Nézőpontok/Kritika

Színe és visszája

2007.08.21. 08:51

"Mi lesz a feladni vagy éppen eladni kívánt épületek sorsa, ha mégsem bizonyulna olyan remek üzletnek az értékes, főképp lipótvárosi ingatlanok értékesítése? Nem érzékelhető pontosan, hogy Budapest önkormányzata hogyan játszik szerepet a projektben." Vargha Mihály írása a Kormányzati negyedről a HVG-ben jelent meg

Egyik szemem nevet: az építészeti színvonalat tekintve a Podmaniczky utcában valami egészen más, a szó "konzervatív" értelmében sokkal modernebb valósulhat meg új kormányzati irodakomplexumként, mint ami a Nyugati pályaudvar Váci úti felén áll közel nyolc éve, nevezetesen a WestEnd névre keresztelt üzletközpont-, hotel- és irodaegyüttes.

Az ellentett oldalon nem lesz szépelgés, viszont a múlt héten nyilvánosságra hozott első díjas elképzelésből harmónia sugárzik. A terv arányaiban és léptékében a Podmaniczky utca terézvárosi beépítéséhez igazodik, márpedig ez elsőrendű követelmény az építészetben. A tervezők friss, sok szempontú építészeti módszerekkel oldották meg, hogy ne irdatlan hosszú, unalmat árasztó, szokvány irodamonstrum szülessen, hanem a tömb magasságának megválasztásánál és tagolásánál is tekintetbe vették a környező házakat. Ráadásul megfontoltan alkalmazzák a környezettudatosság eszközeit. Itt nem kamu és marketingfogás a zöld ház elnevezés. Az alaprajzi rendszer, az egyes hivatalok funkcionális beosztása nagyon racionális, ami az adott feladatnak megfelel, sőt a jövőbeni változtatásokra is figyel.

A kormányzati irodatömb győztes pályamunkájának városfejlesztési javaslatai hasonlóképpen előremutatóak. Nem lesz platóval lefedett vágánysor, ehelyett a föld alá kerül a vasút. Így egyebek között felszabadul a pályaudvari nagycsarnok, sőt keresztben is átjárhatóvá, következésképp sokféle közfunkcióra használhatóvá válik. A terv szerint föld alá viszik az autós forgalmat keresztirányban is, tehát lebontanák a Ferdinánd hidat, ami logikus lépésnek tűnik. Mindezzel óriási területek válnak parkosíthatóvá, vagy más módon közcélúvá, távlatban pedig tényleg elérhető valami fantasztikus: a Városliget meghosszabbítható lesz egészen a körútig.

A másik szemem mégis sír. A korábbinál is élesebben merül fel ugyanis néhány megválaszolatlan kérdés. Hogyan lehetne például elérni, hogy a kormányhivatalnokok többsége ne autóval közelítse meg leendő munkahelyét, hanem vonattal, metróval, villamossal vagy éppen biciklivel - ha már a környezettudatosságot tekintve "példamutató" állami projektről van szó? Vagy valóban elkészül majd a rengeteg föld alatti parkolóhely - miként a mai szabályozók előírják -, ellentmondva annak a kívánalomnak, hogy előbb-utóbb Budapesten is életbe lépjen valami olyan autóforgalom-csökkentési rendszer, amit London után éppen most vezettek be Stockholmban?

A "kormányzati negyed" elnevezést is érdemes volna átgondolni. Ezen a címen a rendszerváltozás óta folytak tervezgetések. Többször szóba került például a Vár - igaz, inkább a "színfalak mögött", mint a széles társadalmi nyilvánosság előtt. Most viszont koncepcióváltás történt: kormányzati negyednek titulálva végső soron egy olyan bérirodaház-együttesről van szó, ahová 11 miniszteriális hivatal beköltöztetését irányozták elő. Ez indokolttá tehet egy frappáns új nevet, hiszen a kormány reprezentatív főépületei továbbra is a Kossuth tér környékén lesznek.

Még fontosabb, hogy mi lesz a feladni vagy éppen eladni kívánt épületek sorsa, ha mégsem bizonyulna olyan remek üzletnek az értékes, főképp lipótvárosi ingatlanok értékesítése. Nem érzékelhető pontosan, hogy Budapest önkormányzata hogyan játszik szerepet a projektben. Zavarkeltő ugyanis, hogy éppen a főváros jövőről szóló fontos, átfogó elképzelései - a két éve indított Budapest szíve program vagy a fennen hangoztatott Podmaniczky-program - nem tartalmazták a kormányzati negyed elképzelést. Akkor tehát ezeket fogják ahhoz igazítani?

Vargha Mihály írása a HVG 2007/33. számában jelent meg

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk