Szimbolikus óvás
Gyakorlatilag bármelyik pillanatban nyilvánosságra kerülhetnek a Liget Budapest által kiírt építészeti pályázatok eredményei a Városligetbe tervezett múzeumépületekkel kapcsolatosan. Addig is, amíg várunk, megéri elolvasni Jánossy Péter Sámuel írását.
Tisztelt Miniszteri Biztos Úr!
Mindenekelőtt, hadd gratuláljak önnek, mint szorgalmas múzeumlátogató, azért, hogy a Szépművészeti Múzeum a világ hat leghíresebb múzeuma közé került, az Ön irányítása alatt, nemzetközileg jegyzik és remek kiállításoknak ad otthont. Ez hatalmas teljesítmény! Büszke vagyok arra, hogy tömegek zarándokolnak el időszaki kiállításaikra Magyarországról és szerte Európából. Ugyanakkor nem hallgathatom el, hogy a tervpályázat kiírója, a Városliget Zrt. jól felkészült, fiatal csapata tudományosan megalapozottan és profi módon állította össze a kiírást kifogástalan grafikai megjelenéssel, kifogástalan digitális adatkezeléssel. Elismerés illeti őket! Profik!
A kiírás csak tartalmilag aggályos, ezért ma az Emberi Jogok Világnapján kezdeményezem annak apró módosítását.
Egy jó értelemben vett kulturális forradalommal ért fel, hogy a kormányzat a kultúránkra költ, múzeumot épít, műemlékeket állít helyre nagy műgonddal és helyre akarja állítani a Budai Királyi Palotát és a Várat. Kastély programot indít el a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ jól szervezett ütemterve alapján. Ezzel multiplikáló építőipari növekedést is generál. De az igazi cél az, hogy egy önmagára adó nemzet becsülje meg kulturális örökségét és műkincseit! Emlékezzünk csak: volt egyszer egy hatalom, amely visszamondta az Expót, lelkiismeret furdalás nélkül lebontotta a Nemzetit és majdnem lebontotta az Erkel Színházat. Csak rombolt. Soha nem épített. Ma mindkét színházunkban nagyszerű előadások vannak. A mindenkori kormányfő visszaköltözik a várba, ahol mindig is a helye volt és a Nemzeti Táncszínház új házat kap. Végre a Magyar Művészeti Akadémia is kiteljesedhet.
Ezért rendkívüli módon sajnálom, hogy kénytelen vagyok megóvni a pályázatot.
A magyar nemzetiségű építészmérnökkel szembeni faji-nemzetiségi megkülönböztetés alapos vélelme miatt megóvom az Új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum Tervpályázat előminősítési szakaszára kiírt meghívásos tervpályázatot.
INDOKLÁS
1. Az angol nyelv kizárólagossága
A tárgyi tervpályázaton a kiíró az angol nyelv kizárólagos használatát írta elő, és ezzel a nyelvi szupremációval nemzetiségi és faji alapon hátrányosan megkülönböztette a hazai magyar nemzetiségű pályázókat, versenyhátrányba kényszerítve a magyar anyanyelvűeket saját hazájukban az angolszász és amerikai nyelvterületről pályázókkal szemben.
Hivatkozva - az egyenlő bánásmód biztosítékaira ésa hátrányos megkülönböztetés megelőzésére vonatkozó - 2003.évi CXXV. törvényre, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről, valamint a Magyarország nemzetközi kötelezettségeire és az EU-ban kötelező európai közösségi jog vívmányaira, a kiírás 5.1.1.3 NYELV című fejezete ellentétes a törvénnyel akkor, amikor a következőket köti ki: „A tervpályázat nyelve kizárólag az angol, beleértve a kiadott előminősítési dokumentációt".
2003.évi CXXV. törvény „4. §Az egyenlő bánásmód követelményét
a) a magyar állam,...
e) a közalapítványok, köztestületek, valamint munkavállalók és munkáltatók érdekképviseleti szervezetei,
f) a közszolgáltatást végző szervezetek,...
i) a muzeális intézmények, a könyvtárak, a közművelődési intézmények,...
m) az a)-l) pontok alá nem tartozó költségvetési szervek
jogviszonyaik létesítése során, jogviszonyaikban, eljárásaik és intézkedéseik során (a továbbiakban együtt: jogviszony) kötelesek megtartani."
A pályázat egy szerződéses jogviszony és egyben egy múzeumi közbeszerzési eljárás is. Tehát vonatkozik rá a 2003.évi CXXV. törvény, amelyet kiíró vélelmezhetően figyelmen kívül hagyott.
2. Az Alaptörvény durva megsértése
A tervpályázat az angol nyelv kizárólagossá tételével durván megsértik az alaptörvényt: „Magyarország Alaptörvénye
(2011. április 25.)
Isten, áldd meg a magyart!
H) cikk
(1) Magyarországon a hivatalos nyelv a magyar.
(2) Magyarország védi a magyar nyelvet.
(3) Magyarország védi a magyar jelnyelvet, mint a magyar kultúra részét.
R) cikk
(1) Az Alaptörvény Magyarország jogrendszerének alapja.
(2) Az Alaptörvény és a jogszabályok mindenkire kötelezőek.
(3) Az Alaptörvény rendelkezéseit azok céljával, a benne foglalt Nemzeti hitvallással és történeti alkotmányunk vívmányaival összhangban kell értelmezni."
A magyar adófizetők pénzén létesülő múzeum tervpályázat lebonyolításakor joggal elvárható az alkotmányunk és általában törvényeink betartása. Az igaz, hogy a kiíró vélhetően rengeteg pénzt fizetett az UIA-nak, hogy terjessze ezt a pályázatot, de az UIA szabályzata sem zárja ki a pályáztató ország nyelvének használatát. Ha így lenne, akkor sem írhatná fölül ennek a nemzetközi szervezetnek vonatkozó szabályzata a magyar Alkotmányt. A rend kedvéért emlékeztetünk arra, hogy az EU 28 nyelve, közte a magyar is hivatalos nyelv.
Különösen aggályos, hogy Magyarországon, magyar építészek egy digitális jelentkezési űrlapon történő pályázati regisztrációnál sem használhatják anyanyelvűket.
Vajon előfordulhatna-e az, hogy Párizsban egy korszakos jelentőségű új múzeum tervpályázaton kizárják a francia nyelvet? Vajon kizárnák-e az angolt a spanyol kedvéért az USA–ban, mondjuk egy Déli államban, ahol a latin-amerikai bevándorló többségben él már? Az új japán modern művészeti múzeum nemzetközi pályázatán kizárólagossá tehető lenne-e a kínai nyelv, mert Kína a legnépesebb gazdag állam a világon?
Természetesen tudunk angolul, mert ez lett a világnyelv. Természetesen helyes előírni egy nemzetközi pályázaton a világnyelv használatát. De mi vagyunk itthon, ez a mi országunk, ez mi galériánk – úgy hívják, hogy nemzeti – és ezért nemcsak jogunk a magyart használni, hanem kötelességünk magyarul beszélni, írni és regisztrálni a magyarok pénzén kiírt pályázaton, hogy a külföld szokjon hozzá a magyar nyelvhez.
Ha Wignernek Jenőnek, Szilárd Leónak, Teller Edének és Neumann Jánosnak megfelelt a magyar anyanyelvük, ha komoly dolgokról, a Manhattan tervről konzultáltak Los Alamosban, akkor a jelen pályázaton Budapesten is meg lehetne tűrni a magyar nyelvet és a „tiltottból a tűrt kategóriába" kellene sorolni. Ahogy a fasori diákok, Wigner, Szilárd, Teller és Neumann büszkék voltak magyarságukra, úgy mi magyar építészek is.
3. Hátrányos megkülönböztetés a 2003.évi CXXV. törvény 8. § - a szerint:
„8.§Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valós vagy vélt ...
b) faji hovatartozása,...
d) nemzetisége,...
f) anyanyelve,...
p) társadalmi származása,
q) vagyoni helyzete,
t) egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője, (a továbbiakban együtt: tulajdonsága)...
miatt részesül kedvezőtlenebb bánásmódban, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben levő személy vagy csoport részesül, részesült vagy részesülne. (esetünkben az angolszász nyelvterületről jelentkező)
9. §Közvetett hátrányos megkülönböztetésnek minősül az a közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek nem minősülő, látszólag az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő rendelkezés, amely a 8.§-ban meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyes személyeket vagy csoportokat lényegesen nagyobb arányban hátrányosabb helyzetbe hoz, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport volt, van, vagy lenne."
Ez esetünkben a társadalmi helyzet és anyagi helyzet miatti hátrányos megkülönböztetés. A pályázat kiírásából egyértelműen megállapítható, hogy nemzeti és faji alapon diszkriminálják a hazai építész pályázót. De társadalmi és anyagi helyzete miatt is hátrányos megkülönböztetés éri a Liget Budapest vonatkozó pályázatán a magyar építészt.
4. A társadalmi helyzet miatti hátrányos megkülönböztetés
A kiírás regisztrációs feltétel rendszerét úgy állították össze, hogy azon lehetőleg csak a külföldi multinacionális nagy építész irodák indulhassanak és vélelmezhetően azok közül is az, akinek a kiíró a munkát szánta.
Egy építtetőnek joga van azzal dolgoztatni, akivel akar. Akkor viszont minek formális nemzetközi pályázatokat rendezni egy vagyonért: fizetni az UIA-nak a promócióért, tejben-vajban füröszteni a bíráló bizottság külföldi tagjait, fenntartani 100 milliókért a Városliget Zrt.-t egy méregdrága bérirodaházban. Nagyvonalúan szórják a közpénzt, miközben lejáratják magukat egy bruttó 345.000 eurós, nevetségesen alacsony meghívási díjjal, amely már a 27%os ÁFÁ-t is magában foglalja. Természetesen az ÁFA csak a magyar pályázót érinti, a nyertes külföldről beszámlázó ÁFA mentes. A nagyobb nevesebb építésziroda multik ingyen nem dolgoznak! Ha tényleg az volt a céljuk, hogy legyen hazánkban egy híres külföldi építésznek egy emblematikus középülete, akkor 3-4 millió eurót kellett volna virítani. Olyan részletességet kérnek a pályázaton és akkora a megtervezendő térvolumen, hogy a pályázat elkészítésének rezsije – közvetlen tapasztalatom szerint – messze meghaladja az elérhető díjazást. Tehát felmerül a már-már közhelyes kérdés:
A pályázat lebonyolítója miért magára költi Krőzus módjára az állam jó célra szánt pénzét, miért nem azokra a vállalkozó szellemű építészekre, akik pályáznak a nagyvilágból?
Lenyomott meghívási díjon csak bóvlit lehet vásárolni. Nem elegáns kihasználni a nemzetközi építész társadalmat sem, mert ez rossz fényben tünteti fel hazámat az UIA védnökség miatt rendkívül széles körben.
Rendkívül rossz volt a visszhangja a világban az első forduló eredménytelenné nyilvánításának is. Megdolgoztatták a világ építészeit, azután, rájöttek, hogy túl szűk volt az Önök által megadott telek. Elszámították. Tévedtek. Van ilyen. Ha a kiíró hibájából lesz eredménytelen egy tervpályázat, akkor miért nem fizetnek kártérítést a résztvevőknek? Korrekt-e bíztatni a pályázókat a munkára, majd eredménytelennek nyilvánítani a versenyt, mikor rájönnek, hogy hibás a kiinduló adat: „garbage in, garbage out!" (az amerikai angolban: ha csacsiságot táplálsz be, ostobaság jön ki!) Hol a pályázatba befektetett pénzünk, hol vannak a beadott terveink, a leadott digitális információ és az elmaradt haszon? Hol maradt a becsület?
Most zárult az Ybl emlékév. Óriási siker volt! Újra él a Várbazár és a Vigadó. A repedt aszfalt helyett méltó környezete lett végre a Parlamentnek. Világsiker a 4-es metró. Itt emlékeztetek arra, hogy Hauszman műtermének falán ott függött Ybl és Feszl portréja. Miért? Mert becsülték egymást! Minket Önök lebecsülnek, mert csak magyarok vagyunk.
Hogyan nőjön ki az új magyar Ybl, Feszl, Hauszman, ha csak két remek magyar meghívott építész van a túlnyomó többségében külföldi multi mellett (6:2 az arány) és mindössze három meghívási helyre pályázhat a „futottak még" kategóriában a magyar építészmérnök. Miért kell porig alázni az amúgy is vergődő magyar építész társadalmat a ma épülő legjelentősebb középületünk tervpályázatán – kérdezhetnénk joggal.
Attól még, hogy egy építész külföldi és az iroda nagy és gazdag, még nem biztos, hogy jó. Szervilizmusnak és parvenü magatartásnak vélem azt, hogy a kiírók főleg csak külföldi építészekre bíznák a nemzeti galériánk tervezését, mintha mi magyar építészek semmit sem érnénk. Az ismertség, a ma divatos „komoly" referenciák semmi garanciát nem jelentenek: a nagy művészet kiszámíthatatlan pillanatban születik és nem tervezhető a művészeti minőség közgazdasági módszerekkel. Nem függ például attól, hogy hány tanult építész dolgozik egy irodában, ahogy azt kiíró modellezi. Viszont rutinos középszerre biztosan számíthatunk egy pályázaton, ha egy ekkora épület volumenéhez képest olyan kevés meghívási díjat szánnak rá a kiírók, mint ennél a pályázatnál.
Tehát az iroda nagysága a társadalmi helyzet szerinti megkülönböztetés azért aggályos a kiírásban, mert így kiszorítják a pályázatból a tehetséges magyar újítókat, belép a nemzetközi építészeti közhely és sérül az esélyegyenlőség.
5. Vagyoni helyzet alapján történő megkülönböztetés
2013. decemberben tette ad acta az Országgyűlés azt a saláta törvényt, amelyben a Magyar Építész Kamara évtizedes törvényelőkészítő munkáját söpörték le véglegesen: a német tervezői honorárium díjszabáshoz, a HOAI - hoz hasonló kamarai díjszabás lépett volna életbe, amely meghatározta volna a díjak alsó határát az építési költségek százalékában. Sir Norman Foster 17%-ért tervez. A multi építészirodák 8-13%-ért. Az EU átlag 6-8%. Nálunk még közbeszerzésen sem ritka az 1% alatt „kiharcolt" díj. Ekkora díj az éhen haláshoz sok, a túléléshez és adózáshoz kevés. Nem kétséges, hogy kiíró meg kell, hogy szűrje az indulókat valamilyen eszközzel. Ezért írták bele a kiírásba 250 ezer és az 1 millió €-os limitet. Mégis súlyos anyagi alapon történő diszkrimináció az, hogy miközben a törvényhozás tudatosan meggátolta a MÉK törvénytervezetének végleges félre tételével azt, hogy a magyar építőművész társadalom egyáltalán megéljen, és legalább közelítsen az európai tervezési díjakhoz, aközben egy közpénzből megvalósuló pályázaton anyagilag diszkriminálják a magyar építész szakmát. Viszont a pangó gazdasággal és munkanélküliséggel pusztítják azt. Ugyan akkor a jelen tervpályázaton a magyar építész számára teljesíthetetlen anyagi követelményeket támaszt a kiíró úgy, mintha nem is Magyarországon élnénk. Miért a faragott, festett kakukkos órába vágják a baltát a tönk helyett?
Lehetetlen állapot és hátrányos anyagi megkülönböztetés, hogy az államot képviselő kiíró súlyos anyagi feltételek kiírásával rekeszti ki a magyar építészt a saját hazájában a legjelentősebb ma épülő középület tervpályázatából. A magyar építészek honorárium törvényét a Parlament lesöpörte az asztalról, hogy az építtető multinacionális cégeknek spóroljon. A NAV - noha MÉSZ évtizedek óta harcol ezért - nem tesz különbséget egy építőművész tevékenysége, mint művészeti alkotó munka és az üzleti szféra üzleti tevékenysége között. Pedig a művész nem szatócs! A művészet nem üzlet. Mégis az adózása az. Sajnos a NAV agyon adóztatja az építő művészeti alkotást. Ugyanakkor a politikusok elvárják a nyolcad annyiért dolgozó, nyomorgó építésztől, hogy virágozzon a nemzetközi versenytérben, legyen pénzügyileg is versenyképes, miközben Önök az amúgy is anyagilag – a magas nyugati tervezési díjak miatt – jól eleresztett multi építész irodákat sztárolják.
Jørn Utzon 1956-ban a Sydney-i Operaház tervpályázatán egy barna csomagoló papíron adta be pitt-krétával felrajzolt csodálatos tervét. Nyert. Ha ma Utzon pályázna, Önök egyből kidobnák, mert neki sem volt akkoriban annyi munkája korábban, hogy a regisztrációban szereplő forgalmi limitet igazolja az éves mérleggel. Egymaga volt a műtermében. 50 fős komplex irodát nem tudott volna eltartani, ahogy most Önök előírták nekünk a regisztrációnál. Ma Sydney jelképe az Opera. Hát Budapesté mi lesz?
A fentiek miatt követelem a törvényesség helyreállítását a Liget Budapest, Új Nemzeti Galéria és Ludwig Múzeum Tervpályázat előminősítési szakaszában és a továbbiakban is. Szíveskedjenek lehetővé tenni, hogy az angol mellett magyarul is be lehessen adni az előminősítési regisztrációt és a legyen kétnyelvű a pályázat tervezési szakasza! Annyiszor eltolták már a beadási határidőket, hogy most sem késő, itt az idő, hogy újra megtegyék!
Óvásom szimbolikus. Nem áll szándékomban az egyenlő bánásmód követelményének megsértése esetén az alkalmazható jogkövetkezmények miatt bírói jogorvoslattal élni az Emberi Jogok Nemzetközi Bíróságán. Nem szokásom külföldre szaladgálni magyar belügyekben. De eleve elvárható a pályázati kiírótól a jogsértő, a magyar nyelvvel és a magyar építőművészekkel szembeni faji-nemzetiségi társadalmi, gazdasági diszkriminatív állapotot hivatalból megszünteti. Önökre is kötelező érvényű az alaptörvény és az esélyegyenlőségre és az egyenlő bánásmódra vonatkozó törvény betartása és az ENSZ-ben 1948. december 10.-én aláírt Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának messzemenő figyelembe vétele. Megaláztak bennünket, magyar építészeket, jár a bocsánatkérés!
Tisztelettel és nagyrabecsüléssel,
Jánossy Péter Sámuel
Ybl-díjas építészmérnök
23:29
Értelmezésemben a tervpályázat jogilag egy speciális közbeszerzési eljárásnak tekintendő: Kbt. 4.§ 22, 15.§, 19.§(6), 30.§(1), 94.§(5),133.§(1)(2)(3),172.§(2),176.§(1), 180.§(2).
„1.§ E törvény szabályozza a közbeszerzési eljárásokat és az azokhoz kapcsolódó jogorvoslat szabályait a közpénzek ésszerű és hatékony felhasználása és nyilvános ellenőrizhetőségének megteremtése, továbbá a közbeszerzések során a verseny tisztaságának biztosítása érdekében. E törvény és a végrehajtása alapján alkotott jogszabályok célja továbbá a mikro-, kis- és középvállalkozások közbeszerzési eljárásban való részvételének, a fenntartható fejlődés, az állam szociális célkitűzései és a jogszerű foglalkoztatás elősegítése. (…)
2.§(2) Az ajánlatkérőnek esélyegyenlőséget és egyenlő bánásmódot kell biztosítania a gazdasági szereplők számára.
(6) A közbeszerzési eljárás nyelve a magyar, az ajánlatkérő a közbeszerzési eljárásban lehetővé teheti - de nem követelheti meg - a magyar helyett más nyelv használatát is.”
NO COMMENT. Azaz mégis egy: Az újrafogalmazás előtt álló Kbt.-ből nem szabad kisöpörni (sőt, egyértelműsítve, tervpályázatokra vonatkoztatva alkalmazni kell!) ezeket a jogelveket.
Nagy Imre (L) építész
23:05
@reliefplan: Kedves Imre!
Miután Te is építész vagy, gondolom a MÉK-nek is a tagja vagy, azaz a magyar építészek nagy családjába tartozol. Ezért bátorkodom pár szóval kiegészíteni hozzászólásodat.
A Kbt-re való hivatkozásod ott sántít, hogy éppen (elismerve az építészet sajátszerűségét) a tervpályázatot, vagyis az építészeti mű kiválasztását azzal vonják ki a prosztó közbeszerzés aló, hogy azokra lehet tervpályázatot kiírni, ezekre a tervpályázatokra való szabályok az irányadók! Tehát a tervpályázatnál addig felejtsük el a Kbt-t, amíg a győztest (vagy győzteseket, mert a Kbt. az megengedi; éppen a verseny miatt, hogy a zsűri esetleg több pályázót is arra alkalmasnak ítéljen, és ajánlja a kiró kegyelmébe) kihirdetik. Ez után kerül vissza az egész ügy a Kbt-be, ahol magát a tervezői szerződést a győztessel (és senki mással!, vagy másokkal!) lefolytatott tárgyalásos eljárás alapján kössék meg.
Eddig tartott a mese.
Az építészeti tervpályázatokra minden országban rendeletek vonatkoznak. De, mit ad Isten, ott van az UIA (Union Internationale des Architectes) magyarul: Az Építészek Nemzetközi Szövetsége), aki mint az építészek nagyobb családja azt mondja, hogy nemzetközi tervpályázatot csak az én általam meghatározott szabályok szerint lehet lefolytatni, és punk, tum! Ha ismernéd ezt a szabályzatot azt is tudhatnád, hogy ez a kijelentés annyira komoly, hogy egy biztost is kinevez hozzá, aki ha a pályáztatás során percben azt jelenti ki, hogy megsértették az UIA szabályait, akkor azonnal visszavonja a támogatást, attól a perctől számította nem nemzetközi pályázat a pályázat!
Nos, ezek után légy szíves ne hivatkozz a Kbt-nek olyan pontjaira, amelyek itt irrevelánsak. És pláne ne kelt hangulatot! (Még meghallják akiknek úgy is a bögyébe van az építész társadalom és azt szűrik le belőle, hogy lám, a magyar építészeknek nincs szüksége a tervpályázati rendszere. Maradjanak csak ott, ahol vannak, a dolgozzanak továbbra is konyhaasztal mellett.)
Ryhe
Ui. Te felváladnád azt, hogy félúton azt mondják, hogy köszönjük, amit eddig tettél nem ér egy kalap …?
17:27
@Hartmann György Sándor: Nem, nem hagulatkeltés a szándék, nem sántít a hozzászólásom. A Kbt. általam idézett passzusai nem irrevelánsak, sőt. A labda Nálad pattog, kedves György Sándor, bizonyos ismereteknek érdemes mélyebben utána nézni (ezt nagy szeretettel írom, hiszen egy hajóban evezünk). Egyáltalán nem "vonják ki" - ki is tehetné ezt meg? - a közbeszerzési törvény hatálya alól a tervpályázatot azzal, hogy a Kbt. felhatalmazta a Kormányt, hogy a tervpályázati eljárás részletes szabályait rendeletben határozza meg. A részletes eljárási szabályoktól függetlenül érvényesek azok a törvényi szabálypontok, amelyekre utaltam, amelyek előírják a meghirdetést, a jogorvoslati lehetőséget, stb.
Hiszen a közbeszezésre kötelezett ajánlatkérőnek teszi lehetővé a Kbt., hogy tervpályázat alapján válassza ki a tervet, és ha már így határozott, az ajánlatkérőnek a Kbt. írja elő kötelezően a tervpályázati kiírás közzételét, a tervpályázat becsült értékének a kiszámítását, a tervpályázati eljárás eredményének a meghirdetését, és a Kbt. teszi lehetővé hogy az ajánlatkérő hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást alkalmazhat a tervpályázati eljárást követően. A Kbt. teszi kötelezővé a tervpályázati hirdetmények Közbeszerzési Értesítőben való közzétételét, illetve teszi lehetővé és írja le a tervpályázat jogorvoslati lehetőségét (a Közbeszerzési Döntőbizottság közreműködésével).
Tehát nem két halmazról van szó ("felejtsük el addig a Kbt.-t" - írod), hanem egy halmazról (végrehajtási rendeletről) egy nagyobb halmazon (törvényen) belül. Nem, nem lehet elfelejteni a törvényt. Logikusan, a Kbt. általános előírásai (céljai, alapelvei) is érvényesek kell legyenek a tervpályázatokra is.
Az UIA biztos teszi a dolgát; igaza van, ha visszavonul és visszavonja a támogatást, ha megsértenék az UIA szabályait. Egyet is értek ezzel; ehhez hasonlóan kell tennie a dolgát a mindenkori MÉK-zsürornak is - hisz a megbízólevél erre kötelezi - ha megsértik a szakmai és jogi szabályokat.
Én tervpályázat hívő vagyok, egyáltalán nem hangulatkeltést akarok, csak (jog)RENDET. Ez akkor állhat csak elő, ha egyértelműek a szabályok, ezeket a jogalkalmazók ismerik, és alkalmazzák. Ha ezeket nem érzékeljük, NA AKKOR GERJED HANGULAT- szinte törvényszerűen. Ne kendőzzük el a problémát, de lázítás helyett innen lépjünk előre. Ha nem egyértelmű valakik számára, hogy az esélyegyenőség elve és magyar nyelv használat kötelező volta érvényes a tervpályázatokra is, akkor a jogalkotók ezt tegyék egyértelművé a jövőben.
Barátilag: Nagy Imre (L) építész
22:27
@Hartmann György Sándor: Tudtommal ezekre a dolgokra két szabályozás létezik:
a) a 2011. évi CVIII. tv, a Kbt., és a
b) 305/2011. (XII.23.) Korm. rendelet.
Mivel itt is teljes a káosz, nem lehet eldönteni, hogy mi a kivétel, és mi nem, nem kellene megkérdezni egy közbeszerzési jogászt is, aki képes lehet az itteni béljóslásra?
Avagy ez is a levegőben maradó kérdés lesz?
05:43
@alfoldi2011: Igen, ez is levegőben maradó kérdés lesz. Nagyon kevés valóban hazai, magyar sajátossága van közéletünknek, de az ügyek elhalni hagyása, a nemválaszolás, a hallgatás mindenképpen ilyen. Ennek általában három féle oka és kétféle célja van: oka a megvetés a másik álláspontja iránt, a lustaság valamint a válaszolni nem tudás, célja pedig a vereség elkenése, eljelentéktelenítése és a cselekvési kényszer eltusolása. Ez zajlik, hölgyeim és uraim. Apropó, kedves alföldi2011, kapott választ a Szegedet megkerülő árvízmentesítő csatornát illető javaslatára? Amit talán 2011-ben (én csak 2011 januárjától követem az építészfórumot) vetett fel, igen meggyőzően?
07:41
@Pákozdi Imre: Köszönöm érdeklődését!
Nem akarván a nem válaszolók közé besorolódni: igen, nemrég kaptam egy elutasítást.
Válaszként erre szeretnék egy rövid dolgozatot megfogalmazni, és azt közzétenni az Építészfórumon, ha a Szerkesztőség elogadja megjelentetésre.
14:48
@Pákozdi Imre: A negatív tapasztalatokból okulni kell; a tárgyalt téma ilyen értelemben nem maradhat levegőben lógó kérdés (ezt alföldi-nek is írom), ezért jó a szimbolikus jelző a cikk címében. Az új uniós alapelvek nyomán kész az új Kbt. koncepció (a Kormány már el is fogadta); vannak benne pozitívumok, év közepére készül el az új törvény a végrehajtási rendeletekkel együtt. Persze az ördög mindig a részletekben van; akarva-akaratlan most is ott lehet, "csupán" erre kell odafigyelnünk. Nem mellesleg: közéletünk tömör jellemzése találó (ezt kellene érdekfelismerő képességünkkel meghaladnunk).
15:13
@reliefplan: Kedves Alföldi! Kedves reliefplan!
