Szürke tömb a cseh kisváros szélén
A kisvárosi utca vegyes jellegű épületei mellé egy igen szigorú, funkcionálisan erősen végiggondolt, kifelé kevés nyitottságot mutató házat tervezett a prágai Atelier 111 Architekti iroda. A családi ház fénypontja mégis a kert, amit egy mesterséges dombon alakítottak ki. Bán Dávid írása.
Az alig 5000 lelket számláló, közép csehországi kisvárosban, Pacovban, egy útelágazás melletti szabálytalan formájú telken fogott építkezésbe a kétgyerekes család. A tervezéssel megbízott prágai Atelier 111 Architekti iroda a telek és az ahhoz kapcsolódó már meglévő, kisebb méretű házsor alaptulajdonságaiból kívánt kiindulni. Az építendő ház mindenképpen a sor lezárása lesz, amely az utca végét jelölné ki, bár az építészek elképzelése szerint ez akár az utca elejét is jelenthetné. Így vagy úgy, de egy egyedi, jól felismerhető arculatot igyekeztek kialakítani.
A szabálytalan és relatíve kisméretű telken azonban egy igen komoly építési programot rendelt meg az ideköltözni kívánó család, így Lukáš Smetana és Jiří Weinzettl építészeknek jól át kellett gondolnia az adott körülmények között megvalósítható lehetőségeket. Szintén kardinális kérdés volt a kert kialakítása is, amit végül Zdeněk Marek tervezett.
Az elkészült, valóban egyedire sikeredett 101 nm-es épület képes volt újdonságot nyújtani a közvetlen szomszédjában levő, jellegtelen lakóház mellett. Annak oldalhomlokzatát jelentősen el is rátja az új épület, hiszen csak egy szűk részen, a két ház közötti garázs légterében hagyott némi szellősséget, az új ház pedig hátat fordít szomszédjának. A semlegesen szürke, ugyanakkor határozott tömböt alkotó családi ház bejárata közvetlenül az utcáról nyílik, ablakaival azonban az utca többi épületéhez képest kevésbé nyit a nyilvános tér felé. A befelé forduló ház bejárati szintjén levő étkezője teljes magasságban üvegezett sarkával – ahol az asztal körül ülők szinte egy kávézó kirakatában érezhetik magukat –, valamint a hat lépcsőfokkal megközelíthető, fél szinttel magasabban fekvő nappali hatalmas üvegtábláival inkább a kertre nyitott. Az utca felé való zártságot a házhoz szorosan kapcsolódó tömör betonkerítés is erősíti.
Az alsóbb, megosztott szinten a konyha mellett a közösségi tereket találjuk, míg a felsőbb emeleteken is érvényesül a szintek eltolódása, így ezek segítségével különül el a felnőttek és a gyerekek birodalma. A szintek között különböző módon kialakított lépcsősorok visznek végig, így a nappaliból az intim zónába egy szabadon belógó, alátámasztás nélküli egykarú, látványosan légies lépcsőzet vezet. Az egész belső teret, akárcsak a ház szürke külsejét, az alapvetően hideg színvilág és pontosan megtervezett, erőteljesen funkcionális kiképzés jellemzi.
A telek túlsó végén alakítottak ki egy három autó beállásra is alkalmas garázst. Mivel fontos szempont volt, hogy a telek az aránylag kis mérete ellenére minél jobban kihasználható legyen, így Zdeněk Marek kertépítő egy mesterséges dombot épített a parkolóhelyek fölé. Az építész elmondása szerint a család két gyermeke már az építési területet is remekül birtokba vette, futkároztak az akkor még a természet uralta káoszban, de egy évvel később az elkészült és rendezett kertet is ugyanannyira magukénak érezték. Az építkezés során 15 teherautónyi földet hordtak a kis kertbe, így végül egy olyan zöld dombocskát alakítottak ki a garázs felett, amely maximálisan feledtetni tudja az alatta megbúvó műszaki funkciókat. A mesterséges domb pedig kellemes, majdhogynem természetes panorámát nyújt a ház arra néző ablakaiból, egyben a gyerekek kedvenc játszóhelye lett.
Bán Dávid