Rendhagyó előadás építészhallgatóknak
Neves építészek tartottak előadást az elsőéveseknek az építészeti műszaki rajz témájában.
Kivételes helyzetbe került az elsőéves építészhallgatók kb. 250 fős csapata, és ezt láthatóan ők is érezték! Pisszennés nélkül, nagy-nagy figyelemmel követték azt az előadást, ami bevezető volt egy friss, remek feladathoz tanulmányaik 2. félévében, "Az Építészet Alapjai" tantárgy keretében: az építészeti műszaki rajz, a papíron való megjelenítés stúdiumáról van szó, amihez remek invitet kaptak.
Neves építészek - mesterek, építőművészek, néhányan a szakma "krémjéből" - tartottak előadást, hogy személyes benyomásokkal is segítsék a választást a hallgatók számára. Egy-egy családi ház terveit kapták meg ugyanis feldolgozásra, és maguk dönthetik el, hogy Ferencz István, Finta József, Janáky István, Karácsony Tamás, Roth János, Tomay Tamás, Turányi Gábor, Vadász György vagy Vincze László munkáját fogják-e saját maguk megrajzolni. Persze nem csak egyszerű átrajzolásról van szó, el kell készíteni a ház modelljét és tanulmányt is kell írni az építészről. No és a rajzokat is el kell készíteni, műszaki jelleggel, de egyúttal keresve saját építészi "nyelvezetüket".
Igazi komplex feladat, ami sokirányú figyelmet követel, és rögtön remek ízelítőt ad a hallgatóknak az építészet összetettségéből. Ez az, amit a diszkrét tárgyak követése, megtanulása által olyan nehéz elsajátítani, és így sokan esetleg "érdemtelenül" véreznek el, esnek ki a tanulmányok elején. Hiszen ahogy Kerényi József, a tantárgy vezető professzora fogalmazott bevezetőjében, ma már nincs ott a hallgatók között néhány olyan "technikusi" érettségivel rendelkező társ, sok esetben a Bercsényi kollégium lakója, aki esetleg segíthetne a többieknek az építészeti műszaki-rajz elsajátításában. Viszont csak ábrázoló geometriával, épületszerkezeti vagy szabadkézi rajz stúdiumokkal nehezen áll össze, hogy miként is kell ábrázolni egy házat - mindjárt nem is csak a szakma értői felé (ez esetben még "egybeesik" a tanár az engedélyező hatósággal, bocs.), de a megrendelő felé is.
Éppen ez volt az az egyik fontos szempont, amire több előadó nagyon érzékenyen ráirányította a hallgatók figyelmét. Vagy például az, amit Tomay Tamás említett: nagyon fontos a probléma alapos megfogalmazása, a kérdések felvetése mindjárt a tervezés elején, hiszen az ebből kibontakozó diskurzus a megrendelőt és az építészt is nagyon jól segíti, hogy megleljék a legjobb megoldást, aminek persze az építész ad formát. Érdekes volt hallani Tomay megjegyzését egy vetített vázlatához. A megrendelő ragaszkodik hozzá mint építészhez, ő viszont éppen e vázlatokkal inkább azt szeretné bizonyítani, hogy nincs igazi egymásra találás ebben az esetben, és kérdéses a folytatás.
Szó esett még arány-érzékről, a kézi rajz fontosságáról a komputerrel szemben (tehát saját olvasatomban: ahogy kb. tíz éves kor előtt a gyereket nem szabad odaengedni a számítógéphez, ugyanúgy az építészeti egyetemi tanulmányok elején sem szabad mindjárt a CAD-rendszerekkel tömni a fejét), a helyszín és a terep nagyon alapos megismeréséről a tervezés elején és a modellkészítés fontosságáról ("Modellezni, modellezni, modellezni!" - mondta Turányi Gábor), és volt olyan az előadók között, aki a szerelemről, a vonal iránti vonzalmáról ejtett néhány keresetlen szót. És a szavakat legtöbb esetben képek kísérték, többnyire új példákat volt szerencséjük látni a diákoknak, nem is kizárólag családi házakat. Így ez a rendhagyó óra arra is remek alkalom volt, hogy ízelítőt kapjanak a kortárs építészet javából, és inspirációt kapjanak a további kutatáshoz, olvasáshoz, képek-rajzok tanulmányozásához.
A hallgatók nagy figyelemmel, őszinte reakciókkal hallgatták az előadásokat és még aznap délután, a gyakorlati órán eldönthették, hogy mely mester nyomába teszik meg az első lépéseket. Azóta már - az előadás március 6-án volt - gondolom sokan meg is szerkesztették az első rajzokat, bontogatva építész-gólya-szárnyaikat. Remélhetőleg minél többük számára életre szóló élményt nyújt ez az új stúdium, és jövőre már megszokott programként illesztheti be a tanmenetbe Varga Tamás adjunktus, Kerényi tanár úrral együtt a program kitalálója.
V.M.