy eredetileg is erre a célra épült. Pedig a 19. század végén még a város talán legszebb szivattyúgépházát tisztelhették benne, amelyet maga Ybl Miklós tervezett.

A kéményt rejtő, díszes torony alatt tágas üzemi terek és a kezelőszemélyzet szolgálati lakásai kaptak helyet. Ebben a minőségében 1882-től 1905-ig működött, azóta többször átépítve kávézóként vagy épp kaszinóként hasznosult.

A legutóbbi, 2018-ban befejezett felújítás során a Dr. Oláh M. Zoltán vezette építész csapat munkája nyomán három szinten újult meg az épület, jelenleg FELIX Kitchen&Bar néven működik.

Szintén a Duna jobb partján, de kétszáz kilométerrel lejjebb, Mohács központjában áll az egykori selyemgyár. 2010-es bezárása után a város tulajdonába került, és rövidesen egy parkosított rendezvénytér tervei kezdtek formát ölteni benne.

A terület hasznosítására több koncepció is készült. A győztes terv szerint az évtizedek alatt felépült különféle üzemi épületeket és toldásokat egy kivétellel lebontották, helyreállítva az építéskori beépítettséget és arculatot.

A Dombaiterv Építésziroda tervei szerint megújult helyszín végül 11 évvel a gyártógépek leállása után nyílt meg, ami igazán rövid idő a többi hazai példához képest.

A budapesti Révész utcában, az egykor saját vasútvonallal is kiszolgált angyalföldi gyárak egyik legnagyobb, ma is álló képviselője a régi Székesfővárosi Gázművek központi műhely- és raktárépülete, amely 1914-ben épült Neuschloss Kornél tervei szerint.

A 2007-ben a KÖZTI által tervezett felújítás és átépítés során a C betűt formázó raktárépület mellé egy hasonló alaprajzú, modern lakóház épült, létrehozva egy zárt, de átjárható belső udvart. A Neuschloss-féle téglaépületbe loft jellegű irodák kerültek.

A Tima Zoltán által tervezett átépítés óta eltelt másfél évtizedben nem volt szükség jelentős változtatásra. Jobbra a környék utolsóként megmaradt, hasznosításra váró műemléki épülete, az 1906 és 2011 közt működő Révész Erőmű, majd Fűtőmű.

A debreceni kiskörút egyik legkülönlegesebb épülete az 1964-ben épült Barcsay-malom, építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szélmalma volt. Később, gépekkel kisegítve 1929-ig működött.

Az egykori malom műemlék épülete egészen a 2000-es évekig állt kihasználatlanul. Közben a műemlékvédelmi szempontokból kissé engedve, a fából ácsolt belső szinteket kibontották, megnyitva az utat a szabadabb átépítés előtt.

Végül 2013-ra készült el az építményt négycsillagos szállodává átalakító beruházás. Ennek során az egykori magtárban 44 darab, négycsillagos szobát alakítottak ki, a toronyból kilátó lett. Jelenleg is Malom Hotel néven működik.

Az egykori ózdi acélgyár erőművének csarnokában 2016 óta működik a nyugat-európai mintára létrehozott Digitális Erőmű, és a Nemzeti Filmtörténeti Élménypark.

A budai nagykörút mentén egészen 1987-ig villamos kocsiszín működött, az egykori Pálffy-telep falai pedig azóta is állnak, sőt ma is innen kap áramot a 4-6 villamosok felsővezetékének jó része. 1999-ben Ekler Dezső tervei szerint irodaházzá alakították

A három új épületszárny között az eredetihez hasonló formában maradt meg a csarnokok helyi védelem alatt álló homlokzata. 22 év elteltével is változatlanul Margit Palace irodaházként működik.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.