// Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11. // Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11. // Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11. // Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11. // Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11. // Építészet és AI // Jelentkezési határidő: 2025. május 11.
Közélet, hírek

Szmogriadó: életbe lép a riasztás Budapesten, a fele autóforgalom leáll!

1/1

fotó: Vargha Mihály

Hirdetés
?>
fotó: Vargha Mihály
1/1

fotó: Vargha Mihály

Szmogriadó: életbe lép a riasztás Budapesten, a fele autóforgalom leáll!
Közélet, hírek

Szmogriadó: életbe lép a riasztás Budapesten, a fele autóforgalom leáll!

2009.01.11. 09:51

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

Letölthető dokumentumok:

A szálló por napi átlagkoncentrációja a budapesti légszennyezettségi mérőhálózat monitorállomásain  január 9-én és 10-én elérte a riasztási fokozatot (100 mikrogramm/m3). Ezzel életbe lépett a szmogriadó riasztási fokozata.2009. január 11-én, vasárnap, 11.00 órától elrendelték a szmogriadó riasztási fokozatát. Ezen a napon a páros rendszámú autók, hétfőn a páratlan rendszámúak nem közlekedhetnek a főváros területén.

Szmogriadó: 11 órától életbe lép a riasztási fokozat Budapesten!
Ezen a napon a páros rendszámú autók nem közlekedhetnek a főváros területén.

A Nagytétényi úton és Csepelen második napja meghaladja a riasztási küszöbértéket a szálló por koncentrációja

fotó: Vargha Mihály
1/1
fotó: Vargha Mihály

A szálló por napi átlagkoncentrációja a budapesti légszennyezettségi mérőhálózat monitorállomásain 2009. január 9-én és 10-én elérte a riasztási fokozatot (100 mikrogramm/m3). Ezzel életbe lépett a szmogriadó riasztási fokozata.

A főpolgármester elrendelte a gépjárműforgalom korlátozását Budapesten. A főváros egész területén tilos a nyílt téri égetés. A kialakult gázhelyzet miatt a Főváros még a riasztási fokozatban sem kérheti az ipari fogyasztóktól az olajtüzelésű fűtőberendezések használatának korlátozását, így elsősorban a gépkocsi használat korlátozásával javítható a levegő minősége.

A főpolgármester 2009. január 11-én, vasárnap, 11.00 órától rendeli el a szmogriadó riasztási fokozatát, amely visszavonásig érvényes. Ennek értelmében korlátozni kell a gépjárművek használatát Budapest egész területén, az alábbiak szerint:

1. A naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedhetnek (rendszámtábla utolsó számjegye számít) a főváros közigazgatási határán belül, kivéve az M0-ás fővárosi szakaszát! Azaz: vasárnap a páratlan rendszámú, hétfőn a páros rendszámú autók közlekedhetnek. Ennek betartását a BRFK ellenőrzi.

2. Továbbra is tilos a nyílt téri avarégetés!

A főpolgármester kéri a lakosságot, hogy a helyzet további romlását megelőzendő:
1. szüneteltessék az egyéni gépkocsi használatot, különös tekintettel a kétütemű benzinmotorral és a dízelmotorral hajtott gépjárművek használatát;
2. saját gépjármű használata helyett a közösségi közlekedést részesítsék előnyben;
3. a gépjárművek indokolatlan – álló helyzetben történő – alapjárati üzemeltetését lehetőség szerinti mérsékeljék;
4. hivatkozva társadalmi felelősségvállalására a helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetői kibocsátásukat csökkentsék!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint mivel a légköri viszonyok továbbra sem kedveznek a levegőminőség javulásának, ezért várhatóan a nap folyamán a szálló por koncentrációja a főváros több pontján továbbra is meghaladja a 100 µg/m3-es értéket.

Az életbe lépő forgalomkorlátozások alól mentesülnek:
1. a helyi, helyközi és távolsági közúti közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán) járművei;
2. a következő környezetvédelmi osztályú járművek:

  • tiszta gázüzemű és hibrid hajtású;
  • OBD-rendszerrel ellátott dízel-motoros (EURO-V);
  • OBD-rendszerrel ellátott dízel-motoros (EEV);

3. a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt járművek;
4. a DT betűjelű rendszámmal ellátott járművek;
5. betegszállító, valamint beutalt betegeket szállító járművek;
6. orvosi ügyeletet ellátó járművek;
7. mozgáskorlátozott személyt szállító járművek (amennyiben eredeti és érvényes parkolási igazolvánnyal rendelkezik, és ez a szélvédőn keresztül jól látható);
8. szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, valamint karbantartást és ellátást biztosító járművek;
9. köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek;
10. közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.

Mindenkit kérnek, hogy mielőtt útnak indulna, a rendeletek segítségével tájékozódjon a közúti közlekedés ilyen esetekben érvényes szabályairól!

A főváros szmogriadó rendelete és annak decemberi módosítása az alábbi linken érhető el: füstködriadó

Budapest, 2009. január 11.

A Főpolgármesteri Hivatal Sajtóirodájának közleményéből (a teljes doc csatolva)

Vélemények (1)
rokon
2009.01.12.
20:59

a szmogriadók megelőzése érdekében új várospolitikára van szükség!

A Budapesten vasárnap életbe lépett szmogriadó élesen rávilágít azokra a városfejlesztési problémákra, amelyekre a főváros vezetése több mint másfél évtizede nem tud megfelelő választ adni. A helyzeten a szmogriadók nem fognak tartósan segíteni, csak átgondolt, a környezeti szempontokat és az életminőséget előtérbe helyező várospolitika eredményezhet tényleges javulást. A Lehet más a politika! (LMP) olyan átfogó, a közlekedés átszervezését, a zöldterületek megóvását és növelését, valamint kedvező városszerkezeti változásokat eredményező várospolitikát kínál, amely egy élhető, tiszta levegőjű és vonzó város kialakításához vezet. A mostani szmogriadó nem váratlan. A város levegőminősége évek óta kritikusan rossz, Budapest visszatérően szegi meg az Európai Unió vonatkozó előírásait. A szálló porra vonatkozó határértékek túllépésére engedélyezett évi 35 napot például jellemzően március közepére elérjük.

a teljes cikk

légszennyezettségi térkép

 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.