// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Hirdetés
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
?>
1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:21

I. díjban részesült 50. számú pályamű CET Budapest Kft. tervezők: Csomay Zsófia, Nagy György

I. díjban részesült 50. számú pályamű
CET Budapest Kft.

tervezők: Csomay Zsófia, Nagy György
szakági tervezők: Csontos Csenge
munkatársak: Márialigeti Anna, Felcsuti Anna, Gulyás Erzsébet

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
1/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
2/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
3/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET
4/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - CET

 


Részletes bírálat

A pályamű rendkívül érzékenyen, kevés eszközzel szövi bele a romterületet a várostestbe. Frappánsan oldja meg a maradványok védelmét éppúgy, mint a szimbolikus jel megfogalmazását. A teljes rommező felett - az utca forgalmától finoman megemelten, de attól nem elszakítva - egzakt kontúrral jelölt új városi nyitott közteret hoz létre. Felszínén az alatta elhelyezkedő emlékekre tesz finom utalást. A romok hiányát süllyesztett átriumokkal, a kitüntetett fragmentumokat színes üveg kubusokkal jelöli - ezek egyúttal a lenti tér megvilágítását is szolgálják. Érdekes ötlet  a még régészetileg feltáratlan területek kisebb üveglencsékkel való jelölése.

A kompozíció legfontosabb felszíni eleme az egykori bazilika főhajója fölé szerkesztett, egyetlen tömbként megfogalmazott "jel", mely kerül mindenféle konkrét utalást, örökérvényű alakjával, artisztikumával, anyaghasználatával mégis felidézi az egykor itt állott szakrális teret. Horizontálisan rétegzett beton-színesüveg falazata nemcsak a belső tér szakralitását fokozza, hanem - a sötét beálltával - sajátos fényhatásaival ad jelet a külvilágnak. Az egykori oltár helyét befüggesztett negatív négyzetes laternával jelöli ki, mely egyúttal a tér természetes megvilágítását is erősíti. Odalenn, a rejtett rommező világa - a padozat változatos süllyesztésének és a mennyezeti elemeknek köszönhetően - változatos belmagasságú, pulzáló belső tér, sajátos fényekkel. A romok bejárását, értelmezését és egyben védelmét a tőlük eltartott, közöttük vezetett vörösfenyű járófelületű rámpák és hidak szolgálják. A terv nagyvonalúságától idegen az utca sodrásterébe szerkesztett pénztárpavilon.

Alapozásait négyzethálóra szerkeszti, ennek kiosztása helyenként következetlen, néhol ütközik a romokkal, illetve nehezítheti a további kutatást - de ez könnyen korrigálható. Süllyesztett zöldfelületeinél a szomszédos romok védelmét fokozott gondossággal kell megoldani. A vízzáró födém nem reális műszaki megoldás, kissé ellentmond a terv magas szellemiségének és más igényes részleteinek. A kompozícióban sajátosan alkalmaz kertészeti eszközöket: csak a süllyesztett átriumokban tervez szabályos alaprajzi formájú, dekoratív gyepfelületeket. A térszintet - a szabadtér minél kötetlenebb használata és a színes üvegkubusok érvényesülése miatt - szándékosan "üresen" kezeli, egyúttal kontrasztos szerepet szánva a püspökkert látványának.

A pályaművet, korszerű gondolatisága, építészeti értékei és hasznosíthatósága miatt a Bíráló Bizottság I. díjban részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.