Szokatlan színvonal - épületgépészeti áruház Budaörsön
Az agglomerációs területek kereskedelmi célú épületeinél szinte kódolt a gyenge, vagy legalábbis vegyes építészeti minőség - az árérzékenység, a rövid távú gondolkodás sokszor az építészeti minőség ellenében hat. Ezért is tűnik ki annyira a Marp Építésziroda (Dévényi Márton, Gyürki-Kiss Pál) által tervezett budaörsi áruház, mely kiemelkedő építészeti minőségével tükrözi a benne működő cég üzletpolitikáját.
A megbízó - Magyarország egyik épületgépészeti termékeket forgalmazó legnagyobb kereskedőjeként – a cégcsoport terjeszkedésének újabb lépéseként egy budaörsi áruház építése mellett döntött 2011-ben, ami értékesítési szempontból számukra is megkerülhetetlen terület. Az új egységhez rendelt építészet a műfajában megszokotthoz képest jóval magasabb minőségű lett, egyben a cégcsoport arculat- és üzletpolitikai váltásának is eszköze, jelképe.
A rendszerváltást követő időszakban robbanásszerűen elindult agglomerációs terjeszkedés egyik kiemelt területe volt Budaörs. Az ellentmondásoktól sem mentes folyamat eredményeként egy rendkívül heterogén urbánus szövet jött lére, a kereskedelmi célú építészetben leginkább vegyes vagy gyenge minőséget felvonultatva. Ez persze ebben a szegmensben részben kódolt műfaji kérdés is, mivel az árérzékenység, a rövid távú létezésre berendezkedett efemer gondolkodás sokszor az építészeti minőség ellenében hatott.
A megbízók a város azon részén vásárolták meg a beépítésre szánt telket, ahol a dobozokként megjelenő multinacionális áruházláncok világa és a kertes lakóövezet találkozik, az autópályát kísérő kereskedelmi zóna egyik frekventált helyszínén. A tervezési program szerint egy olyan épületgépészeti szakáruházra volt szükség, ahol a bemutatótermi funkció a direkt termékeladáshoz képest a cégcsoport meglévő üzleteivel szemben nagyobb szerepet kap - jelezvén a helyszín fontosságát és vásárlóerejét, és megfelelve a cég hosszú távú stratégiájának, amelyben új értékesítési területek (burkolatok, prémium fürdőszoba felszerelés) meghódítására törnek.
A heterogén környezet mellett a szabálytalan alakú terület is kihívást jelentett a tervezés során. Az építészeti koncepcióban a ház egyszerre próbál ’rendet teremteni’ saját maga körül, illetve épített minőségével és térformálásával kiemelkedni az átlagos mezőnyből. A korábban teljesen körbekerített terület az áruház telepítése során a város irányában nyitottá vált, a ház előtti zöldfelület és parkoló vizuálisan tágas és rendezett térséget biztosít az új épületnek. A telek geometriai adottságaihoz alkalmazkodóan hegyes szögben záródó, dinamikus épülettömeg a kertes lakóházak felé viszont egyértelműen záró gesztust gyakorol. Az átlagosnál igényesebb egyedi részletképzéssel megvalósult áruház antracit színű fémburkolattal és nagy méretű portálfelületekkel inkább egy középület karakterét ölti magára, ami az eladásra kínált prémium áruválasztékkal áll összhangban.
A koncepció fontos eleme az épületen megjelenő egyedi profilú alumínium árnyékolórendszer, amely meanderszalag-szerűen leválik a házról, fallá-kerítéssé lényegül át és elindul útjára: egyértelműen kijelöli és elválasztja a területet a lakóövezettől, megteremti azt a hátsó udvart, amely a teherszállítás kaotikus világát elrejti a szemek előtt, majd ismét csatlakozik a házhoz. A ’rendteremtés’ jegyében fogant megoldás távoli referenciális rokonságban áll mindazon építészeti – akár építészettörténeti - megoldásokkal, amelyekben a fal-térelhatárolás-épület-köztes tér egybeforr.
Az épület hátsó felében elhelyezett kétszintes raktár szolgálja ki az elülső térrészben kialakított eladóteret és bemutatótermet. Utóbbi dominánsan az emeletre került, ahol tágas áramló térben úsznak a magas minőségű fürdőszobai berendezések. A belső tér esztétikai programja – látszóbeton pillérek és mennyezet, öntött műgyanta padló – a színes, látványos kiállítási tárgyak előtérbe helyezése érdekében visszafogottságot és magas minőséget sugároz. A bemutatótermi két szintet összekötő lépcső kiemelt szereppel bír, jelenléte, ereje a felülről érkező fénnyel tudatosan hangsúlyozott.
Az épület egységesen nagy teherbírású vasbeton függőleges és vízszintes tartószerkezetekkel rendelkezik a későbbi átrendezhetőség érdekében. A homlokzat azonban alapvetően szerelt szerkezetű, korszerű átszellőztetett légréses rendszerű, felépítésében acél falkazettára rögzített, magas minőségű, egyedi hullámlemez borítással. A rendszer viszonylag kis energiával átalakítható, a nyílásrendszer a későbbiekben is átvariálható. A lábazati részek – koncepcionálisan a talajon ülés, ’feltámaszkodás’ metaforájaként - szálerősítésű, nagyszilárdságú öntömörödő finombetonból előregyártott lábazatburkoló kéregelemekkel fedettek. A belső térben a kiállítótéri homogenitás érdekében öntött műgyanta padlórendszer készült, a lépcsők terénél magas minőségű természetes gumiburkolattal.
A korszerű épületgépészeti termékeket és rendszereket forgalmazó áruház maga is a legfeljettebb épületgépészeti rendszerekkel – hővisszanyerő szellőzés, hőszivattyú, napelem, napkollektor, vezérelhető árnyékolás, szürkevíz-hasznosítás – szerelt, azaz a ház egyben hirdeti és be is mutatja mindazt, amit forgalmaz.
A cégcsoport növekedése során eljutott arra a szintre, amikor az arculatot is hirdető magas minőségű építészet már hozzáadott értéket hordoz, illetve megfordítva: e nélkül már nem lenne hiteles a cég minőségről szóló üzletpolitikája. Az újabb és újabb áruházak remélhetőleg már ennek tapasztalatával épülnek, javítva a kereskedelmi szegmens építészetének általános színvonalát.
Dévényi Márton, Gyürki-Kiss Pál (Marp)