Személyes zónák és zónázók
Személyes tér(igények) vizsgálata a Flirt vonatokon című dolgozattal nyertek OTDK I. helyezést építészeti tervezés kategóriában a győri Széchenyi István Egyetem MSc-s hallgatói.
Dolgozatunk témájával először szeptemberben, egy egyetemi órán találkoztunk, és úgy gondoltuk, hogy e kérdéskörrel bővebben is szeretnénk foglalkozni. A GYSEV Zrt. felkérte az építészhallgatókat, hogy vizsgálják meg „építész szemmel", és gondolják újra a vasúti személyközlekedés belső tereinek kialakítását. Olyan jövőbe mutató megoldásokat kellett terveznünk, amelyek javíthatnak az utazással eltöltött idő minőségén.
A ma emberének egyik legfontosabb tulajdona az idő, minden perc felértékelődik, amit várakozással töltünk. Ennek megfelelően a félév hívószava az „énidő" volt, amelyre egy teljes, új programot akartunk megalkotni a vagonok belsejét építészeti térként kezelve. Építészként nem feltétlenül csak házakat és épületeket tervezünk, a feladatunk inkább az, hogy teret alkossunk egyének és/vagy csoportok számára. Az pedig, hogy ez a tér állandó-e, vagy mozgásban van, azt mindig az adott kihívás szabja meg.
Kutatásunkat azzal kezdtük, hogy feltérképeztük a célközönséget. Kik utaznak? Miért? Milyen gyakran? Ehhez a GYSEV Zrt. felmérései nagy segítséget nyújtottak. Az előző éves adatok alapján megtudtuk, hogy leggyakrabban munkába járás céljából veszik igénybe a társaság vonatait az emberek. Ezt követi a különböző kirándulások száma, majd az iskolába járás. Továbbá kiderült számunkra, hogy a 15 és 25 év közöttiek használják leggyakrabban a járataikat.
Kutatásunk másik alappillérét a különböző hangmagasságok vizsgálata képezte. Ennek köszönhetően egy alap tudáshalmazra tettünk szert, amely által megtudtuk, hogy a különböző tevékenységek mekkora zajszinttel járnak. Például a könyvtári légkör átlagosan 40 decibeles környezet, akárcsak a tantermek alapzaja. Vasúti közlekedésen mért számadataink azt mutatják, hogy a fülkés kialakítású vagonok alapzaja 56 decibel, ami megegyezik egy mindennapi beszélgetés zajterhelésével.
Ha a vasúton beszélgetünk akár ketten vagy nagyobb társaságban, ez a szám egyre csak növekszik. Azok a terek, ahol gyerekek tartózkodnak szintén 60 decibel felett mérhető adatokkal rendelkeznek, a csecsemősírás pedig elérheti a 110-es hangerősséget, ami megegyezik egy pisztolylövés erősségével 1 méteres távolságnál. Különböző szakirodalmakból megtudtuk, hogy a tartós zajszennyezett környezetben való tartózkodás káros az emberi szervezetre. Már 50 dB-es zajszintben való hosszas tartózkodás is először pszichés, majd vegetatív zavarokat okozhat.
A kutatások során szerzett ismereteink alapján kezdtük meg a Flirt 3-as kocsiszekrény újragondolását, amelynek alapelve a különböző célközönségeken, és a különböző zajszinteken nyugszik. Ezáltal a szerelvényt négy részre osztottuk fel a leghangosabbtól a legcsendesebb zónáig.
A megfelelő zóna megtalálásához színekkel, vezetősávval és piktogramokkal segítjük hozzá az utasokat. A kialakított szektorok színhasználatát az alapján osztottuk ki, hogy az egyes színek milyen hatással vannak az emberi természetre. A vöröses árnyalat energianövelést eredményez, a sárga derűs, vidám tulajdonsággal bír, a kék segít kapcsolatot teremteni, míg a zöld pihentető, nyugtató hatású. A kocsiszekrény kialakításában fontos szerepe van az áramvonalas, lekerekített éleknek, továbbá fontosnak tartjuk, hogy berendezéseink az ergonómia szabályainak megfeleljenek, ezzel is növelve a minőségi utazás élményét.
Az első zóna a hangos zóna, amely a nagyobb létszámú csoportos célközönséget szolgálja ki, ahol lehetőség nyílik szórakozásra, ismerkedésre, és közös időtöltést tesz lehetővé. Ehhez a kocsiszekrény elején egy nagyobb társaságot kiszolgáló boxot, majd kisebb beülős helyeket alakítottunk ki, valamint a zóna végén egy lépcsős pihenőt, amely átvezet a következő térbe.
A következő vonatrészben a családi zónát helyeztük el, melynek célja, hogy a kisgyermekekkel való utazás is minőségi időtöltéssel teljen. A hosszú távú utazás már a felnőtteket is megterheli, nem is említve az örökmozgó gyermekeket. Nekik és szüleiknek kialakítottunk egy részt, ahol minden kicsi és nagy jól érezheti magát.
A tér elején családi üléseket helyeztünk el, ahol a normál ülések mellé kisebb, gyermekeknek szánt üléseket csatoltunk. Emellett helyet kapott egy vetítősarok valamint egy csúszda. A zóna másik végében játszósarkot alakítottunk ki, amelyben minivonat, labdamedence, és játszókuckó foglalja le a legkisebbeket utazásuk során. Harmadikként helyeztük el a társalgási zónát, melyben fő szempont a mobilitás volt, így olyan ülések kaptak helyet, amelyek háttámlái egyenként billenthetőek, ezáltal használói dönthetnek arról, hogy menetiránnyal szemben, vagy annak háttal szeretnének utazni.
Emellett nagyobb asztalok kialakításával lehetővé válik a közös játék és étkezés is. Az utolsó zóna a csendes zóna azok számára, akik egyedül, nyugalomban szeretnének utazni. A székek kialakítását is ennek megfelelően, eltolt rendszerben alakítottuk ki, illetve egy panorámautazást lehetővé téve, hogy az utasok elmerenghessenek útjuk során. Ebben a zónában kapnak helyet az közlekedés alatt dolgozni kívánó utasok is, akik napi szinten ingáznak. Számukra a vonat végében egy mozgó munkaállomást helyeztünk el.
Fontosnak tartjuk kihangsúlyozni, hogy a tervezett kialakítás semmiképp sem korlátozza az utasokat, és nem gyakorol rájuk nyomást. Mi csak egy lehetőséget kínálunk a célközönségnek egy alternatív utazási formára, amellyel reményeink szerint élni fognak és tudnak is az emberek. Ennek köszönhetően az utazás szerepe is átértékelődhet, így az nemcsak az útról szól majd, hanem az utazás során átélt élményekről is. Az építész tervezői gondolkodás pedig kellőképpen univerzális ahhoz, hogy az ilyen speciális igényekre is megoldást keressen.
Fejes Nóra
Torma Sára
Zurai Lilla