Programok

Témák és momentumok — Válogatás a Paksi Képtár gyűjteményéből

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Témák és momentumok — Válogatás a Paksi Képtár gyűjteményéből
Programok

Témák és momentumok — Válogatás a Paksi Képtár gyűjteményéből

2009.03.07. 07:57

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Paks, Magyarország

Esemény kezdete:
2009.03.11. 15:00
Esemény vége:
2009.04.26. 10:40

kiállítás a Paksi Képtárban 2009. március 11. és április 26. közöttmegnyitja Hajdu István műkritikus, a Balkon folyóirat főszerkesztője

kiállítás a Paksi Képtárban 2009. március 11. és április 26. között

1/1

megnyitja március 11-én, szerdán 17 órakor

Hajdu István műkritikus, a Balkon folyóirat főszerkesztője

nyitva hétfő-péntek 10-18, szombat-vasárnap 12-18 óráig

kiállító művészek: Csáky László, Moholy-Nagy László, Bortnyik Sándor, Forbát Alfréd, Beöthyné Steiner Anna, Kassák Lajos, Ébneth Lajos, Weininger Andor, Tihanyi Lajos, Uitz Béla, Mattis Teutsch János, Szobotka Imre, Péri László, Molnár Farkas, Korniss Dezső, Barcsay Jenő, Gyarmathy Tihamér, Victor Vasarely, Schöffer Miklós, Csiky Tibor, Lossonczy Tamás, Megyik János, Bak Imre, Konok Tamás, Hetey Katalin, Nádler István, Haraszty István, Mengyán András, Vera Molnar, Hencze Tamás, Maurer Dóra, Gáyor Tibor, Halász Károly, Jovánovics György, Kovács Attila, Haraszty István, Haász István, Rákoczi Gizella

Paksi Képtár
7030 Paks
Tolnai út 2.
tel: 06-75-510-919, 06-75-510-911


Még emlékszünk arra a 30 éve (természetesen az irodalomból), az 1975-ben Bonnban megrendezett kiállításra, amely az Új magyar konstruktivisták címet viselte. Az is egy új lendület, új motiváció keresése volt. 1975-ben egy konstruktivista kiállítás megrendezése majdhogynem nosztalgikus aktus volt, s azóta számos ilyen aktust láttunk. Emellett egészen különleges jelentősége volt, hogy magyar részről új konstruktivistákat mutattak be.
Már a konstruktivizmus hajnalán, a múlt század húszas éveiben beszéltek a képarchitektúráról, Kassákról, Moholy-Nagyról, Bortnyikról. Ezek a nevek fogalommá váltak, és mindig a tudatunkban voltak, amikor konstruktivizmusról beszéltünk.

Mindnyájan tudunk a konstruktivizmus csúcspontjának éveiről, amelyek a konkrét művészet megalapításától tartottak egészen annak feloldódásáig különböző geometrikus művészetekbe és konstruktív tendenciákba, az Op Artba, a kinetizmusba, a Hard Edge-be, a minimalizmusba. Tehát egészen 1975-ig, amikor az új konstruktivisták keresése új aktualitást kapott.
- Témák és momentumok - Azokból a művészekből indulunk ki, akik számára a konstruktív alakítás az - már hosszú idő óta nem beszélek "konstruktivizmusról" -, amely mindig új filozófiai és esztétikai feladat elé állítja őket. Fiatalabb és idősebb művészek is tartoznak közéjük. A konstruktív művészet náluk már nem az új emberre vagy az új társadalomra irányul, mint eredetileg.

De valami megmaradt, ami mindig a konstruktív ultima ratiója lesz: a konkrét szigora, a módszer következetessége. Ezzel egyidejűleg megpróbálnak nyitottak maradni a változó társadalom, a tudományok és az elektronikai forradalom felől érkező számos kihívás felé.
Megszületett az Új Modernség. Kiderült, hogy a modernségnek még egyáltalán nem merült ki minden lehetősége. Zürichben, a 'haus konstruktiv" -ban, a konstruktív egyik szülőházában egy évtizednyi különbséggel két hasonló tematikus kiállítást rendeztek. A Szabály és eltérés, illetve a Rend és csábítás címet viselték. Ez már majdhogynem az új lehetőségek sürgető keresését jelentette. Ezért véleményem szerint olyan szituációban vagyunk, amelyben az alakítás szigorához való ragaszkodással, nevezzük akár rendnek vagy szabálynak, az eltérés és a csábítás is együtt jár. Ezt - ahogy a gazdaságban és az iparban - a rések és a specialitások keresésének is nevezhetjük. A geometria még nem része az eltéréseknek és csábításoknak - sokkal inkább a konstruktív alapját képezi. A művészek látószögében azonban a művészet ezen túlnyúlóan összekapcsolódik a kémia, a fizika (asztrofizika) és a matematika szakterületével. Ilyen kapcsolatok megteremtése a művészetben mindeddig ritkaságszámba ment. A matematika területén ilyen volt Pithagorasz tétele, a Fibonacci-számsor, a Möbius- szalag és a meander, valamint a képalkotás számos módszere.

Ezek a festészet és a szobrászat széles területén megjelennek, sőt, azt mondhatjuk, hogy egybeesnek a művészeti eszközökkel, ezek maguk a művészeti eszközök. Folyamatnak lehet ezt nevezni, ha egy újabb híradásban azt olvassuk, hogy a fény megelőzi saját magát, vagy hogy sietős és visszafelé futó pulzusok a feje tetejére állítják a fizikát. Úgy tűnik, hogy az a művészet, amelyik ilyesmivel foglalkozik, ismét egy négydimenziós miszticizmus előtt áll, ahhoz hasonló előtt, mint amilyet Malevics követett.

Malevics egyszer azt mondta, hogy a fekete négyzet a fehér háttér előtt kétségbeesett kísérlet arra, hogy a művészetet megszabadítsuk az anyagiság ballasztjától.

forrás: Paksi Képtár

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.