A Kbt. egyértelműen fogalmaz, és itt van a 2015. évtől érvényes előírás arra a díjra, amikor KÖTELZŐ lenne a tervpályázati kiírás:
(5) A Kbt. 10. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott, a tervpályázati eljárás lefolytatására vonatkozóuniós közbeszerzésiértékhatár – kivéve a Kbt. XIV. Fejezete alkalmazásakor a közszolgáltatói szerződésekre vonatkozó értékhatárt – 2015. január 1-jetől 2015. december 31-eig
a) a (4) bekezdés a)–c) pontjában meghatározott értékhatárok, ha a tervpályázati eljárás eredményeként szolgáltatás megrendelésére kerül sor,
b) a (4) bekezdés a)–c) pontjában meghatározott értékhatárok minden olyan tervpályázati eljárás esetében, amelynek pályázati díja es a pályázóknak fizetendő díjak együttes teljes összege eléri vagy meghaladja ezeket az értékhatárokat.
a fenti értékhatár (az a)-c) pontok:
a prosztó állami szerveknél és az önkormányzatnál: 134 000 euro
(egyszerűen) a közszolgáltatóknál: 207 000 euro,
nem releváns
De hogy az élet nem legyen ilyen egyszerű:
Pl. a Budai vár építési szabályozásában (önkormányzati rendelet, amit csak másik önkormányzati rendelettel lehet felülírni) ez szerepel: új épület elhelyezését csak építészeti tervpályázatot követően lehet elhelyezni.
És mit gondoltok, a miniszterelnöki hivatal felköltöztetéshez szükséges új épületre (igaz, hogy állt ott egykoron egy püspökségi épület, de azt is lerombolták valaha) fognak-e tervpályázatot kiírni?
Vagy az Simon L. úrnak kezébe helyezett Lovarda épület tervezésével mi lesz a helyzet? Ez nem új, csak újjá épített, tehát jöhet a csókos, vagy lesz-e tervpályázat? És így tovább …
Vagy amikor az önkormányzat azt mondja, uraim itt szó sincs arról, hogy kiviteli tervet is kellene készíteni, mert én csak úgy brahiból terveztek, és feláll arra a lóra, hogy itt csak engedélyezési tervről van szó, ezért hallani sem akar a tervpályázatról. És a csókosnak azt mondja, adok neked 24,9 millió forintot, hozz még két drágább ajánlatot. (Hogy még az eng. tervet sem lehet becsületesen elkészíteni az senkit – főleg a csókost – nem érdekli, mert a szerződés megkötése után úgy is módosítják azt, a Kbt. ezt 50 %-ig simán engedélyezi.)
És most mind a MÉK, mind az MMK elnöke tapsol, hogy fel fogják emelni a 25 milliós értékhatárt a csókosoknak 50 millió forintra.
Ryhe
De én sem akaorom ezt a helyet ide nem közvetlen illő dologgal terhelni, abbahagyom ….
16:32
@Hartmann György Sándor: Akkkor most mi a helyzet?
Kinek lett igaza?
22:52
@alfoldi2011: Kedves Mihály!
Azt próbáltam elmagyaráz, hogyan van a tervpályázat beépítve a közbeszerzésbe, hogy közben a tervpályázatra nem a közbeszerzés szabályai vonatkoznak.
Ryhe
Ui. Meg azt, is, hogy hogyan kerülik ki a tervpályázatot, amit a közbeszerzési törvény előír! Éppen most került megint a kezembe egy tervezői szerződés 24,5 millió forintos díjjal - nem irom ide, hogy honnan lehet letölteni, mert a MÉK még azt gondolná, hogy fegyelmit szeretnék indítani a DLA ellen -, és természetes, hogy ezért a pénézért a kiadott tervdokumentáció úgy rossz, ahogy van, ráadásul még jogosulatlat tervezéséssel is meg van fűszerezve!
12:15
Nagyon jó kis írás, lényegi dolgokat vet fel. Értve és egyetértve a szerző mondanivalójával, van néhány dolog, amit vitatnék, pontosabban másként tudom, másként éltem meg, és tudomásom szerint nem vagyok egyedül.
1. A tervezői díjszabásra a szakma kapott egy törvényességi lehetőséget, amit - szerintem jogos a szleng - elbaltázott. Jogi ellentmondásokat tartalmazott, nem volt mögötte szakmai tartalom-kínálat, alapvető szakmai-társadalmi elvárásokat sértett. Nem csoda, hogy elvetették - amúgy pont a törvényhozásban dolgozó szakmai szereplők és az MMK próbálta megvédeni, a MÉK a döntő egyeztetésre el sem jött. Az eredményt tudjuk, a törvényi lehetőséget is elvonták, meggyőződésem, hogy ezért a MÉK és az aktuális szakmai grénium a felelős.
Az előterjesztést elő lehet venni és a tanulság kedvéért nyílvánosan elemezni.
2. Őszintén és teljes lélekkel támogatom a magyar nyelv védelmét. Az viszont, hogy egy nemzetközi pályázaton egy elterjedtebb és számos technikai problémát könnyebben kezelő idegen nyelv a hivatalos, az nem árt a magyar nyelvnek és semmilyen ellentmondásban sincs az alkotmánnyal. Viszont sértené a pályázók egyenlőségét, mondjuk egy szlovák angolul tudó jogosan kifogásolhatná, hogy miért kötelező magyarul pályázni, két nyelv engedése esetén pedig a magyar pályázók előnyben lennének, arról nem is beszélve, hogy a külföldi bírálókbak való fordítás ugyanolyan technikai feladat, minrt az angol fordítása magyarra.
3. Az írásban nem vetődött fel - anno én hivatalos helyen megtettem - egy szerintem valós diszkriminizáció. Nevezetesen a pályázat azon kitétele, hogy csak azok pályázhatnak, akik a saját országukban megfelelő tervezési jogosultsággal rendelkeznek. Számos országban az építészeti tervezés nem kötött jogosultsághoz. Van olyan hely, ahol egy tengeri halász benyújthatott volna pályázatot, de egy magyar fiatal végzett építész nálunk nem. Én sem tartottam attól, hogy a bálnavadászok zöme pályázni fog, de helye lett volna fiatal építészek gondolatainak, jót tett volna minden szempontból.
Az indok az volt, hogy csak olyan pályázatok legyenek, ahol biztosított a szakmaiság, a megépíthetőség. Akkor tessék nekem megmondani, hogy pl. a díjazott japán pályamű - amúgy számomra szimpatikus gondolat - gyufaszálra állított hullámai milyen szakmai-mérnöki átgondolást tartalmaznak? Ilyet egy kis fantáziával bíró egyetemi hallgató is tud produkálni (produkálnak is). Arra is kíváncsi lennék, hogy ezeket a látványterveket hogyan értékelték mondjuk ökológiai és energetikai szempontból ?
Számomra az egész történet - függetlenül attól, hogy egyetértek-e a liget ilyen beépítésével, amúgy nem - egy jól szervezett marketing kampány, amit építészeti kérdésként, feladatként állítanak be (pedig sok köze nincs hozzá), a szakma állítólagos és hivatalos gréniuma pedig hol felháborodva, hol pályázva, hol zsűriként, hol kompromisszumnak tűnő megalkuvásban végigasszisztál.
Talán itt van az a pont, amikor a szakmának el kellene azon gondolkoznia, hogy ebben a felépítényi rendszerében (nem szakmai tudás és tehetségek hiányában) jogosult-e a társadalom építészeti érdekeit, elvárásait képviselni, és egy elegáns megoldással lemondani a kizárólagos jogosultságához kötött építészeti tervezési jogáról. Biztos vagyok benne, hogy az építészet és elsősorban a szakmaiság nyerne vele.
21:58
@Huszti István: 1.
"Az eredményt tudjuk, a törvényi lehetőséget is elvonták, meggyőződésem, hogy ezért a MÉK és az aktuális szakmai grénium a felelős."
Hol olvasható erre a MÉK válasza?
2.
"... a szakma állítólagos és hivatalos gréniuma pedig hol felháborodva, hol pályázva, hol zsűriként, hol kompromisszumnak tűnő megalkuvásban végigasszisztál."
Várható változás, amíg így lesz? Van-e ebben tennivalója a MÉK-nak?
3.
"Talán itt van az a pont, amikor a szakmának el kellene azon gondolkoznia, hogy ebben a felépítényi rendszerében (nem szakmai tudás és tehetségek hiányában) jogosult-e a társadalom építészeti érdekeit, elvárásait képviselni, ..."
Sokadszorra kérdem: van egyáltalán valamiféle kamarai érdekképviselet? Ha esetleg nincs, kellene-e?
4.
"... két nyelv engedése esetén pedig a magyar pályázók előnyben lennének, ..."
Ez miért lett volna baj? Egy német is így gondolkodik? Mi vagyunk a lovagok, még magunk ellen is?
5.
"... a külföldi bírálókbak való fordítás ugyanolyan technikai feladat, mint az angol fordítása magyarra."
Igen, a magyar és az angol nyelv, és az ezzel járó a fordítás lett volna a megoldás. Még az EU is fordít!
22:24
Magam,mint a Keletterv teamvezető építésze a NG és LM nemzetközi tervpályázat előminősítési szakaszához 45 szakemberből álló stábot verbuváltam össze,reménykedve abban,hogy a kemény feltételeknek bőven megfelelve- a referenciák,tárgy szerinti 22.000m2 tervezett épület,az elvártnál 3szor több árbevétel,szakmai díjak,minősített szakemberek-bekerülünk a meghívottakon kívül pályázó építészek közé.A mintegy 200 oldanyi anyagot 2hétig raktuk össze.Az összes csapattag szakmai életrajza,a referenciák,5 lezárt év mérlege,stb.Mindezt angol nyelvre fordítva....A munka során végig azon a helyzeten dühöngtünk,melyet Jánossy Péter oly kitűnően leírt.Persze naiv dolog azt hinni,hogy a nagy külföldi irodákkal megbírkózunk.De legalább megpróbáltuk!Így vélhetően a külföldieken kívül csak a két meghívott kiváló magyar csapat marad.Drukkoljunk nekik! Kováts András Ybl-díjas építészmérnök
21:53
Kitűnő írás !