
Szakközépiskola Biatorbágyon az Ökumenikus Szeretetszolgálat részére – CÉH Zrt.
A társadalmi mobilitás erősítése és az esélyteremtés jegyében épült meg a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet új, biatorbágyi szakgimnáziuma. A CÉH Zrt. által tervezett épület egyszerre reagál a közel hétszáz fős iskola alapvető térbeli igényeire, továbbá tágas osztálytermekkel, közösségi terekkel, sportközponttal és nagyméretű szaktantermekkel teremti meg a diákok és az oktatók méltó és megfelelő tanulási, illetve munkakörnyezetét.
Az 1991-ben alapított Magyar Ökumenikus Segélyszervezet egy nemzetközileg is elismert karitatív szervezet. A segélyszervezet nemzetiségi, vallási és világnézeti hovatartozás nélkül segít a rászorulóknak és igyekszik kitörési pontokat találni a nehéz helyzetben lévőknek.
2020 nyarától kezdődően egy olyan (gazdasági és logisztikai ismeretekre fókuszáló) szakiskolai környezetet létrehozásra kaptunk megbízást a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettől, amely a méltó oktatási körülmények megteremtésével járul hozzá a társadalmi mobilitás szélesítéséhez.
Olyan kortárs építészeti megfogalmazást próbáltunk találni, amely tükrözi a Segélyszervezet alapelveit, például a tiszteletet, a bizalmat, a szakértelmet, a minőséget, a tanulóközpontúságot, a nyitottságot, az együttműködést, a közösségiséget, a kereszténységet és a fenntarthatóságot. Ezek az alapelvek a tervezési programban is (a Segélyszervezet irányelveivel összhangban) megfogalmazódtak.
A tervezési helyszín egy a város szélén elhelyezkedő enyhén délnyugat felé lejtő zöldmezős terület volt, szép kilátással a Zsámbéki medence irányába.
Az iskolaépület gyalogos és biciklis főbejáratát az Antal József utca folytatásában terveztük, a parkolókat és K+D gyorsparkolókat pedig a Helyi Építési Szabályzat értelmében zömében az új északnyugati út mentén. Innen gyalogosan, egy árkád alatt esővédetten, be lehet sétálni az épület főbejáratához. A főbejárat bal oldalán egy kisebb, az adminisztrációs dolgozókat kiszolgáló parkoló helyezkedik el. Innen nyílik a konyha gazdasági bejárata is. Az iskolaépületet az alapvetően lejtős terepen úgy igyekeztünk elhelyezni, hogy az a természetes kb. négyméteres esést minél jobban lekövesse az épület délnyugati végére helyezett alagsori tornablokkal. A kültéri sportpályákat is a tornablokkhoz kapcsolódóan, a telek alsó végében helyeztük el, a szomszédos lakóövezettől minél távolabb. A tornablokkhoz egy külön (esti) lakossági bejárat nyílik az északkeleti útról.
Építészeti alapkoncepció volt továbbá, hogy az épülettömeg lépcsősen kövesse a telekhatárok vonalát, így az osztályteremblokkok a családiházas övezet telekhatárainak ferdeségét követik egyre rövidebb szárnyakkal.
A tizennyolc tantermesre tervezett szakgimnázium osztálylétszáma maximum harmincöt fő, így összesen megközelítőleg hatszáz diák tanul az iskolában. Az oktatást végző hatvan tanár mellett huszonöt fős személyzet dolgozik az intézményben. A nagylétszámú iskola igényeinek megfelelően az osztálytermek tereit nagyobbra (kb. 75m2) terveztük a szokásosnál, megteremtve a változatos módszertannal történő, projektalapú oktatás térbeli alapkövetelményeit.
A tantermeket hármas blokkokba csoportosítottuk egy többfunkciós “zsibongó-tér" köré, blokkonként két csoportteremmel, gardróbokkal, kis tanári-tárolókkal. Ezek a blokkok egy többszintes központi magra fűződnek fel és tűzgátlóan vannak elválasztva szintenként.
A tizennyolc osztálynak három szinten két tanteremblokk áll mint állandó hely a rendelkezésükre. Ezen felül két további szárnyban egy, illetve két szinten szaktantermeket terveztünk. A szaktantermeket is hasonlóan rendeztük, mint a normál tantermeket: három szaktantermet egy-egy központi zsibongó/kiállító/informális tanulótér körül csoportosítva. Az egyik szaktanterem-blokkban a természettudományos termeket és laborokat helyeztük el a szükséges – nagyobb – alapterülettel (85m2) és felszereltséggel.
Minden tanteremblokknak saját teraszt és földszinti kertkapcsolatot biztosítottunk. A jó természetes bevilágítást szolgálják a blokkok közé iktatott belső kertek, iskolaudvarok, ahonnan további kültéri oktatási területek nyílnak.
A főbejárat mögött egy többszintes felülvilágított átrium fogadja a látogatót. Az aulatér kialakításánál figyelembe vettük, hogy az iskola képes legyen saját rendezvényeit itt megvalósítani, melyek akár az 1000 fős létszámot is elérhetik, valamint a helyi közösség is fel tudja használni rendezvényhelyszínként. Egy lépcsős leülőt is terveztünk az aulába, ami akár állandó színpadként szolgálhat.
Jobbra és balra a földszinti aulához csatlakoznak további közösségi terek.Ilyen a 200 fős kiselőadó és az étterem tere, melyek akár az aulával összenyitva a rendezvények további flexitiblis térbeli kiszolgálását teszik lehetővé. Az aula teréhez szervesen csatlakozik egy nyitott belső átriumkert. A központban lévő csendes átriumkertre néz a könyvtár és kápolna homlokzata is.
A tanárok közösséggé formálását szolgálja, hogy ők egy helyen, több különböző funkciójú térben kaptak közös helyiségeket az 1. emeleti adminisztrációs blokkon belül. A tantermeken belül csak egy kis eszköztároló helyiség áll rendelkezésükre a rövid szünetek áthidalására.
Az épület adminisztrációja, igazgatói és gazdasági irodája a szükséges tárgyalókkal az első emeleten helyezkedik el a főbejárat közelében a tanári blokkal közösen.
A tornateremblokk az egyik belső lift/lépcső-magon keresztül közelíthető meg belülről és az alagsori szinten helyezkedik el. Ezt a teleklejtés adottságok indokolták. Így a központi mag földszintjéről rálátást biztosítottunk a sporteseményekre, egy kis néző galériával. A tornablokk alagsorában egy tágasabb előtér és öltözők fogadják a kívülről érkező sportolókat és a lakosságot. Az öltözőblokk és szertárak az udvari felületek alá tervezettek, mivel csökkentett belmagasságuk ezt lehetővé teszi, hogy fölötte még zöld udvar lehessen.
Az épületet teljeskörű akadálymentesítéssel terveztük és megújuló energiaforrások használatával, napelemekkel, hőszivattyúval, öntözővíz-kúttal valósult meg.
Ez számunkra egy nagyon szép és izgalmas feladat volt. 2023. nyárra elkészült a 18 osztályos szakgimnázium sok informális tanuló térrel valamint a programnak megfelelő tornateremmel, könyvtárral, kápolnával, étterem-konyhával, előadó teremmel és a hozzá tartozó kültéri tanuló és pihenő terekkel együtt.
/ Annus Marina, Vörös Gábor /