Nézőpontok/Vélemény

Román pavilon - ez történt Velencében

1/8

Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban

?>
Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban
?>
Románia pavilonjának előtere a Giardini di Castellóban
?>
Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban
?>
A fény tornya – a „Site UnderConstruction” című kiállítás a Giardini di Castellóban
?>
A fény tornya – a „Site UnderConstruction” című kiállítás a Giardini di Castellóban
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézet előtt
?>
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézet előtt
1/8

Románia pavilonja előtti „8H eltolódás” című istalláció a Giardini di Castellóban

Román pavilon - ez történt Velencében
Nézőpontok/Vélemény

Román pavilon - ez történt Velencében

2014.12.08. 11:14

A 14. Nemzetközi Építészeti Kiállításon Románia két projekttel vesz részt: az egyik a Site UnderConstruction nevet viselő kiállítás ami a Giardini di Castellóban kialakított Román Pavilonban található, a másik a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben megrendezett ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás anyaga.

A Site UnderConstruction című kiállítás

A modernizmus megjelenése Kelet-Európában nem volt egy egységes folyamat, szorosan összefonódott a viharos és ellenmondásos társadalmi-politikai eseményekkel. A hatalmas ipari monstrumok megjelenése a városi környezet folyamatos destrukturálódásához vezetett, ami erőteljes népesedési változásokat idézett elő.

Ilyen összefüggésben szemlélve a dolgokat, az ez évi Román Pavilon az ipari építészetet mint a modernizmus létrehozóját közelíti meg. A bejárandó útvonal kiindulópontja a két világháború közötti iparosítás, ezt követi a szocialista iparosítás és végül a posztindusztriális vákuum. A dicsőség és a kiürültség, a múlt és a jelen szembeállításával elmélkedésre, új szemszögből való megközelítésre hívja el a figyelmet. A dezindusztrializációval párhuzamosan, az ipari létesítmények maradványai tartalomnélküli, haszontalan, modern városi romokká váltak lehangoló, kietlen tájat hagyva maguk mögött.

Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban
3/8
Szekvencia – a „Site UnderConstruction” című kiállítá a Giardini di Castellóban

A Pavilon belső tere a jelenkor megavárosát idézi, mint egy érzékelhetetlen, határok nélküli fekete dobozt. A város szövevényében három urbánus sziget villan fel, amelyeket video projekciók és az ipari múltat idéző filmjelenetek keltik életre. Ezek a szigetek, amelyek Tarkovszkij zónáit idézik, egy atipikus univerzumot jelenítenek meg. A szigeteken belül egy másféle térbe érkezünk, a posztindusztriális jelen vákuumába. A jelent a fény tornya testesíti meg, amely a végtelenség fele törő hűtőtornyok sziluettjét idézi. A tornyok az álmodozás, a külső stimulusok nélküli, salagmentes személyes tapasztalat világát testesítik meg. A rugalmasan kialakított kiállító tér kettős jelentést hordoz, ez a fény és a sötétség, a zaj és a csend közti ellentéten alapuló antagonista szenzoriális hatások keveréke.

ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben
6/8
ExploringIdentity the Nomad Archives című kiállítás a Román Kulturális és Humánkutatási Intézetben

A létesítményt Nicolae Iorgának, a hagyományokhoz ragaszkodó humanistának dedikálják, akinek a Giardini di Castellóban kialakított Román Pavilonját köszönhetjük, valamint Tristan Tzaranak, a dadaista avantgard mozgalom megteremtőjének, akik a diaszpóra kultúrájának meghatározói. Mind a hagyományok, mind az avantgard átfogó képet nyújt a XX. század román modernizmusáról. Az elmondottak illusztrálására, felkérik a látogatókat, hogy a pavilonban tapasztalják meg a neomodern építészetet: hogy mennyire is tradicionalista és modernista a látogató szemszögéből ez az ironikus és egyben tudományos performansz.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk

Támogasd az Építészfórumot!

Egyszeri/havi támogatás:
Támogatás összege:
Ft
Kérjük, minimum 500 forinttal
támogasd az Építészfórumot.
TÁMOGATÁS BANKI ÁTUTALÁSSAL

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

Bankszámlaszám:
16200106-11528744

IBAN:
HU79162001061152874400000000

SWIFT:
HBWEHUHB

Euró utalás

Számlatulajdonos neve:
Építészfórum Kft.

IBAN:
BE60 9670 0946 7970

Swift kód:
TRWIBEB1XXX

Partnerek/Támogatók

Támogatóink
MMA
NKA